IAR -12 (?!) ...la 1/48 Killer plane
#1
Postat 29 June 2008 - 09:30 PM
Putina istorie! In 1925 guvernul aproba infintarea Societatii Anonime Industria Aeronautica Romana sau pe scurt IAR.In 1927 incepe productia sub licenta a MS 35 si Potez 25. In urma experientei acumulate,inginerul Elie Carafoli impreuna cu ing. francez (angajat in 1928) au inceput proiectul unui avion modern de vanatoare monoplan,monoloc, destinat doborarii de recorduri,asta intr-o epoca dominata de biplane. Avionul a fost terminat in 1930 .Primind numele IAR CV 11,era o constructie pe structura de lemn,cu elemente de dural la motor,acoperit cu panza pe aripi si fuzelajul posterior,partea din fata fiind acoperita cu tabla de aluminiu. Aparatul avea un motor Lorraine Courlis de 600 CP in W si 12 cilindri.Acesta antrena o elice bipala si era racit cu apa.Era inarmat cu doua mitraliere Vickers de 7,7mm cu tragere prin discul elicei.
In timpul incercarilor avionul a atins o viteza de 325km/h,dar prezenta o accentuata tendinta de angajare la viteze mici datorita greutatii mari a motorului.
Astfel s-a luat decizia inlocuirii motorului cu unul mai putin puternic dar mult mai usor.
In toate publicatiile aparute pana nu demult se spunea ca s-a remotorizat unicul IAR CV 11.Dar in ultima si cea mai de seama ROMANIAN AERONAUTICAL CONSTRUCTION, avionul remotorizat apare sub numele IAR 12 ,cartea publicand o poza cu IAR 12 si IAR CV 11 unul langa celalalt. Si cum dovezile foto nu pot fi contestate,inclin sa cred afirmatia celor doi autori,Dan Antoniu si George Cicos, exceptionali istorici de aviatie.
Asadar apare IAR 12,aproape identic cu CV 11,diferind doar partea din fata ,datorita instalarii motorului Hispano Suiza de 500 CP.Avionul dovedeste bune calitati de vanator,viteza,manevrabilitae si stabilitate,putand executa intreaga gama de acrobatie.A fost transportat in Franta pentru incercari ,atingand 329 km/h ,in ciuda puterii mai mici a motorului. La intoarcerea in tara se decide incercarea de doborare a recordului de viteza pe 500km, capitanul Romeo (Pufi) Popescu fiind alesul.
La 9 decembrie 1931, capitanul decoleaza de la Bucuresti, mentinand o viteza de 319 km/h pe primii 370km. La intoarcerea dinspre Fetesti,pe ultimii 125km, in urma unei pene de motor,pilotul a incercat o aterizare fortata, aproape de comuna Lehliu. Din nefericire a ajuns pe un teren moale,avionul capotand si ucigand pilotul...
Cele de mai sus sunt extrase din revista MODELISM nr 4/1995 (51),tot de acolo folosind si desenele avionului.
Dupa cum se vede mai jos macheta e in principal o constructie din lemn de tei, cioplit si finisat,urmand a primi si piese de plastic. La acest model nu am de facut motoare si nici inmatriculari ciudate(in afara de o banda tricolora pe deriva, nu are nici o inmatriculare).In schimb doresc o lucrare mai fin si detaliat executata. Promit sa va dezvalui toate "secretele",acestei machete!
Vali
#3
Postat 30 June 2008 - 01:28 AM
#6
Postat 01 July 2008 - 06:43 AM
Exceptionala poza cu Romeo Popescu in cabina,nu o stiam.
Un mare semn de intrebare ridica culoarea panzei de pe fuzelajul posterior,acel contrast mai inchis in poze ,srabatut la mijloc de o sageata argintie.In unele profile e gri inchis,in altele un vernil...Va invit sa dezbatem aceasta problema!
#7
Postat 01 July 2008 - 08:37 AM
#8
Postat 01 July 2008 - 10:53 AM
#9
Postat 01 July 2008 - 03:38 PM
http://www.craftsman...um.com/Park.htm
D-aia ti-am si pus foto cu Romeo Popescu (nu Pufi care a fost altul, Dumitru Popescu, pilotul care a zburat prototipul IAR-80 si care a murit prin primavara lui 1941 pe Bf-109E cand exersa virajul la viteza constanta in celula cu un instructor german) si, mai ales, cea cu structura dezvelita. Mai exista o poza asem. dar cu vedere din lateral spate in Top Gun aprilie 2000, pag 51. Este si mai usor decat ce a facut chinezul, fiind structura lemnoasa.
Planul din Aeronautica mai scaneaza-l odata dar cu rezolutie maxima pt a nu fi obligat sa maresti ulterior si sa pierzi acuratetea desenului.
Succes, Marius MRX
#10
Postat 01 July 2008 - 04:53 PM
Vali, la 1 Jul 2008, 05:43, a spus:
Eu zic sa faci panza de culoare "antique" adica panza lacuita (culoarea crem). Avand in vedere ca era (avion de vanatoare) pt record de viteza greutatea finala era foarte importanta. Vopsirea panzei ar fi ingreunat mult aparatul
#11
Postat 01 July 2008 - 05:01 PM
Am si Top Gun-ul dar uitasem si de acea poza. Inca odata multumesc,asta este ceea ce numesc eu,ajutor!
Pe masura ce studiez subiectul,ajutat si de pagina de mai jos dintr-o revista germana din 1930,i-mi dau seama cat de gresite sunt planurile din AERONAUTICA si mai ales MODELISM...
Si ma mai confrunt cu o problema ,creste volumul informatiei despre IAR CV 11 dar nu si despre IAR 12 (sau IAR CV11 c1, dupa unii...),probabil acesta din urma nu a mai apucat sa fie atat de fotografiat.
