Santa Leocadia - macheta din carton Realizarea unei fregate din secolul XVIII.
#46
Postat 23 May 2008 - 05:04 PM
#47
Postat 23 May 2008 - 07:20 PM
traian, la 23 May 2008, 18:04, a spus:
Buna observatia, din doua motive:
- "Am vopsit cu roşu deoarece foarte multe vapoare au cala roşie……. şi pentru a vedea că nu contează ce vapor construiti, dacă are un înveliş sau două, important este ca rezultatul să fie acela pe care îl doriţi."
- fetita mea a ales culoarea, ii place rozul.... doar are cinci juma.... si nu am putut sa rezist....
#49
Postat 24 May 2008 - 07:00 PM
PaperModel, la 23 May 2008, 20:20, a spus:
- "Am vopsit cu roşu deoarece foarte multe vapoare au cala roşie……. şi pentru a vedea că nu contează ce vapor construiti, dacă are un înveliş sau două, important este ca rezultatul să fie acela pe care îl doriţi."
- fetita mea a ales culoarea, ii place rozul.... doar are cinci juma.... si nu am putut sa rezist....
Scuza-ma, poate te enervez dar tot nu am inteles. Adica am inteles chestia cu respectarea originalului si cea cu pustoaica - sa creasca mare,frumoasa,sanatoasa,isteata si cu noroc - dar revin : de ce in faza asta? E vre-un schepsis sau doar treaba cu asa a vrut muschiul ? Este ca sunt enervant?
#50
Postat 24 May 2008 - 08:08 PM
traian, la 24 May 2008, 20:00, a spus:
Nu esti enervant, doar ca nu ai inteles ....
Multe VAPOARE au o singura placare a calei, corect??
Pentru a da un exemplu, ca se poate realiza cala in conditii bune si cu o singura placare, m-am gandit ca ar fi bine sa vopsesc primul invelis... asta este tot.
Am ramas dator cu o poza...
[center][/center]
#51
Postat 25 May 2008 - 04:28 PM
PaperModel, la 24 May 2008, 21:08, a spus:
Multe VAPOARE au o singura placare a calei, corect??
Pentru a da un exemplu, ca se poate realiza cala in conditii bune si cu o singura placare, m-am gandit ca ar fi bine sa vopsesc primul invelis... asta este tot.
Am ramas dator cu o poza...
[center][/center]
Ahaaaaa....! Ti-am spus ca sunt enervant; intuisem motivatia dar obisnuindu-ma cu atentia ta de a oferi detalii am considerat necesar sa faci si mentiunea asta. Desi stau prost cu timpul mai sap pe site si am vazut ca sunt multi doritori in a face ceva si de multe ori in dileme. E drept ca daca sapi gasesti raspunsuri dar si daca gasesti amanunte mai langa tine si la obiect parca e mai lesne. Scuze, si
Spor !
#52
Postat 27 May 2008 - 12:03 AM
Este compusă din 2 piese, 31 şi 31a şi trebuie lipită pe carton de 0,5mm. Deoarece eu am lipit suportul punţii pe un carton mai gros decât cel din instrucţiuni, aceste 2 piese le-am lipit pe carton de 0,2 pentru a nu mă ridica cu puntea mai sus decât trebuie.
[center][/center]Zonele colorate în negru reprezintă trapele punţii (hatches), sunt prevăzute cu gratare pentru o mai buna ventilare a aerului in compartimentele de marfă. Pe vreme rea (furtună) erau acoperite cu o panză impermeabilă. Aceste trape le puteţi lăsa negre sau le puteţi decupa ...
[center][/center]eu le-am decupat, apoi am pus cele 2 piese care reprezintă puntea pe poziţia lor, am trasat cu un creion poziţia trapelor şi am haşurat zonele respective:
[center][/center]Am făcut aceste operaţii suplimentare deoarece vreau să realizez cat mai aprope de realitate aceste trape. Atenţie decuparea în adâncime nu este o operaţie uşoară. Pentru acest lucru eu am folosit următorele scule:
[center]
[/center][center]
[/center]
După ce am realizat tăieturile în adâncime am folosit cleştele pentru a rupe cartonul. Am băgat cleştele până la nivelul nervurii transversale apoi am răsucit şi am eliberat in acest fel compartimentele de marfă.
