Santa Leocadia - macheta din carton Realizarea unei fregate din secolul XVIII.
#21
Postat 23 April 2008 - 01:13 PM
#22
Postat 24 April 2008 - 01:55 AM
Intradevăr este foarte greu sa potrivesti 2 făşi adiacente mai ales dacă nervura transversala pe care trebuie să realizezi acest lucru are grosime de 1mm sau mai mică. Acestă problemă nu se întâlneşte numai la corăbii ci la toate vapoarele. Ideea este că atunci cind invelesti coca vaporului datorită lisei surprafeţei de sprijin rişti să îţi bagi degetele în vapor sau să deformezi respecitvele fâşii. Rezolvarea (foarte simplă) este ca pe exteriorul nervurii transversale să lipeşti o făşie de hartie de lăţime aprox. 5mm, să întăreşti acestă hărtie cu lipici suficient pe partea interioară apoi vei lipi mult mai uşor cele 2 fâşii adiacente. Metoda o voi prezenta la timpul potrivit. La Santa Leocadia, în ciuda indicaţiilor ca aceste nervuri transversale să fie facute din carton de 1mm, eu am folosit carton de 1,5mm.
#23
Postat 24 April 2008 - 02:34 AM
Pe partea de corabii, intradevar, Shipyard sunt cei mai buni. Cât despre tăiatul de precizie -am folosit un:
TRUC

Înainte de a decupa locaşul de îmbinare cu piesa A pe lateralul nervurilor transversale am pus aracet (voi prezenta si lipiciul care il folosesc cu proprietaţiile sale). In acest fel am întărit cartonul pentru a evita exfolierea sa in zonele foarte subţiri - cele cu verde din imagine. Când am decupat cu un cutter aceste locaşuri a trebuit să trec peste liniile de debitare de cel puţin 3 ori, daca nu foloseam acest truc aş fi realizat nişte nervuri "inflorite". Cred ca v-am plictisit cu aceste nervuri, totuşi încă 2 imagini:


Se poate observa în aceste imagini profilul viitoarei fregate. Aceste nervuri sunt de fapt nişte secţiuni trensversale prin coca navei, observaţi asemănarea cu planurile de realizare a vapoarelor.
Aceasta postare a fost editata de PaperModel: 24 April 2008 - 02:35 AM
#24
Postat 25 April 2008 - 10:09 PM
Sunt 2 la număr adica piesa B şi C. Ele se aşează pe o parte si pe cealaltă a axei longitudinale a fregatei si fac legatura intre nervurile transversale şi piesa A. Datorită lungimii acestor piese producătorul le-a tiparit din două bucăţi, vom avea BP+B1P şi CP+C1P - pentru partea dreaptă, respectiv BL+B1L şi CL+C1L -pentru partea stăngă.

Este foarte important sa realizati aceste piese ca şi cand ar fi dintr-o bucată. Cum se vede în imagine eu le-am realizat din 2 bucăţi de carton. Linia punctată roşie reprezintă linia de demarcaţie între cele 2 cartoane, puse cap la cap, apoi lipite pe spate cu o bucată de hartie, iar linia punctată verde reprezintă linia de demarcaţie intre cel 2 piese. Inainte de a lipi piesele cap la cap, pentru fiecare parte, nu uitaţi să trasaţi o line cu un creion pantru ca acestea să fie aliniate -aceişi procedură ca la piesa A. Dupa lipire piesele se pun la presat, se lasă să se usuce, apoi putem să le decupăm.

Când decupaţi liniile drepte ale acestor piese folosiţi o riglă de cel puţin 40 cm, ele au 47cm, daca vă "plimbaţi" pe lungime prea des cu o riglă scurtă puteţi avea diferenţe de liniaritate - sigur nu vreţi acest lucru. Aceste linii punctate roşii sunt importante deoarece ele trebuie să facă contact cu piesa A pe toată lungimea. Pentru a realiza acest lucru eu am folosit şi un
TRUC - toate canalele de imbinare cu nervurile transversale sunt mai adânci cu 2mm.
Toate piesele care intră în componenţa structurii de rezistenţă a fregatei:

#25
Postat 26 April 2008 - 03:52 PM
In locaşurile de imbinare ale piesei A am bagat nervurile transversale. Am început cu nervurile din mijloc pentru ca acestea sunt mai rezitente.

ATENŢIE: nu lipiţi aceste nervuri, pentru a le putea alinia în momentul in care adaugăm nervurile longitudinale.
Aşa arată structura de rezistenţă după adăugarea tuturor nervurilor transversale:

De remarcat că ultima nervură tansversală - cea cu numărul XXIV. se pune invers, pentru a avea liniile de ghidare vizibile în momentul în care lipim piesa E.

