Santa Leocadia - macheta din carton Realizarea unei fregate din secolul XVIII.
#42
Postat 13 May 2008 - 01:06 PM
Corăbiile de la Shipyard au cala placată de 2 ori. Prima placare (invelire) este transversală iar a doua placare este longitudinală. Este intradevăr de lucru mai mult, ca la alte vapoare care vin cu o singură placare, dar rezultatul este deosebit deoarece se evită in acest mod orice denivelare a calei. Piesele care intră in componenţa primului inveliş al calei le-am lipit pe carton duplex (are o parte albă şi una gri - se găseşte in orice librărie). Acest lucru nu este obligatoriu şi nici nu este menţionat în instrucţiunile producătorului. Eu am facut acest lucru deoarece după prima placare voi aplica un strat de aracet pe toata suprafaţa calei apoi voi şmirgheli cu un şmirghel fin toată cala, pentru a înlătura eventualele denivelări.
Am decupat piesele 1-6 ale invelişului de pe fiecare parte (P-stânga, L- dreapta).
TRUC nu le-am decupat după trasaj ci am lăsat 1-2 mm mai mult, se vede in imagine:
[center][/center]
Le-am indoit după profilul navei si le-am potrivit pe poziţia lor fără a le lipi. Nu vă grăbiţi cu lipitul mai bine verificaţi de mai multe ori dacă piesa se potriveste exact pe poziţie.
După indoire şi decuparea finală piesele se lipesc in ordinea lor, de obicei 1P, 1L, 2P, 2L, şamd. Adica o piesă pe partea dreaptă una pe parte stângă. Totuşi eu nu am lipit piesa 2 decât după ce am lipit piesa 3. De ce??
[center][/center]
Piesa 2 trebuie să se potrivească după două direcţii. In imagine se observă şi fâşiile de hartie despre care vă povesteam. Apoi placarea continuă cu o piesă pe sânga şi una pe dreapta.
[center][/center]Inainte de a merge mai departe cu placarea transversală vreau să vă mai arăt un
TRUC
Machetele statice în general au o problemă – sunt prea uşoare – iar cand vrem să lipim piese mai mici, la final, este dificil deoarece macheta "alunecă" pe masa de lucru. In interiorul machetei (fuselaj, cală, etc.) se pot lipi diferite piese (gumă de şters, cauciucuri, etc.) pentru a conferii acesteia o greutate suplimentară. Eu am lipit in scheletul navei 4 …. piuliţe.
[center][/center]Lipiţi în interiorul calei ce găsiţi prin casă dar în aşa fel încât greutatea adaugată pe partea dreaptă să fie egală cu cea adaugată pe partea stângă.
[center][/center]
In acestă imagine se obeservă că cele 2 greutăţi le-am poziţionat la aceiaşi distanţă faţă de centrul de greutate al fregatei apoi le-am "înecat" în aracet. Am lăsat să se întărească lipiciul apoi am continuat cu prima placare.
[center][/center]
#43
Postat 21 May 2008 - 08:48 PM
[center][/center]
Se poate vedea în imagine că acum cala străluceşte, asta datorită stratului de aracet care, dupa uscare, devine ca un cauciuc mai dur şi se poate prelucra.
[center][/center]
Piesele 1-30 L şi P, primul înveliş, le-am lipit pe carton duplex pentru a obţine o structură mai rigidă si pentru a putea finisa cala.
Pentru finisare am folosit un şmirghel, cu duritate de 120 pe suport de panză (mai fin decât cel de 60 folosit până acum), pe care l-am lipit pe o un calup de lemn. Nu folosiţi şmirghenul fără a avea un suport la acesta căci riscaţi în acest fel să şmirgheliţi si porţiuni ale invelişului (golurile din structură) la care nu vreţi să ajungă şmirghelul.
[center][/center]
Pentru zonele curbate pe interior am pus şmirghelul pe un dorn cu diametru de 30mm. Pentru şmirghelire acţinonaţi numai longitudinal.
Acum fregata mea arată foarte urât….
… dar au dispărut toate denivelările învelişului. Acesta finisare am aplicat-o şi întăriturii punţii:
[center][/center]
După acest proces migălos (vă garantez că merită ) am mai aplicat un strat de aracet pe tot învelişul calei, l-am lăsat deasemenea să se usuce foarte bine, l-am mai finisat încă o dată foarte uşor cu acelaşi şmirghel apoi am vopsit cala...
[center] [/center][center]
Am vopsit cu roşu deoarece foarte multe vapoare au cala roşie…[/center]
…. şi pentru a vedea că nu contează ce vapor construiti, dacă are un înveliş sau două, important este ca rezultatul să fie acela pe care îl doriţi.