Apoi am vopsit în interiorul calei
[center][/center]cu o culoare cât mai apropiată de culoarea punţii. Am lipit cele 2 piese ale punţii numai după vopsirea în interior apoi am retuşat un pic acolo unde a fost cazul.
Aşa arată acum fregata mea..
[center][/center]
Pentru a proteja puntea, mai bine zis suprafaţa acesteia, de viitoare intemperii am dat un strat de aracet foarte fin pe toată suprafaţa. Este de ajuns, de exemplu, o picătură de culoare căzută pe punte – pe care cartonul o inghite imediat- pentru a compromite intreaga voastră operă. Cu acest strat foarte fin de aracet, dacă se întîmplă acest lucru, puteţi şterge imediat cu o cârpă şi totul este ca nou.
Încă 2 poze cu Santa Leocadia ….în lucru.
[center][/center]
[center][/center]
#53
Postat 27 May 2008 - 03:54 AM
Spor !
#54
Postat 27 May 2008 - 08:23 AM
Este un lucru bun, prezentarea de acest tip care ia forma unui tutorial foarte bine realizat, prezentare pe care eu o prefer fata de una video de exemplu, pentru ca este mai bine organizata pe etape, si se poate invata foarte usor.
Cu cuterele de acel tip povestea e lunga, eu imi cumpar seturi ieftine, de la magazinele cu 3.8 RON, deoarece lama in sine este de calitate mai slaba, asa ca trebuie sa o schimb relativ des. Astfel, compensez si distrugerea accidentala a manerelor, de fapt a bucselor din plastic. Cred ca am rup vreo 5 pana acum, deoarece lucrez si in materiale mai dure, dar este ok pentru ca tijele din aluminiu se pot folosi de asemenea in modelism.
Spor in continuare.
#55
Postat 03 June 2008 - 01:07 AM
Producătorul a notat cu un număr fiecare pereche (stânga-drepta) de astfel de sâlpi începând de la prova către pupa. [center][/center]
Fiecare stâlp este compus din 2 piese care se lipesc spate în spate, câte 2 piese 32a care vin lipite pe lateral şi o piesă 32b care trebuie lipită pe cant peste cele 2 piese principale . Pentru piesele principale ale fiecărui stâlp producătorul specifică lipirea pe carton de 1mm (in acest fel grosimea stâlpului va fi de 2mm) iar pentru piesele laterale lipirea pe carton de 0,5mm. Am studiat cu atenţie ce rol are fiecare piesă si am ajuns la concluzia ca pot lipi si piesele laterale 32a pe acelaşi carton de 1 mm. Pisele laterale sunt destul de subţiri, dacă le decupam separat pe fiecare apoi le lipeam pe carton de 0,5 riscam să le amestec. In concluzie am detaşat piesele 32b şi apoi am lipit totul pe carton de 1mm. Am insistat un pic la acest lucru deoarece piesele 32 până la 41 deşi par identice, nu sunt, ele au o înclinaţie diferită datorită profilului punţii. [center][/center]În imagine sunt piesele lipte pe carton apoi decupate, uneltele folosite şi zonele în care am folosit fiecare unealtă. Primi 3 stâlpi sunt lipiţi în forma finală, apoi am lipit toţi stâlpi, i-am aranjat în aşa fel încât să se poată observa că au înclinaţii diferite:
[center][/center]Dacă faceţi o comparaţie între prima pereche 32, de sus, cu ultima pereche 41, de jos se poate observa o diferenţă foarte mică de înclinaţie. Tentaţia de a realiza aceşti stâlpi, în serie (la grămadă), este foarte mare dar rezultatele pot sa vă nemulţumească – realizaţi-i separat păstrând întotdeauna ordinea perechilor. După decupare şi lipire aceşti stâlpi i-am vopsit cu o culoare cât mai apropiată de culoarea lor originală – un galben închis, mat- aceiaşi culoare am folosit şi la compartimentele de marfă.
