Vaz ca subiectele de 'scandal' au de departe cel mai mare succes de public
Oricum, tipul cu diorama a dat-o in bara... N-avea cum sa existe pe langa un Tiger care a fost distrus in '43 o cobra vopsita in camuflaj RLM88, despre care orice fraier stie ca a aparut de abea in '44... Ce dumnezeu, nu s-a documentat deloc!... In '43 era modelul de cobra Typ 42, cu solzi mici si lasati valvoi, vopsita cu maro italian... Si mai ales, cum sa fie asa de curata cobra aia in conditii de lupta, ORICINE stie ca scapa ulei pe la buson, avea 'chipping' masiv pe burta din cauza frecarii pe nisip, si culmea!... Nu tu un pic de 'fading' al vopselei, nimic... Total nerealist, o prostie de diorama, zau asa... Mai bine se apuca de gradinarit.
Mai ales ca acea cobra e cu 3mm prea scurta, si cu 0.5microni prea subtire. Per total, nici vorba de 1/35, e complet gresita in dimensiuni... Machetist de 2 lei, ce sa mai...
Revenind intr-un ton serios, nu cred nici o secunda in ideea 'celebra' ca machetismul e o reflectare la scara a realitatii... La naiba, nici macar fotografia n-are pretentia de a fi o reprezentare ABSOLUT IDENTICA a realitatii... Machetismul bate mai spre domeniul 'artistic' dupa parerea mea, inspirat din realitate, ce-i drept. Fiecare isi stabileste nivelul de realitate pe care doreste sa-l atinga, o macheta reusita e cea care reuseste sa-i transmita privitorului 'senzatia' autenticitatii... Care, culmea, e subiectiva, fiecare avand propriile idei cu privire la ea... Fiecare are propria idee despre ceea ce inseamna autentic.
Chestia cu wash-urile, drybrushing-urile, filtrele, etc... e tocmai in ideea de a induce acea senzatie de autenticitate, insa nici unul din aceste procese nu se regaseste in realitate sub forma in care se realizeaza in modelism... Asadar, care reproducere PRECISA si REALA la scara????
Totul e o iluzie, cu scopul de a 'pacali'... Fiecare modelist e un artist in felul sau, prezinta o realitate filtrata prin prisma propriilor sale sentimente, experiente, vise... Si cam asa ar trebui tratate lucrurile.
Scriind asta, mi-am adus aminte de o scena din "History of the World", filmul lui Mel Brooks. Scena cu aparitia artistului si implicit si a criticului de arta...
Cam asa stau lucrurile cu destui dintre cei care 'critica constructiv' lucrarile altora...