Imagine interesanta d'aia se numea Spitfire
#22
Postat 04 July 2005 - 12:45 PM
In primul rand, ce inseamna mat, semimat, satinat, lucios? Cred ca nici unul dintre noi nu poate da o definitie foarte precisa acestor termeni... O vopsea isi creste gradul de dispersie a undelor de lumina prin adaugarea unui asa numit agent de 'matuire'... O vopsea perfect lucioasa va reflecta razele de lumina exact cum o face o oglinda perfecta. Pe masura ce se adauga agent de matuire, procentul din razele reflectate care se supun legii reflexiei (unghiul de incidenta este egal cu unghiul de reflexie) scade. Mat defapt inseamna dispersia unui procent semnificativ din razele incidente.
Aici e prima gresala din teroria 'mat vs. lucios' la vopselele de avion. Mat si lucios pot avea la randul lor 'valori'...
In al doilea rand, exista un grad destul de mare de 'generalizari'. Pe baza unei poze, a doua poze, a unui procent de 0,01% din pozele cu un anumit tip de avion si de vopsea, se trage o concluzie generala. Pe baza a ceea ce facea o unitate, un mecanic, etc..., la fel. Si de aici iarasi foarte multe probleme si interpretari...
In al treilea rand, se ignora uneori specificatiile originale care specifica destul de clar ce fel de vopsea trebuie folosita. E drept ca in UNELE cazuri datorita limitarilor impuse de conditiile de front aceste specificatii erau ignorate.
Referitor la 'luciul' vopselei... Sunt doua aspecte aici, care sunt opuse.
Pe de o parte, o vopsea lucioasa ducea la castiguri de viteza, in limita a 10-15 mile/ora din ce am citit prin testele efectuate in timpul razboiului. In unele cazuri, cei 10-15 aveau potentialul de a scoate un pilot dintr-o situatie critica. Ca dezavantaj insa vopseaua lucioasa facea avionul EXTREM de vizibil inamicului, reflectand razele soarelui si deconspirand pozitia mult mai repede decat o vopsea mata, dezavantaj major intr-o lupta aeriana.
Realitatea este ca in general era mai bun 'elementul surpriza' decat 10mile/ora in plus. Cam toate vopselele din razboi erau fie 'mate', fie 'semi mate/satinate', cu precizarile de la inceput.
Citeaza
Toate, sau 'unele'?

