Forum Machete,Modelism,Hobby: MS-1 T-18 model 1927 - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

  • 12 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Acest topic e inchis

MS-1 T-18 model 1927 Primul tanc sovietic produs in serie

#1 Useril este offline   AdiP 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2390
  • Inregistrat: 29-February 08
  • Location:Turda
  • Interests:Anything that fly, crawl or float in WW 2

Postat 28 April 2008 - 12:22 PM

MS-1 sau Malyi Soprovozhdeniya ,in traducere -tanc de escorta MS-1, a fost primul tanc construit de catre Uniunea Sovietica in serie,ulterior primind denumirea T-18
Dupa 1920,cand s-a trecut la o alta clasificare a blindatelor sovietice,acestea fiind reclasificate in mici , mijlocii si « manevrabile » , denumirea Malyi Soprovozhdeniya MS-1 s-a schimbat,aceasta insemnand- blindat mic de escorta-.De remarcat faptul ca in nomenclatorul sovietic,aceasta mica masinarie nu era incadrata ca tanc usor ci -tanc mic de escorta si suport infanterie.
ISTORIC :
In mai,iunie 1926,dupa 3 ani de la demararea planului pentru construirea unui vehicul menit sa rupa un front inamic aparat de 1-2 divizii de infanterie,s-a finalizat proiectul care mai tarziu va purta denumirea de T-18.
S-au luat ca baza de plecare conceptuala,in vederea unei viitoare productii in serie,vehicule usoare ale unor tari cu traditie in productia de tancuri. In septembrie 1926 s-a ales ca model in acest scop,tancul francez Renault Ft-17,clasificat si el in nomenclatorul RKKA drept M = mic .Insa principalul inconvenient al versiunii sovietice il reprezenta viteza scazuta raportata la greutatea mare a tancului si armamentul slab,dat fiind faptul ca tunul original,Hochkiss sau Puteaux,cal.37 mm. nu avea constanta de tragere peste 400 metri.Astfel,vehicolul a fost catalogat ca fiind prea scump,cu armament slab,etc.
In aceasi perioada,birourile de proiectari luau in calcul motorizarea tancului cu propulsorul italian FIAT 3000 ter,acesta avand o greutate scazuta si putere mai mare.In aceasta configuratie apare primul prototip,construit si livrat pentru teste in martie 1927,primind denumirea T-16.Avand in vedere capabilitatea scazuta de traversare ,s-a mai adaugat inca un galet,in partea din fata a trenului de rulare.
Aceasta modificare aparuta ,se pare, in luna mai, a purtat denumirea de « Tanc mic de suport ,model 1927 »,respectiv MS-1 (T-18).
Dupa acceptarea acestuia pentru productie,RKKA va comanda producerea a 108 bucati ,acestea urmand a fi fabricate in perioada 1928-1929.In urma testelor din toamna anului 1929,s-a constatat incapacitatea de trecere a transeelor mai largi de 2 metri,respectiv cu adancimea mai mare de 1,2 metri. Solutia gasita de sovietici a fost adaugarea in partea frontala a masinii,a inca unei sanii,identice cu cea de coada,idee imediat poreclita de echipaje « Nosorog » ,adica rinocerul. Din pacate insa,solutia aleasa a scazut vizibilitatea mecanicului conductor,ceea ce a dus la renuntarea la aceasta .
T-18 Model 1930
In 1930,avand in vedere modernizarile vertiginoase aparute la vehicolele blindate ale altor tari,se ia in calcul modernizarea T-18,prin marirea vitezei la 25 km/ora,folosirea unui motor de cca. 40 Cp,inlocuirea cutiei de viteze cu una cu 4 trepte,inlocuirea rotii motrice cu un nou model,turnat,etc. S-a avut in vedere si modernizarea tunului de 37 mm cu unul cu viteza initiala a proiectilului mai mare,insa aceasta a ramas doar pe hartie.O modificare ulterioara viza modificarea partii spate a turelei,pentru a primi o statie radio,insa nici aceasta nu s-a materializat.Varianta construita cu aceste specificatii a purtat denumirea "MS-1 (T-18) Model 1930.".A ramas in productie doar 1 an,pana la aparitia lui T-26,spre finalul lui 1931.Unele surse arata ca s-ar fi incercat inlocuirea trenului de rulare cu cel existent pe T-26,insa aceasta s-a dovedit a fi o solutie proasta,deoarece tancul avea tendinta de a se opri in trepta a 3-a, in plus, greutatea masinii fiind inegal distribuita pe galeti,avea tendinta de a balansa puternic la pornire sau franare.Nu putea urca pante mai mari de 30 grade,chiar si in treapta 1.
T-18 Model 1937
In 1937 s-a luat decizia modernizarii tuturor blindatelor usoare construite inainte de 1930. In vederea aducerii acestora la standardele « unui razboi modern »,tanchetele T-18 jucand un rol major in acest program.S-a luat in calcul inlocuirea motorului cu un GAZ-M1 racit cu apa (toate versiunile mai vechi avand racirea cu aer),in acest scop folosindu-se motoarele de la T-38.S-a modificat compartimentul motor,pentru a putea primi noul propulsor,s-a inlocuit (din nou) turela,prin schimbarea capacului cupolei comandantului cu unul turnat din aliaj otel-carbon,etc.Conversia s-a executat la uzina Nr.37,in orasul Ordzhonikidze ,actualul Vladicavkaz,in Republica Osetia de Nord.
Avand in vedere distributia gresita a greutatii (din nou),vehicolul avea tendinta de a derapa in lateral pe drumuri alunecoase,iar urcarea rampelor se dovedea extrem de slaba. Insa acesta nu a constituit un impediment major ,avand in vedere costurile scazute,in raport cu modificarile solicitate.Singura modificare substantiala a fost inlocuirea spre finalul carierei sale a tunului cal.37 cu unul de 45 mm.
Date tehnice: T-18 Model 1927
Greutate : 5,9 tone
Lungime : 4,39 m
Latime : 1,76m
Inaltime : 2,10 m
Blindaj : 16 mm
Arm.principal : 1 tun Hochkiss/Puteaux cal 37 mm,1 mitraliera Fyodorov,mod.28,cal. 7,62 mm
Motor : Fiat 3000 ter ,35CP
Raport Putere/greutate 3 CP/tona
Suspensie : Arcuri elicoidale verticale
Autonomie : 50 Km
Viteza : 17 Km/h
Bucati produse : 959 buc. (intre 1927-1930)
Exista dovezi ca unele exemplare au fost folosite din pozitii fixe de tragere,la apararea frontierei de vest,in iunie 1941,iar 10-20 exemplare ar fi participat la inceputul bataliei pentru Moscova ,fara sanse in fata masinii de razboi germane.
Surse Web : Wikipedia- T-18 light tanks
www.wargaming.net
Bibliografie : Armada-First soviet tanks
Tancuri si automobile,Editura Militara ,Bucuresti,1978,pag. 96-97
Multumesc tuturor celor care au avut rabdare sa citeasca istoria micutei masinarii,scuze celor care poate considera prea lunga "dizertatia",insa era pacat sa o prezint trunchiata,chiar daca subiectul nu este atat de interesant comparativ cu altele.
Urmeaza "logosul"legat de macheta pe care o sa v-o prezint,promit insa sa fiu mai scurt ! :-)