După ce am pus toate nervurile transversale am adaugat acestei structuri şi piesele B şi C - nervurile longitudinale.

Piesele B şi C se presează din ambele părţi în aşa fel incît să nu rămână spaţii între ele şi piesa A.

Aşa arata structură de rezistenţă - abia acum voi lipi toate nervurile între ele.

#26
Postat 01 May 2008 - 01:51 AM
La realizarea fregatei Santa Leocadia voi folosi 2 tipuri de adeziv.
- un lipici lichid, non toxic care are un aplicator in capătul tubului si se poate folosi pentru lipirea suprafeţelor relativ mari. Acest tip de adeziv il folosesc NUMAI la lipirea pieselor din structura de rezistenţa pe carton de diferite grosimi. Nu uitaţi - aceste piese, după lipire, trebuiesc presate şi abia apoi decupate. Pe piaţă se găsesc: Brand Clear Glue, UHU Pen, etc.
[center]

- aracet - un adeziv foarte cunoscut, are o priză foarte bună, se poate dilua cu apă şi foarte important -după uscare devine transparent. Eu folosesc acest tip de lipici pus într-o cutie de medicamente cu capac. Atunci când consider că acest lipici este prea fluid îl las un timp fără capac şi devine mai vâscos. Odată ce vă obişnuiţi să folosiţi acest tip de adeziv veţi fi foarte multumiţi de rezultatele obţinute. ATENTIE: NU folosiţi aracetul pentru constructii sau zugrăveli - este acela care se găseşte în cantitaţi de 1kg, sau mai mult, în magazine şi pe care scrie ARACET -acesta dupa uscare devine alb şi dă un aspect neplacut machetei
.
- Se pot obţine rezultate foarte bune cu:
- Bison SUPER WOOD –
-un adeziv cu o vascozitate foarte bună care devine transparent după uscare, se găseşte în cantităţi diferite la magazinele de bricolaj.
- Bison WOOD BOIS - lipeşte toate tipurile de lemn, placaj, furnir, hârtie şi carton.
- UHU wood - este acelaşi tip de aracet care devine transparent după uscare dar care are un timp de uscare mai mic.
- Bison SUPER WOOD –
- În continuarea acestui topic voi folosi termenul de "aracet" pentru adezivii descrişi mai sus.
- Se pot obţine rezultate foarte bune cu:
Încercaţi si alte tipuri de adezivi, nu trebuie să folosiţi adezivii prezentaţi de mine, important este ca întotdeauna să-i testaţi înainte de a trece la lipirea machetei voastre. Adezivul folosit pentru construcţia unei machete din carton trebuie să îndeplinească anumite condiţii:
- să fie solid sau lichid dar cu o vâscozitate crescută
- să asigure o priză bună
- să aibe un timp de uscare relativ scurt
- să nu fie toxic
- după uscare să fie transparent
#27
Postat 01 May 2008 - 11:42 AM
E bun, e bine ceea ce faci si ar fi bine daca ai reusi sa o duci pana la capat. Vazand ce iese parca imi pare rau ca eu am optat pentru Victory - glumesc. Problema e ca la mine nu stiu cat va dura realizarea pentru ca timpul pe care il pot aloca modelismului e rupt din alti timpi la care nu se poate renunta iar eu lucrez in special cu lemn. Nu desconsider cartonul, lucrez si am lucrat cu carton, se pot realiza machete superbe din carton dar eu agreez lemnul. Si ca o paralela, atentie mai ales incepatorilor : plasticul desi e tentant, relativ usor de prelucrat de lipit de vopsit de procurat, in machetarie eu consider ca aduce a macrameu.
Sa nu mai plictisesc, Fa ce faci ca bine faci !
Si vorba cuieva: ,,daca v-a placut actorul
mai venim si maine seara......."

#28
Postat 03 May 2008 - 10:11 AM
Dupa alinierea nervurilor si lipirea acestora am lăsat structura să se usuce si să se întăreasca. Am dat un strat subţire de aracet şi pe partea laterală a nervurilor. Am obţinut in acest fel o structură foarte compactă, nervurile nu au deloc joc intre ele. Am trecut la finisarea nervurilor longitudinale, trei nervuri transversale de la prova (partea din faţă a corpului navei) şi 2 nervuri transversale de la pupa (partea din spate a corpului navei).