Uitati TO-ul original de camuflaj pentru un Avenger:
http://www.clubhyper.com/reference/avenger...rschemekw_1.htm
Se specifica CLAR 'semigloss' / 'non-specular'... In nici un caz lucios.
Referitor la Spitfire-ul din poza, revin cu precizarea de la inceput. Cam toate cele restaurate la conditie de zbor sunt LUCIOASE din cauza celor 10-15 mile in plus... Fac bine daca n-ai un inamic cu care sa te lupti. Nu va bazati insa sub nici o forma pe ele, unele sunt vopsite dupa ureche, modificate, etc...
PS: si ca sa ramanem la intrebarea lui Z-Mare, cum erau, mate sau nu, chiar sunt curios sa vad o poza cu un Spitfire lucios din timpul razboiului (si din cea initala, si din cea postata de 109 se vede mat. Si la fel din restul pozelor pe care le tin minte). Conditie obligatorie: camuflaj standard de vanatoare (nu PR-uri).
#23
Postat 04 July 2005 - 07:20 PM
intr-adevar eu m-am referit la un avion de recunoastere foto, stiu ca era vopsit cu bleu si mi-am exprimat speranta ca proprietarul a vopsit spitul ala din poza pusa de mine cu vopsea lucioasa pt ca asa era si cel original. Personal consider cam kitsch obiceiul de a vopsi avioanele militare de epoca cu vopsea lucioasa atunci cand aceasta era original mata. Si cred ca asta nu are de a face cu aia 15 mph in plus(nu cred ca isi forteaza ei avioanele in halul asta, afara de cursele de la Reno dar aie e altceva) cat cu gestul de a picta si lacui camioanele cu tot felul de briz-brizuri sau a croma harley-urile.
2. exista o multime de grade de matuire, dupa parerea mea IMPOSIBIL de redat intocmai. Uitati-va la Daciile de pe strada: variaza de la lucios oglinda la mat. si e vorba cam de acelasi tip de vopsea care a fost initial lucioasa, pt acelasi tip de masina! Pe ce sa ne bazam? Regulamentele puteau fi nerespectate datorita lipsurilor sau unor dispozitii care nu s-au pastrat, pozele mai ales cele alb-negru si ff granulate sint greu de interpretat: un avion (mai ales la marina) poate aparea lucios pt ca e de fapt ud (spalat sau plouat) sau mat pt ca are condens pe el, etc. etc. etc , marturiile verbale sint subiective, etc
3."Ca dezavantaj insa vopseaua lucioasa facea avionul EXTREM de vizibil inamicului, reflectand razele soarelui si deconspirand pozitia mult mai repede decat o vopsea mata, dezavantaj major intr-o lupta aeriana."
Americanii o cam cautau cu lumanarea spre sfarsitul razboiului lasandu-si avioanele aluminiu natur, tocmai pt a alerta si ridica in aer aviatia inamica si a fi gasite usor pe cer. Nu vad de ce englezii s-ar fi lasat mai prejos si s-ar fi ferit de vopseaua lucioasa. Nu am nici o dovada ca ca ar fi existat spitfire-uri lucioase, doar voiam sa spun ca nu camuflajul a dus la situatia asta (vopsire mata) ci faptul ca probabil nu au mai avut chef sa inlocuiasca vopseaua, sau poate au avut alta conceptie despre camuflaj, diferita de a americanilor
Aceasta postare a fost editata de MiG: 04 July 2005 - 07:22 PM
#24
Postat 04 July 2005 - 07:34 PM


Citeaza
un mic desen va lamuri totul!
Sa revenim. Cazurile particulare trebuie tratate ca atare: daca exista o poza ca un Spit lucios sau un Bf mat, atunci cind facem acea macheta trebuie respectata si inmatricularea respeciva. Daca nu, atunci se aplica specificatiile date de producator/minister/ etc!
#25
Postat 04 July 2005 - 07:40 PM

2. Adevarat, asta spuneam si eu... Dar statistic vorbind, 'exceptiile' de la standard sunt destul de putine. Vorbesc acum de aliati, care aveau totusi logisica bine pusa la punct, si stateau bine cu resursele. In cazul Luftwaffe, e alta discutie.
3. Da, si nu... Doctrinele militare se mai schimba, iar ELIMINAREA vopselei creste cu muuuuult mai mult performanta decat 'lustruirea' ei.
Ca sa nu mai vorbim de suprematia aeriana de care se bucurau la momentul respectiv.
Americanii au folosit tot razboiul avioane vopsite in Olive Drab/Neutral Gray (vopsele mate, de altfel), de abea de la un punct incolo s-au prins ca e mai ieftin sa faca economie la vopsea, ca oricum la ce raport de forte era, nu mai conta prea tare...
Un exemplu clar e perioada postbelica, cand practic s-a renuntat la camuflarea aparatelor, lasandu-se nevopsite... Deja se intrase in perioada reactoarelor.... Dar asta tine de doctrina lor militara mai mult decat orice altceva...
In decursul istoriei, foarte putine camuflaje au folosit vopsele 'lucioase', chiar in momentul de fata camuflajele sunt facute in vopsele mate/satinate... De ce oare?

