Modelism intre anii 1930-1960
#1
Postat 29 June 2008 - 02:20 AM
Desi filmuletul a trecut bine de jumatate de secol, am ramas surprins de complexitatea unor modele, de pasiunea si de maiestria cu care au fost ele construite intr-o perioada in care aceasta industrie era aproape inexistenta.
Out of topic: Pentru cei interesati in raritati video de epoca, acest Bomberguy este o mica mina de aur.
#2
Postat 29 June 2008 - 09:13 AM
Nu de alta,dar electronica inca era la nivel de "lampi"nu se punea problema de tyranzistori ce sa mai zicem de circuite si cipuri(mai ales in anii'30);si totusi aveau modele zburatoare ce puteau fi dirijate de la distanta,intr-un mod destul de convenabil.
Si inca ceva-cu ce-si propulsau modelele-ma refer la motoare.Am citit "gas powered"-adica motoare cu aer comprimat?
#4
Postat 29 June 2008 - 10:41 AM
Telecomenzi au existat din timpul razboiului, si mai toate partile au fost implicate. Telecomenzile erau intr-adevar pe lampi si erau destul de grele. Telecomanda pentru Kramer X sau HS293 este la Muzeul RAF din Cosford, si nu e portabila.
Amatorii nu au avut acces la telecomenzi pana la inventarea tranzistorului, si chiar si atunci erau slabe si scumpe. "Explozia" pietei telecomenzilor a avult loc de-abia prin anii 70.
In acel film, sunt mai multe feluri de avioane, dar nu sunt radiocomandate. Unele nu au nici un fel de comenzi - doar decoleaza, fac doua trei cercuri apoi se aseaza jos. Se cheama FROG, adica "Flies Right Off the Ground", si initial erau propulsate cu motoare din banda de cauciuc care nu pot ridica decat avioane usoare iar cand au vrut sa puna avioane mai mari in aer, au avut nevoie de motoare termice. Motoarele termice miniaturale existau de prin anii 20 cand au aparut ca jucarii pentru copii si chiar si inainte erau motoare cu abur de jucarie, de prin anii 1800 (sunt si pagini de internet dedicate jucariilor propulsate de abur).
Mai tarziu in acel film, vedem un spectacol de avioane captive controlate prin cablu (vezi acel Lancaster) care se misca doar intr-un cerc.
Am mai spus-o si cu alte ocazii, daca vreti sa va cada plombele de uimire, luati un zbor din ala "low cost" pana la Londra si mergeti la museul marinei din Greenwich - au acolo machete din lemn ale navelor britanice facute de mana de mesteri de pe la anii 1600 pana acum. Bijuterii.
Radu
#5
Postat 29 June 2008 - 11:34 AM
Citeaza
#6
Postat 29 June 2008 - 12:13 PM
Motoarele cu benzina s-au introdus in aeromodelism in perioada '80-'90.
Toate modelele din filmare [inclusiv MIG-ul care, desi putea avea motor cu reactie (inventat si pentru modele in perioada respectiva) foloseste propulsia cu elice intubata] au motoare care folosesc drept combustibil amestecul clasic de alcool metilic in care se baga 18% ulei de ricin. Si noi il numeam tot "gaz".
Desi nu se vede foarte clar, exista posibilitatea sa fi fost si unul- doua modele cu motor cu contrapiston care folosesc drept combustibil eterul.
In imagine planurile unui motor cu reactie aparute in cartea Navomodelism pubilcata de Editura Militara a Ministerului Fortelor Armate ale R.P.R. in 1959.
si o sectiune printr-un motor de 10 centimetrii cubi, doi timpi cu etanol care a fost canva preparat pentru barca.
#8
Postat 29 June 2008 - 11:11 PM
Acum, daca ar fi sa fim pedantici, este totusi un motor reactiv pentru ca propulsia este generata de un jet de gaz.
Radu
Aceasta postare a fost editata de radub: 29 June 2008 - 11:13 PM
#9
Postat 30 June 2008 - 08:50 AM
radub, la 30 Jun 2008, 00:11, a spus:
N-am vrut sa intru in prea multe detalii, continutul acestui topic fiin tolerat, scopul acestui forum fiind machetele si nu sporturile "tehnico-aplicative" pentru asta existand modelism.info.ro, dar exact asa se porneau si da
radub, la 30 Jun 2008, 00:11, a spus:
In anii '80 acest tip de motor a fost interzis in competitii din motive de securitate.
#11
Postat 02 July 2008 - 10:37 PM
Z-mare, la 30 Jun 2008, 10:59, a spus:
Daca imi permiteti e si pulso e si reactiv l-am realizat prin anii 70 la orele de atelier in liceu si l-am folosit pe un corp de catamaran. Pornea doar cu 2-3 pompe de bicicleta si cu o lampa de benzina la fundulet (la vremea respectiva accesul la acumulatori si alte delicii era mai dificil). Singura hiba era ca imediat dupa pornire trebuia sa zburde, altfel se inrosea aproape tot iar esapamentul (ajutajul care in planul lui crios nu se vede) incepea efectiv sa curga. Nu stiam ca au fost interzise dar nici nu inteleg de ce nu ar putea fi utilizat pe o macheta functionala care nu trebuie neaparat prezentata unei comisii.