Truc.
Revin la o imagine a punţii înainte de decupare:
[center][/center]
Poate unii s-au întrebat: De ce nu am decupat şi locaşurile stâlpilor după ce am lipit piesa 31 pe carton?
Imaginea am mărit-o pentru a observa că pe părţile laterale ale punţii linia de contur este continuă iar la pupa linia de contur este întreruptă. Acest lucru semnifică (de obicei) că zonele cu linia de contur intreruptă se decupează înainte de îndoire şi lipirea piesei; iar zonele cu linia de contur continuă se decupează numai după îndoire şi lipirea piesei pe poziţia finală. Daţi atenţia necesară acestui truc deoarece, de exemplu, la un fuselaj de avion, dacă aveţi o piesă cu linia de contur continuă şi decupaţi înainte de lipire zona respectivă riscaţi ca piesa să nu o mai puteţi îndoii exact aşa cum doriţi.
Ţinând cont de cele prezentate mai sus am trecut la decuparea locaşurilor stâlpilor: [center][/center]Aceste locaşuri au rolul de ghidare a stâlpilor şi conferă o rezistenţă sporită lipiturii realizate. Atenţie: se decupează numai puntea nu şi suportul acesteia, adică numai 0,5mm din grosime.
Am trecut la lipirea stâlpilor pe punte doar după ce i-am vopsit. Lipirea se face pe perechi pentru a verifica aliniamentul acestora pe verticală. [center][/center]
[center][/center][center] [/center]
#57
Postat 11 June 2008 - 05:36 PM
Cala este aceiaşi, nu am mai adăugat nici un strat. Roşul iniţial avea o putere de acoperire mai mica decăt albul cu care este vopistă cala în prezent. Următorul strat de file va fi adăugat mai la final, după lipirea porturilor tunurilor.
Totul este OK. Voi incerca cel puţin o postare pe săptămână - pentru a menţine ritmul.
Aceasta postare a fost editata de PaperModel: 11 June 2008 - 05:38 PM
#58
Postat 13 June 2008 - 10:22 PM
Am primit si mesajele la care am si raspuns si e bine daca totul e bine. Urmaresc in continuare si daca imi permiti - am inteles fenomenul - as interveni pe ici pe colo cand e vorba de termeni, cu mici complectari de domeniu; doar cu permisiune. Referitor la tehnica pana acum doar - Ce sa fac daca astia sunt mai sugestivi?
#59
Postat 14 June 2008 - 08:51 PM
Este situată între puntea principală şi puntea pupa. Piesele care intră în componenţa acesteia sunt 42, 43, 44 şi 45
[center][/center]
Aceste piese sunt tipărite de 2 ori deoarece se lipesc piesele cu acelaşi număr spate în spate. Pentru aceste piese producătorul specifică lipirea pe carton de 1mm. Am separat din cartonul revistei căte o piesă cu fiecare număr, le-am lipit pe carton de 1mm apoi după presare şi uscare am decupat toate piesele: [center][/center]
In imagine piesele din partea stângă sunt lipite pe carton de 1mm iar piesele din partea dreaptă sunt decupate din revistă şi se lipesc în spatele pieselor din stânga.
In acest moment piesele sunt decupate şi lipite dar totuşi pe cantul acestora se observă culoarea gri a cartonului folosit.Acest cant trebuie colorat cu o culoare cît mai apropiată cu piesele.
Deşi am un set de 24 de culori acrilice nici o culoare nu s-a potrivit ca nuanţă cu piesele din imaginea precedentă de aceea am folosit la colorarea cantului o carioca. Incercaţi intotdeauna mai multe nuanţe de culori acrilice sau de carioci dar nu pe piesele originale ci pe un carton separat apoi faceţi o comparaţie cu piesele tipărite si folosiţi culoarea potrivită. [center][/center]In imagine sunt piesele decupate şi colorate pe cant cu carioca indicată. Deşi am fost tentat sa folosesc un roşu-bordo totuşi, pe cartonul gri, cel mai bine s-a potrivit un roz inchis.