Dupa spusele unui pilot american, exact din motivul spus mai sus... Daca lucesti ca un banut in soare, ai o problema.
#26
Postat 04 July 2005 - 07:44 PM


Intr-adevar, dispersia apare din cauza suprafetei reflective neregulate.
PS: cititi cu mare atentie documentul despre camo-ul in 3 tonuri folosit in WWII de americani... Tot ce-am vopsit pana acum se pare ca a fost 'dupa ureche'

#27
Postat 05 July 2005 - 10:54 AM
Aici vin eu sa te contrazic. Americanii aveau intr-adevar culoarea Olive Drab dar sa stii ca initial olivul folosit de americani era un semi-mat care se matuia in timp sub actiunea agentilor externi - ploaie, soare, etc - si in urma lustruirilor si curatarilor succesive facute de mecanici. Mai mult de atat, si culoarea se modifica adica de la un olive drab cu tenta spre verde ajungea un olive drab cu tenta spre masliniu maroniu. Asta se poate vedea foarte bine la B 17 (si nu numai).
#28
Postat 05 July 2005 - 12:58 PM
Nu de alta, dar...
Citeaza
PS: referitor la faptul ca OD-ul isi schimba culoarea, asa era. Problema s-a remediat in felul asta:
Citeaza
#29
Postat 05 July 2005 - 01:53 PM
Bine inteles ca nu mai pot fi sigur, din moment ce tu ai postat, daca inteleg eu, specificatiile originale. Dar o sa postez pozele alea.
Din cate stiu eu e vorba de poze din razboi, nu restaurare.
Aceasta postare a fost editata de bogy: 05 July 2005 - 02:05 PM
#31
Postat 05 July 2005 - 06:43 PM

De ce zic asata? Pai mi-aduc aminte cind, la inceputurii fiind, faceam macheta direct din cutiie, vopsita dupa indicatiile de acolo si nu rareori, pe acelasi avion, comuflat in trei culori, doua erau mate si una ...luciosa! Lacuri mate, lucioase seminate? Ce erau alea????


Acum serios. Imi plac tare mult aceste discuitii, mai de acord, mai contra, cu "docomentu' " mai mult sau mai puti "oficial" in fata, din care poti invata ceva, poti trage o concluzie!
Intr-adevar trebuie avut grija si privire circumspecta asupra aparatelor (fie ele tancuri, avioane sau masini) restaurate, acest lucru facindu-se de multe ori "dupa ureche" sau "ca sa dea bine" (vezi la muzeul militar tunuri vospite in albastru pentu ca "n-am avut alta vopsea domle!"
#32
Postat 05 July 2005 - 07:43 PM
cred ca se refera mai degraba la inaltimea pana la care se aplica vopseaua.. fuselajul fiind...fusiform(cum altfel:)))) la un moment dat ridicandu-te fata de el vopseaua de pe burta nu se mai vede... cred ca la asta se refera acel 30°
#33
Postat 05 July 2005 - 09:21 PM
Z-Mare, intr-un fel ai pus degetul pe rana

Oricum, contrar parerii generale se pare ca si in cazul US, ca si UK, discutiile despre vopsele sunt la fel de vaste ca cele despre RLM-uri... Interesant este ca exista niste 'idei' clare in cazul aliatilor, si nimeni nu se oboseste sa mai studieze, ca "deh, e clar".
#34
Postat 27 July 2005 - 12:00 PM
Dar astea cred ca sunt si aici se vede clar nuanta macar semimata - am spus "cred ca sunt din razboi" - nu sunt sigur daca nu sunt vopsite si restaurate acum.
#36
Postat 27 July 2005 - 12:24 PM
Ceteste link-ul care l-am dat mai sus cu TO-ul de Avenger ( http://www.clubhyper.com/reference/avenger...rschemekw_1.htm ), se specifica clar pe aripi "semigloss", ceea ce se si vede din fotografie.
#37
Postat 27 July 2005 - 12:34 PM
Si poza cu SBD-ul e tot o restaurare, vedeti aici:
http://www.warbirdalley.com/sbd.htm
Aveti grija dupa ce poze va ghidati, aparentele insala...
#38
Postat 06 September 2005 - 08:00 PM