Santa Leocadia - macheta din carton Realizarea unei fregate din secolul XVIII.
#161
Postat 02 November 2008 - 03:24 PM
SUPER ,,micutele''
Spor!
#162
Postat 02 November 2008 - 04:16 PM
[center]
Img. 191 [/center]
tunurile poate trebuiau lipite putin mai inapoi dar acum este prea tārziu - deja am lipit coverta....
Aceasta postare a fost editata de PaperModel: 02 November 2008 - 04:18 PM
#163
Postat 02 November 2008 - 05:59 PM
Apreciez mult ceea ce ai postat pana acum si mai ales rabdarea de a lucra cu un asemenea material, care necesita efectuarea tuturor elementelor in "dubla", pentru a da trainicie pieselor confectionate. Eu unul zic : La mai multe (sau la mai mare ? ) , caci vad ca rabdare si timp exista.
De acum incepe partea care-mi place mie mai mult : Manevrele si tot ceea ce reprezinta franghii pe nava.
Din acest motiv,vin cu o rugaminte :
-Atentie la ordinea infasurarii franghiilor care tin bompresul ! Desi sunt convins ca in cazul in care nu te descurci, il ai aproape pe Traian.
Spor la amandoi si sa vedem macheta cu "matzaraiele" intinse si nava buna de "dat la apa" .
Adi
#164
Postat 03 November 2008 - 01:02 AM
AdiP - ai dreptate,urmeaza partea cea mai interesanta....pentru privitori.Sunt convins ca Papy va aborda etapa cu acelasi interes acordat pana acum.
#165
Postat 09 November 2008 - 12:04 AM
Coverta
Este compusă din puntea pupa, puntea prova, puntea de legătura tribord si puntea de legătură babord, īnainte de a le lipi pe poziţie le-am călăfatuit apoi am pus şi coloanele celor 3 catarge pe poziţie şi am veificat "la ochi" dacă acestea sunt pe aceiaşi linie.
[center][/center][center]Img. 192[/center]
După lipirea covertei am lipit copastia (piesele 141,142 şi 143) pe carton de 0,5mm le-am vopsit cu negru dar la copastia prova tribord si prova babord am lăsat nevopsit locul unde vin montate babale simple (sau binte). Babalele servesc la voltarea manevrelor curente (parāme cu ajutorul cărora se manevrează vergile şi velele). Tot īn acestă etapă am lipit si piesele 146 deasemenea lipite pe carton de 0,5. In imaginea 191 se observă şi gruiele de capon piesele 194, se realizează din 7 (şapte) piese lipite pe carton de 0,5 apoi lipite īntre ele. Cele 7 piese nu au aceiaşi dimensiune pentru a nu rezulta un bloc compact, sunt neregulate tocmai pentru a vedea că erau realizate din scānduri separate. Gruiele de capon servesc la manevrarea ancorelor.
[center]Img.193[/center]
Incă un amănunt de reţinut la lipirea covertei. Pe toată lungimea punţilor de legătură vine lipită, pe cantul punţii, piesa 170. Lipiţi acestă piesă INAINTE de a lipi punţile pe poziţie eu le-am lipit după ....
Panoul galbionului
Este o anexă la prova care facilitează accesul marinarilor la velele şi manevrele bompresului dar şi cu scop decorativ pentru a da linia provei.
[center]
Img.194
[/center]I se mai spune şi grătarul galbionului - este piesa 200 pentru care producătorul recomandă lipirea pe carton de 0,5mm am īncercat acestă variantă dar nu am reuşit decuparea tuturor orificiilor gratarului. Ceea ce observaţi īn imagine este piesa din revistă, fără lipire pe alt carton, decupată şi vopsită. Incepānd de aici voi explica pas cu pas ceea ce am facut deoarece sunt multe elemente mici care trebuiesc montate intr-o anumită ordine. Piesa 195 se lipeşte pe carton de 2,5mm, piesele 196-199 pe carton de 1mm. Se lipesc toate piesele īntre ele, se vopseşte īntregul ansamblu cu negru, apoi se lipeşte pe etravă.
[center]
Img. 195
[/center]Observaţi īn imagine o fāşie albă mică, acesta este piesa 206 şi are un rol foarte important - pe filele bordajului este singura piesă care are trasat locul unde se lipeşte de aceea nu renunţati la ea.
