YAK-1 LUFTWAFFE-MASTERCRAFT 1/72 Sau "Olandezul zburator"
#1
Postat 14 April 2008 - 07:10 PM
Merci
Fac doar o descriere din pliantul de asamblare a celor de la "Mastercraft".
Cei care au mai citit si alte topice de pe acest site vor intelege de ce am pus ghilimelele.
In 1941, Uniunea sovetica introduce o noua generatie de vanatori,cei mai cunoscuti fiind YAK-1,cu variantele sale,Mig-3,Lagg-3, etc
Aparatul in speta,Yak-1, si varianta sa ,1M, este construit cu structura mixta,mai ales in zona fuselajului posterior.Demn de remarcat faptul ca stabilizatoarele si invelisul aripilor este construit din lemn,de unde si o asa zisa "lipsa a detaliilor" pe acestea,atat la aparatele reale cat si la machete.Aproximativ acelasi lucru il intalnim si la un alt aparat,de data asta mai celebru,De-Havilland Mosquito,fabricat de Marea Britanie.
Revenind la aparatul nostru, au fost mai multe variante,diferite ca profil sau motorizari,ca de exemplu,versiunea de YAk-1 cu carlinga "bula",diverse tipuri de inarmari,ampenajele redesenate,etc
In esenta,a ramas cam la aceasi silueta,relativ inconfundabila.
Principala motorizare a Yak-ului 1 a fost motorul Klimov M-106 V-12 racit cu lichid, sau versiunea Vk 105 PF care dadea aproximativ 1240 CP.Ceea ce i-mi pare cam mult,daca ar fi sa dam crezare istoricului din pliantul de asamblare.
Variante de inarmare au fost in principal 2 mitraliere de capota cal. 7.62 mm,ulterior inlocuite cu una singura- UBS,de 12,7 mm si un tun cal.20 mm montat "in motor".
Prin modificarea adusa dispozitivului de schimbare manuala a pasului elicei,cu unul automat ,s-a redus greutatea aparatului cu aproximativ 220 kg.Aceasta modificare,impreuna cu motorizarea au dus la un castig de viteza.
Date tehnice :Lungime 8,48 m, Anvergura 10,00 m,Greutate 2260 kg,Viteza maxima 612 km/h la 4000 metri,armament:1 sau 2 mitraliere Szkas 7.62 mm +un cal 20 mm, sau 1 mitraliera Ubs cal. 12,7 mm +acelasi tun de 20 mm.
Si acum despre asa zisa macheta a celor de la Mastercraft.
Am vrut sa montez ceva "lejer" ,o macheta de dumineca,sau de maxim 3 zile,ceea ce s-a dovedit a fi o ENORMA greseala de apreciere din partea mea. O sa va explic de ce
Asa arata cutia si pliantul de asamblare cu "decalurile "aferente:
#3
Postat 14 April 2008 - 07:21 PM
Vazand slaba detaliere a machetei,mi-am propus sa o imbunatatesc eu ,cat de cat. Insa de la cateva "imbunatatiri",am ajuns sa fac o gramada de piese pe ea.Va las pe voi sa-mi ziceti daca a meritat sa-mi pierd timpul cu ea (chiar daca Longinus a zis de multe ori- Da-o dreaku,doar pierzi timpul !)insa asa-s eu,mai capos cand e vorba de machete.Chiar daca aviatia rusa in general nu i-mi provoaca in reactii prea mari !
Asa ca am inceput sa refac interiorul,paloniere,sistemul de parghii aferente,mai putin chingile pedalelor.
#4
Postat 14 April 2008 - 07:29 PM
Nu mai vorbesc de grosimea aripilor,care nici acum nu e chiar la dimensiune,insa m-am saturat de atata slefuit ! De locasurile trenului nu mai zic !
Am inceput sa trasez liniile de panou,in mare,aici in poza
A urmat lateralele fuselajului,alte slefuiri,maruntisuri adaugate ,etc
Aceasta postare a fost editata de AdiP: 14 April 2008 - 07:31 PM
#5
Postat 14 April 2008 - 07:39 PM
M-am mirat initial de ce erau date 2 buc. pe hartie,insa cand le-a venit randul la montat m-am prins.
Si eu care in optimismul meu stupid,ma gandeam sa perforez tabloul,si sa pun coala pe un vinil subtire in spatele plansei -un fel de Fotoetch ,daca vreti !
