Santa Leocadia - macheta din carton Realizarea unei fregate din secolul XVIII.
#181
Postat 15 December 2008 - 02:04 AM
#182
Postat 15 December 2008 - 07:39 PM
RamsesII, la 15 Dec 2008, 02:04, a spus:
"Esecul e doar sansa de a o lua de la capat cu mai multa intelepciune" - Henry Ford
Daca as incerca o macheta din plastic si nu mi-ar iesi sigur as ramane si eu cu prejudecati. Eu te sfatuiesc sa mai incerci , n-ai ce sa pierzi... doar niste carton.
#183
Postat 15 December 2008 - 10:18 PM
[center]
Img. 221[/center]
Am informaţii certe că cineva mi-a pregătit o oală mare cu apă clocotită şi mai pune câte un lemn pe foc... asta tot datorită ritmului lucrărilor...... sper totuşi să mă lase să termin.
#184
Postat 16 December 2008 - 04:14 AM
Papy-nelinistea ta e stimulanta dar fii linistit,focul e mic ca asa e ,,tehnologia'' iar din cand in cand fochistul mai adoarme si el ca e omeneste,deci apa se mentine numai buna pentru cate o scalda.
#185
Postat 21 December 2008 - 08:55 PM
[center]
Img. 222
[/center]Eram convins ca acest clopotel este pentru a chema marinarii la haleală ... dar nu, este pentru semnalele sonore emise de fregată. Tot în imaginea 221 se observă şi piesele 230 a-h, din care stâlpii (230g) se lipesc pe carton de 2,5 iar restul pieselor pe carton de 0,5.
[center]
Img.223
[/center]Piesa din imagine este o cavilieră care face legătura între copastia babord şi copastia tribord. Este notată cu 145 şi lipită pe carton de 0,5, cum se vede pentru babale am folosit beţe de chibrit, în fiecare punct alb vine pusă câte o cavilă dar nu şi în cele din centru, am verificat pe scheme şi aici nu vine trasă nici o parâmă, în cele 2 găuri laterale intră piesele 204.
[center]
Img.224
[/center]Piesa 229 este coşul sobei de bucătărie, se foloseşte cartonul din revistă de remarcat că acesta nu se lipeşe pe axul transversal al navei.
[center]
Img.225
[/center]Lipite de stălpii de susţinere ai clopotului se realizează 2 caviliere, se observă în imagine că prima oară am lipit pe punte clopotul şi piesele 227d după care am lipit piesele 227 impreună cu cavilele apoi piesele 227c.
[center]
Img.226
[/center]Spuneam la un moment dat că am realizat coloanele catargelor. Ele sunt facute din lemn de fag din dibluri de mobilă de 10 si 8mm, aceste dibluri se găsesc la magazinele de bricolaj şi au de obicei lungimea de 1m. Aceste coloane le-am strunjit într-o maşină de gărit cu raşelul şi cu jmirghel apoi le-am voposit cu aceiaşi culoare cu care am vopsit naturul de pe Santa Leocadia. Ele nu sunt fixate... incă.
[center]
Img.227
[/center]
Vă doresc SARBĂTORI FERICITE tuturor!!
#187
Postat 05 January 2009 - 12:08 AM
Santa Leocadia are pe coverta incă 16 tunuri – 4 la prova şi 12 la pupa- sunt notate cu 232 a-f şi L2. Pentru realizarea acestor tunuri am folosit aceleaşi metode descrise în amănunut la postarea #99 şi #103.
[center]
Img.228
[/center][center]
Img.229
[/center]Totuşi sunt unele diferenţe la aceste tunuri faţă de cele 28 realizate iniţial şi anume:
- roţile le-am facut din lemn- pentru acest lucru am sacrificat 2 pensule ciufulite care aveau mâner de lemn de esenţă moale. Roţile mari au diametrul de 3,2mm iar roţile mici au diametrul de 2,6mm. Pentru strunjire am folosit o maşină de găurit şi ceva şmirghel iar pentru debitare am folosit un cutter obişnuit.
- am folosit bolduri cu cap rotund la tunuri
- sunt ceva mai mici iar diferenţa se poate observa în imaginea 228 unde am pus şi o piesă de la afetul celorlalte 28 de tunuri.
- nu am vopsit roţile – lemnul folosit este foarte apropiat ca nuanţă de culoarea folosită la afet şi pe lateralul acestor roţi apare o tentă maro, datorită decupării cu cutterul, pe care nu am vrut să o pierd.