Aceasta postare a fost editata de AdiP: 28 April 2008 - 12:24 PM


#2 Useril este offline   AdiP 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2390
  • Inregistrat: 29-February 08
  • Location:Turda
  • Interests:Anything that fly, crawl or float in WW 2

Postat 28 April 2008 - 12:39 PM

Macheta pe care o sa o pun in discutie aici este produsa de firma AER Moldova,scara 1/35.Din pacate si ea necesita operatii destul de ample de modificare,curatare,construire etc.
Am inceput sa modific,de fapt sa construiesc ,interiorul masinii,acum 2 zile profitand de timpul liber avut de Paste.Sper sa va placa si voua,chiar daca subiectul e unul rusesc (din nou).
Insa tinand cont de faptul ca rafturile machetistilor sunt pline de machete germane,(my self included) poate o schimbare de imagine modelistica nu strica nimanui.
Cutia contine aproximativ 200 piese din plastic,insa din pacate nu exista interior,iar multe elemente exterioare trebuiesc inlocuite,daca nu chiar refacute in totalitate.
Asa ca am purces la adunarea de informatii,imagini,desene tehnice si ce am mai gasit prin calculator,pe net si prin cartile care le am la dispozitie.
Sper sa va placa si sa ma ajutati sa corectez acolo unde va fi nevoie.


