Ref. la protectia anti-aeriana, permite-mi sa nu fiu de acord. Swordfish-ul nu era vreun "as din maneca", vreun avion care sa-i surprinda in vreun fel. Faptul ca Swordfish-urile au trecut prin apararea AA se datoreaza in buna parte faptului ca apararea AA si dirijarea tirului AA de pe Bismark aveau carente serioase (recunoscute chiar si de catre germani, exista rapoarte pe tema asta).
Nu cred in mitul cu "au venit prea jos, se miscau prea lent si d-asta nu puteau fi incadrate", e doar atat, un mit fara baze reale. Swordfish-urile erau amenintarea principala aeriana asupra vasului la momentul proiectarii/lansarii la apa/inceperii misiunii, si exclud din start orice argument de genul asta, cu "prea lent pentru sistem". Sistemul AA era conceput explicit sa doboare asa ceva. Ca n-a reusit, e parte a problemei.
Pana la urma, ce mi se pare mie interesant, e modul in care a lucrat propaganda auto-suficienta a germanilor in defavoarea lor (in final, credinta ca e o nava 'superioara' a dus la scufundarea ei), si mai apoi aceeasi propaganda a dus la crearea legendei Bismark-ului care a pierit eroic...
Folosirea ca 'raider' a fost o prostie colosala. Insa, daca tii cont ce propaganda s-a facut pe tema respectivului vas, e logic... Se considera ca e mult peste 'concurenta'. Doar un stat bolnav la etajele superioare, cum era Germania, ar fi considerat ca e o idee buna sa trimiti un cuirasat singurel in mijlocul unui ocean colcaind de nave engleze. Si sa se astepte si sa iasa invingator.
La fel de stupida mi se pare legenda creata in jurul bataliei care a dus la scufundarea sa. Legenda care sustine ca s-a dus luptand eroic, pana la ultimul obuz, iar ca la final, tot intr-un gest eroic, nava a fost sabordata. Propaganda curata...
Nu de alta, dar scopul intr-o asemenea lupta 'pana la ultimul' ar trebui sa existe. In cazul de fata, sa produca cat mai multe pagube in randul flotei britanice. Dupa cum stim, nici un obuz din cele 'trase pana la ultimul' n-a lovit vreun vas britanic. In cazul Bismark-ului, singurul scop pentru asa ceva, a fost de a fi omorat cat mai mult din echipaj se pare. N-a fost o 'executie', a fost o 'sinucidere'. Si sa-mi fie iertat, dar nu prea vad nimic eroic in asta, ci doar un ordin stupid care a dus la moartea inutila a mii de oameni. E drept, nemtii au fost intotdeauna experti la asta.
Dar aici tot propaganda a lucrat, e mult mai convenabil sa zici 'noi am luptat pana la ultimul, iar "Perfidul Albion" ne-a executat fara mila si fara onoare', decat sa recunosti ca a trebuit sa sabordezi vasul ca era fix inutil si incapabil de lupta, nu-i asa? Doar era mandria flotei germane, ce dumnezeu
Tragand linie si adunand, Bismark-ul nu a avut vreun impact asupra Atlanticului. A fost o nava pierduta stupid, fara a realiza NIMIC din ce si-a propus la plecarea din port. E drept, a luat cu el pe 'Hood' printr-o lovitura norocoasa, insa spre deosebire de 'Hood', un vas vechi si 'expendable' (pierderea lui Hood nu a avut absolut nici un impact asupra capacitatilor flotei britanice), Bismark reprezenta 50% din efectivul de cuirasate german.
PS: Se zicea mai sus cum ca 'invingatorii scriu istoria', cumva implicand ca invingatorii 'denatureaza' si ascund o suma de evenimente. Intotdeauna mi s-a parut respectiva exprimare ca fiind folosita pentru a justifica prostiile invinsilor. Sa-mi fie iertat, insa cei care au denaturat de-a lungul tmpului istoria si au intors-o cum au putut mai bine au fost nu invingatorii, care nu aveau nimic de demonstrat, ci invinsii. E in natura omului sa-si caute scuze si explicatii oricat de fanteziste, in loc sa fie sincer si sa-si recunoasca greselile.
Aici se inscrie si citatul "Oamenii astia au fost "executati"cu sange rece,razboiul era pe final,sacrificarea lor a fost(eu o consider)o crima"... De ce? Pai simplu, in realitate n-a fost vorba de nici o "executie" si nici o "crima". Ci de o prostie colosala a germanilor.
Navele in cauza erau MILITARE, pe langa civili erau imbarcati MILITARI, nu erau nave civile ca cineva sa aiba vaga pretentie sa fie ignorate si sa treaca mai departe. NU aveau marcaje care sa o identifice ca nava civila, in schimb avea toate caracteristicile unei nave militare. Ceea ce si era. Armament, trupe, etc... Daca e cineva responsabil de "crime" in cazul asta, au fost tocmai germanii. Care au pus o multime de civili pe o nava MILITARA, deci in linia focului.
Comandantul submarinului rus nu avea nici un motiv pe lume sa nu scufunde o nava MILITARA. Si am mari dubii ca ar fi avut de unde sa stie componenta pasagerilor, pe o nava militara, din cate stia el, erau MILITARI combatanti, inamici.
Scufundarea respectivelor nave a fost perfect justificata. Char nu exista nici un dubiu. Ca au murit atat de multi civili a fost o tragedie, insa raspunderea pentru asta este EXCLUSIV a germanilor.