Rezumat -pentru a oţine cala oricarui vapor la machetele din carton:
- Piesele învelişului lipite pe carton (chiar dacă producătorul nu specifică aces lucru) gros de 0,2-0,3mm (duplex).
- Aplicarea unui strat de aracet, uscare.
- Finisare cu un şmirghel de 120.
- Aplicarea altui strat de aracet, uscare.
- Finisare cu acelaşi şmirghel, dar numai stratul superficial.
- Vopsire cu culori acrilice.
#46
Postat 23 May 2008 - 05:04 PM
#47
Postat 23 May 2008 - 07:20 PM
traian, la 23 May 2008, 18:04, a spus:
Buna observatia, din doua motive:
- "Am vopsit cu roşu deoarece foarte multe vapoare au cala roşie……. şi pentru a vedea că nu contează ce vapor construiti, dacă are un înveliş sau două, important este ca rezultatul să fie acela pe care îl doriţi."
- fetita mea a ales culoarea, ii place rozul.... doar are cinci juma.... si nu am putut sa rezist....
#49
Postat 24 May 2008 - 07:00 PM
PaperModel, la 23 May 2008, 20:20, a spus:
- "Am vopsit cu roşu deoarece foarte multe vapoare au cala roşie……. şi pentru a vedea că nu contează ce vapor construiti, dacă are un înveliş sau două, important este ca rezultatul să fie acela pe care îl doriţi."
- fetita mea a ales culoarea, ii place rozul.... doar are cinci juma.... si nu am putut sa rezist....
Scuza-ma, poate te enervez dar tot nu am inteles. Adica am inteles chestia cu respectarea originalului si cea cu pustoaica - sa creasca mare,frumoasa,sanatoasa,isteata si cu noroc - dar revin : de ce in faza asta? E vre-un schepsis sau doar treaba cu asa a vrut muschiul ? Este ca sunt enervant?
#50
Postat 24 May 2008 - 08:08 PM
traian, la 24 May 2008, 20:00, a spus:
Nu esti enervant, doar ca nu ai inteles ....
Multe VAPOARE au o singura placare a calei, corect??
Pentru a da un exemplu, ca se poate realiza cala in conditii bune si cu o singura placare, m-am gandit ca ar fi bine sa vopsesc primul invelis... asta este tot.
Am ramas dator cu o poza...
[center][/center]
#51
Postat 25 May 2008 - 04:28 PM
PaperModel, la 24 May 2008, 21:08, a spus:
Multe VAPOARE au o singura placare a calei, corect??
Pentru a da un exemplu, ca se poate realiza cala in conditii bune si cu o singura placare, m-am gandit ca ar fi bine sa vopsesc primul invelis... asta este tot.
Am ramas dator cu o poza...
[center][/center]
Ahaaaaa....! Ti-am spus ca sunt enervant; intuisem motivatia dar obisnuindu-ma cu atentia ta de a oferi detalii am considerat necesar sa faci si mentiunea asta. Desi stau prost cu timpul mai sap pe site si am vazut ca sunt multi doritori in a face ceva si de multe ori in dileme. E drept ca daca sapi gasesti raspunsuri dar si daca gasesti amanunte mai langa tine si la obiect parca e mai lesne. Scuze, si
Spor !
#52
Postat 27 May 2008 - 12:03 AM
Este compusă din 2 piese, 31 şi 31a şi trebuie lipită pe carton de 0,5mm. Deoarece eu am lipit suportul punţii pe un carton mai gros decât cel din instrucţiuni, aceste 2 piese le-am lipit pe carton de 0,2 pentru a nu mă ridica cu puntea mai sus decât trebuie.
[center][/center]Zonele colorate în negru reprezintă trapele punţii (hatches), sunt prevăzute cu gratare pentru o mai buna ventilare a aerului in compartimentele de marfă. Pe vreme rea (furtună) erau acoperite cu o panză impermeabilă. Aceste trape le puteţi lăsa negre sau le puteţi decupa ...
[center][/center]eu le-am decupat, apoi am pus cele 2 piese care reprezintă puntea pe poziţia lor, am trasat cu un creion poziţia trapelor şi am haşurat zonele respective:
[center][/center]Am făcut aceste operaţii suplimentare deoarece vreau să realizez cat mai aprope de realitate aceste trape. Atenţie decuparea în adâncime nu este o operaţie uşoară. Pentru acest lucru eu am folosit următorele scule:
[center]
[/center][center]
[/center]
După ce am realizat tăieturile în adâncime am folosit cleştele pentru a rupe cartonul. Am băgat cleştele până la nivelul nervurii transversale apoi am răsucit şi am eliberat in acest fel compartimentele de marfă.
