Forum Machete,Modelism,Hobby: IAR -12 (?!) ...la 1/48 - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

IAR -12 (?!) ...la 1/48 Killer plane

#1 Useril este offline   Vali 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 694
  • Inregistrat: 06-October 05
  • Location:Lugoj

Postat 29 June 2008 - 09:30 PM

In urma finalizarii cu succes a ICAR-ului ,am decis sa scot de la naftalina un proiect inceput si abandonat ,acum cam un an si jumatate.

Putina istorie! In 1925 guvernul aproba infintarea Societatii Anonime Industria Aeronautica Romana sau pe scurt IAR.In 1927 incepe productia sub licenta a MS 35 si Potez 25. In urma experientei acumulate,inginerul Elie Carafoli impreuna cu ing. francez (angajat in 1928) au inceput proiectul unui avion modern de vanatoare monoplan,monoloc, destinat doborarii de recorduri,asta intr-o epoca dominata de biplane. Avionul a fost terminat in 1930 .Primind numele IAR CV 11,era o constructie pe structura de lemn,cu elemente de dural la motor,acoperit cu panza pe aripi si fuzelajul posterior,partea din fata fiind acoperita cu tabla de aluminiu. Aparatul avea un motor Lorraine Courlis de 600 CP in W si 12 cilindri.Acesta antrena o elice bipala si era racit cu apa.Era inarmat cu doua mitraliere Vickers de 7,7mm cu tragere prin discul elicei.
In timpul incercarilor avionul a atins o viteza de 325km/h,dar prezenta o accentuata tendinta de angajare la viteze mici datorita greutatii mari a motorului.
Astfel s-a luat decizia inlocuirii motorului cu unul mai putin puternic dar mult mai usor.
In toate publicatiile aparute pana nu demult se spunea ca s-a remotorizat unicul IAR CV 11.Dar in ultima si cea mai de seama ROMANIAN AERONAUTICAL CONSTRUCTION, avionul remotorizat apare sub numele IAR 12 ,cartea publicand o poza cu IAR 12 si IAR CV 11 unul langa celalalt. Si cum dovezile foto nu pot fi contestate,inclin sa cred afirmatia celor doi autori,Dan Antoniu si George Cicos, exceptionali istorici de aviatie.
Asadar apare IAR 12,aproape identic cu CV 11,diferind doar partea din fata ,datorita instalarii motorului Hispano Suiza de 500 CP.Avionul dovedeste bune calitati de vanator,viteza,manevrabilitae si stabilitate,putand executa intreaga gama de acrobatie.A fost transportat in Franta pentru incercari ,atingand 329 km/h ,in ciuda puterii mai mici a motorului. La intoarcerea in tara se decide incercarea de doborare a recordului de viteza pe 500km, capitanul Romeo (Pufi) Popescu fiind alesul.
La 9 decembrie 1931, capitanul decoleaza de la Bucuresti, mentinand o viteza de 319 km/h pe primii 370km. La intoarcerea dinspre Fetesti,pe ultimii 125km, in urma unei pene de motor,pilotul a incercat o aterizare fortata, aproape de comuna Lehliu. Din nefericire a ajuns pe un teren moale,avionul capotand si ucigand pilotul...

Cele de mai sus sunt extrase din revista MODELISM nr 4/1995 (51),tot de acolo folosind si desenele avionului.

Dupa cum se vede mai jos macheta e in principal o constructie din lemn de tei, cioplit si finisat,urmand a primi si piese de plastic. La acest model nu am de facut motoare si nici inmatriculari ciudate(in afara de o banda tricolora pe deriva, nu are nici o inmatriculare).In schimb doresc o lucrare mai fin si detaliat executata. Promit sa va dezvalui toate "secretele",acestei machete!
Vali

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: 1.JPG
  • Imagine atasata: 2.JPG


#2 Useril este offline   pccdtk 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 37
  • Inregistrat: 08-May 05
  • Location:Chitila
  • Interests:3D ; Aeromodelism RC

Postat 30 June 2008 - 12:12 AM

"In urma finalizarii cu succes a ICAR-ului ,am decis sa scot de la naftalina un proiect inceput si abandonat ,acum cam un an si jumatate."......ma bucura alegerea ta ...deabia astept sa vad cum evolueaza .....