Am facut peretele despartitor intre compartimentul de lupta si cel motor,dupa care am trecut la realizarea mecanismelor de « guvernare » a tanchetei,respectiv parghii,tije de comanda,urmeaza levierele,scaunul mecanicului conductor,urmate de rastelurile compartimentului de lupta,unde nu prea inteleg cam cum veneau unele componente,insa mai « cujet » si alte elemente pe care le voi face de la zero (multumesc pe aceasta cale firmei Aer Moldova).
Vor urma si alte fotografii,pe masura ce se va mai pune cate ceva prin interior.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: t_18_001.jpg
  • Imagine atasata: t_18_003.jpg
  • Imagine atasata: t_18_004.jpg
  • Imagine atasata: t_18_006.jpg
  • Imagine atasata: t_18_032.jpg
  • Imagine atasata: t_18_033.jpg


#3 Useril este offline   AdiP 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2390
  • Inregistrat: 29-February 08
  • Location:Turda
  • Interests:Anything that fly, crawl or float in WW 2

Postat 28 April 2008 - 12:44 PM

cateva imagini mai de detaliu

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: t_18_034.jpg
  • Imagine atasata: t_18_035.jpg
  • Imagine atasata: t_18_036.jpg
  • Imagine atasata: t_18_037.jpg


#4 Useril este offline   AdiP 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2390
  • Inregistrat: 29-February 08
  • Location:Turda
  • Interests:Anything that fly, crawl or float in WW 2

Postat 30 April 2008 - 09:55 PM

Salut !
Avand un pic de timp liber,am mai facut una alta prin interiorul masinariei,respectiv levierele de comanda si mici elemente legate de acestea.
Azi dupaamiaza am reusit sa "fabric" si rastelul pentru munitia mitralierei,respectiv cel de pe peretele dreapta al compartimentului de lupta.
Daca levierele sunt din plastic,mi-am prins mintea ca cele 2 rasteluri sa le fac din tabla.Insa nu o sa se vada mare lucru la interior doar cu capacele mecanicului deschise,din pacate !

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: t_18_001.jpg
  • Imagine atasata: t_18_002.jpg
  • Imagine atasata: t_18_003.jpg
  • Imagine atasata: t_18_004.jpg
  • Imagine atasata: t_18_006.jpg
  • Imagine atasata: t_18_008.jpg
  • Imagine atasata: t_18_009.jpg


#5 Useril este offline   FlyBoy 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1937
  • Inregistrat: 24-February 06
  • Location:Bucuresti

Postat 01 May 2008 - 12:51 AM

Fara suparare, iti admir tenacitatea si stilul, dar am o mica intrebare:

Cat din ceea ce faci tu la interior se va vedea in final ? Il faci cutout, sau nu il inchizi?

#6 Useril este offline   Blue-Max 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2473
  • Inregistrat: 06-December 04
  • Location:Lugoj

  Postat 01 May 2008 - 08:17 AM

Excelent topicul deschis de tine.
Posed si eu acest kit, chiar inceput fiind :pardon:  si ma intereseaza in cel mai inalt grad subiectul. Voi urmari cu maxim interes desfasurarea. Eventual, in masura in care poti, prezinta sursele de inspiratie a modificarilor ce le aduci kitului.
Impecabila "lucratura" pana acum, dar bine sublinia Flyboy, nu-i pacat ca nu se va vedea mai nimic din interior ?! :-)   Mai bine "te pastrezi" pt. exterior ....
Oricum spor la lucru !!

#7 Useril este offline   AdiP 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2390
  • Inregistrat: 29-February 08
  • Location:Turda
  • Interests:Anything that fly, crawl or float in WW 2

Postat 01 May 2008 - 08:27 AM

Stiu ca nu se va vedea mare lucru in interior,insa ca si in cazul zburatoarelor,"stim ca sunt acolo",nu ?
Surse sunt destul de multe,pe net,eu am si o lucrare in rusa,plus cartea de care am scris in prima postare-Tancuri si automobile,Editura militara 1978.
In"revista" Armada" sunt si ceva desene tehnice ,inclusiv legat de interior.
Pentru postul mecanicului am gasit asta:
Ar mai fi pentru interior plansa asta si inca cateva.Eu le-am diferentiat pe culori detaliile ,pentru a le putea interpreta mai usor

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: t18_76.gif
  • Imagine atasata: Untitled1.jpg
  • Imagine atasata: MS_1_slit1.jpg

Aceasta postare a fost editata de AdiP: 01 May 2008 - 08:50 AM


#8 Useril este offline   AdiP 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2390
  • Inregistrat: 29-February 08
  • Location:Turda
  • Interests:Anything that fly, crawl or float in WW 2