Apoi am vopsit în interiorul calei
[center][/center]cu o culoare cât mai apropiată de culoarea punţii. Am lipit cele 2 piese ale punţii numai după vopsirea în interior apoi am retuşat un pic acolo unde a fost cazul.
Aşa arată acum fregata mea..
[center][/center]
Pentru a proteja puntea, mai bine zis suprafaţa acesteia, de viitoare intemperii am dat un strat de aracet foarte fin pe toată suprafaţa. Este de ajuns, de exemplu, o picătură de culoare căzută pe punte – pe care cartonul o inghite imediat- pentru a compromite intreaga voastră operă. Cu acest strat foarte fin de aracet, dacă se întîmplă acest lucru, puteţi şterge imediat cu o cârpă şi totul este ca nou.
Încă 2 poze cu Santa Leocadia ….în lucru.
[center][/center]
[center][/center]
#53
Postat 27 May 2008 - 03:54 AM
Spor !
#54
Postat 27 May 2008 - 08:23 AM
Este un lucru bun, prezentarea de acest tip care ia forma unui tutorial foarte bine realizat, prezentare pe care eu o prefer fata de una video de exemplu, pentru ca este mai bine organizata pe etape, si se poate invata foarte usor.
Cu cuterele de acel tip povestea e lunga, eu imi cumpar seturi ieftine, de la magazinele cu 3.8 RON, deoarece lama in sine este de calitate mai slaba, asa ca trebuie sa o schimb relativ des. Astfel, compensez si distrugerea accidentala a manerelor, de fapt a bucselor din plastic. Cred ca am rup vreo 5 pana acum, deoarece lucrez si in materiale mai dure, dar este ok pentru ca tijele din aluminiu se pot folosi de asemenea in modelism.
Spor in continuare.
#55
Postat 03 June 2008 - 01:07 AM
Producătorul a notat cu un număr fiecare pereche (stânga-drepta) de astfel de sâlpi începând de la prova către pupa. [center][/center]
Fiecare stâlp este compus din 2 piese care se lipesc spate în spate, câte 2 piese 32a care vin lipite pe lateral şi o piesă 32b care trebuie lipită pe cant peste cele 2 piese principale . Pentru piesele principale ale fiecărui stâlp producătorul specifică lipirea pe carton de 1mm (in acest fel grosimea stâlpului va fi de 2mm) iar pentru piesele laterale lipirea pe carton de 0,5mm. Am studiat cu atenţie ce rol are fiecare piesă si am ajuns la concluzia ca pot lipi si piesele laterale 32a pe acelaşi carton de 1 mm. Pisele laterale sunt destul de subţiri, dacă le decupam separat pe fiecare apoi le lipeam pe carton de 0,5 riscam să le amestec. In concluzie am detaşat piesele 32b şi apoi am lipit totul pe carton de 1mm. Am insistat un pic la acest lucru deoarece piesele 32 până la 41 deşi par identice, nu sunt, ele au o înclinaţie diferită datorită profilului punţii. [center][/center]În imagine sunt piesele lipte pe carton apoi decupate, uneltele folosite şi zonele în care am folosit fiecare unealtă. Primi 3 stâlpi sunt lipiţi în forma finală, apoi am lipit toţi stâlpi, i-am aranjat în aşa fel încât să se poată observa că au înclinaţii diferite:
[center][/center]Dacă faceţi o comparaţie între prima pereche 32, de sus, cu ultima pereche 41, de jos se poate observa o diferenţă foarte mică de înclinaţie. Tentaţia de a realiza aceşti stâlpi, în serie (la grămadă), este foarte mare dar rezultatele pot sa vă nemulţumească – realizaţi-i separat păstrând întotdeauna ordinea perechilor. După decupare şi lipire aceşti stâlpi i-am vopsit cu o culoare cât mai apropiată de culoarea lor originală – un galben închis, mat- aceiaşi culoare am folosit şi la compartimentele de marfă.
Truc.
Revin la o imagine a punţii înainte de decupare:
[center][/center]
Poate unii s-au întrebat: De ce nu am decupat şi locaşurile stâlpilor după ce am lipit piesa 31 pe carton?