Am lipit piesele 42,43 şi 44 pe punta principală: [center][/center]
Atenţie la lipirea acestor piese deoarece puntea principală este înclinată iar piesele 42 şi 44 trebuie să stea pe verticală – am lipit prima piesa 42 apoi am adaugat (înainte de a se usca aracetul) una din piesele 43 si am verificat ca piesa 42 să fie verticală. Tot acum am lipit şi pisele 46: [center][/center]Acestea se lipesc pe carton de 0,5mm, se decupează apoi se lipesc pe poziţie.
[center][/center]
În imagine se observă că am lipit uşile într-o poziţie cât mai naturală -cine stie, dacă le-am lăsat deschise poate trece Yosemite Sam pe acolo.
[center][/center]
#60
Postat 14 June 2008 - 09:01 PM
traian, la 13 Jun 2008, 23:22, a spus:
Initiativa ta de a adauga termeni de specialitate nu poate decat sa ma bucure - toti avem ceva de invăţat.
Binenţeles că poţi face completările de domeniu, doar suntem pe un forum.
#61
Postat 14 June 2008 - 10:46 PM
#62
Postat 20 June 2008 - 02:09 PM
Piesele 47l-50l pentru tribord şi 47p-50p pentru babord sunt tiparite în revistă pe carton, acestea le-am lipit pe carton duplex: [center][/center]
[center]Img.68[/center]
Santa Leocadia are pe puntea principală 28 de tunuri cu pulbere, pe puntea pupa 12 iar pe puntea prova 2 tunuri pivotante. Am studiat cu atenţie schemele de asamblare si am constatat că porturile tunurilor de pe puntea principală sunt realizate intre doi pereţi laterali iar legătura dintre aceşti pereţi se face cu ajutorul unor piese subţiri 64-53:
[center]
Img.69
[/center]Aceste piese ar trebui lipite pe poziţia lor finală după lipirea filelor de bordaj pe structură. Acest lucru nu este simplu deoarece trebiesc lipite 28x4 =112 piese cu ajutorul pensetei. După lipirea acestor piese ar trebui deasemenea sa retuşăm porturile tunurilor cu culori acrilice. Prea multi de "ar trebui" nu-i aşa?? – in situaţii delicate este cazul să folosim un:
Truc
Am măsurat porturile tunurilor- au 8x9 mm- apoi lăţimea pieselor de legătură, acestea au 2mm lăţime. Pentru inlocuirea pieselor de legătură am folosit pastile de carton de 2mm (cât au piesele de legătură laţimea) şi dimensiuni de 12x13 mm adică voi avea un adaos de 2mm pe fiecare latură.
[center]
Img.70[/center]
Aceste pastile le-am lipit pe filele de bordaj peste porturile tunurilor:
[center]
Img.71
[/center]Dupa acesta operaţie am dat un strat de aracet pe pastile pentru a evita exfolierea cartonului, apoi am decupat piesele astfel obţinute cu un cutter de adâncime:
[center]
Img.72[/center]
De remarcat că piesele cu numerele 50 nu le-am decupat după contur ci am lăsat câţiva milimetrii pe fiecare latură – acestea sunt ultimele care vin lipite pe fiecare parte- inainte se dă forma lor (îndoire) apoi se verifică potrivirea pe poziţie şi abia la final le decupaţi.
Am vopsit porturile tunurilor:
[center]
Img.73[/center]
După vopsirea porturilor tunurilor am îndoit filele de bordaj, ele sunt concave. Deşi cartonul folosit este de 2mm grosime acesta se poate indoi deoarece am lasat numai cate 2 mm pe fiecare latură (8+2+2=12 si 9+2+2=13) şi cel mai important -am folosit aracet. Cum spuneam si într-o postare anterioară aracetul după uscare este ca un mastic mai dur şi se poate îndoi, dacă aş fi folosit de exemplu Super Glue acesta după uscare întărea cartonul si nici vorbă sa mai pot da forma concavă necesară.
