Dupa, iata,aproape 5 ani, desi nu am uitat de existenta lui, topicul acesta mi-a fost destul de greu sa-l mai gasesc.
STIVA contine multe exemplare ce se pot incadra in subiect,dar ...m-am ocupat de alte "terestre"; altele decat cele descrise in titlul topicului.M-am ocupat de altceva.
Acum ca l-am "desprafuit", il (re)citesc cu nostalgie,indefinitiv sunt 5 ani ,in care s-au intamplat multe.Mie,voua,lor,noua tuturor.
Singura,ramasa aceasi, este istoria.Ba,parca si ea a mai adunat cate ceva in paginile ei: 5 ani de intamplari,bune, rele,cu sau fara mare importanta pentru unii.Eminescu spunea :
"
Când unul trece, altul vine
În astă lume a-l urma,
Precum când soarele apune
El şi răsare undeva."
Reluind subiectul, ma indemn sa "pun pe masa" un kit pe care-l am demultisor:
Rolls Royce Armored Car modelul 1920 cel cu pneuri/roti, pentru desert.
Kitul Roden,il stiti,1/35 s-a discutat mult despre el,la vremea cand a aparut.Nu reiau,nu insist.
Totusi, ca introducere in subiect as apela ,din nou,la buna noastra cunostiinta: istoria.
Primul Razboi Mondial dezvolta ,printre alte instrumente de ucis, una in plus: masina blindata.Aparuta inaintea tancului,indefinitiv un vehicul mult mai greu de produs,condus si intretinut, aceasta si-a facut rapid un loc in arsenalul marilor armate.
Englezii si-au constituit primul lor escadron de masini blindate,inca din luna septembrie a primului an de razboi,1914.Pana la sfarsitul conflagratiei,aveau sa-si mai formeze inca sase.
Intre aceste noi arme...minune,ca sa le spunem asa, un loc bine definit l-a ocupat un model anume : Rolls Royce Silver Ghost, un automobil ce se producea din 1906 (si avea sa se mai produca inca 20 de ani ).Desigur, pentru serviciul militar toate accesorile civile menite sa deserveasca proprietarul si confortul lui,au fost indepartate, pe structura ramasa fiind adaugata o "cutie" din placi de otel,rezistent la gloante, in varful careia trona o turela rotativa,cam pe locul unde ar fi trebuit sa stea pasagerii.
Motorul a ramas in compartimentul din fata, in timp ce sectiunea centrala era dedicata echipajului,in mod anume conducatorului.
Cu toata aceasta arhitectura blindata,plus turela plasata in varful ei, masa totala a vehicolului a crescut serios,ceea ce facea din manevrarea masinii,un chestiune cam greu de realizat.Pentru acest motiv ecartamentul automobilului original a fost crescut, rotile au fost "impinse" spre extremitatile sasiului,cele din spate fiind dublate.
Turela rotativa a primit o mitraliera racita cu apa,o Vickers de 7,7 mm calibru si uite-asa s-a nascut ceea ce englezii au botezat " Rolls Royce Armored Car" sau pe scurt RRAC.
Noul blindat cantarea 5 tone, era lung de 5 metri, lat de aproape 2 si inalt de 2,54.Echipajul prevazut,consta din trei persoane: soferul,mitraliorul si comandantul echipajului, toti protejati de un blindaj ce le oferea protectie impotriva armelor mici,de infanterie.In punctele critice acest blindaj atingea 12 mm, toata masina fiind "antrenata" de cei 85 CP "scosi" dintru motol cu sase cilindrii in linie racit cu apa si o cutie cu tractiune 4x2 .
Intrarea/iesire in si din masina se practica prin chepengul din plafonul turelei,sau printr-o usa rectangulara plasata pe laterala corpului blindat.
Pe ambele laturi exterioare,erau plasate suporturile rotilor de rezerva.
Oricum spatiul interior era cat se poate de spartan, neprietenos si neconfortabil,mai ales in cazul misiunilor de durata mai lunga.
Aceasta postare a fost editata de Longinus: 13 January 2015 - 09:53 PM