[center]
Img.230
[/center]In continuare tunurile puse pe poziţie şi alte câteva elemente:
[center]
Img.231
[/center]In acestă imagine mai apare caviliera 228 a cărei realizare nu este cazul să o mai prezint şi piesa 237 care este lipită pe carton de 0,5 şi se numeşte talpa coloanei.
[center]
Img.232
[/center]La prova apar cele 4 tunuri şi piesa 172 realizată din 5 coli de carton de 0.5, prin acestă piesă va trece parâma 130. Înainte de amplasarea tunurilor pe covertă am dat si al 2-lea strat de culoare albă pe corpul navei şi am lipit pe cavaletul de lucru 2 fâşi de panză. În următoarea imagine am folosit ca fundal o imagine din revistă care prezintă stadiul actual al fregatei cu mici diferenţe.
[center]
Img.233
[/center]
#188
Postat 17 January 2009 - 02:55 AM
Arborada unei nave este alcătuită din: catarge sau arbori, vergi, ghiu, pic şi bompres.
Catargul este de regulă format din trei părţi: coloana, gabierul şi arboretul.
Coloana este partea inferioară a catargului, are la limita de jos o secţiune numită călcâi, prin intermediul căruia se fixează catargul în carlingă. Coloana este compusă din două părţi – una inferioară sub punte numită picior şi alta exterioară deasupra punţii. La extremitatea de sus, coloana se termină cu butucul coloanei şi o platformă ce se numeşte gabie.
Gabierul este partea de mijloc a catargului, are călcâiul fixat în gabie, este legat de coloană prin piesa numită butuc şi se termină la extremitatea superioară cu o altă platformă mai mică numită crucetă.
Arboretul este partea superioară a catargului. Este fixat cu călcâiul lui în crucetă şi legat de gabier prin butucul acestuia. Arboretul se termină cu o piesă în care sunt fixate unul sau două raiuri pentru trecerea saulelor de ridicare a pavilioanelor. Această piesă se numeşte măr şi în limbaj marinăresc înseamnă întotdeauna vîrful catargului.
Catargele de la navele cu vele purtau următoarele denumiri: trinchet – catargul din prova navei; arborele mare – cel din mijloc şi antimon – arborele din pupa. Tot la navele cu vele mai există un arbore înclinat fixat în prova navei, care se numeşte bompres.
Voi prezenta realizarea arborelui mare în detaliu. În revistă avem tipărite toate elementele de arboradă la cote exacte. Am măsurat cu rigla cotele din revistă si am realizat coloana, gabierul şi arboretul din lemn de esenţă tare, strunjirile le-am facut cu lemnul prins intr-o maşină de găurit care la rândul ei am fixat-o pe masa de lucru cu ajutorul unui colier metalic in spatele mandrinei, in locul unde vine prins mânerul detaşabil al maşinii de găurit. După aceste strunjiri am decupat din revista piesele:
[center]
Img. 234
[/center]In imagine am folosit urmatoarea convenţie de notare a pieselor după cartonul folosit: roşu-0,5mm, alb-carton duplex, roz-1mm, maro-2mm, albastru deschis-preşpan, albastru inchis – cartonul din revistă iar cu galben sunt notate piesele realizate din lemn. Toate aceste piese si mai sunt cateva care nu apar in acestă imagine trebuiesc lipite în ordinea numerotării. Am început cu realizarea coloanei:
[center]
Img. 235
[/center]Prima dată am realizat profilul pătrat pentru butucul coloanei, pentru acestă operaţie am lipit pe o riglă de lemn o bucată de jmirghel. Urmează lipirea armăturilor, piesa 247a am vopist-o cu auriu şi se poziţionează longitudinal pe diracţia dată de o latură a butucului. Se lipesc armăturile tranversale, pentru acestea recomand decuparea unor fâşi din carton duplex mai lungi decăt cele din revistă, vopsirea lor in prealabil cel putin a celor negre şi lipirea pe coloană. Urmează armarea coloanei cu parâmă, am folosit o sfoară de macrame pe care am vopsit-o inainte cu acelaşi negru folosit şi la alte elemente.
[center]
Img. 236
[/center]La final am lipit armăturile de pe butuc şi l-am vopsit cu negru. În locul unde se termină armătura longitudinală –piesa 247a, în partea de sus, dar pe parţile laterale se pileşte locaşul celor 2 piese 247f, acestea sustin piesele 248e.