[center]
Img.74[/center]
Bordajul astfel realizat se lipeste de la pupa la prova, eu am început cu filele de la tribord:
[center]
Img.75[/center]
[center]
Img.76
[/center][center]
Img.77
[/center]Se procedează în mod asemnanator cu filele de la babord:
[center]
Img.78[/center]
La acesta nouă postare am introdus si numere pentru imagini. Am considerat ca este mai simplu să urmărim in acest fel completările de specialitate pe care traian le consideră oportune. Pot să spun că acum Santa Leocadia începe să arate ca o fregată, nu?
#63
Postat 22 June 2008 - 12:46 AM
Mi-as dori sa nu fiu plictisitor. Daca da, ma potolesc.
Spor!
#64
Postat 23 June 2008 - 08:13 AM
asteptam continuarea cu nerabdare deoarece imi era dor de stilul clar de prezentare si de detaliile tehnice care fac diferenta dintre abordarea la nivel de incepator si cea la nivel de avansat sau cunoscator.
Parerea mea este ca si comentariile lui traian se potrivesc perfect, deoarece vin sa imbunatateasca bagajul de cunostinte teoretice din domeniu, intr-un mod mult mai util decat o prezentare lipsita de un subiect concret, facand astfel totul mai usor de inteles si de retinut, si de ce nu, mai atractiv.
#65
Postat 23 June 2008 - 11:48 PM
stageexp, la 23 Jun 2008, 09:13, a spus:
asteptam continuarea cu nerabdare deoarece imi era dor de stilul clar de prezentare si de detaliile tehnice care fac diferenta dintre abordarea la nivel de incepator si cea la nivel de avansat sau cunoscator.
Parerea mea este ca si comentariile lui traian se potrivesc perfect, deoarece vin sa imbunatateasca bagajul de cunostinte teoretice din domeniu, intr-un mod mult mai util decat o prezentare lipsita de un subiect concret, facand astfel totul mai usor de inteles si de retinut, si de ce nu, mai atractiv.
Multumesc pentru aprecieri si ma bucur ca pana acum e bine. Papy mi-a luat-o putin inainte (dar domeniul nu e epuizat) si Natura a stabilit asa fiindca in cazul de fata el face o treaba mult mai buna decat as fi facut eu. Nu pot avea pretentia ca as fi un super in domeniu ci doar ca ceea ce am facut pana acum mi-a placut cum a iesit si de-a dreptul surprinzator a placut si altora. Dar vazand ceea ce se naste aici si ca o complectare a ceea ce tu ai remarcat - nivel de abordare - care e clar atat pentru incepatori (mai ales) cat si pentru avansati (in privinta notiunii am oarecari retineri, nu dezvolt acum de ce) , mi-am zis ca potrivit e nu sa caut ,,noduri,, ci sa complectez ceea ce face Papy cu ceea ce pot eu
oferi pentru ca cei ce privesc sa poata invata ceva nu doar sa asiste la dispute de genul - tu nu stii, eu stiu, eu am spus, tu nu ai auzit, samd. Cred ca asta e sensul existentei unui forum, cel putin de genul prezentului, adica un loc de unde sa se poata invata ceva sau sa se poata folosi de mai multi ceea ce stiu o parte din participanti. Poate e plictisitoare barbologia mea dar la gandirea mea de invechit consider ca ne indepartam cu pasi repezi de ceea ce reprezinta comunicarea colectiv creativa in favoarea celei personalizate. Sunt idei comuniste dar sa nu uitam ca daca cel ce a aprins si a intretinut focul prima data nu ar fi impartasit si altora tehnica, poate si acum mancam hrana rece si ne incalzeam prin frecare-chestie care recunosc in unele cazuri poate fi tentanta Ma opresc aici. Extinderea ar fi facut subiectul unui mesaj personal dar cred eu ca e mai bine asa.
Spor!