Deci,voi continua ceea ce am inceput la 1/48 cu corectiile de rigoare (va fi de studiu),urmand ca in viitorul apropiat sa incep redesenarea planurilor existente si construirea unui IAR CV 11 , la o scara mai mare (probabil 1/24), asta deoarece acesta este dupa parerea mea cel mai frumos ,existand si mai multa documentatie.
#12
Postat 01 July 2008 - 05:12 PM
Am salvat mai demult de undeva de pe acest forum ,macheta cuiva de la o expozitie(nu stiu a cui si nici la ce scara). Trecand peste culoarea aceea verde,se ridica intrebarea daca si pe aripi a fost culoarea fuzelajului ???. Poate ne spune autorul teoria sa.
#13
Postat 01 July 2008 - 07:38 PM
Tocmai in sensul cunoasterii, fotografia din Flugsport este fenomenala, fantastica etc. Desenul pare, insa, cam aproximativ. Importante - dimensiunile.
Pt foto cu CV-11C1 cred ca surse franceze ar fi bune, avand in vedere ca avionul a stat cateva luni in Franta in 1931.
Desenele din Aeronautica sunt cele mai bune de pana acum, deoarece realizatorul lor, dl C-tin Costache a colaborat cu dl Dan Antoniu, care are o arhiva impresionanta, inclusiv planurile de fabrica.
Incearca sa-i contactezi.
#16
Postat 02 July 2008 - 09:12 AM
radub, la 1 Jul 2008, 21:41, a spus:
Poate ca a fost vopsit astfel?
Radu
Se pare IAR CV11 cu motor Lorraine Courlis a fost lacuit asa (Aluminium dope).
Dar IAR 12 (?) cu motor Hispano este foarte probabil sa aiba panza vopsita ( pe fuselaj si pe aripi). Intrebarea este ce culoare?
Pt (acea vreme) avioanele de vanatoare din dotarea armatei culoarea cea mai uzuala era verde. Dar in pozele alb negru din perioada verdele este o nuanta inchisa. In pozele cu IAR 12 nuanta este destul de deschisa. Ar fi trei posibilitati: un verde( oliv?) foarte deschis, un gri sau un crem.
#17
Postat 02 July 2008 - 09:18 AM
Cantacuzino, la 2 Jul 2008, 10:12, a spus:
Dar IAR 12 (?) cu motor Hispano este foarte probabil sa aiba panza vopsita ( pe fuselaj si pe aripi). Intrebarea este ce culoare?
Pt (acea vreme) avioanele de vanatoare din dotarea armatei culoarea cea mai uzuala era verde. Dar in pozele alb negru din perioada verdele este o nuanta inchisa. In pozele cu IAR 12 nuanta este destul de deschisa. Ar fi trei posibilitati: un verde( oliv?) foarte deschis, un gri sau un crem.
mai demult la un targ de antichitati am vazut o poza (care se vindea foarte foarte scump) cu un avion IAR CV 12 - asa am dedus eu dupa motor, si care avea pe aripi vopsite 3 dungi albe groase, un la incastrarea in fuselaj una la mijloc si una spre capatul aripii. culoare avionului era foarte inchisa , si mi-a trecut prin cap ca ar fii putut fii rosu. stie cineva ce era cu dungile alea si daca intr-adevar era un CV 12.
mai tarziu cand ajung acasa o sa pun si niste poze cu macheta de IAR CV 12 de care a intrebat Vali, ea fiind executata de Florin Moldovan, care pentru moment nu are acces la internet , si care macheta a luat locul I la Pucioasa de cateva ori.
#18
Postat 02 July 2008 - 10:04 AM
Imi pun si eu intrebari tampite, la cafea si tigara.
#19
Postat 02 July 2008 - 10:38 AM
horia, la 2 Jul 2008, 08:18, a spus:
In cartea "Romanian Aeronautical Contructions" de Antoniu si Cicos, pe pagina 192 este o poza din fata cu un IAR14 care arata exact cum descrii tu. O fi ala?
MRX, la 2 Jul 2008, 09:04, a spus:
Vointa, voie si putirinta exista. Exista cu duiumul. Dar nu e piata. Vor fi doi trei care vor striga ca "da, exista piata", dar dupa ce acesti doi sau trei cumpara cartea, ce faci cu celelelate cateva sute de carti nevandute? S-a mai discutat aici. Motivele sunt multiple, precum numarul redus de potentiali clienti, torente si piraterie, puterea (si vointa) de cumparare. etc. Cea mai mare problema este pirateria. Industria asta abia supravietuieste din margini de profit minuscule - orice reducere in vanzari reduce profitul si mai mult. Profitul nu este ceea ce ii mana pe autori - nu vei vedea niciodata un istoric lafaindu-se in huzur - dar este ceea ce finateaza urmatoarea carte. Majoritatea celor care fac asa ceva, fac asta din pasiune. Si eu sunt implicat un pic, tot din placere.
Radu
#20
Postat 02 July 2008 - 11:09 AM
La o adica, si pirateria asta are rolul ei. Informatia, in ultima vreme, circula mai mult in format electronic decat pe hartie. Rusii (stii la ce site-uri ma refer) n-au nici un complex pe tema asta. Castigul pe care-l obtin in ac mod e mai mare decat cel banesc. D-aia trebuie sa intervina statul. Pe piata libera, cultura, in general, supravietuieste cu greu. Putini artisti s-au imbogatit, unii, mari, abia au supravietuit. Raportul material-spiritual este net in favoarea primului si este firesc sa fie asa. Putini au fost cei care au tras omenirea spre progres si nu masele.
Gata, iar m-am imbatat si vorbesc prostii.
Aceasta postare a fost editata de MRX: 02 July 2008 - 11:22 AM