Postat 01 May 2008 - 08:40 AM

Exceptand imaginile din acest link,ceea ce sa mai gaseste pe net(prin muzee) sunt vehicule destul de complete.
aici parca reconstituirea a facut-o tanti vanzatoarea de bilete nu cei care ar fi trebuit sa fie in tema cu asa ceva.
http://www.thetankmaster.com/ENGLISH/AFV/m...ladivostok1.asp
Asa cum se vede si in poza asta,obloanele laterale si cel frontal vor fi rabatate la maximum,asa ca...,cine va avea vointa va putea vedea ceva pe acolo :-)
La exterior se vor reface aparatorile,ceva pe la coada,(la sanie) ,arcul lamelar dintre primele 2 role de sustinere,s.a.m.d.
In rest :pardon: ,vom mai vedea,in functie de cat de repede o sa ma "plictisesc" de lucru la el.
Apropo,stie careva cam ce culoare i-si vopseau rusii blindatele usoare prin interior,in perioada 1920-35 ?

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: t18_69.jpg

Aceasta postare a fost editata de AdiP: 01 May 2008 - 09:11 AM


#9 Useril este offline   Blue-Max 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2473
  • Inregistrat: 06-December 04
  • Location:Lugoj

  Postat 01 May 2008 - 12:49 PM

Vezi postareaAdiP, la 1 May 2008, 09:40, a spus:

Apropo,stie careva cam ce culoare i-si vopseau rusii blindatele usoare prin interior,in perioada 1920-35 ?


Daca-l faci "cam asa" nu te va contrazice nimeni ca trebuia altfel ... :-)
Apoi putin "tratat" cu spalari si ceva pigmenti si ... gata !!

Din arhiva cu poze, am gasit exemplarul facut cu mult timp in urma de Vali. El a optat pt. un verde rusesc clasic de tanc, dar eu personal as opta pt. o nuanta mai deschisa, ca in artwork ...

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: t18_29.jpg
  • Imagine atasata: T_18w6_06_s.jpg

Aceasta postare a fost editata de Blue-Max: 01 May 2008 - 12:55 PM


#10 Useril este offline   AdiP 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2390
  • Inregistrat: 29-February 08
  • Location:Turda
  • Interests:Anything that fly, crawl or float in WW 2

Postat 01 May 2008 - 12:54 PM

Eu intrebam de culoarea la interior,ca la exterior cam stiu ce va fi :-)
Sa-l fac oare alb ? eu as opta pentru un verde mai "rusesc",care o fi cea mai indicata ?
Nu cunosc nimic in legatura cu perioada cand au inceput rusii sa-si vopseasca interioarele albe,de-asta stau in dubiu !
Iar in "Armada" nu inteleg nimic din limba lor frumoasa !

Aceasta postare a fost editata de AdiP: 01 May 2008 - 12:59 PM


#11 Useril este offline   Blue-Max 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2473
  • Inregistrat: 06-December 04
  • Location:Lugoj

  Postat 01 May 2008 - 12:58 PM

Vezi postareaAdiP, la 1 May 2008, 13:54, a spus:

Eu intrebam de culoarea la interior,


Scuze ... m-a luat valul si n-am fost atent ....
Hmm, nu stiu ce sa zic ...

#12 Useril este offline   AdiP 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2390
  • Inregistrat: 29-February 08
  • Location:Turda
  • Interests:Anything that fly, crawl or float in WW 2

Postat 01 May 2008 - 01:08 PM

Vezi postareaBlue-Max, la 1 May 2008, 13:58, a spus:

Scuze ... m-a luat valul si n-am fost atent ....
Hmm, nu stiu ce sa zic ...

In unele imagini ar parea alb,dar nu as paria pe asta

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: Untitled3.jpg
  • Imagine atasata: Untitled4.jpg
  • Imagine atasata: Untitled5.jpg


#13 Useril este offline   AdiP 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2390
  • Inregistrat: 29-February 08
  • Location:Turda
  • Interests:Anything that fly, crawl or float in WW 2

