Dupa ce am epuizat "subiectul Horch"-zic eu- m-am gandit pentru episodul al doilea din seria dedicata masinilor 4x4 folosite in al doilea RM.sa prezint un mic blindat de data asta un"cercetas"adevarat.
Si pentru asta este necesar sa ne intoarcem privirea catre "Perfidul Albion" si sa-l vedem pe Daimler mk I/II "scout car".
Istoria lui incepe cam asa:
- in 1938 Ministerul de Razboi britanic solicita un proiect pentru inzestrarea armatei cu un autovehicul de cercetare,blindat,rapid,usor inarmat si care eventual sa permita dezvoltari ulterioare.
In cursa s-au inscris 3 competitori:Morris,Alvis Ltd si BSA Group.Dintre proiectele depuse,autoritatile l-au ales pe cel venit de la BSA ca fiind cel mai fiabil,ieftin si usor de produs.Odata ales pentru inzestrare,productia acestui mic 4x4 a fost incredintata celor de la Daimler,companie membra a grupului BSA(Birmingham Specials Armament),iar numele dat a fost "Dingo",in mod paradoxal acesta fiind numele rivalului de la Alvis,care nu s-a calificat pentru productie.
Prototipul celor de la Alvis,numit "Dingo"a fost gata de prezentare primul,avind montat un motor in 4 cilindrii produs de Alvis Ltd,ce dezvolta numai 12 cp;vehicolul era de mici dimensiuni,cu motorul dispus in spate,dar avea abilitati de trecere peste obstacole,deosebite.Cam la aceasi vreme,presedintele BSA Group,in vizita la Ministerul de Razboi(War Office)o vizita deloc"intamplatoare"a adus propunerea de a produce o masina de recunoastere,complet noua si care sa intre in competitie cu Alvis Dingo,cu aceleasi calitati 4x4 dar cu un motor mult mai puternic,de 2500 cmc,de productie Daimler,dispus tot in spate.Acest motor era de fapt unul cat se poate de "civil"provenit de la limuzina Daimler,un automobil din clasa superioara,in voga la aceea vreme.
Intre decembrie 1938 si ianuarie 1939,au avut loc testele comparative intre prototipul celor de la BSA Group si masina celor de la Alvis Ltd.Erau destule asemanari,in special la dispunerea scaunului conducatorului,ce-i perimtea acestuia sa vada usor in ambele directii(volan pe dreapta,evident)cu interiorul Alvisului,insa prototipul celor de la BSA se deplasa cu viteza net superioara-90 km/h- gratie motorului mult mai puternic,si in plus era capabil sa faca acest lucru atat cu fata,cat si cu spatele,un avataj important,in cazul unui autovehicol de cercetare.Cutia de viteze cu cate 5 rapoarte si diferentialul faceau posibil acest lucru.
In fine,dupa deciderea castigatorului,acesta a primit denumirea oficiala de "Car Scout Mk I" si a fost plasata prima comanda in numar de 52 de bucati.
Autoritatile militare de resort,au decis intre timp,ca noul venit va trebui sa indeplineasca,pe langa rolul de masina de cercetare si pe acela de masina rapida de legatura,ceea ce a dus la adaugarea de echipamente suplimentare printre care statia radio "R 19" pe unde lungi si scurte(cate 2 frecvente de rezerva)si la dublarea,aproape,a greutatii masini-aceasta ajungind la 3 tone.Oricum motorul de 2500 cmc,6 cilindrii in V si 55 CP era destul de puternic pentru a imprima masinii o viteza de 90 de km/h, extraordinara pentru rolurile ce le avea de indeplinit.
Ca si in cazul Horchului,si micul Daimler avea directie pe ambele punti;bineinteles dificultatea conducerii si luarii virajelor,mai ales la viteze mari,a aparut si in cazul lui,iar masurile luate au fost aceleasi:s-a renuntat la directia pe ambele punti,incepind cu seria MkII.
S-au mai constat,ca puncte slabe,vulnerabilitatea la mine de teren si in consecinta,s-a trecut la montarea unui scut blindat suplimentar,sub "burta" autovehicolului.Oricum,pentru dimensiunile lui,era foarte bine blindat,partea frontala ajungind la 30 mm.In privinta trenului de rulare,masina a fost dotata cu suspensii independente,cu arcuri elicoidale la fiecare roata,dar aceste arcuri erau de fapt,perechi,introduse cate doua,unul intr-altul,la fiecare roata,ceea ce permitea o cursa lunga a rotii,deci posibilitatea traversarii de obstacole mai serioase.Masina nu era dotata cu roata de rezerva,pentru ca folosea pneuri pline,fara aer.
Ca armament, modelul "mkI"folosea o LMG(light machine gun)Bren(Brno-Einfeld) cal.7,92 mm(303) sau o pusca antitanc"Boys 0,50".
Modele produse au fost:mk II ce nu mai prezenta directie pe spate si mk III,aparut la inceputul lui 1945 si care avea capacitati de a traversa cursuri de apa.
Prima prezenta in lupta a fost in 1940 in dotarea BEF(British Expeditionary Force) in Franta,mai exact Divizia 1 Blindata si Divizia a 4-a Puscasi"Northumberland".
Micul blindat a fost atat de apreciat,incat a fost pastrat in productie pana in 1952,cand a fost inlocuit de modelul"Coventry" dar a mai fost folosit pana prin 1965-1970 de catre fortele armate din Portugalia si Cipru.In timpul celui de al doilea RM a fost produs in licenta(cu unele deosebiri)si de catre Ford Canada,sub denumirea de "Lynx".L-au avut in dotare englezii si toate armatele aliate,din Commonwealth.A mai fost"clonat"de italieni cu modelul lor "Autoblinda Lince"produsa in 130 de exemplare de catre Lancia Spa. si care s-a aflat in exploatarea italienilor si a nemtilor,in special in nordul Africii.
Pe parcursul episodului voi relata despre prezenta acestui mic blindat in luptele din Grecia si Creta, impreuna cu fortele blindate britanice deplasate acolo.
Aceasta postare a fost editata de Longinus: 11 May 2008 - 12:15 AM