Oroare :In apa calduta,pe burete,dupa toate regulule artei,decalu s-a facut "invizibil"
Am fost nevoit sa dau cu lac lucios pe cel ramas,ca sa nu se mai dizolve si asta si cu mana tremuranda l-am pus cumva PE placa care reprezenta plansa de bord,care oricum s-a crapat,si am fost nevoit sa o"refac" cu cateva puncte de alb,etc
Aceasta postare a fost editata de AdiP: 14 April 2008 - 07:43 PM
#7
Postat 14 April 2008 - 07:53 PM
Dupa taiere,am pus piesa data de cei de la Mastercrat in cutie- e vorba de coama aceea transparenta,din ea trebuind sa las la final si "geamurile laterale spate"
Apoi am zis,daca tot fac un lucru pe sus .de ce sa nu fac la fel si pe partea ailalta,asa ca m-am apucat sa curat locasurile trenului.Dupa operatia asta,facuta ,logic,cu o freza mai puternica,ca plasticu oricum nu dadea semne sa se incalzeasca,am refacut si "tavanul"trenului,urmat de bridele de intarire,urmat de furtune, urmat de "pistonasele" care actionau jambele,etc.
Si din aproape in aproape,am ajuns sa fac si arcurile aferente.
#8
Postat 14 April 2008 - 07:56 PM
Longinus, la 14 Apr 2008, 20:49, a spus:
Tu sa taci, ca l-ai vazut pe viu, lasa-ma sa-mi zic "pasul "
#10
Postat 14 April 2008 - 08:03 PM
#11
Postat 14 April 2008 - 08:14 PM
Varianta de vopsire era initial (ca acum aparatul arata cu totul altfel)tipic ruseasca,verdele ala imbecil si cu negru.Negru nu ma folosit ca arata cam aiurea,am amestecat 75 % Rlm 71 si 25% negru revell. Nuanta deschisa de verde e tot amestec dar nu mai stiu proportiile.Intradosul e,asa cum sugera cutia Rlm 65,insa am pus putin albastru mai intens- pentru variatiune de ton !
#12
Postat 14 April 2008 - 08:27 PM
Logic ca a prins praf,a trebuit slefuit lacul,refacuta operatia,dupa care mi-am luat inima in dinti incercand sa pun stelele date de "Mastercraft"
Acelasi lucru ca si la decalul bordului.Pe burete si tot s-a evaporat ! Asa ca am luat alt chit supermeseriar de pe biblioteca-Il 2 Sturmovik,acelasi producator.
Virusu stie despre ce vorbesc,nu-i asa omule ?
Am avut putin mai mult noroc de data asta,dupa aproximativ 10 secune de tinut in apa,nu dupa 3-4 ca la decalul original am reusit sa le pun pe macheta.Binenteles dupa ce am dat inainte si cu solutia minune de la Pavel (in ideea ca o sa fac decalu sa se muleze pe fuselaj).
Dupa 2 ore am reusit cumva sa-l fac sa stea la locul lui .
#13
Postat 14 April 2008 - 08:40 PM
Uitandu-ma insa prin pozele din calculator,un aparat mi-a facut cu ochiu ! Unu cu skiuri si vopsit de iarna,din aceasi zona,Marea Baltica,in iarna lui 43.
Asa ca am purces la modificarea cozii,la costruirea skiului spate,la fel si cele fata.
De aici si denumirea data in subtitlul topicului _Olandezul Zburator_ caci skiurile alea seamana al naibi cu niste saboti olandezi!
#20
Postat 15 April 2008 - 08:35 AM
Sa nu-ti fie frica sa bagi acrilice in aerograf! E drept, se lucreaza nitel mai dificil decit cu emailurile dar, daca folosesti diluant de la MM sau un retarder, nu-s probleme! Toata treaba este ca imediat dupa vopsire sa cureti aerograful corect, cu apa sau solutie de alcool in apa!
In privinta prafului, ce sa zic....cunoastem problema! Numai vezi ca cea mai mare parte se depune dupa vopsire! Praful este inlaturat de pe macheta de curentul de aer de la aerograf, doar scamele prinse mai bine nu se duc. Pentru astea, eu am o metoda pe baza de patafix: il pun pe o scobitoare, sa acopere cam jumate din ea, si o dau de-a rostogolul pe macheta chiar inaitea vopsirii!
Rog utilizatorii sa nu mai intervina in cursul naratiunii, lasati "petentul" sa-si spuna pasul pina la capat!