Postat 13 January 2010 - 09:00 PM
Continuarea: intr-o logica(sa zicem,relativa) dupa "222" m-am gandit sa montez(si implicit sa prezint) pe fratele sovietic(chiar daca este un surogat): micul BA 64.
In randul cunoscatorilor(chiar si celor mai putin cunoscatori),este acceptata ideea ca BA 64 a fost conceput,creeat,desenat,dupa ce rusii au pus mana pe un Sdkfz 222. Istoria consemneaza,intr-adevar,ca un exemplar de "222" a fost capturat si trimis pentru "analiza" la uzinele GAZ,pe 7 septembrie 1941. La inceputul lui '42, "Bobik" asa cum avea sa fie alintat -prototip,era gata de evaluare si-si "dadea examenele".
Comitetul de Stat pentru Aparare,si-a dat acordul pentru intrarea in dotarea Armatei Rosii,a noului BA 64 ,pe 14 martie 1942.Era primul blindat de cercetare,4x4,din dotarea trupelor sovietice.
Din 1943,a fost produsa versiunea imbunatatita,BA64B,pe sasiul de Gaz 67B.
Inarmat cu o mitraliera DT de 7,62mm,micul blindat a fost folosit cu succes in misiuni de cercetare si legatura.Chiar daca era slab inarmat,manevrabilitatea si viteza,alaturi de foarte buna capacitate de traversare a terenului greu,l-au facut un vehicul militar apreciat de echipajele care l-au deservit si a ramas in exploatare(in special in tarile mebre ale Pactului de la Varsovia)pana la inceputul anilor'60.
Din cele 8174 de exemplare produse-din ambele versiuni,aproape jumatate au fost dotate si cu statii radio(tip RB64 sau 12 RP).
In timp,s-a incercat dotarea lui Bobik,cu armament mai puternic:versiunea BA 64 D cu mitraliera Dshk de 12,7 mm sau versiunea cu pusca antitanc Simonov PTRS,de 14,5mm,BA64 E dotat cu un tun usor ChK M1,de 37mm .Oricum,rezultatele evaluarii fie au fost nesatisfacatoare si s-a renuntat la aceste variante,fie punerea la punct a durat atat de mult,incat razboiul se incheia mai repde decat puteau fi livrate primele modele(cazul versiuni cu tun de 3,7 cm).
In fapt,nici una dintre celelate versiuni propuse(cu roti retractabile pentru rularea pe calea ferata,sau semisenilat,pentru zapada,denumit BA 64 Z) nu au dat satisfactie si nu au fost produse in serie.
Dupa scurta istorie :
Kitul,scara 1/35(bineinteles) produs de catre cei de la Aer Moldova(nr.3507)-la care urmeaza eu sa lucrez. Alternative,ar fi Maquette(pare a fi tot un Aer Moldova) sau mai noul Vision Models - daca ne referim la plastic,ori kiturile de rasina ale francezilor de la Des Kits ori portughezilor de la KMR.
Revenind asupra lui Aer Moldova,modelul produs de ei are 62 de piese componente,fara interior(nici la turela,nici la postul de conducere),cu o coala de decal ce ofera 7 versiuni de inmatriculare(ww2 sau post ww2).
Voi reveni asupra prezentarii.