IAR -12 (?!) ...la 1/48 Killer plane
#21
Postat 02 July 2008 - 11:40 AM
Nu stiu, dar cred ca un minister (al culturii, al apararii, al industriei, etc) ar sponsoriza un astfel de proiect daca ar sti de el. Poate si UE. Treaba e ca daca nu ceri, nu ti se va da. Acei fitzosi cu ifose sunt faimosi pentru ca se baga in fata si pentru ca sunt indrazneti. La toate shushele si bairamurile la care se lasa fotografiati de paparazzi, ei fac contacte si legaturi pe care apoi le folosesc pentru a isi promova si intrebuinta "talentul". Se cheama "networking". In alte tari, in domentiul modelismului, autorii se intalnesc cu distribuitorii si reprezentantii firmelor la adumari anuale, competitii, intalniri modelistice. Acolo se fac toate contactele. Eu unul am facut mai tot ce am facut (fotodecupate, articole, decaluri, mastere) dupa astfel de intalniri. Te intalnesti cu, sa zicem, "omul de la MPM/Eduard/White Ensign Models/ Fantasy Printshop/MDC/etc" la Telford si ii spui "Dom'le am un proiect" iar el iti zice da sau nu. Apoi e ca in bancul ala, daca zice da, totul e OK, daca zice nu, ai doua optiuni: te lasi ori te duci la altul. Treaba e ca astia sunt invadati cu oferte, si trebuie sa ii convingi sa te aleaga pe tine. In plus, au un "nas" fin si "miros" imediat de este 5h1t si ce este un proiect cu merite.
Asa se fac treburile. E cam inutil sa te astepti ca producatorul/ministerul/firma sa stie despre tine si sa te caute ei ca sa te sponsorizeze. E rar cand se intampla asa ceva.
Nu discut pirateria. Este un delict cu aspect dublu, si penal si moral. In aspectul penal, ar trebui sa intervin autoritatile. In apectul moral, trebuie sa iti folosesti propria busola morala care iti spune ce e corect si ce nu e, iar acolo nu ma bag.
Radu
Asa se fac treburile. E cam inutil sa te astepti ca producatorul/ministerul/firma sa stie despre tine si sa te caute ei ca sa te sponsorizeze. E rar cand se intampla asa ceva.
Nu discut pirateria. Este un delict cu aspect dublu, si penal si moral. In aspectul penal, ar trebui sa intervin autoritatile. In apectul moral, trebuie sa iti folosesti propria busola morala care iti spune ce e corect si ce nu e, iar acolo nu ma bag.
Radu
#22
Postat 03 July 2008 - 09:18 AM
Vali, Dan Antoniu a primit mesajul tau si incearca sa te contacteze dar nu poate ajunge la tine - se pare ca ai o problema cu casuta postala de email. M-a rugat sa pun raspunsul lui aici:
Draga Valentin,
Istoria IAR-ului este pasiunea mea Nr1, dar sa sti ca mai exista cateva mici pete albe.
Prima informatie neoficiala legata de IAR-11CV a aparut in ziarul ARIPI, unde se specifica constructia a doua prototipuri cu motorizari diferite denumite c1 si c2. Aceste denumiri nu le-am intalnit in nici un document oficial decat sub forma IAR-11CV si IAR-12, inventii gazetaresti, nici astazi nu se intampla altfel. Avioanele erau identice cu exceptia motoarelor, respectiv capotajele acestora, motoarele avand greutati aproximativ egale lungimea fuselajului era aproape identica. IAR-11CV a cunoscut trei variante de motorizare fiind folosit pe post de cobai.
In acest moment sunt in vacanta, dupa data de 11 iulie te pot ajuta.
Eu nu sunt membru CARTULA, in acest caz am intervenit prin intermediul unui prieten, cu un sfat adrest tie,legat de ICAR, pe care l-ai respins categoric. Sfatul a fost prietenesc, rezultat din experienta mea si a prietenilor mei machetisti acumulata in timp, orice ai face in timp vopseaua crapa, lemnul natur lucreaza. Odata omoreganat prin impregnare, acest fenomen este stopat definitiv, lemnul devine usor de finisat, se pot usor marca dungile de imbinare a tablelor, desena detalii, se pot lipi elemente de constructie exact ca la machetele din plastic.La 1/32 su 1/24, aripile si fuselajul le asamblam in asa fel ca dupa prelucrare al ebosh sa poata fi demontate, impregnate,apoi golite cu un biax de machetism, montate definitiv si finisate final, marcat detalii. Astfel modelul va fi usor, cu un interior exact, macheta va fi identica cu cele injectate din polistiren. Am cateva asemenea lucrari expuse in vitrinele din sala de aviatie de la Muzeul Militar la 1/24, Br-109, Potez 25, PZL-11, PZL-24, Cant Z501, sunt facute in 1988,arata parca ar fi facute ieri, nici o crapatura.
De fapt, este o teorie de care nu trebuie sa tii cont, noi eram super exageratii in detalii, exageratii, m-am ambalat.
De pe Site am inteles ca doresti sa construiesti toata seria de prototipuri IAR, inclusif IAR-14. Sfatul meu este sa te opresti cel putin la IAR-24. Avand in vedere ca aripile erau identice cu mici artificii, la IAR-14.
La unele din aceste avioane am planurile originale, notite tehnice si fotografii, te ajut in functie de macheta pe care o ataci.
Cam atat pana dupa 12 iulie cand te rog sa revi cu un mesaj,eu sint foarte ocupat si este firesc sa uit.
Numai Bine!
Dan Antoniu
Aici se incheie mesajul lui Dan,
Radu
Draga Valentin,
Istoria IAR-ului este pasiunea mea Nr1, dar sa sti ca mai exista cateva mici pete albe.