Postat 02 May 2008 - 08:25 AM

Am reusit ieri sa termin si rastelul de pe stanga,din neatentie insa,raftul 2 de jos in sus s-a lipit stramb.
Fiind prea tarziu observat,nu se mai poate corecta.Aceasi problema am avut-o si la 1 si 4(apare in poze) dar s-a reusit indreptarea lor ,ulterior luarii pozelor.
Initial,ideea mea era sa fac ambele "rafturi de biblioteca" sa ramana mobile prin tragere in sus,(mai jos foto ptr. comparatie)de aceea am fabricat lateralele din 2 jumatati profil L,insa din neatentie am scapat un picur de Superglue,asa ca ... :pardon:
Azi,daca voi avea mai mult timp voi face cele 2 rastele pentru proiectilele tunului.Sa vedem ce-o sa iasa :-)

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: t_18_012.jpg
  • Imagine atasata: t_18_011.jpg
  • Imagine atasata: t_18_010.jpg
  • Imagine atasata: 1.jpg

Aceasta postare a fost editata de AdiP: 02 May 2008 - 08:26 AM


#14 Useril este offline   Blue-Max 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2473
  • Inregistrat: 06-December 04
  • Location:Lugoj

  Postat 02 May 2008 - 11:09 AM

Vezi postareaAdiP, la 2 May 2008, 09:25, a spus:

Am reusit ieri sa termin si rastelul de pe stanga,din neatentie insa,raftul 2 de jos in sus s-a lipit stramb.
Fiind prea tarziu observat,nu se mai poate corecta.


Mda, vom putea depista aceste greseli, eventual folosind un ... endoscop ?! :-)

#15 Useril este offline   AdiP 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2390
  • Inregistrat: 29-February 08
  • Location:Turda
  • Interests:Anything that fly, crawl or float in WW 2

Postat 02 May 2008 - 11:29 AM

Vezi postareaBlue-Max, la 2 May 2008, 12:09, a spus:

Mda, vom putea depista aceste greseli, eventual folosind un ... endoscop ?! :hi:

Corect ? :pardon: :-)

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: t_18_010.jpg


#16 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 02 May 2008 - 12:30 PM

Ai inceput "sa numeri fire de par" :hi: .
Arata bine,acolo in"camara"; :pardon:
A,sa nu uit,ai manusi de box? :-)

#17 Useril este offline   AdiP 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2390
  • Inregistrat: 29-February 08
  • Location:Turda
  • Interests:Anything that fly, crawl or float in WW 2

Postat 02 May 2008 - 01:06 PM

Vezi postareaLonginus, la 2 May 2008, 13:30, a spus:

Ai inceput "sa numeri fire de par" :hi: .
Arata bine,acolo in"camara"; :hi:
A,sa nu uit,ai manusi de box? :-)

Am mai terminat inca un rastel, :8P: mai ramane ultimul,cel de pe stanga, :-) dupa care se va face tabloul de bord :pardon:

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: t_18_013.jpg
  • Imagine atasata: t_18_014.jpg


#18 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 02 May 2008 - 08:29 PM

Ho,ho,ho-m-am prins!!!bolsevicii carau si biblioteca cu ei,in tancul ala-invataturile lui Lenin si niscaiva brosuri cu nea'Engels,isi foloseau tancurile la raspandirea "dreptei credinte" :-) .
Hai c'arata fain :pardon: .Buna treaba!

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 02 May 2008 - 08:31 PM


#19 Useril este offline   AdiP 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2390
  • Inregistrat: 29-February 08
  • Location:Turda
  • Interests:Anything that fly, crawl or float in WW 2

Postat 02 May 2008 - 08:41 PM

Corect ! Si pe cei care nu voiau sa adere la politica partidului ii fugareau cu tancurile, cu ocazia manevrelor din toamna lui 1929 !
:-)

Aceasta postare a fost editata de AdiP: 02 May 2008 - 08:41 PM


#20 Useril este offline   AdiP 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2390
  • Inregistrat: 29-February 08
  • Location:Turda
  • Interests:Anything that fly, crawl or float in WW 2

Postat 03 May 2008 - 11:29 AM

Salut !
Am reusit sa termin tabloul de bord care,ciudat, era prins pe lateral,probabil in fata nu avea cum (dadea colhoznicul cu genunchii in el),fiind inclinat spre privitor cu cateva grade. Am pus pe spate o placa subtire de celuloid transparent,care va fi vopsita simuland ceasurile ,dupa ce o sa termin interiorul masinii.
Urmeaza restul...

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: t_18_015.jpg
  • Imagine atasata: bord_1.jpg
  • Imagine atasata: t_18_016.jpg


Arata acest topic


  • 12 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Acest topic e inchis

11 useri citesc topicul
0 membri, 11 vizitatori, 0 utilizatori anonimi