Am finisat (şmirghelit) numai partea dreapă pentru a putea face o comparaţie. Pentru acestă operaţie am folosit un şmirghel pe pânză cu duritate de 60 şi cu ajutorul unei bucăţi de lemn am finisat longitudinal nervurile după profilul nervurilor transversale. Şmirgheliţi nervurile longitudinale până ajungeţi, pe toată grosimea acestora, la nervurile transversale. Acestă operaţie este foarte importantă deoarece de aici incepeţi cu placarea corpului navei. Pentru zonele unde am a avut curburi interioare am pus şmirghel pe un dorn (cilindru) cu un diametru de 20 mm. Nu vă grăbiţi la acestă operaţie, verificaţi ca toate nervurile să "copieze" profilului navei.
#30
Postat 05 May 2008 - 09:55 AM
nu este chiar asa cu modelele din plastic
fiecare incearca sa-si dezvolte aptitudinile modelistice intr-un domeniu pe care il considera cel mai apropiat de calitatile si dorintele sale, de "suflet"
fie ca se folosesc kituri din plastic, sau se confectioneaza machete din lemn ori carton, fiecare incearca sa-si imbunatateasca tehnicile si performantele
deci a cataloga o intreaga clasa de machete (in speta de modelisti) nu mi se pare o idee foarte buna asa cum nici aplicarea de atribute unei clase umane sau popor in integralitatea sa nu corespunde realitatii
deci in concluzie, modelismul care se face plecand de la kituri din plastic, la fel ca si celelalte grupe, are valoarea sa proprie pentru cel care il practica, pentru ca il face din placere
asta ca sa nu mai vorbesc de o alta componenta a "afacerii" si anume ideea de colectie
#31
Postat 05 May 2008 - 12:08 PM
Am deschis acest topic pentru a prezenta celor interesaţi realizarea unei machete, nu contează materialul pe care l-am folosit.
Pe parcusul acestui topic voi folosi şi alte materiale pentru a face acestă fregată aşa cum imi place mie.
Cum spunea marhaba "Interesanta aceasta ramura modelistica. "
Să dau un exemplu: daca cineva realizează o machetă, la scară, din plastelină, din aceea care se întăreşte când o bagi la cuptor şi macheta respectă originalul măcar 90%, atunci are toată admiraţia mea. Acel cineva a făcut aceea machetă din plăcere, cum spune stageexp.
Poate că traian s-a pripit când a facut acea afirmaţie sau poate nu a văzut flota lui wurger.
http://www.cartula.r...?showtopic=3760
Despre această flotă am doar două cuvinte: foarte frumos ..... incă două ...... jos pălăria.
wurger daca pleci pe mare cu o corabie din carton ai toate şansele să naufragiezi, asta daca nu ai la tine una din navele din Flota Regăsită.

Pe final, multumesc administratorilor acestui site că îmi dau posibilitatea să postez acest topic.
Binenţeles voi continua ......
Aceasta postare a fost editata de PaperModel: 05 May 2008 - 12:15 PM
#32
Postat 06 May 2008 - 12:11 AM
stageexp, la 5 May 2008, 10:55, a spus:
nu este chiar asa cu modelele din plastic
fiecare incearca sa-si dezvolte aptitudinile modelistice intr-un domeniu pe care il considera cel mai apropiat de calitatile si dorintele sale, de "suflet"
fie ca se folosesc kituri din plastic, sau se confectioneaza machete din lemn ori carton, fiecare incearca sa-si imbunatateasca tehnicile si performantele
deci a cataloga o intreaga clasa de machete (in speta de modelisti) nu mi se pare o idee foarte buna asa cum nici aplicarea de atribute unei clase umane sau popor in integralitatea sa nu corespunde realitatii
deci in concluzie, modelismul care se face plecand de la kituri din plastic, la fel ca si celelalte grupe, are valoarea sa proprie pentru cel care il practica, pentru ca il face din placere
asta ca sa nu mai vorbesc de o alta componenta a "afacerii" si anume ideea de colectie
Imi cer scuze dar incercand sa nu ma lungesc am gresit prin omisiune. Am vrut sa ma refer la realizarea unor subansamble la o macheta realizata din lemn de exemplu din materiale plastice cu care sa se imite lemnul sau metalul (samd). Sunt de acord cu parerea ta si inca o data scuze.
#33
Postat 06 May 2008 - 09:32 AM
am vrut doar sa evidentiez rolul acestui forum, si a altora similare, de a aduce ceva bun in randul pasionatilor si viitorilor pasionati, prin stabilirea unui itinerar logic, ce pleaca de la idee si se termina cu produsul realizat la un anumit grad de calitate, fiecare lucrand dupa ideile si metodele proprii imbunatatite eventual dupa ceea ce a vazut pe aici, folosind kitrui existente sau aplicand metodele modelismului de la zero
papermodel
astept cu mult interes continuarea, pentru ca o gramada de neclaritati vor fi probabil lamurite in firul logic al prezentarii machetei Santa Leocadia (un exemplu a fost cel cu modul de consolidare si crestere a bazei de lipire prin adaugarea de fasii din hartie pe elementele transversale despre care ai anticipat intr-o postare anterioara)
ca o intrebare suplimentara: ai afirmat ca nu se lipesc nervurile transversale in scopul montarii celor longitudinale, deci practic lipirea nu se va executa pe cantul pieselor din carton, care vine in contact cu piesele adiacente, ci cumva la imbinarea acestora dupa montare, adica incercand sa fac o similitudine pentru a putea fi inteles, adezivul se va depune ca si un cordon de sudura in zona de contact a pieselor adiacente?
Aceasta postare a fost editata de stageexp: 06 May 2008 - 09:36 AM
#34
Postat 06 May 2008 - 11:15 PM
Se realizează asemănător cu piesele B şi C din două bucăţi de carton, gros de 0,5 mm, puse cap la cap şi apoi lipite pe spate cu o bucată de hârtie. Producătorul a realizat această piesă din 2 bucăţi adică G1 şi G2, eu am lipit aceste piese pe 2 bucăţi de carton în aşa fel încât linia de demarcaţie între piese sa nu coincidă cu linia de demarcaţie între cartoane.

