Salut la toata lumea
Desi am lasat la latitudinea lui Cata sa explice cum sta treaba cu niturile( eu unul fiind bun de plata si cinste ) vad ca, din pacate sau nu s-a sesizat sau a uitat de topicul curent - din considerente pe care eu nu caut sa le mi le explic sau inteleg.
Din aceste considerente, o sa sar putin peste cal si o sa incerc eu sa fac o exemplificare, mai mult pentru Alaur ,caruia ii ramasesem dator cu ceva explicatii despre subiectul in cauza, avand in vedere ca au trecut mai mult de "cateva zile" de cand am zis ca voi incerca macar a ma explica.
-"Tehnica" folosita este urmatoarea :
Se ia o bucata de culee de plastic (rest de rama) de la o macheta,de obicei eu folosesc plasticul de la Italeri (o sa explic de ce ) si incalzindu-l progresiv il trag intr-un fir de aprox. 40 cm,cu o grosime de cca 08-1,5 mm,(se poate jongla + - cu grosimea), asemanator cu ceea ce se vede in imaginea de mai jos :
Bun,acuma ideea e cam ce vrem sa reprezentam din acea culee trasa la cald,-nituri, sau orice altceva-chiar si ciuperci ,asa cum sugera Alaur (la scara 1/35 sau 1/72).De ce spun asta:
Daca vrem sa reprezentam nituri,important e sa avem in vedere cateva elemente,respectiv,
1. Cat de mari sunt niturile ce trebuie reprezentate pe macheta
2. Cat de inalte si groase ,respectiv ce forma trebuie sa aiba capetele respectivelor nituri.
Avand in vedere cele 2 puncte expuse mai sus,asa alegem plasticul pe care il vom folosi,deoarece o serie de factori influenteaza modelele rezultate in urma procedeului pe care incerc eu sa il explic aici :
1.
-In functie de
lungimea pe care se incalzeste rama care va fi trasa la cald,vom avea
corpuri de nituri :
1a.subtiri -functie de temperatura folosita pentru intinderea culee-i
2a.groase -functie de temperatura folosita pentru intinderea culee-i
3a.rotunde (in functie de sectiunea ramei)
4a.ovale cu sant (in functie de sectiunea ramei si "bavuri")
La punctul 4, rezultatul unui corp de nit cu sant longitudinal,apare in urma folosirii unei bucati de culee care are un "dop" pe o latura (dop care poate insemna atat unul din turnarea ramei cat si de la o rama in
T,din care se taie bucata treapta necesara,lasand putin si din coada T-ului
2.
-In functie de
forma capatului firului tras la cald si mai ales
plasticul folosit , vom avea
capete de nit
2a.rotund ( in sectiune )
2b.turtit ( in sectiune )
3b.ingropat ( in sectiune )
4b. semiingropat ( in sectiune )
5b. cu cap drept ( in sectiune ),etc
Legat de punctul 1 si
corpurile niturilor :
-Incalzirea unei rame pe o lungime
mare a plasticului, prin tragere va rezulta un "fir" lung si subtire
-Incalzirea unei rame pe o lungime
mica a plasticului, prin tragere mai rapida ( datorita racirii rapide a ramei),va rezulta un fir gros (cu conditia sa se tina capetele ramei "intinse" pana la o racire completa a firului rezultat
Acuma legat de punctul 2 si
capetele niturilor :
-In functie de cat de mare e grosimea la culea trasa deja la cald, atat de gros va iesi
capul nitului (partea rotunjita)
In functie de cat de mult timp se tine aproape de capatul de culee de plastic "scula" care da temeperatura- atata de mare in
diametru va iesi capul nitului.
Ziceam mai sus ceva legat de plasticul folosit. Cel putin fata de ceea ce am incercat eu (cu siguranta alti modelisti de pe forum folosesc cu succes alta metoda),am descoperit ca nu toate ramele de la culeele de machete sunt bune pentru a reprezenta un anume tip de nituri.Ma explic :
Pentru a reprezenta nituri cu cap rotund sau drept, folosesc rame Italeri,deoarece am remarcat ca permit o tragere a firului de pana la 70-80 cm,fara a se rupe sau stramba prea tare.
Al doilea motiv ar fi acela ca plasticul Italeri se "da peste cap" mult mai bine,capul nitului pastrand forma sectiunii firului.
Pentru a reprezenta nituri cu cap semiingropat sau drept,am remarcat ca se preteaza la asta plasticul "rusesc",deci mai de proasta calitate dar care ,din pacate , nu permite o alungire prea mare a firului tras la cald,sau necesita ceva antrenament pentru a trage un fir mai subtire.
Si acuma :
Se ia firul tras la cald (indiferent de calitatea plasticului utilizat) si se apropie de el o sursa de caldura (atentie-
fara flacara) si se apropie de capatul firului.In functie de
temperatura folosita si de
plastic,acesta se va da peste cap sau se va ingrosa doar.
Sursa de caldura poate fi orice,de la un letcon la un pistol de lipit sau ce mai vreti voi. Aceasta se apropie la cca. 5-8 mm de capatul plasticului si imediat ce se formeaza capul respectivului nit, se taie corpul acestuia la o lungime de cca.6-8 mm, in functie de dorinta fiecaruia si de cat fir are la dispozitie-raportat la nr. de nituri care trebuie scoase, dupa care se apropie iar capatul letconului si tot asa.
Eu folosesc pentru a taia capatul firului ce urmeaza a fi folosit pentru nituri, o unghiera (ghilotina-ma rog) in cazul plasticului Italeri, sau in cazul plasticului "rusesc"-o foarfeca ascutita si cu lamele subtiri,care sa taie nu sa rupa firul pe sectiune.Cu cat e mai drept capatul firului, in momentul incalzirii (indiferent de calitatea plasticului ),acesta va "fugi" de caldura, practic comportandu-se cam ca o punga pe care o intorci pe dos in cazul Italeri, sau se va ingrosa-in cazul plasticului rusesc.
Paranteza :
Nu am reusit sa fac plasicul rusesc sa reactioneze prin "tragere peste cap" ,indiferent de temperatura folosita sau distanta de la sursa de caldura la plastic ! El doar se ingroasa si se retrage mai lent spre zona rece. E bun pentru a reprezenta de ex. bilele din capetele tijelor montate pe vehicole ( pe aripi ),sau cozi de lopata cu maner,sau orice altceva vreti voi.
Consider ca nu se preteaza prea bine plasticul Revell pentru a reprezenta nituri rotunde ,fiind mai "casant".Se poate sa ma insel,totusi !
Cu acest procedeu, dupa cca. 10 minute de antrenament ,obligatoriu veti ajunge la un ritm de aproximativ 30-50 nituri la 5 minute,in functie de plasticul folosit,de rabdare sau chef.
Conteaza foarte mult -pentru a scoate nituri
egale ca diametru - folosirea unui fir tras de la inceput mai lung si cat mai egal in diametru !
Raportat la numarul niturilor postate mai sus, mentionez ca munca efectiva (toate etapele) a insemnat cca.10 min,iar firul ramas a fost de aprox. 15 cm (din dublul initial) !

Iar ca sursa de caldura am folosit un letcon, cu reglaj variabil al temperaturii, respectiv ustensila de mai jos (sa nu radeti ):
Daca sunt nelamuriri,va stau la dispozitie !
Cu scuzele de rigoare pentru Cata si berile aferente !
Multumesc
Aceasta postare a fost editata de AdiP: 22 August 2008 - 02:37 PM