Forum Machete,Modelism,Hobby: Santa Leocadia - macheta din carton - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

  • 16 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Santa Leocadia - macheta din carton Realizarea unei fregate din secolul XVIII.

#1 Useril este offline   ClaudiuN 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 191
  • Inregistrat: 02-February 08
  • Location:Brasov

Postat 16 April 2008 - 08:48 PM

Santa Leocadia - fregata spaniola construita in portul Ferrol in secolul al XVIII-lea. A fost lansata la apa in anul 1777. Era o fregata de mari dimensiuni ce avea un deplasament de 951 tone. Aceste dimensiuni permiteau amplasarea a 44 tunuri cu pulbere. In anul 1781 pe data de 1 mai, cand incerca sa intercepteze un convoi inamic Santa Leocadia a fost capturata de mult mai puternica HMS Canada aflata sub drapel britanic. In momentul capturarii Santa Leocadia era inzestrata cu numai 34 de tunuri iar HMS Canada cu 74. Fregata spaniola nu a avut nici o sansa in fata unui inamic atat de puternic.
Conform scriptelor, din anul 1785, Santa Leocadia atingea o viteza de 12 noduri si era usor de manevrat pe orice mare.
A navigat sub drapel britanic pana 23 septembrie 1794 cand a fost vanduta.

#2 Useril este offline   ClaudiuN 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 191
  • Inregistrat: 02-February 08
  • Location:Brasov

Postat 16 April 2008 - 08:50 PM

Modelul este editat de Shipyard - producator polonez de machete din carton, planuri si kit-uri complete.
-grad de dificultate: dificil
-marime: A4 (210x297mm)
-scara: 1:96

Imagine postata

- 14 pagini (A4) cu schemele de asamblare
- 27 pagini (A4) cu componentele machetei
- 6 pagini (A4) cu desene 1:1 pentru catarge, vergele si vele
- steaguri tiparite pe pânză de vele
- istoria corabiei in Engleză şi Poloneză
- instrucţiuni de asamblare in Limba Română, Engleză, Germană, Franceză şi Poloneză
- lungimea machetei: 70 cm
- numar de componente ale machetei: 4926

#3 Useril este offline   ClaudiuN 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 191
  • Inregistrat: 02-February 08
  • Location:Brasov

Postat 16 April 2008 - 08:52 PM

Cateva imagini din revista.

Imagine postata

Imagine postata

Imagine postata

Imagine postata

#4 Useril este offline   ClaudiuN 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 191
  • Inregistrat: 02-February 08
  • Location:Brasov

Postat 16 April 2008 - 09:12 PM

Pe parcursul acestui tutorial voi explica in detaliu tehnicile folosite la realizarea machetelor de carton, uneltele necesare, materialele folosite şi bineînteles unele trucuri. :hi:

Aceasta postare a fost editata de PaperModel: 16 April 2008 - 09:14 PM


#5 Useril este offline   ClaudiuN 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 191
  • Inregistrat: 02-February 08
  • Location:Brasov

Postat 17 April 2008 - 07:49 AM

Câteva unelte si materiale folosite la realizarea machetei:

Imagine postata

#6 Useril este offline   ClaudiuN 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 191
  • Inregistrat: 02-February 08
  • Location:Brasov

Postat 17 April 2008 - 10:29 PM

Gata cu povestirile. :hi:
Dupa studierea atenta a revistei am constat ca am nevoie de carton de 1mm si de 2mm grosime pentru realizarea structurii de rezistenţă a calei. Nu uitati intotdauna cititi instructiunile de realizare a machetelor. In cazul corabiilor de la Shipyard componentele se lipesc in ordinea numerotarii lor. Niciodata nu decupati din paginile revistei toate componentele si apoi sa le asamblati, decupati numai atatea cate aveti nevoie pentru o zi sau doua de modelit.
Am luat din paginile revistei (am desprins cu grija clemele de prindere de la mijloc) numai paginile din hartie subtire.

Imagine postata


De ce sunt tiparite pe hartie asa de subtire ??
Daca s-ar tipari pe o hartie mai groasa nu am mai avea coresondenta la imbinari. Aceasta hartie se lipeste pe carton de grosimea indicata de producator. Nici o revista de cartoane nu vine, de exemplu, cu piesele groase de 2 mm gata tiparite cat avem nevoie in unele cazuri.
La Santa Leocadia producatorul specifica la nervurile transversale (piesele notate I -XVI) carton de 1mm iar la cele longitudinale (piesele notate A-E) tot carton de 1mm.
Eu am inceput cu decuparea si lipirea pe carton a nervurilor transversale.