Locaşurile catargelor pot fi realizate cu preducele sau cu un cutter ascuţit, eu le-am realizat cu cutterul.
Această piesă se lipeşte apoi pe structura de rezistenţă în aşa fel încât locaşurile tăiate pe lateral să intre în micile ridicături lăsate pe nervurile transversale. Deoarece am realizat această piesă dintr-o singură bucată, pentru a copia profilul punţii, a trebuit să lipesc acestă piesă pe zone.

Am lipit zona 1, am lasat să se usuce apoi am lipit zona 2, şamd (şi aşa mai departe).
Piesa G are 2 curburi după lipire – una concavă ("ţine apa" - de la pupa la prova) şi una convexă ( „nu ţine apa"- de la drepta la stânga). Toate corăbiile au puntea curbată pentru ca apa să nu "băltească".

Liniile curbe sunt un pic exagerate pentru a evidenţia curbura acestora. Piesele de la pupa fregatei care ies din punte sunt E1,E2,E3, pentru stînga şi pentru dreapta, mai este şi E4, dar acesta nu se vede in acesta fotografie. Aceste piese le-am lipit pe carton de 1,5mm, apoi pe poziţia lor, înainte de a lipi piesa G.
#36
Postat 07 May 2008 - 08:01 AM
stageexp, la 6 May 2008, 10:32, a spus:
Nervurile transversale nu se lipesc de piesa A decât după ce se adaugă la structura şi nervurile longitudinale, asta pentru a putea alinia scheltul dacă este cazul. Binenteles după ce avem toate nervurile la locul lor acestea se vor lipi. In imaginea precedenta am facut schema unei lipiri a 2 piese adiacente faţă de o nervură transversală.
Ordinea de lipire este următoarea: se lipeşte o fâşie de hârtie de aprox. 5mm pe cantul nervurii transversale, apoi se pune pe interior, intre acestă hârtie şi nervură, aracet care trebuie să fie ca o pastă, adică să nu curgă. Ai prins ideea - acestă lipire arată ca o sudură. Pentru a avea aracet care să nu curgă îl lăsaţi intr-un borcănel fără capac atâta timp cât este necesar. După ce aracetul aplicat se usucă avem o suprafaţă de contact mult mai mare între nervura transverală şi cele 2 piese adiacente.
Acest tip de lipitură se poate aplica nu numai la corabii ci la toate machetele din carton, avioane, tancuri, etc., pentru ca invelişul machetei să fie fără "valuri". Insist asupra acestei lipiri deoarece eu o consider foarte importantă. In continuare la fregata Santa Leocadia urmează placarea calei.
Aceasta postare a fost editata de PaperModel: 07 May 2008 - 08:31 AM
#37
Postat 08 May 2008 - 08:27 AM
La o incercare mai veche am facut tocmai prostia de a incerca sa lipesc nervurile transversale inainte de montarea unor legaturi longitudinale, pentru a pune lipiciul pe cat, si bineanteles ca rezultatul a fost departe de ceea ce trebuia sa iasa

Dupa cum vad acum lucrurile, este clar ca se va putea obtine curbura corecta si continuitate dupa lipirea pieselor ce formeaza cala (coca vasului).
#38
Postat 09 May 2008 - 10:01 AM
Si dai bataie cu lucrul ca vreau sa vad finalul ! Bun lucru!
#39
Postat 09 May 2008 - 10:14 AM
#40
Postat 09 May 2008 - 03:32 PM
traian, la 9 May 2008, 10:14, a spus:
Citandu-l pe PaperModel : poate ca e aracet adevarat . Oricum cred ca stiu despre ce e vorba , am si eu , nu-i rau deloc doar ca forma recipientului il face cam greu de aplicat, dar nu-i asta o problema grava.