[center]
Img.196
[/center]Piesa 206 face legătura dintre colţarul 207 şi ornamentul 205. Piesele 207 şi 205 sunt lipite pe carton de 0,5mm deasemenea pe piesa 206 am pus aracet pentru a prelua īnclinaţia colţarului apoi am vopsit si acestă piesă cu roşu şi am lipit peste ambele (206 şi 207) ornamentul 208. Imaginea este tulbure, alta mai bună din acestă fază nu mai am pentru că nu pot verifica īntotdeauna toate imaginile pe care le fac. Oricum mă revanşez(sper) cu următorea imagine.
[center]
Img. 197
[/center]
Urmează lipirea grătarului apoi a pieselor 210 şi 210a lipite şi ele pe carton de 0,5mm şi vopsite īnainte de lipire. Procedaţi cu mare atenţie la poziţionarea acestor piese ele nu au trasat pe corpul navei locul de lipire.
[center]
Img.198
[/center]Peste piesele menţionate se lipeşte ornamentul 203 pe care mai trebuiesc lipite īn prealabil incă 2 piese (204 şi 204a) pentru a realiza profilul final.
[center]
Img.199
[/center]Pe partea interioară a ornamentului 203 trebuie vopsită cu negru pānă īn zona unde este vopsit cu roşu pe partea exterioară. După ce am lipit şi acest ornament intregul ansamblu grătarul gabionului a devenit suficient de rigid să nu-mi fac problme.
[center]
Img. 200
[/center]
#167
Postat 11 November 2008 - 11:39 AM
#168
Postat 15 November 2008 - 02:37 AM
Este locul de unde se asigură guvernarea navei - se face de către un timonier pe baza ordinelor pe care le primeşte de la comandantul navei. Postul de comandă este compus din piesele 214, 214a şi 214b.
[center]
Img. 201
[/center]
Īn imagine este piesa 214 pe care o prezint īnainte de vopsire, am decupat uşile şi ferestrele, am lipit stinghiile de la geamuri după care am vopsit cu maro īnchis apoi am lipit ceolofan la ferestre şi abia la final am lipit toată construcţia pe covertă. Cea mai importantă componentă a postului de comandă este:
Timona
Instrumentul de la care īncepe guvernarea, cel care dă comanda, la cārmă, pentru menţinerea sau schimbarea direcţiei navei. Timona se prezintă de regulă ca o roată simplă de lemn prevăzută īn prelungirea spiţelor cu nişte mānere numite cavile. Prin tradiţie timona are fixată pe cadru o bandă de alamă pe care este imprimat numele navei iar pe una din cavile are un bonet de alamă pentru recunoaşterea poziţiei timonei, cānd cārma este la 00.
La Santa Leocadia transmisia se făcea la cārmă direct prin troţe, timona fiind compusă din 2 roţi de aproape 2 metri. Īn revistă timona este compusă din:
[center]
Img.202[/center]
Piesele 213e sunt lipite pe carton duplex, piesa 213g se foloseşte cartonul din revistă iar restul pieselor din imaginea 203 sunt lipite pe carton de 0,5mm. Pentru spiţele roţilor am folosit sīrmă cu diametrul de 0,5mm.
[center]
Img. 203[/center]
La poziţia 1 din imagine am lipit sārma pe mijlocul piesei 213g după care, la poziţia 2, am lipit alte 4 sārme īn aşa fel īncāt cele 1800 să le īmpart cāt mai exact. Se obvervă că am lăsat sīrmele mult mai lungi asta pentru a putea manevra ansamblul cīt mai uşor. După lipirea spiţelor am lipit peste ele īncă o piesă notată cu 213e, am lăsat numai o spiţă mai lungă ca să pot vopsi apoi am pus aracet ca sa dau forma cavilelor şi am lipit cele două roţi īntre ele cu piesa 213g făcută cilindru.
[center]
Img.204[/center]
După realizarea timonei am lipit prima oară piesa 214 pe punte după care am lipit timona apoi piesele 214b care susţin acoperişul postului de comandă, iar la final am lipit acoperişul, adică piesa 214a.
[center]
Img.205[/center]
Chiar īn faţa timonei lateral tribord şi bobord, pe covertă, sunt trasate locurile unde vin montate 2 dulăpioare unde se ţinea echipamentul de navigaţie compasul magnetic care indica nordul magnetic, sextantul pentru mărurarea unghiurilor, ceasurile de bord etc.
[center]
Img. 206
[/center]
#169
Postat 22 November 2008 - 12:33 AM
#170
Postat 25 November 2008 - 10:52 PM
[center]
Img. 207
[/center]Se observă īn imagine şi 2 bocaporţi precum şi un tambuchi deschidere īn punte destinată acesului īn compartimentele de sub covertă. Pentru bocaporţi am folosit aceiaşi metodă ca īn imaginile 95-100 iar pentru grătarele bocaporţilor varianta 4 prezentată īn imaginile 108-114.
[center]
Img.208
[/center]crios - am experimentat pentru realizarea grătarelor şi īn varianta prezentată de tine şi am unele completări. Se pot realiza grătarele īn acestă variantă dar trebuie folosit un alt adeziv, care să aibă o priză foarte bună, adică să ţină pe loc carton de 1mm2 lipit pe o fāşie de 1mm lăţime. Se poate folosi cu succes Vinil FIX, are o priză excelentă dar are şi un dezavantaj, se usucă alb. Deasemenea decuparea trebuie făcută prin presare pe toată lungimea cutterului, nu prin tragere.
traian - sper ca am zis bine cu tambuchiul, daca nu aştept o mică cārcotă . SPOR
#172
Postat 04 December 2008 - 12:17 AM
[center]
Img. 209
[/center]Cavilierele 223 şi 224 sunt lipite pe carton de 1,5mm şi īntărite cu lipici Picatura, am folosit acest lipici pentru a da o rezistenţă mai mare cartonului apoi le-am găurit cu un burghiu de 1mm, cavilele sunt din sārmă de la agrafe de birou. Atenţie, sunt reprezentate numai īn schemele de arboradă. Cavilierele 225 sunt realizate īn acelaşi mod ca şi cavilierele din postarea #97 de la pagina 5, cavilele le-am facut din bolduri.
[center]
Img. 210
[/center][center]
Img. 211
[/center][center]
Img. 212
[/center]
Babale
Sunt piesele 147, se lipesc pe carton de 1,5mm şi se decupează īn aşa fel īncāt să puteţi decupa şi partea concavă a fiecărei piese.[center]
Img. 213[/center]
După lipirea pe carton am pus lipici Picatura pe cantul acestor piese pentru a īntări cartonul apoi cu un cutter foarte ascuţit am făcut puţină sculptură(atenţie la degete). Babalele impreună cu cavilele şi tacheţi fac parte in instalaţia de legare a navei, la babale se iau volte (legarea parāmei īn aşa fel īncāt parāma să muşte, adică să ţină indiferent de tensiunea la care este supusă). Fiecare baba are locaşul ei de fixare īn copastie- piesele 143 lipite iniţial pe carton de 0,5mm. Am decupat locaşurile īn aşa fel īncāt cartonul de 0,5 să rămānă iar din grosimea cartonului revistei am obţinut locaşul respectiv. La final am vopsit piesele 147 şi 143 cu negru.
[center]
Img. 214
[/center]
#173
Postat 04 December 2008 - 04:21 PM
Cavilele sunt faine,in special cele din bolduri dar si cele din agrafe au o nota originala,doar sa le faci capul (manerul),metoda o stii.
Spor!
#175
Postat 08 December 2008 - 02:32 AM
#176
Postat 14 December 2008 - 01:58 PM
Scări, obloane şi cavileră.
Căile de acces care fac legătura īntre puntea principală şi coverta sunt piesele 236 lipite pe carton de 0,5 iar modalitatea de realizare a lor este prezentată īn imagine:
[center]
Img.215
[/center]Practic se īncepe de la un capăt cu lipirea unui distanţier 236a apoi se lipeşte o treaptă şi procedeul se repetă pănă la lipirea celor 6 trepte ale scării. Avem 2 scări de acces intre cele 2 punţi amplasate īn zona cuplului maestru.
[center]
Img.216
[/center]In acestă imagine se observă obloanele sabordurilor de artilerie 267, treptele scărilor de acces la bord 165 şi scările scările prezentate anterior, lipite şi vopsite 236. Obloanele acestei fregate sunt īn numar de 8 cāte 4 pentru fiecare bord, respectiv 3 obloane la pupa şi un oblon la prova. Interesant este că Santa Leocadia nu are obloane la toate sabordurile fapt ce m-a intrigat, dar explicaţia ne-o va da traian. Aceste obloane sunt formate fiecare din 2 piese lipite pe carton de 0,5mm, călăfătuite, vopsite separat apoi lipite īntre ele. Scările de acces la bord sunt piesele 165, sunt formate fiecare din 2 piese de cote diferite, suprapuse. Aceste trepte se lipesc pe cele 2 borduri tot in zona cuplului maestru.
Cavilieră
Piesa 226 este cea mai mare cavileră de pe Santa Leocadia ea are capetele curbate şi probabil ţine şi loc de balustradă la gura de magazie. Datorită lungimii acestei caviliere şi a faptului că pe ea vin montate 18 cavile am folosit preşpan de 1mm.
[center]
Img.217[/center]
Datorită duritaţii preşanului la decupare acesta face grad, deşi cutterele sunt foarte ascuţite. Pentru a elimina acest grad al pieselor decupate am şmirghelit marginile cu un şmirghel de 100 pe suport de panză şi au ieşit piesele din imaginea 217. Distanţerele dintre aceste piese sunt realizate din carton gros de 1,5 iar cavilele sunt facute din bolduri cu capul sferic, vopsite.
[center]
Img.218[/center]
Toate aceste piese se lipesc la poziţia lor iar eu vă prezint incă 2 imagini īn care am īncercat să se vadă toate pe poziţie.
[center]
Img.219[/center][center]
Img.220[/center]
#178
Postat 14 December 2008 - 06:13 PM
RamsesII, la 14 Dec 2008, 16:24, a spus:
Salutare, RamsesII - ritmul de lucru este cam acelasi din punctul meu de vedere, acum sunt multe elemente mici sau foarte mici carora trebuie să le acord atenţia cuvenită. Nu ar putea să arate cum ziceai daca nu aş avea RABDARE acum. Si eu imi doresc sa ajung sa "trag sforile"....
#179
Postat 15 December 2008 - 12:54 AM
La problema cu obloanele de la saborduri nu as putea spune ca pot da o explicatie 100% dar pot face unele speculatii care ar putea constitui o explicatie. Utilitatea obloanelor consta in a acoperi sabordurile pentru a feri bodul atat de rafalele de vant si de valuri cat si de gloante trase din arme usoare, deci in esenta in a oferi un oarecare confort echipajelor. Leocadia e o nava supla si datorita acestui fapt spatiul liber pe punte e destul de limitat iar daca tinem cont ca personalul imbarcat mai ales pe timpul unor misiuni importante si de lunga durata era destul de numeros putand ajunge chiar la 300 persoane, fiecare cm2 era important.Pentru inchiderea sabordurilor,tunurile trebuiau trase cu tevile in interiorul bordului deci ocupau din spatiul puntii.Pe de alta parte spuneam mai demult ca echipajele valorau cam cat o ceapa degerata pentru majoritatea armatorilor,important fiind doar numarul de oameni necesari intr-o anumita misiune si posibil ca in acest sens sa se fi renuntat la obloane,tunurile ramanand in permanenta cu gurile tevilor in afara bordului,aceasta oferind spatiul suplimentar necesar,neinteresand confortul pentru echipaj.Daca urmarim planurile vom vedea ca sabordurile sunt protejate doar la cele 2 cabine din prova si in zona pupa unde e careul iar respectivele locatii erau folosite exclusiv de ofiteri,acestia bucurandu-se de tot confortul pe car il putea oferi nava.Nu pot gasi nici o alta explicatie inafara renuntarii la un accesoriu de confort in favoarea castigarii unei utilitati.Promit ca la prima intalnire pe care o voi avea cu Nelson in barul de pe Victory,dupa o sticla de tarie o sa il intreb si va zic daca am avut dreptate
#180
Postat 15 December 2008 - 01:09 AM
RamsesII, la 14 Dec 2008, 16:24, a spus:
Cum spunea cineva, rabdarea e cheia realizarilor (nu chiar mot a mot dar esenta e aceeasi) deci cu putintica rabdare se va ajunge si la PARAME. E intr-adevar o etapa tentanta in realizarea unui model in special pentru privitori si destul de migaloasa in special pentru constructor.Pentru mine e tentant sa stiu care ar fi esenta nerabdarii tale.