Pagina 1 din 1
tunul anti-tanc Hotchkiss md.SA 34 cal.25mm aflat in dotarea companilor a/t romanesti in ww2
#1
Postat 27 April 2008 - 01:02 PM
Atunci cand au luat in serios amenintarea Germaniei si era evident incotro se indreptau lucrurile,francezii au lansat un nou program de inarmare,program din care face parte si tunul a/t Hotchkiss 2,5 cm.
Ideea proiectarii si producerii unei arme specializate in combaterea blindatelor,data de fapt de la mijlocul anilor '20,cand din experinta Primului Razboi Mondial,s-a desprins aceasta necesitate.Prin urmare industria de armament din Franta a inceput productia (si)de asemenea tunuri.Era clar ca trebuiau,pe de o parte,sa aiba o viteza mare a proiectilului,la gura tevii,iar pe de alta parte,sa tina tirul in linie directa,fara sa fie necesara telemetria si diverse corectii,care ar fi intarziat manevrarea si sustinerea focului intr-o cadenta suficienta.In aceasi ordine de idei constanta tirului trebuia sa fie apreciabila,raza de bataie suficienta,iar loviturile trase,sa aiba o buna capacitate de perforare,la distante rezonabile.Pentru transport,aceste arme era necesar a fi mobile,deci usoare,astfel incat sa fie manevrate cu lejeritate si usor de transportat.
Tunul Hotchkiss indeplinea toate aceste deziderate,prin urmare a fost produs masiv si a intrat in dotarea L'armee de Terre ca piesa a/t standard.
Ideea proiectarii si producerii unei arme specializate in combaterea blindatelor,data de fapt de la mijlocul anilor '20,cand din experinta Primului Razboi Mondial,s-a desprins aceasta necesitate.Prin urmare industria de armament din Franta a inceput productia (si)de asemenea tunuri.Era clar ca trebuiau,pe de o parte,sa aiba o viteza mare a proiectilului,la gura tevii,iar pe de alta parte,sa tina tirul in linie directa,fara sa fie necesara telemetria si diverse corectii,care ar fi intarziat manevrarea si sustinerea focului intr-o cadenta suficienta.In aceasi ordine de idei constanta tirului trebuia sa fie apreciabila,raza de bataie suficienta,iar loviturile trase,sa aiba o buna capacitate de perforare,la distante rezonabile.Pentru transport,aceste arme era necesar a fi mobile,deci usoare,astfel incat sa fie manevrate cu lejeritate si usor de transportat.
Tunul Hotchkiss indeplinea toate aceste deziderate,prin urmare a fost produs masiv si a intrat in dotarea L'armee de Terre ca piesa a/t standard.
#3
Postat 27 April 2008 - 02:40 PM
In urmatoarea perioada de timp,au aparut si 2 noi versiuni si anume:25SA md.35 produs de APX(Puteaux) cu un afet si un carucior mult mai usoare si versiunea 25 SA md.37 cu teava scurtata si destinat in special blindatelor ca de pilda masina blindata pentru cercetare Panhard 178(scurtat la 50 de calibre/lungimea tevii).
Ceea ce apare,ca particula in denumirea tunului si anume"SA" vine de la "semi-automatique"deci avem de-a face cu o arma semiautomata,sistem ce permitea o rata de foc sustinut de 15-20 de lovituri/minut.Ejectarea tubului si darea focului erau automate ,iar alimentarea era manuala.Din acest tun a mai derivat piesa aa de 25 mm,Hotchkiss pe afet simplu(cu o teava)sau cu afet dublu(doua tevi).Prima versiune am avut-o si noi in dotarea unitatilor de aa. usoara,iar versiunea pe afet dublu(ca si cea pe afet simplu) a fost exportata si mai apoi produsa si in Japonia.
Revenind asupra piesei md.34 SA/25mm,care face subiectul acestui topic,vreau sa arat ca ea s-a aflat si in dotarea unitatilor noastre a/t,cu precadere in prima perioada a razboiului 2 mondial.In perioada de mijloc si spre final,insa tunul de 25mm si-a demonstrat limitele in lupta contra blindatelor si s-a renuntat treptat la serviciile lui,fiind inlocuit de arme mult mai puternice.
In serviciul altor state:acest tun a mai fost folosit,atat de englezi,sub denumirea "QF 2 pounder" cat si de nemti.Englezii l-au primit de la francezi in perioada debarcarii B.E.F (British Expeditionary Force)pe continent,ocazie cu care s-a dovedit ca nu aveau destule mijloace de lupta anti-tanc si au primit un numar de asemnea piese,in ambele variante SA md.34 si SA md.35.
Nemtii l-au avut in serviciu ca fiind captura,evident,iar in 1940 le-au vandut 133 de bucati si finlandezilor,care la capitolul tunuri a/t erau complet descoperiti.
Asa cum am zis,a fost si in serviciul armatei romane,un numar,necunoscut mie,livrate cam in aceasi perioada cu tancul Renault R35,si apoi primite si de la nemti,de asemenea in ambele variante,o bucata in versiunea APX Puteaux SA 35/cal 25mm,fiind expus in prezent in curtea Muzeului Militar National(in partea dreapta a curtii,privind de la intrare).
Tunul avea,deci,ca date tehnice:-bataia efectiva=1000 metri;
-viteza initiala a loviturii=918 m/s la gura tevii
-masa in ordine de mars(pt.versiunea SA34)=480 kg;
-lungimea tevii= 72 de calibre-1800 mm.(3000 mm pt.versiunea aa)
- constanta ochirii= 5 lovituri,intre 500 si 800 metri-intr-un careu de 0,80x0,80 metrii.
-puterea de penetrare=40 mm blindaj la 0 grade inclinare/500 metrii;
25 mm blindaj la 35 grade inclinare/500metrii;
- deservit de 3(sau 4)persoane.
- greutatea proiectilului azvarlit= cca.185 grame(pentru varianta AP);
- tipul munitiei = perforanta,proiectil din miez de otel inalt aliat,fara camasa de protectie;
= exploziva(cca 250 grame) proiectil din fonta cu camasa de protectie din alama,focos de impact.
Ceea ce apare,ca particula in denumirea tunului si anume"SA" vine de la "semi-automatique"deci avem de-a face cu o arma semiautomata,sistem ce permitea o rata de foc sustinut de 15-20 de lovituri/minut.Ejectarea tubului si darea focului erau automate ,iar alimentarea era manuala.Din acest tun a mai derivat piesa aa de 25 mm,Hotchkiss pe afet simplu(cu o teava)sau cu afet dublu(doua tevi).Prima versiune am avut-o si noi in dotarea unitatilor de aa. usoara,iar versiunea pe afet dublu(ca si cea pe afet simplu) a fost exportata si mai apoi produsa si in Japonia.
Revenind asupra piesei md.34 SA/25mm,care face subiectul acestui topic,vreau sa arat ca ea s-a aflat si in dotarea unitatilor noastre a/t,cu precadere in prima perioada a razboiului 2 mondial.In perioada de mijloc si spre final,insa tunul de 25mm si-a demonstrat limitele in lupta contra blindatelor si s-a renuntat treptat la serviciile lui,fiind inlocuit de arme mult mai puternice.
In serviciul altor state:acest tun a mai fost folosit,atat de englezi,sub denumirea "QF 2 pounder" cat si de nemti.Englezii l-au primit de la francezi in perioada debarcarii B.E.F (British Expeditionary Force)pe continent,ocazie cu care s-a dovedit ca nu aveau destule mijloace de lupta anti-tanc si au primit un numar de asemnea piese,in ambele variante SA md.34 si SA md.35.
Nemtii l-au avut in serviciu ca fiind captura,evident,iar in 1940 le-au vandut 133 de bucati si finlandezilor,care la capitolul tunuri a/t erau complet descoperiti.
Asa cum am zis,a fost si in serviciul armatei romane,un numar,necunoscut mie,livrate cam in aceasi perioada cu tancul Renault R35,si apoi primite si de la nemti,de asemenea in ambele variante,o bucata in versiunea APX Puteaux SA 35/cal 25mm,fiind expus in prezent in curtea Muzeului Militar National(in partea dreapta a curtii,privind de la intrare).
Tunul avea,deci,ca date tehnice:-bataia efectiva=1000 metri;
-viteza initiala a loviturii=918 m/s la gura tevii
-masa in ordine de mars(pt.versiunea SA34)=480 kg;
-lungimea tevii= 72 de calibre-1800 mm.(3000 mm pt.versiunea aa)
- constanta ochirii= 5 lovituri,intre 500 si 800 metri-intr-un careu de 0,80x0,80 metrii.
-puterea de penetrare=40 mm blindaj la 0 grade inclinare/500 metrii;
25 mm blindaj la 35 grade inclinare/500metrii;
- deservit de 3(sau 4)persoane.
- greutatea proiectilului azvarlit= cca.185 grame(pentru varianta AP);
- tipul munitiei = perforanta,proiectil din miez de otel inalt aliat,fara camasa de protectie;
= exploziva(cca 250 grame) proiectil din fonta cu camasa de protectie din alama,focos de impact.
Aceasta postare a fost editata de Longinus: 27 April 2008 - 02:45 PM
#4
Postat 27 April 2008 - 03:09 PM
Kitul produs de cei de la Heller@ contine 28 de piese numai pentru tun si vine turnat in stiren bej,cu piese destul de detaliate,insa planurile de asamblare nu sunt intotdeauna explicite-de pilda nu se prea intelege pozitia corecta de montare a parghiei de sprijin a tevii,pe frontul scutului,ori piese care lipsesc-de pilda parghia de blocarea tevii pentru transport.
Iata fotografii ale planurilor de asamblare,Heller@ ref,nr.81133,un kit ce pare pus la punct prin anii'70 si pe care-l recomand,mai ales iubitorilor genului"artilery":
Iata fotografii ale planurilor de asamblare,Heller@ ref,nr.81133,un kit ce pare pus la punct prin anii'70 si pe care-l recomand,mai ales iubitorilor genului"artilery":
Aceasta postare a fost editata de Longinus: 27 April 2008 - 03:12 PM
Arata acest topic
Pagina 1 din 1