#3 Useril este offline   MRX 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 109
  • Inregistrat: 16-November 07
  • Location:Alexandria
  • Interests:Aviatie, Istorie

Postat 30 June 2008 - 01:28 AM

Vali, stai un pic! Nu te grabi. Desenul din Modelism al avionului cu motor Hispano-Suiza are erori la geometria fuselajului (vederea de sus si sectiunile in partea acoperita cu tabla prea late). Foloseste planul din Aeronautica nr.1 al d-lui Constantin Costache. Acela e planul corect si ai si un profil corect color. Ia legatura cu dl. Dan Antoniu. Va fi bucuros sa te ajute. Uita-te cu atentie si la poza cu cele doua avioane din cartea dumnealui. Iti pun o foto cu cpt Romeo Popescu, unde se vad multe detalii, si un profil aproximativ al lui Florin Moldovan. Eventual, roaga-l pe Vlad din Turda sa posteze planul si profilul din revista amintita.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: Cpt._Romeo_Popescu.jpg
  • Imagine atasata: IAR_CV11_12V.jpg


#4 Useril este offline   MRX 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 109
  • Inregistrat: 16-November 07
  • Location:Alexandria
  • Interests:Aviatie, Istorie

Postat 30 June 2008 - 01:41 AM

Pt comparatie, uite si doua foto mai bunicele cu IAR CV-11 cu motor Lorraine-Courlis 12W de 600 HP.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: IAR_CV11_12W.jpg
  • Imagine atasata: IAR_CV_11_construction.jpg


#5 Useril este offline   MRX 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 109
  • Inregistrat: 16-November 07
  • Location:Alexandria
  • Interests:Aviatie, Istorie

Postat 30 June 2008 - 03:46 AM

Am mai bibilit poza un pic, ca sa vezi detalii din cabina.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: Detalii_IAR___Romeo_Popescu.jpg


#6 Useril este offline   Vali 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 694
  • Inregistrat: 06-October 05
  • Location:Lugoj

Postat 01 July 2008 - 06:43 AM

Multumesc MRX pentru ajutor. Am revista AERONAUTICA nr 1 si abia acum ma apuc sa studiez problema IAR-ului. Ce v-am prezentat sunt doar piese brute ce urmeaza a fi prelucrate!
Exceptionala poza cu Romeo Popescu in cabina,nu o stiam.

Un mare semn de intrebare ridica culoarea panzei de pe fuzelajul posterior,acel contrast mai inchis in poze ,srabatut la mijloc de o sageata argintie.In unele profile e gri inchis,in altele un vernil...Va invit sa dezbatem aceasta problema!

#7 Useril este offline   paul 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 634
  • Inregistrat: 06-April 05

Postat 01 July 2008 - 08:37 AM

Salut. Astept cu nerabdare si finalizarea acestui avion. Desenele din Modelism sunt la 1/48? (sau le-ai adus tu la scara). Din ce am masurat eu parca nu imi dadea scara aceasta. Planurile din Aeronautica parca sunt de dimensiunea unui timbru, nu stiu cum ar putea fi aduse la o scara mai mare.

#8 Useril este offline   Vali 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 694
  • Inregistrat: 06-October 05
  • Location:Lugoj

Postat 01 July 2008 - 10:53 AM

paul---desenele din MODELISM sunt aprox. la 1/42 ,eu le-am scanat apoi le-am printat reducand succesiv scara pana la 1/48.Identic am procedat si cu cele din Aeronautica,dar marindu-le.E adevarat nu au ,marite,o definitie prea buna dar pot fi folosite. Deocamdata strang date si compar cele doua desene,cele din AERONAUTICA fiind se pare mai corecte!