[center]
Img. 237
[/center]In imagine se observă şi gabia – partea de jos- pe care am lipit piesele 248c şi 248d. Am facut găurile de prindere a parâmelor cu ajutorul unui vârf foarte ascutit iar la găurile din lateral am dat 2 gauri de 1mm una lângă cealaltă şi apoi am unit aceste găuri prin deplasarea burghiuliu stanga-dreapta după care am montat cele 2 subansamble.
[center]
Img. 238
[/center]In partea de sus a imaginii este gabierul, pentru realizarea călcâiului(partea inferioară) a acestuia lăsaţi la strunjire în plus 3mm pe rază, in revistă este desenat profilul final. După strunjire călcâiiul se pileşte pe trei laturi. Pe gabier este aşezată (nu lipită) piesa 249 de legătură cu butucul coloanei. Gabierul se lipeşte pe poziţie prima oră cu puţin aracet in zona pieselor 247f apoi se centrează pe axa coloanei şi abia la final se pune aracet pe piesa de legătura 249.
[center]
Img. 239
[/center]In acestă imagine făşiile negre lipite pe gabie le-am realizat din carton de 0,5mm grosime şi lăţime de 1mm. Aceste piese nu sunt în revistă si le-am adăugat eu pentru a fi cât mai aproape de modelul original. Apoi am realizat profilul pătrat al butucului gabierului şi am lipit piesele de sprijin ale crucetei. Piesele de sprijin 250 sunt realizate din cartonul revistei, se lipeşte prima oară piesa hexagonală care are un pătrat în interior apoi se lipesc cele 6 piese de pe laturi.
[center]
Img. 240
[/center] Cruceta este realizată din 2 piese de sprijin şi alte 4 piese transversale. La cele 2 capete ale celor 3 piese identice se dă cîte o gaură prin care va trece o parâmă, lipirea arboretului de gabier se realizează în aceiaşi ordine ca la lipirea gabierului de coloană. Pe arboret este lipită piesa 253a prin care se dă o gaură de 1mm, prin acesta va trece o parâmă care va susţie o vergă. Pentru trinchet şi antimon nu voi mai prezenta realizarea ci doar imaginile finale.
Aşa arată arborele mare, vedere din prova şi din bobord:
[center]
Img. 241
[/center][center]
Img. 242
[/center]
#189
Postat 17 January 2009 - 08:49 AM
ps: mi-am adus aminte : piesa de sub bompres se numeste GALION
Aceasta postare a fost editata de kamikaze: 17 January 2009 - 08:49 AM
#190
Postat 17 January 2009 - 09:36 AM
Termenul de antimon este preluat din "MARINĂRIE"- manual pentru liceele industriale cu profil de marină clasele a-IX-a şi a-X-a autor DUMITRU MUNTEANU -Căpitan de rangul 1, apărut in anul 1980 la EDITURA DIDACTICĂ ŞI PEDAGOGICĂ. Cum spuneam la un moment dat în acest topic NU sunt un guru în materie de termeni de marinărie. Sincer să fiu şi pentru mine sună mai bine termenul de artimon, poate fi o greşală de tipar dar, totuşi, nu cred. Ramâne subiectul deschis.... poate cei cu mai multă experienţă în domeniu vor elucida misterul.... Cât despre galion - aşa îi zice.
SPOR
#191
Postat 17 January 2009 - 07:32 PM
ps: m-am referit la galion pentru ca la pag 9 din acest subiect apare peste tot GALBION.....
Aceasta postare a fost editata de kamikaze: 17 January 2009 - 07:35 PM
#192
Postat 17 January 2009 - 11:33 PM
scuze pentru revenire dar Galbionul e cu totul altceva decat GALIONUL si e si el o constituenta a unei nave
#194
Postat 18 January 2009 - 01:50 AM
#195
Postat 20 January 2009 - 09:40 AM
reafirm si in acest an admiratia pentru munca depusa la realizarea acestui proiect.
Nu vreau sa poluez topicul, ceea ce cred eu este ca nu are rost sa se incinga spiritele, cred ca fiecare este binevenit sa isi aduca aportul in masura cunostintelor pe care le are.
Eu unul sunt de parere ca in modelism informatia nu trebuie tinuta pentru sine, pentru ca nu mai are nici o valoare, ci din contra trebuie impartasita celor dornici de cunoastere.
Cred ca fiecare poate contribui cu ceva in aceasta lume (a modelismului) care este unica prin bogatia de informatie si pasiune care exista.
