dan, la 28 Jul 2008, 20:39, a spus:
Missouri a vazut mai multa actiune pentru ca nu a fost scufundat.yamato a fost impunator,bismark a scris o legenda ca prima nava care a distrus o alta nava din clasa ei dintr-o salva si discutia se poate prelungi.fiecare a avut partea ei de glorie,depinde din ce tabara o privesti.
De aici pleaca toata povestea;toate au avut momentul lor de glorie(daca ar fi sa enumeram marile bastimente am mai avea vreo 2 pagini de scris-i-am lasat complet pe dinafara pe italieni cu ale lor si pe francezi-pana la Toulon si dupa aceea).RaduB are dreptate,discutia are o puternica latura subiectiva.
Strict statistic exista metode de comparatie,dar si ele au mai multe laturi de privit-calibrul armelor si dimensiuni(aici incluzind si deplasamentul)-clar ca fruntasi sunt Yamato si Musashi.Daca ne uitam dupa precizia tirului si "electronica"de la bord,conduc clar nemtii cu ale lor Bismark si Tirpitz.Americanii au partea leului pentru ca au castigat razboiul,etc.Sigur ca n-o sa punem in discutie subiecte cine e mai tare x sau y?
Daca privim mai cu atentie(inca odata repet,se poate discuta dintr-o mie de perspective)eu cred ca Bismark poate fi considerat un soi de"tata lor" pentru ca: atunci cand a fost proiectat si mai apoi construit,a inspirat o suma intreaga de proiecte(chiar si pe englezi si pe americani)-ce-i drept viata operationala a navelor de linie nu a mai durat,experienta WW2 demonstrind ca adevarata forta pe mare sunt portavioanele si aviatia).Din punctul de vedere a calitatii blindajului-poate ati vazut controversa iscata chiar si astazi despre cine l-a scufundat de fapt pe Bismark-nemtii au sustinut tot timpul ca nava a fost sabordata de catre echipajul ramas si ca loviturile englezilor n-au reusit sa strapunga corpul navei,in mod decisiv;ultimele scufundari la epava,par sa le dea dreptate.Puterea gurilor de foc si precizia tirului,au trimis pe Hood in neant dupa 3 salve,lasind in urma doar trei supravietuitori.Retineti ca pana sa fie lansat la apa Bismark,cel mai puternic cuirasat din lume era HOOD,mandria flotei Imperiului Britanic.Calibrul armelor principale,pe Bismark,nu depasea 400 mm,in timp ce toti"contracandidatii"la sefia acestui clasament ad-hoc,aveau artilerie principala de peste 400 mm.Cand a fost proiectat Bismark trebuia sa fie o nava de linie mica,din cauza prevederilor tratatului de la Versailles si a celui naval de la Washington,insa nemtii prin diverse inginerii au scos cea mai puternica nava de lupta din Europa,cel putin,uzind de geniul lor tehnic.
Argumente ar mai fi multe,insa unul mai retine atentia:mitul Bismark,ceea ce el a facut,ceea ce el a reprezentat,etc continua sa fascineze(Ballard in cauta si il gaseste pe fundul oceanului,povestea se scrie din nou in ziare s.a.m.d.);atunci cand vestea scufundarii lui Hood la a treia salva,a ajuns la urechile englezilor,toata lumea a fost socata,parea de necrezut ca "powerfull Hood" a disparut pur si simplu.
Toata aceasta istorie inca mai incanta,este de un oarecare romantism,s-au facut cercetari pe fundul marii,s-au cheltuit bani multi,s-au iscat discutii si dezbateri,s-a castigat prestigiu si notorietate,s-au facut emisiuni tv(mai lipsete un fim artistic)etc.si asta numai si numai pentru ca era vorba despre Bismark.;sa fie oare,el"tatal cuirasatelor"?
PS.a cautat/gasit cineva epava lui Yamato?