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: 1.jpg


#9 Useril este offline   MRX 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 109
  • Inregistrat: 16-November 07
  • Location:Alexandria
  • Interests:Aviatie, Istorie

Postat 01 July 2008 - 03:38 PM

Vali, vad ca esti artist (a se citi chinez batran), asa ca iti sugerez sa faci modelul la scara mai mare si cam in stilul asta:

http://www.craftsman...um.com/Park.htm

D-aia ti-am si pus foto cu Romeo Popescu (nu Pufi care a fost altul, Dumitru Popescu, pilotul care a zburat prototipul IAR-80 si care a murit prin primavara lui 1941 pe Bf-109E cand exersa virajul la viteza constanta in celula cu un instructor german) si, mai ales, cea cu structura dezvelita. Mai exista o poza asem. dar cu vedere din lateral spate in Top Gun aprilie 2000, pag 51. Este si mai usor decat ce a facut chinezul, fiind structura lemnoasa.

Planul din Aeronautica mai scaneaza-l odata dar cu rezolutie maxima pt a nu fi obligat sa maresti ulterior si sa pierzi acuratetea desenului.

Succes, Marius MRX

#10 Useril este offline   Cantacuzino 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 717
  • Inregistrat: 22-February 05

Postat 01 July 2008 - 04:53 PM

Vezi postareaVali, la 1 Jul 2008, 05:43, a spus:

Un mare semn de intrebare ridica culoarea panzei de pe fuzelajul posterior,acel contrast mai inchis in poze ,srabatut la mijloc de o sageata argintie.In unele profile e gri inchis,in altele un vernil...Va invit sa dezbatem aceasta problema!



Eu zic sa faci panza de culoare "antique" adica panza lacuita (culoarea crem). Avand in vedere ca era (avion de vanatoare) pt record de viteza greutatea finala era foarte importanta. Vopsirea panzei ar fi ingreunat mult aparatul

#11 Useril este offline   Vali 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 694
  • Inregistrat: 06-October 05
  • Location:Lugoj

Postat 01 July 2008 - 05:01 PM

Multumesc MRX, de precizarea cu Pufi,am preluat-o si eu,nu stiam. Da stiu capodoperele domnului doctor dar mai am pana la pensie...

Am si Top Gun-ul dar uitasem si de acea poza. Inca odata multumesc,asta este ceea ce numesc eu,ajutor!

Pe masura ce studiez subiectul,ajutat si de pagina de mai jos dintr-o revista germana din 1930,i-mi dau seama cat de gresite sunt planurile din AERONAUTICA si mai ales MODELISM...

Si ma mai confrunt cu o problema ,creste volumul informatiei despre IAR CV 11 dar nu si despre IAR 12 (sau IAR CV11 c1, dupa unii...),probabil acesta din urma nu a mai apucat sa fie atat de fotografiat.

Deci,voi continua ceea ce am inceput la 1/48 cu corectiile de rigoare (va fi de studiu),urmand ca in viitorul apropiat sa incep redesenarea planurilor existente si construirea unui IAR CV 11 , la o scara mai mare (probabil 1/24), asta deoarece acesta este dupa parerea mea cel mai frumos ,existand si mai multa documentatie.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: Flugsport_2.jpg


#12 Useril este offline   Vali 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 694
  • Inregistrat: 06-October 05
  • Location:Lugoj

Postat 01 July 2008 - 05:12 PM

Da ,Cantacuzino,este o idee cu acel crem. Dar cremul nu ar da un cotrast mai deschi decat argintiul?

Am salvat mai demult de undeva de pe acest forum ,macheta cuiva de la o expozitie(nu stiu a cui si nici la ce scara). Trecand peste culoarea aceea verde,se ridica intrebarea daca si pe aripi a fost culoarea fuzelajului ???. Poate ne spune autorul teoria sa.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: post_8_1132410298.jpg


#13 Useril este offline   MRX 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 109
  • Inregistrat: 16-November 07
  • Location:Alexandria
  • Interests:Aviatie, Istorie

Postat 01 July 2008 - 07:38 PM

Vali, dincolo de realizarea machetei, mai important, cred, este faptul ca acest gen de discutii incep sa ridice usor-usor valul translucid care s-a asternut asupra realizarilor aviatice romanesti. Nu discut motivele asupra acestei lipse de informatii de care este privat publicul modelist sau pasionat de avioane.
Tocmai in sensul cunoasterii, fotografia din Flugsport este fenomenala, fantastica etc. Desenul pare, insa, cam aproximativ. Importante - dimensiunile.
Pt foto cu CV-11C1 cred ca surse franceze ar fi bune, avand in vedere ca avionul a stat cateva luni in Franta in 1931.
Desenele din Aeronautica sunt cele mai bune de pana acum, deoarece realizatorul lor, dl C-tin Costache a colaborat cu dl Dan Antoniu, care are o arhiva impresionanta, inclusiv planurile de fabrica.
Incearca sa-i contactezi.