Spor la lucru in continuare
#196
Postat 20 January 2009 - 05:32 PM
Sunt perfect de acord cu aprecierile tale ba chiar mai mult,consider nu ca trebuie ci ca e o datorie pentru fiecare sa faca macar putin pentru aceasta lume. Iar pentru a pastra armonia si frumusetea ei, asa cum fiecare isi controleaza la micron fiecare miscare a mainii, tot la micron trebuie controlata si fiecare manifestare personala. In acest sens am mentionat conceptul de samurai.
Spor!
#197
Postat 01 February 2009 - 02:53 PM
[center]
Img.244
[/center][center]
Img.245
[/center][center]
Img.246
[/center]
#200
Postat 15 February 2009 - 06:57 PM
Este un arbore înclinat aşezat la prova navei
[center]
Img.247
[/center]La Santa Leocadia acesta se compune din coloană (piesa 261) şi săgeată (piesa 263). La fel ca la catarge cele 2 piese amintite le-am făcut din lemn de fag. La săgeată am făcut si o gaură prin care trece o parâmă cu care se leagă săgeata de coloană. In imagine mai apar armăturile 261a şi piesa 262. Piesa 262 este realizată din cartonul revistei indoit după desen.
[center]
Img.248[/center]Practic se realizează un paralelipiped in care eu am pus aracet pentru a-i conferi o rezistenţă suplimentară. Acestă piesă o puteţi realiza si dintr-o bucăţica de lemn. Dacă faceti acestă piesă din lemn prima oară realizati piesa o lipiti de coloană şi abia la final daţi gaura de trecere a săgeţii pentru a păstra axa de simetrie.
[center]
Img. 249[/center]După montarea săgetii pe coloană am lipit piesele 261c realizate din preşpan şi piesa 261d lipită pe carton de 2 mm. Datorită dimensiunilor acestei piese recomand întărirea sa cu SuperGlue, înainte de lipire şi vopsire. Apoi am legat săgeata de colonă si am lipit piesele 264, 265 şi 266.
[center]
Img.250
[/center]La sfatul unui prieten am făcut 4 fâşi de carton duplex de 2mm lătime:
[center]
Img.251
[/center]pe care le-am lipit la linia de demarcaţie între roşu şi alb de pe corpul navei. Un truc – când tăiaţi cu cutterul fâşii lungi din carton subţire nu începeţi chiar de la capăt ci lăsaţi câţiva milimetrii pe care îi tăiaţi la final, in acest fel evitaţi torsionarea cartonului.
[center]
Img.252
[/center]Am lipit aceste fâşii inainte de a monta catargele, după, va fi imposibil de răsturnat fregata pe unul din borduri si retuşat eventualele probleme.
Întinzătoarele
Sunt făcute din 2 berbeci (in engleză dead eyes – ochi de mort) şi o parâmă care trece prin 6 găuri:
[center]
Img. 253
[/center]In imagine sunt berbecii cei mai mari de la Santa Loecadia, sunt făcuti din carton şi decupaţi laser. Practic sunt nişte accesorii pentru corăbii de la firma Draf Model eu i-am vopsit cu nuanţa de natur a fregatei apoi la cei superiori am lipit o parămă iar la cei inferiori am realizat un inel din sârmă telefonica. Acesta sârmă este stralucitoare iar pentru a-i da o patinare am băgat-o în tot felul de soluţii care le aveam prin casa. Singura care a avut un efect câtuşi de cât a fost una cu substanţă activa hipocloritul de sodiu in concentraţie de 5%, adica o soluţie antimucegai. Dar când am inceput să fac inelele din sârma patinarea a inceput să se ştearga.... aşa ca am trecut la vopsire cu negru şi trecerea berbecului, vopsit inainte, prin inel. Berbecii superiori sunt legati cu macrame de 1,7mm iar pentru parâma de legătura voi folosi macrame bej de 0,6mm.
[center]
Img. 254
[/center]În imaginea de mai sus este un întinzător iar găurile berbecilor le-am numerotat in ordinea trecerii parămei de legătura prin ele. La parămă se face un nod care să nu treacă prin gaură iar la celălalt capăt putem pune pe o lungime de 1cm SuperGlue pentru a introduce mai usor parâma prin găuri. Dupa întărirea lipiciului cianoacrilic am tăiat parăma putin oblic si aşa am obţinut o zonă mai rigidă care va trece mai usor prin micile găuri ale berbecilor. Se incepe cu introducerea parîmei prin spatele găurii 1 apoi prin faţa găuri 2 de la berbecul inferior apoi spatele găuri 3 de la berbecul superior ş.a.m.d. Firul care rămîne se va matisa la capătul berbecului superior.