Imaginea am mărit-o pentru a observa că pe părţile laterale ale punţii linia de contur este continuă iar la pupa linia de contur este întreruptă. Acest lucru semnifică (de obicei) că zonele cu linia de contur intreruptă se decupează înainte de îndoire şi lipirea piesei; iar zonele cu linia de contur continuă se decupează numai după îndoire şi lipirea piesei pe poziţia finală. Daţi atenţia necesară acestui truc deoarece, de exemplu, la un fuselaj de avion, dacă aveţi o piesă cu linia de contur continuă şi decupaţi înainte de lipire zona respectivă riscaţi ca piesa să nu o mai puteţi îndoii exact aşa cum doriţi.
Ţinând cont de cele prezentate mai sus am trecut la decuparea locaşurilor stâlpilor: [center][/center]Aceste locaşuri au rolul de ghidare a stâlpilor şi conferă o rezistenţă sporită lipiturii realizate. Atenţie: se decupează numai puntea nu şi suportul acesteia, adică numai 0,5mm din grosime.
Am trecut la lipirea stâlpilor pe punte doar după ce i-am vopsit. Lipirea se face pe perechi pentru a verifica aliniamentul acestora pe verticală. [center][/center]
[center][/center][center] [/center]
#57
Postat 11 June 2008 - 05:36 PM
Cala este aceiaşi, nu am mai adăugat nici un strat. Roşul iniţial avea o putere de acoperire mai mica decăt albul cu care este vopistă cala în prezent. Următorul strat de file va fi adăugat mai la final, după lipirea porturilor tunurilor.
Totul este OK. Voi incerca cel puţin o postare pe săptămână - pentru a menţine ritmul.
Aceasta postare a fost editata de PaperModel: 11 June 2008 - 05:38 PM
#58
Postat 13 June 2008 - 10:22 PM
Am primit si mesajele la care am si raspuns si e bine daca totul e bine. Urmaresc in continuare si daca imi permiti - am inteles fenomenul - as interveni pe ici pe colo cand e vorba de termeni, cu mici complectari de domeniu; doar cu permisiune. Referitor la tehnica pana acum doar - Ce sa fac daca astia sunt mai sugestivi?
#59
Postat 14 June 2008 - 08:51 PM
Este situată între puntea principală şi puntea pupa. Piesele care intră în componenţa acesteia sunt 42, 43, 44 şi 45
[center][/center]
Aceste piese sunt tipărite de 2 ori deoarece se lipesc piesele cu acelaşi număr spate în spate. Pentru aceste piese producătorul specifică lipirea pe carton de 1mm. Am separat din cartonul revistei căte o piesă cu fiecare număr, le-am lipit pe carton de 1mm apoi după presare şi uscare am decupat toate piesele: [center][/center]
In imagine piesele din partea stângă sunt lipite pe carton de 1mm iar piesele din partea dreaptă sunt decupate din revistă şi se lipesc în spatele pieselor din stânga.
In acest moment piesele sunt decupate şi lipite dar totuşi pe cantul acestora se observă culoarea gri a cartonului folosit.Acest cant trebuie colorat cu o culoare cît mai apropiată cu piesele.
Deşi am un set de 24 de culori acrilice nici o culoare nu s-a potrivit ca nuanţă cu piesele din imaginea precedentă de aceea am folosit la colorarea cantului o carioca. Incercaţi intotdeauna mai multe nuanţe de culori acrilice sau de carioci dar nu pe piesele originale ci pe un carton separat apoi faceţi o comparaţie cu piesele tipărite si folosiţi culoarea potrivită. [center][/center]In imagine sunt piesele decupate şi colorate pe cant cu carioca indicată. Deşi am fost tentat sa folosesc un roşu-bordo totuşi, pe cartonul gri, cel mai bine s-a potrivit un roz inchis.
Am lipit piesele 42,43 şi 44 pe punta principală: [center][/center]
Atenţie la lipirea acestor piese deoarece puntea principală este înclinată iar piesele 42 şi 44 trebuie să stea pe verticală – am lipit prima piesa 42 apoi am adaugat (înainte de a se usca aracetul) una din piesele 43 si am verificat ca piesa 42 să fie verticală. Tot acum am lipit şi pisele 46: [center][/center]Acestea se lipesc pe carton de 0,5mm, se decupează apoi se lipesc pe poziţie.
[center][/center]
În imagine se observă că am lipit uşile într-o poziţie cât mai naturală -cine stie, dacă le-am lăsat deschise poate trece Yosemite Sam pe acolo.
[center][/center]
#60
Postat 14 June 2008 - 09:01 PM
traian, la 13 Jun 2008, 23:22, a spus:
Initiativa ta de a adauga termeni de specialitate nu poate decat sa ma bucure - toti avem ceva de invăţat.
Binenţeles că poţi face completările de domeniu, doar suntem pe un forum.
#61
Postat 14 June 2008 - 10:46 PM