#14 Useril este offline   Blue-Max 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2473
  • Inregistrat: 06-December 04
  • Location:Lugoj

  Postat 01 July 2008 - 10:17 PM

Pt. cei interesati, celelalte 2 pagini ale articolului din Flugsport. Se observa date foarte exacte in text. Nu cred ca editorul german a bagat informatii din burta, pt. a scoate un articol "la cantitate" ....

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: Flugsport_Nr.07_Seite_141_50_.jpg
  • Imagine atasata: Flugsport_Nr.07_Seite_143_detaliu.jpg


#15 Useril este offline   radub 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2061
  • Inregistrat: 13-August 05

Postat 01 July 2008 - 10:41 PM

Prin acea perioada era la moda sa se lacuiasca partile din panza cu lac alumininzat (Aluminium dope) care proteja panza mai eficient. Lacul aluminizat poate juca "feste" in pozele alb-negru.
Poate ca a fost vopsit astfel?
Radu

#16 Useril este offline   Cantacuzino 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 717
  • Inregistrat: 22-February 05

Postat 02 July 2008 - 09:12 AM

Vezi postarearadub, la 1 Jul 2008, 21:41, a spus:

Prin acea perioada era la moda sa se lacuiasca partile din panza cu lac alumininzat (Aluminium dope) care proteja panza mai eficient. Lacul aluminizat poate juca "feste" in pozele alb-negru.
Poate ca a fost vopsit astfel?
Radu




Se pare IAR CV11 cu motor Lorraine Courlis a fost lacuit asa (Aluminium dope).

Dar IAR 12 (?) cu motor Hispano este foarte probabil sa aiba panza vopsita ( pe fuselaj si pe aripi). Intrebarea este ce culoare?
Pt (acea vreme) avioanele de vanatoare din dotarea armatei culoarea cea mai uzuala era verde. Dar in pozele alb negru din perioada verdele este o nuanta inchisa. In pozele cu IAR 12 nuanta este destul de deschisa. Ar fi trei posibilitati: un verde( oliv?) foarte deschis, un gri sau un crem.

#17 Useril este offline   horia 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2972
  • Inregistrat: 24-April 05

Postat 02 July 2008 - 09:18 AM

Vezi postareaCantacuzino, la 2 Jul 2008, 10:12, a spus:

Se pare IAR CV11 cu motor Lorraine Courlis a fost lacuit asa (Aluminium dope).

Dar IAR 12 (?) cu motor Hispano este foarte probabil sa aiba panza vopsita ( pe fuselaj si pe aripi). Intrebarea este ce culoare?
Pt (acea vreme) avioanele de vanatoare din dotarea armatei culoarea cea mai uzuala era verde. Dar in pozele alb negru din perioada verdele este o nuanta inchisa. In pozele cu IAR 12 nuanta este destul de deschisa. Ar fi trei posibilitati: un verde( oliv?) foarte deschis, un gri sau un crem.




mai demult la un targ de antichitati am vazut o poza (care se vindea foarte foarte scump) cu un avion IAR CV 12 - asa am dedus eu dupa motor, si care avea pe aripi vopsite 3 dungi albe groase, un la incastrarea in fuselaj una la mijloc si una spre capatul aripii. culoare avionului era foarte inchisa , si mi-a trecut prin cap ca ar fii putut fii rosu. stie cineva ce era cu dungile alea si daca intr-adevar era un CV 12.

mai tarziu cand ajung acasa o sa pun si niste poze cu macheta de IAR CV 12 de care a intrebat Vali, ea fiind executata de Florin Moldovan, care pentru moment nu are acces la internet , si care macheta a luat locul I la Pucioasa de cateva ori.