Prima informatie neoficiala legata de IAR-11CV a aparut in ziarul ARIPI, unde se specifica constructia a doua prototipuri cu motorizari diferite denumite c1 si c2. Aceste denumiri nu le-am intalnit in nici un document oficial decat sub forma IAR-11CV si IAR-12, inventii gazetaresti, nici astazi nu se intampla altfel. Avioanele erau identice cu exceptia motoarelor, respectiv capotajele acestora, motoarele avand greutati aproximativ egale lungimea fuselajului era aproape identica. IAR-11CV a cunoscut trei variante de motorizare fiind folosit pe post de cobai.
In acest moment sunt in vacanta, dupa data de 11 iulie te pot ajuta.
Eu nu sunt membru CARTULA, in acest caz am intervenit prin intermediul unui prieten, cu un sfat adrest tie,legat de ICAR, pe care l-ai respins categoric. Sfatul a fost prietenesc, rezultat din experienta mea si a prietenilor mei machetisti acumulata in timp, orice ai face in timp vopseaua crapa, lemnul natur lucreaza. Odata omoreganat prin impregnare, acest fenomen este stopat definitiv, lemnul devine usor de finisat, se pot usor marca dungile de imbinare a tablelor, desena detalii, se pot lipi elemente de constructie exact ca la machetele din plastic.La 1/32 su 1/24, aripile si fuselajul le asamblam in asa fel ca dupa prelucrare al ebosh sa poata fi demontate, impregnate,apoi golite cu un biax de machetism, montate definitiv si finisate final, marcat detalii. Astfel modelul va fi usor, cu un interior exact, macheta va fi identica cu cele injectate din polistiren. Am cateva asemenea lucrari expuse in vitrinele din sala de aviatie de la Muzeul Militar la 1/24, Br-109, Potez 25, PZL-11, PZL-24, Cant Z501, sunt facute in 1988,arata parca ar fi facute ieri, nici o crapatura.
De fapt, este o teorie de care nu trebuie sa tii cont, noi eram super exageratii in detalii, exageratii, m-am ambalat.
De pe Site am inteles ca doresti sa construiesti toata seria de prototipuri IAR, inclusif IAR-14. Sfatul meu este sa te opresti cel putin la IAR-24. Avand in vedere ca aripile erau identice cu mici artificii, la IAR-14.
La unele din aceste avioane am planurile originale, notite tehnice si fotografii, te ajut in functie de macheta pe care o ataci.
Cam atat pana dupa 12 iulie cand te rog sa revi cu un mesaj,eu sint foarte ocupat si este firesc sa uit.
Numai Bine!
Dan Antoniu
Aici se incheie mesajul lui Dan,
Radu
#24
Postat 06 July 2008 - 09:08 PM
Dupa cateva zile de contemplare a pozelor si datelor, am decis sa continui lucrul la IAR model ce va fi mai mult de scoala si studiu, urmand ca in momentul cand o sa am o documentatie corespunzatoare sa construiesc o macheta la o scara mai mare. Deocamdata schitez planurile avionului dupa dimensiunile date in revista germana ,ajustand macheta dupa aceste cote.
Astfel am dat jos ce lipisem mai demult pe fuzelaj si l-am subtiat pana la 2,08cm corespunzator aproximarii grosimii in sectiune a avionului de 1m la 1/48. A rezultat un fuzelaj mai suplu moment in care am decupat spatiul pentru postul de pilotaj. A urmat inchiderea, apoi realizarea deschiderii pentru cokpit. Ultimul pas pana acum a fost relipirea bulbilor de la motor si a coamei -ampenaj vertical (alta!)
In imagini ceea ce am descris mai sus:
Astfel am dat jos ce lipisem mai demult pe fuzelaj si l-am subtiat pana la 2,08cm corespunzator aproximarii grosimii in sectiune a avionului de 1m la 1/48. A rezultat un fuzelaj mai suplu moment in care am decupat spatiul pentru postul de pilotaj. A urmat inchiderea, apoi realizarea deschiderii pentru cokpit. Ultimul pas pana acum a fost relipirea bulbilor de la motor si a coamei -ampenaj vertical (alta!)
In imagini ceea ce am descris mai sus:
#25
Postat 02 October 2008 - 11:16 AM
Dupa mai bine de doua luni de practicat un alt fel de modelism (zugravitul casei...) si o scurta excursie in lumea blindatelor a venit vremea sa termin aceasta macheta. Unde am ajuns se poate vedea mai jos. Urmeaza mici reglaje ,finisaje si ultimele detalii. Apoi cateva straturi de vopsea.
#27
Postat 21 June 2011 - 12:23 PM
Dupa o gramada de ani l-am terminat. Nu e o realizare deosebita,l-am facut cum se vede mai jos,fara pretentii, doar ca sa-l termin odata!... Si nu ca nu mi-ar place, avionul e superb, dar e la o scara la care nu mai fac(1/48) . De ceva vreme le fac doar la 1/32 sau mai mari! Urmatorul la 1/32 va fi cu mult mai bun!
Deasemena ,nu mai vreau sa intru in polemici in legatura cu vopsirea ,eu asa il vad... Poate dl. Loreman va studia subiectul si in viitor se vor mai lamuri unele aspecte in legatura cu acest frumos avion.
Spor!
Vali
Deasemena ,nu mai vreau sa intru in polemici in legatura cu vopsirea ,eu asa il vad... Poate dl. Loreman va studia subiectul si in viitor se vor mai lamuri unele aspecte in legatura cu acest frumos avion.
Spor!
Vali