Imagine postata

Pentru acesta operatie am folosit lipici fluid Clear Glue care are un aplicator in capatul tubului si se lucreaza usor cu el.
Truc : nu am folosit carton de 1mm ci carton de 1,5mm - aceste piese sunt destul de mari. Binenteles cand decupez locaşul de imbinare voi tine cont de acest lucru. Practic locasul de imbinare il decupez cu un cuter dar in asa fel incat partea tiparita a fâşiei care se taie sa dispara complet. In acest fel am obţinut diferenta de 0,5mm. Voi nu trebuie sa procedati neaparat in acest mod. Depinde de experienţa fiecăruia.
Dupa ce am lipit piesele, in asa fel încat sa folosesc cât mai bine fiecare bucata de carton, le-am pus la presat pe dulap sub câteva carti si le-am lasat pâna a 2 zi. In acest fel am obtinut niste piese perfect drepte care urmeaza a le decupa. Atentie presati pe toata suprafata deoarece dupa aplicarea lipiciului cartonul are tendinta sa se curbeze.

#7 Useril este offline   wurger 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 4049
  • Inregistrat: 21-February 05
  • Location:Bucuresti

Postat 18 April 2008 - 05:46 AM

Foarte frumos si educativ. Daca reusesti sa postezi in continuare pana la sfarsit.
Nici nu stiam daca sa intervin sau nu (banuiesc ca la sfarsit o sa fie transformat in articol) dar nu voiam sa crezi ca vorbesti singur.
Succes in continuare.

#8 Useril este offline   stageexp 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1116
  • Inregistrat: 18-January 08
  • Location:Timisoara
  • Interests:Fotografie, modelism, frumosul cotidian

Postat 18 April 2008 - 08:57 AM

Explicatii coerente, logice si foarte frumoase.
Bravo. :hi:
Eu sunt incepator in domeniu, dar pe masura ce o sa reusesc a lucra cate ceva voi face la fel, si cred ca este un mare castig de fiecare data cand cei mai "batrani" in aceast hobby explica cate ceva celor mai "tineri", pentru ca asa exista pe de o parte posibilitatea de a evita inerentele greseli de inceput, ca sa nu mai vorbesc de scopul educativ al acestei masuri.
Poate ca vazand imaginile si explicatiile, vor fi si alti doritori care sa se apuce de mesterit cate ceva, lucru care nu poate fi decat benefic. Astfel se depaseste cred eu si o bariera geografica uneori dificil de inlaturat intre membrii cu multa si cei cu purina experienta ai acestui domeniu.
Am intrat si eu in posesia catorva planuri de acest tip, al unor nave de generatie mai noua precum si a unor avioane, pe care vreau sa le realizez pe rand, dar procedand la o "conversie" de material, respectiv vreau sa utilizez forex si plastic de grosimi identice cu cele din planuri, sau uneori scalate daca dimeniunea imi permite acest lucru.
Astept cu interes continuarea.

#9 Useril este offline   Moxanu 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 121
  • Inregistrat: 28-September 05

Postat 18 April 2008 - 09:34 AM

stageexp,
daca tot suntem la incepatori, poti detalia despre materialele ce le ai chitit pentru a inlocui cartonul? Aspect, dimensiuni, provenienta (adica se pot gasi in magazine gen Praktiker, Bricostore etc sau eventual comanda). Si cum se pot prelucra, lipi, asambla :hi: . Intreb si eu asa sa nu ma dedau la chestii sadomasochiste gen tabla de alama sau galvanizata :bad:.
Tot respectul pentru ceea ce a pornit PaperModel si m-am abonat deja la curs. Dar nu pot sa nu observ din planuri ca parca, parca e posibil si cu alte materiale. Nu ca ar fi mai prejos cartonul ca alte materiale dar uneori parca poftesti altceva.
Am adunat si eu ceva planuri ... nu exhaustiv si selectiv, ci cam asa la gramada. Cam e cazul acum de chestii concrete.

#10 Useril este offline   ClaudiuN 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 191
  • Inregistrat: 02-February 08
  • Location:Brasov

Postat 18 April 2008 - 10:33 AM

Ai dreptate "wurger" chiar nu vreau sa vorbesc singur.
Am construit si eu machete din alt material - plastic. Dar intr-un final am ramas pe carton. Avantajele cartonului - nu ai nevoie de nustiu ce scule pentru a freza sau pentru a trafora lemnul, machetele pot iesi la dimensiuni apreciabile, sunt gata colorate si cel mai important nu ai nevoie de multa experienta pentru a fi multumit, la final, de ceea ce ai realizat. Important este sa ai rabdare intotdeauna sa se usuce piesele care le-ai lipit, abia apoi sa treci mai departe.
Acest topic este deschis pentru toti cei care vor sa isi exprime parearea.
Binenteles, voi continua......... :hi:

#11 Useril este offline   DragosP 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 538
  • Inregistrat: 22-June 07

Postat 18 April 2008 - 11:52 AM

 PaperModel, la 17 Apr 2008, 22:29, a spus:

Nici o revista de cartoane nu vine, de exemplu, cu piesele groase de 2 mm gata tiparite cat avem nevoie in unele cazuri.


Ma simt nevoit sa vin cu o precizare . E foarte adevarat ca editorii nu ofera reviste tiparite pe carton de 2 mm, ar fi foarte dificil de realizat acest lucru. Insa trebuie precizat ca in unele cazuri editorul ofera asa numita versiune "laser-cut" Adica piesele ce trebuiesc facute din carton foarte gros vin pe o plansa de 1-2mm pretaiate cu laserul pentru o mai mare acuratete. Dar subliniez din nou ca nu e o regula , doar unele modele au asa ceva.

#12 Useril este offline   stageexp 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1116
  • Inregistrat: 18-January 08
  • Location:Timisoara
  • Interests:Fotografie, modelism, frumosul cotidian

Postat 18 April 2008 - 01:51 PM

Asa cum am spus, am multe planuri de la revistele de specialitate pentru modelismul din carton, dar abordarea practica si clara permite folosirea si a altor materiale, pentru a lucra la scara din revista sau daca este cazul prin scalarea proiectelor.
Eu am versiuni digitale, pe care le pot imprima intr-o forma scalata daca este cazul, pentru a le putea lipi pe materiale diferite de cele standard.
Pentru Moxanu, practic se poate folosi o combinatie de materiale de tip carton si materiale plastice. Cartonul are marele avantaj al prelucrabilitatii facile si asa cum a spus PaperModel componentele pot fi printate direct in culoarea lor.
Plasticul are avantaje complementare, vopsire facila, rezistenta mecanica sau flexibilitate sporita in anumite conditii.
Iata ce materiale (zic eu) se pot imbina pentru a da frau liber imaginatiei:
- carton de diferite tipuri, grosimi de 1 sau 2 mm ca cele descrise pe site la Paper Model;
- carton passpartout, de 1 mm grosime, extrem de rezistent si care are o fata de culoare alba si una colorata;
- carton texturat de diferite grosimi si culori;
- forex, un material de tip plastic, cu proprietati extraordinare de prelucrare disponibil in diferite grosimi de la 1 mm in sus;
carton muss, realizat ca o structura sandwich de doua folii de tip pvc, asemanatoare forexului, intre care exista o spuma poliuretanica sau polistiren (exte mai usor comprimabil si cu masa mai mica);
- plexiglas standard de diferite grosimi si culori;
- materiale plastice recuperate din jucarii, aparate electronice, echipamente de tot felul, care prin structura si forma servesc scopului dat.
Nu vreau sa poluez topicul deshis de PaperModel, care repet, face o treaba extraordinara prezentand logic si coerent ceea ce se refera strict la modelismul din carton, o latua frumoasa a modelismului, am vrut doar sa adaug cateva precizari suplimentare.
Materialele descrise de mine, in afara cartoanelor cu densitate controlata disponibile pe siteul modelelor din carton, se gasesc in general in magazinele de modelism sau cele de pe langa facultatile de arhitectura, dar nu este exclusa prezenta lor si in lanturi de tip Praktiker.

Aceasta postare a fost editata de stageexp: 18 April 2008 - 01:54 PM


#13 Useril este offline   marhaba 

  • Membru senior
  • Grup: Banned
  • Postari: 1329
  • Inregistrat: 30-November 04

Postat 18 April 2008 - 01:54 PM

 PaperModel, la 18 Apr 2008, 11:33, a spus:

... Avantajele cartonului - nu ai nevoie de nustiu ce scule pentru a freza sau pentru a trafora lemnul, machetele pot iesi la dimensiuni apreciabile, sunt gata colorate si cel mai important nu ai nevoie de multa experienta pentru a fi multumit, la final, de ceea ce ai realizat. Important este sa ai rabdare intotdeauna sa se usuce piesele care le-ai lipit, abia apoi sa treci mai departe.
...

Pare foarte simplu, dar sunt convins ca nu este. Interesanta aceasta ramura modelistica. Te urmaresc, chiar daca personal voi ramine la "plasticuri".

#14 Useril este offline   DragosP 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 538
  • Inregistrat: 22-June 07

Postat 18 April 2008 - 07:02 PM

Ca e simplu sau usor depinde de fiecare , toti vedem lucrurile in mod diferit, ce e sigur e faptul ca e mult de lucru. As spune mai mult decat la plastic.

#15 Useril este offline   ClaudiuN 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 191
  • Inregistrat: 02-February 08
  • Location:Brasov

Postat 19 April 2008 - 02:03 AM

Cea mai importanta piesa (dupa părerea mea) este piesa A acesta este situată pe axa longitudinala a fregatei si trebuie realizata cu atenţie. DE CE ? Daca acesa piesă nu este perfect dreapta riscam sa avem o fregata strâmbă. Producatorul a tiparit pentru acesta 4 componente:

Imagine postata

A cu A3 pentru partea dreaptă si A2 cu A4 pentru partea stângă.
Aveti mai multe variante de realizare a acestei piese care are lungimea de 46 cm.
Prima varianta: este varianta producatorului, lipiti fiecare piesă pe carton de 1 mm, apoi decupati componentele şi le lipiti intre ele spate in spate, se observă ca in acest fel cele 2 linii de separaţie intre A şi A3 cu A2 şi A4 nu cad in acelaşi loc asta tocmai pentru a realiza o piesa compactă. Atentie daca folositi acesta varianta nu decupaţi locaşurile nervurilor transversale decât la final, nu are rost sa lucrati de 2 ori acelaşi lucru şi mai mult ca sigur piesele nu se vor alinia perfect mai ales daca le puneţi la presat.
A doua varianta: Aveti carton gros de 2 mm, lungime cel putin 47 cm şi laţime 10 cm. In acest caz lipiti una langă cealaltă componentele A şi A3, puneţi piesa astfel realizată la presat iar după uscare şi decupare (numai pe contur) lipiti pe partea opusă si piesele A2 şi A4. Abia acum cand toate pisele sunt lipite de cartonul vostru de 2mm treceti la decuparea locaşurilor nervurilor transversale.
Varianta mea: deoarece nu am avut carton gros de 2mm, de o asemenea lungime, am fost nevoit sa folosesc câteva artificii tehnice.
Imagine postata

Am pus 2 bucaţi de carton (grosime de 1,5mm) cap la cap si le-am lipit pe intre ele cu o hârtie pe spate, apoi am trasat o linie pentru a fi sigur că A şi A3 sunt aliniate prefect. Observati ca linia de demarcatie intre componente si linia de contact intre cele 2 bucăti de carton nu este aceiaşi.
O mica comparatie a piesei A cu HMS Cleopatra.

Imagine postata

Aceasta piesa am lipit-o apoi de carton cu grosimea de 1mm. Din nou (binenţeles ca intenţionat) am 0,5mm in plus la grosimea unei piese deci trebuie sa ţin cont de acest lucru cand voi decupa nervurile transversale. (vezi postarea din 17 Apr 2008, 23:29 ).

Imagine postata


Am lăsat acesa imagine intreaga să se vada bine ca aceste 2 cartone au fost asezate oblic. Am facut aceasta asezare a cartonului pentru ca linia de contact dintre cele 2 cartoane de 1,5mm sa fie aşezata pe aceiaşi bucată de carton şi pentru că in acest fel a doua linie de contact intre cartoane (cele de 1mm) sa fie preluata de 3 nervuri transversale. In acest mod am obtinut o piesă care sigur nu flambeaza si voi obtine o fregată aliniată perfect pe axa longitudinală. Acum piesa A este la presat si chiar nu vreau sa o mişc până mâine si in nici un caz sa mă apuc cumva să o decupez. Incă mai am chef sa vă prezint ceva aşa ca:

Nervurile transversale
.

Imagine postata

In imagine sunt prima şi ultima nervură transversală (apropo sunt 24) precum şi uneltele pe care le-am folosit. Săgeţile arată zonele in care am folosit fiecare unealtă. Este de remarcat forfecuţa de unghi curbată, fără ea sigur nu reuşeam sa decupez curburile interioare ale nervurilor. Imaginea este neclara (nu sunt prea priceput la fotografii) dar fiecare nervură are in stânga şi in dreapta 2 mici ridicături, acestea sunt utile deoarece puntea are locaşuri micuţe pentru acestea - în acest fel verificam paralelismul nervurilor. Nu le tăiaţi.

#16 Useril este offline   ClaudiuN 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 191
  • Inregistrat: 02-February 08
  • Location:Brasov

Postat 21 April 2008 - 12:09 PM

Imagine postata

In imagine este prezentată nervura XII. Pentru decuparea acesteia am folosit foarfecele numai in zone arătate in imaginea precedentă. Pentru decuparea locaşurilor de îmbinare am folosit un geam (supraţa de lucru) o riglă şi 2 cuttere. Atenţie - nu tăiaţi aceste locaşuri cu foarfecele, cartonul se îndoaie pe partea dreaptă în momentul tăierii. Am presat cu rigla cartonul pe linia care o debitam si cu un cutter obişnuit am tăiat cele 2 linii ale locaşului. Pentru partea din capătul locaşului am folosit un cutter foarte ascuţit. Se vede ca am ţinut cont de cei 0,5mm in plus la grosimea cartonului folosit. Restul nervurilor transversale se realizează în acelaşi mod.

Piesa A.
După presare -procedură absolut necesară- deoarece am folosit 2 coli de carton, pentru obţinerea grosimii piesei, am trecut la debitare.

Imagine postata

In imagine sunt prezentate şi uneltele care le-am folosit. Am obţinut prin aceste tehnici o piesă perfect dreaptă cu grosime de 2,5mm. Nu aruncaţi cartonul gros de 2,5mm care vă rămâne in urma debitărilor poate este nevoie de el la alte piese, mai târziu. Dată fiind acesta grosime am avut grijă să am un cutter care să taie foarte bine - de exemplu la aceasta piesă am "rupt" lama cutterului de 3 ori pentru a avea vârful acestuia foarte ascuţit. Probabil ştiti că aşa se "ascut" lamele de cutter.
Pe partea opusă nu am mai lipit componentele A3 şi A4 ale piesei A, nervurile transversale se vor alinia perfect datorită imbinării cu nervurile longitudinale.

#17 Useril este offline   crios 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 4898
  • Inregistrat: 29-November 04

Postat 21 April 2008 - 07:45 PM

Interesant topic! Il urmaresc cu atentie. Am intervenit doar ca sa sti ca suntem numai ochi si ca urmarim cu interes topicul tau pe care incercam sa-l poluam cat mai putin, dar vorba unui clasic in viata, sa nu crezi ca postezi si noua nu ne pasa.

Bafta!

#18 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12661
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 22 April 2008 - 08:21 AM

Interesanta tema! Omul, cit traieste, invata!

#19 Useril este offline   stageexp 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1116
  • Inregistrat: 18-January 08
  • Location:Timisoara
  • Interests:Fotografie, modelism, frumosul cotidian

Postat 22 April 2008 - 10:23 AM

Frumos, concis, coerent ca de obicei.
Astept cu nerabdare sa ajungi la lipirea fasiilor de carton care formeaza coca vasului, pentru a vedea la cineva care se pricepe cum se face.
Am avut si eu o tentativa in domeniu, dar m-am izbit de necunoasterea exacta a procedeului, adica ori nu am lipit cate doua fasii adiacente astfel incat sa se "intalneasca" la jumatatea grosimii nervurii, ori am avut probleme de perpendicularitate intre nervuri si piesa centrala :hi:
Urmaresc cu interes fiecare postare.

#20 Useril este offline   RamsesII 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 63
  • Inregistrat: 19-January 05

Postat 22 April 2008 - 10:14 PM

Si eu sunt curios cum rezolva problema perpendicularitatii :)

Keep posting!

Arata acest topic


  • 16 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

11 useri citesc topicul
0 membri, 11 vizitatori, 0 utilizatori anonimi