#18 Useril este offline   MRX 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 109
  • Inregistrat: 16-November 07
  • Location:Alexandria
  • Interests:Aviatie, Istorie

Postat 02 July 2008 - 10:04 AM

Blue-Max, super foto, din ce scrie, pricep pe sarite. Ma intreb de ce nu or mai fi aparut ac poze pana acum. Ma refer la publicatii romanesti. Nu s-au facut si la noi monografii gen Windsock sau cele poloneze. Se pare ca material exista, nu era,insa, vointa sau voie sau putirinta.
Imi pun si eu intrebari tampite, la cafea si tigara.

#19 Useril este offline   radub 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2061
  • Inregistrat: 13-August 05

Postat 02 July 2008 - 10:38 AM

Vezi postareahoria, la 2 Jul 2008, 08:18, a spus:

mai demult la un targ de antichitati am vazut o poza (care se vindea foarte foarte scump) cu un avion IAR CV 12 - asa am dedus eu dupa motor, si care avea pe aripi vopsite 3 dungi albe groase, un la incastrarea in fuselaj una la mijloc si una spre capatul aripii. culoare avionului era foarte inchisa


In cartea "Romanian Aeronautical Contructions" de Antoniu si Cicos, pe pagina 192 este o poza din fata cu un IAR14 care arata exact cum descrii tu. O fi ala?

Vezi postareaMRX, la 2 Jul 2008, 09:04, a spus:

Ma refer la publicatii romanesti. Nu s-au facut si la noi monografii gen Windsock sau cele poloneze. Se pare ca material exista, nu era,insa, vointa sau voie sau putirinta.


Vointa, voie si putirinta exista. Exista cu duiumul. Dar nu e piata. Vor fi doi trei care vor striga ca "da, exista piata", dar dupa ce acesti doi sau trei cumpara cartea, ce faci cu celelelate cateva sute de carti nevandute? S-a mai discutat aici. Motivele sunt multiple, precum numarul redus de potentiali clienti, torente si piraterie, puterea (si vointa) de cumparare. etc. Cea mai mare problema este pirateria. Industria asta abia supravietuieste din margini de profit minuscule - orice reducere in vanzari reduce profitul si mai mult. Profitul nu este ceea ce ii mana pe autori - nu vei vedea niciodata un istoric lafaindu-se in huzur - dar este ceea ce finateaza urmatoarea carte. Majoritatea celor care fac asa ceva, fac asta din pasiune. Si eu sunt implicat un pic, tot din placere.
Radu

#20 Useril este offline   MRX 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 109
  • Inregistrat: 16-November 07
  • Location:Alexandria
  • Interests:Aviatie, Istorie

Postat 02 July 2008 - 11:09 AM

Radu, stiu ca ai dreptate. Am discutat cu domnul Antoniu pe tema asta si stiu de ce probleme se loveste. Ma refeream la epoca de aur cand se urmarea, oarecum, lauda de sine si se mai gaseau si parale. Sau acum, avand in vedere ca aceasta activitate se cheama totusi act de cultura (tehnica si istorica), ministerul de resort, in loc sa bage subventii in tot soiul de derbedei cu ifose de artisti sau asa-zisi filosofi, ar putea sa sponsorizeze ac soi de publicatii. Spre exemplu, pt protocolul cu parteneri externi, s-ar putea folosi (in loc de penibilele sticle de palinca sau papusele in costume populare) acest soi de carti care ne-ar face cunoscuti si altfel decat bacsis, aurolaci etc.

La o adica, si pirateria asta are rolul ei. Informatia, in ultima vreme, circula mai mult in format electronic decat pe hartie. Rusii (stii la ce site-uri ma refer) n-au nici un complex pe tema asta. Castigul pe care-l obtin in ac mod e mai mare decat cel banesc. D-aia trebuie sa intervina statul. Pe piata libera, cultura, in general, supravietuieste cu greu. Putini artisti s-au imbogatit, unii, mari, abia au supravietuit. Raportul material-spiritual este net in favoarea primului si este firesc sa fie asa. Putini au fost cei care au tras omenirea spre progres si nu masele.

Gata, iar m-am imbatat si vorbesc prostii.

Aceasta postare a fost editata de MRX: 02 July 2008 - 11:22 AM


Arata acest topic


  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi