Santa Leocadia - macheta din carton Realizarea unei fregate din secolul XVIII.
#201
Postat 03 March 2009 - 02:18 AM
[center]
Img.255
[/center]Dupa trecerea sârmelor care tin berbecii inferiori prin piesele mai sus amintite am studiat cu atentie panurile fregatei pentru a vedea pozitia de prindere a acestora pe corpul navei. Am facut o gaură in bord pentru fiecare berbec in parte si am fixat sîrma in gaura respectivă apoi am lipit pe sărmă o făşie de carton de aprox. 2mm (piesele 268) iar unde a fost cazul am lipit la brâul navei piesele 268a. Trei imagini de la babord cu suporţii de intinzătoare:[center]
Img. 256
[/center][center]
Img.257
Img. 258[/center]
MANEVRE FIXE - sunt denumite toate parâmele fixate permanent cu un capăt de arboradă şi cu celălalt capăt de corpul navei. Servesc la susţinerea arboradei în plan longitudinal şi transversal. Locul unde se leagă manevrele fixe pe arbori precum şi toate accesoriile necesare legării poartă numele de capelatură.
Sarturile susţin arborii pe plan transversal, în ambele borduri. Ele se fixează cu un capăt pe arbore iar cu celălalt capăt se fixează lateral, în borduri şi se întind cu ajutorul întinzătoarelor. Treptele prinse de sarturi, pe care urca marinarii pentru a ajunge in arboradă, se numesc grijele. (mersi kamikaze)
Sarturile se leagă la butucul coloanei in perechi cate 2 – am inceput cu cele din dreptul arborelui de la tribord apoi cu cele din dreptul arborelui de la babord şi aşa mai departe spre pupa.
[center]
Img. 259
[/center]Butucul coloanei fiind negru iar sarturile tot negre foarte utilă la aranjarea sarturilor a fost o lanternă pe leduri care se poartă pe cap si mai ai si 2 mâini libere ...
[center]
Img. 260
[/center]In imaginea 253 din postarea anterioară am legat berbecii superiori cu niste parâme albe. Mă gândeam că este mai simplu să legi berbecii înainte si apoi să legi sartul de ochiul respectiv ... dar am primit o atentionare de la traian nu că este corect din punct de vedere marinăresc... sarturile se dau după berbecii superiori şi se întind cu întinzătoarele.
[center]
Img. 261
[/center]Pentru a da sarturile după berbecii superiori mi-am făcut un mic dispozitiv care ţine berbecul pe poziţie. Sunt 2 sîrme de cupru paralele indoite în formă de U care se bagă pe cele 2 găruri de pe orizontală ale berbecului inferior iar cel superior se pune ca în imagine.
[center]
Img.262
[/center]Ordinea trecerii parâmei de întinzător prin cei 2 berbeci este cea prezentată data trecuta în imaginea 254.
[center]
Img.263
[/center]Am legat sarturile în ordinea legării lor la coloana catargului adică 2 tribord, 2 babord, 2 tribord ş.a.m.d.
[center]
Img.264
[/center][center]
Img.265
[/center]
#202
Postat 03 March 2009 - 10:26 AM
Ai descris ca berbecii (sper sa nu ma insel) sunt realizati din carton decupat cu laserul, daca ai vrea sa-i faci manual, oare s-ar preta la decuparea cu o preducea?
Evident cred ca ar fi o metoda neeconomica din punct de vedere al timpului.
Oricum montarea tuturor acestor elemente este o munca de migala deosebita, felicitari inca odata pentru calitatea realizarii.
#203
Postat 03 March 2009 - 01:10 PM
stageexp, la 3 Mar 2009, 10:26, a spus:
Evident cred ca ar fi o metoda neeconomica din punct de vedere al timpului.
Salutare stageexp, intradevar berbecii sunt decupati laser din carton. Respectivul carton este ceva mai special are cele 2 feţe mai dure iar in mijloc este poros aş putea spune ca un burete ceva mai tare. Binenteles, nu i-am decupat eu.... ci doar am profitat ca i-am avut la îndemană. Rămân la parerea ca cei mai frumoşi berbeci (nu cei cu blaniţă pe ei) sunt cei realizaţi din lemn. La cei realizaţi din lemn pe diametrul lor este un canal pe care se trage sartul iar treaba cred ca merge mai repede şi arată mult mai bine.....
Decuparea cu preduceaua ar merge dar din carton ceva mai dur, poate preşpan, oricum trebuie incercat. Cele trei gauri în acest caz ar trebui date cu un burghiu de maxim 0.5mm, depinde si de marimea lor, si pentru a fi toti la fel ar trebui realizat un şablon de gaurire.
SPOR
#204
Postat 04 March 2009 - 12:19 AM
Stageexp realizarea cu preduceaua e cam pretentioasa si e legata in primul rand de calitatea cartonului care la grosimea necesara realizarii piesei are tendinta de a se exfolia la tensiunea provocata de presarea cu preduceaua. Daca se foloseste un carton dur ca prespanul merge. Apoi e functie si de diametrul piesei care cu cat e mai mic cu atat e mai pretentios de lucrat. Mai merge si daca se foloseste o preducea cu tais foarte bun dar cu care se taie prin presare usoara si rotire dar asemenea scule sunt cam rare. Se mai poate proceda la decupare cu preduceaua a mai multe piese care apoi se lipesc intre ele pentru a realiza grosimea, unul sau doua discuri fiind de diametru putin mai mic si plasate la mijlocul pachetului pentru a crea canalul in care se fixeaza sartul. Toate variantele sunt destul de migaloase plus ca e si operatiunea de gaurire. Si eu sunt de parere ca piesele din lemn sunt din toate punctele de vedere de preferat. Iar ca dispozitive ajutatoare se pot gasi tot felul de variante. E mult mai comod de apelat la berbecutii de firma care oricum sunt calitativ superiori celor selfmade.
SPOR in continuare !
#206
Postat 15 March 2009 - 11:52 PM
[center]
Img. 266[/center]
[center]
Img. 267
Img. 268
Img. 269
[/center]Am vrut sa merg mai departe, să trag la sarturi si grijelele, dar nu am avut o sfoara neagră de grosime potrivită ce aveam ori era prea grosă si facea nodul la sart prea mare ori prea subtire, acum problema e rezolvată.
#207
Postat 16 March 2009 - 12:59 AM
#208
Postat 27 March 2009 - 02:16 AM
Sunt treptele prinse de sarturi, pe care urcă marinarii pentru a ajunge in arboradă. Când am inceput realizarea grijelelor m-am gandit să pun in spatele sarturilor o coală de hârtie pentru a avea un fundal alb de lucru deoarece parâmele sunt negre şi aşa vedeam mai bine ceea ce făceam. Dupa ce am pus acesta coală de hartie albă mi-a venit ideea de a trasa nişte linii orizontale ca şablon de lucru.
[center]
Img. 270[/center]
In imagine se vede respectivul şablon aşezat la tribord la arborele mare. Pentru a avea acelaş număr de grijele, la aceiaşi distanţă la babord, am apasat liniile mai tare cu un creion după care am realizat şablonul şi pe partea cealaltă a hârtiei. Practic este un şablon realizat "in oglindă".
[center]
Img. 271[/center]Am început legarea cu un nod dublu apoi am dat parâma după fiecare sart de două ori şi la strângerea nodului am apropiat şablonul, pentru a respecta distanţele. Deşi pare complicat, este nevoie doar de răbdare, legarea grijelelor nu a pus probleme deoarece am folosit un nod descoperit de marinari cu sute de ani în urmă, nu trebuie sa redescoperim roata ci doar sa folosim cunoştiinţele înaintaşilor.
[center]
Img. 272
Img. 273
Img. 274
[/center]
#209
Postat 28 March 2009 - 03:30 PM
Am primit acceptul sa fac eu cavaletul,nu ca santierul de sub Tampa nu ar fi in masura dar dat fiind profilul,deocamdata,lipsesc unele dotari pentru prelucrarea altor materiale decat cartonul si am convenit ca acesta sa fie facut din lemn. Drept care am produs ceea ce urmeaza:
Blatul dintr-o placa de 14mm grosime decupat cu pendularul si profilat la freza. Am dat 8 gauri de 4mm
In cele 4 gauri de pe laterale se fixeaza cu holzsuruburi cei 2 suporti profilati dupa forma fundului si a chilei in zona de asezare si decupati din placa de 8mm grosime
A urmat decuparea si profilarea suportului pentru timbru din aceeasi placa de 14mm in care am dat 2 gauri de 4mm corespunzatoare celorlalte 2 perechi de gauri din blat si in care am fixat 2 cepuri ce ies in afara pe spate cu 10mm.Astfel placa poate fi plantata la alegere functie de pozitia aleasa pentru model, sau pe o latura sau pe cealalta a cavaletului
Am facut timbrul conform modelului solicitat de santier din tabla de alama de 0,3mm modelata la rece cu diverse stylusuri
Iar apoi am ansamblat totul si arata cam asa:
Din spate- se vad cele 2 gauri pentru schimbarea pozitiei timbrului
Si inca o imagine de ansamblu
Dorinta beneficiarului a fost ca totul sa ramana natur, fara baituri sau lac si m-am conformat. Tot dorinta sa a fost sa postez cavaletul ca sa primesc eu eventualele critici.
#215
Postat 30 March 2009 - 09:12 AM
#216
Postat 30 March 2009 - 10:20 AM
Confirm ceea ce a spus si Traian cu faptul ca si cartoanele sint in general o categorie subapreciata si rezervata copiilor de scoala primara pt lucru manual; dar asta o pot spune doar cei care nu au pus mina pe foarfeca. Nu va lasati dusi in eroare de modele prost facute care arata a cutii de pantofi sau de modele simpliste in genul celor de la ABC, pt ca un model adevarat poate contine si 5000 (cinci mii)de piesee unde numai laminarea hirtiei pt a ajunge la grosimea potrivita si decuparea pieselor maninca foarte mult timp si cere indeminare.
Sper ca in cel mai scurt timp sa prezint o macheta de carton unde exista subansamble ce intra cu usurinta pe o moneda de 10 bani sau 1 cent( pt cei ce care umbla doar cu iepuroi ) iar diferentele cu plasticul sint aproape insesizabile .
Cu scuzele de rigoare ca poate am fost oftopic felicit PaperModel atit pt macheta realizata cit si pt promovarea ''cartonului''.
Stima
#217
Postat 30 March 2009 - 08:02 PM
Spor !
#218
Postat 31 March 2009 - 01:32 PM
Domnule Traian stau cam prost la capitolul subtilitati si nu-mi dau seama daca ceea ce ati scris dvs sa iau in gluma sau serios, dar raspunzind in acelasi ton pot sa va spun ca nu conosc nici un Don Papy si cred ca e un forum public. In al doilea rind in ceea ce ati scris aveti doua concepte care se bat cap in cap , unul ar fi de factura burghezo- capitalist aka '' monopol'' ; iar cel de-al doilea sovieto-comunist recte''excluderea comentariilor si intrebari cu raspunsuri imediate''( deja ma simteam in camera intunecoasa cu veioza-n ochi).
Si pt a nu fi oftopic total comentariul meu nu era unul sa incinga spiritele , ci unul in care incerc sa dau un plus modelelor de carton si care lauda munca initiatorului topicului, ca ideile mele sint asemanatoare cu ale dumneavoastra denota faptul ca avem o cultura , educatie si experienta mai mult sau mai putin asemanatoare pe aceasta breasa de hoby.
Daca mai aveti nelamuriri referitoare la intentiile mele scrise pe acesto forum va stau cu amabilitate la dispozitie .
Scuze cititorilor daca nu m-am facut inteles cu bunele mele intentii privitoare la machetele fara a avea dorinta de a incinge spiritele intre cei pasionati de plastic, carton sau lemn.
Stima
#219
Postat 31 March 2009 - 08:45 PM
Don Papy este constructorul Santei Leocadia cea care te-a incantat dupa cate mi-am dat seama.
Eu si sunt convins ca si ceilalti cititori ti-au inteles intentiile iar eu cel putin sunt incantat si multumit ca exista oameni care gandesc in felul tau.
Neantelegerea e pornita datorita faptului ca m-am complicat imi a-mi exprima nerabdarea in a sti si eventual vedea ceva din ceea ce ai zis ca o sa prezinti.Nu am avut nici cea mai mica intentie sa deranjez, repet, intentia a fost de gluma.
#220
Postat 10 April 2009 - 09:19 PM
[center]
Img.276[/center]
Berbecii inferiori sunt pusi pe un inel de sârma care este trecut prin gabie apoi indoit in aşa fel incât sa pot prinde si parâma. Pe gabiile de la trinchet şi de la arborele mare se montează câte patru intinzătoare la babord si 4 la tribord, la artimon se montează doar câte 3 întinzătoare.
[center]
Img.277[/center]
Primii doi berbeci de la prova spre pupa de la fiecare gabie se leagă la sarturile coloanei iar următorii se leagă intre ei doi câte doi după al 3-lea rand de grijele.
[center]
Img.278[/center]
Sarturile sunt legate la crucetă aşa cum am legat sarturile la butucul coloanei, adica in perechi. Deoarece gabierul este mai subtire decat coloana am montat montat cate un intinzator in fiecare parte si am avut grija ca nu cumva sa trag de unul din intinzatore mai tare sa nu curbez gabierul. In imagine se poate vedea ca am pus si straiurile (susţin arborii în panul longitudinal al navei spre prova) la butucul coloanei, ele inca nu sunt intinse. Dupa ce am intins sarturile am legat si grijelele. Mai departe in acest topic voi micsora cat mai putin imaginile, cele care sunt la aceasta postare sunt micsorate cu 50% fata de original. Sa păstrăm un spirit amical acestui topic şi de ce nu chiar de gluma.... .. SPOR la treabă.
[center]
Img.279
[/center][center]
Img.280[/center]