Messerschmitt Bf109Ga-6 / IAR Brasov Coala de decaluri la 1/72, 1/48 si 1/32
#23
Postat 14 April 2008 - 07:56 PM
Cei din Bucuresti, as prefera sa ne vedem la intalnirea lunara. Daca nu este posibil, aveti numarul meu de telefon, aranjam (dar as prefera daca puteti sa veniti sambata)
#26
Postat 24 April 2008 - 10:51 AM
Radu, multumesc, sunt de o calitate... no comment... excelent, si abia astept sa fac G-ul albastru BTW are cineva vreo idee ce cod Relvell sau MM sau oricare alta vopsea pt el?
Cartula multumesc pt ambalarea super, pt ca ai dat comanda si pentru promptitudine!
sa ne traiti amandoi
#27
Postat 24 April 2008 - 11:15 AM
virusu, la 24 Apr 2008, 09:51, a spus:
Radu, multumesc, sunt de o calitate... no comment... excelent, si abia astept sa fac G-ul albastru BTW are cineva vreo idee ce cod Relvell sau MM sau oricare alta vopsea pt el?
Cartula multumesc pt ambalarea super, pt ca ai dat comanda si pentru promptitudine!
sa ne traiti amandoi
Cu placere!
Cat despre culori, daca vrei sa te lamuresti ce culoare era, mergi la Muzeul Militar si uita-te la Yak11 de acolo ca e vopsit in aceeasi culoare.
Treaba e ca nu se stie sigur ce culoare era, dar se zice ca avioanele de vanatoare au fost vopsite in vopsele rusesti cand s-a trecut la stele tricolore, ceea ce ar indica albastrul rusesc AII. Uite aici o lista de culori (cu toate avertismentele de rigoare ca ce este pe calculator nu se potriveste cu realitatea) http://vvs.hobbyvist...our-samples.php
White Ensign are albastrul asta http://www.whiteensignmodels.com/acatalog/...et_Colours.html
In cartea "Sovier Air Force Colours 1941-1945" de Eric Pilawskii, Albastrul rusesc AII este identificat FS(1,2,3)5466 cand e nou sau FS(3)5550 cand este "imbatranit". Toate lacurile AII imbatraneau foarte repede cand erau expuse la soare si se matuiau (initial erau lucioase) ceea ce le "albea" un pic.
Sper ca este de ajutor.
Radu
#31
Postat 24 April 2008 - 10:42 PM
virusu, la 24 Apr 2008, 11:51, a spus:
Cu placere. Sper ca au ajuns la toata lumea, in bune conditiuni. Mai exista la mine cele pentru Electric si Romi, cand le doriti, dati un telefon.
Radu, o intrebare referitoare la culori... Din cate stiu, la sovietici AII erau vopselele folosite mai spre inceputuri, ulterior aparand seria de AMT-uri. Esti sigur ca era vorba de albastrul AII si nu de AMT-7? N-am studiat problema la cele romanesti, dar la o prima vedere mi-a sarit in ochi treaba cu AII-ul, mi s-ar parea un pic logic sa fi fost folosite vopsele mai tarzii, din seria AMT... Repet insa, nu am studiat problema, e doar o nedumerire...
PS: Cata, nici vorba sa se fi schimbat modalitatea de comanda, cumva. Am scris inca din primul mesaj ca pentru a fi adaugati la comanda trebuie trimis PM... Si am si revenit, cu aceeasi rugaminte in mod explicit.
#32
Postat 25 April 2008 - 10:42 AM
Lacurile AII au ramas in uz si dupa sfarsitul razboiului. La fel este cazul si cu AMT-7. Practic asa e, poate fi ori AII (FS 25466) ori AMT-7 (FS 25550)
Teoretic, dupa razboi (dupa 1947), avionale de vanatoare si avioanele experimentale rusesti au fost vopsite A-28m (FS25813). Asta e un albastru mediu, destul de inchis, si nu cred ca este culoarea folosita pe 109 de la Brasov.
Eu am mers pe idea ca 109 a fost vopsit in aceeasi culoare ca Yak11 de la Muzeul Militar sau La9 de la Muzeul Aviatiei care sunt Albastru AII.
Sper ca asta e de ajutor.
Radu
#34
Postat 25 April 2008 - 12:32 PM
virusu a spus:
Salut,
Presupunera ta este corecta, avionul a fost astfel vopsit undeva prin 1995, atunci cand Muzeul Aviatiei si-a schimbat locatia de pe platforma Otopeni Militar in parcul din fata Aerogarii Baneasa. Tot cu aceasta ocazie au aparut si emblemele si a fost schimbata grafica numarului tactic.
Mai mult ca sigur Radub se referea la varianta de vopsire pe care avionul o purta in perioada 1993-1995, atunci cand era expus la Otopeni Militar...
Personal am dubii ca acea vopsea (de pe La-ul 9 din 93-95) poate sa fie luata ca si referinta. Pentru cine-si aduce aminte, avionul era lipsit de insemne (cu exceptia numarului tactic) si la vremea respectiva m-am uitat foarte atent pentru a putea identifica urme ale acestora sub stratul de vopsea - fara succes. Personal cred ca vopseaua cu pricina nu era diferita de "albastrul uniform" aparut pe MIG-urile Aviatiei Militare la inceputul anilor '80.
La fel pentru Iak-ul 11. Avionul a fost reconditionat dupa 1990 in cadrul I Av Craiova si asta-mi pare motiv suficient sa fac legatura cu vopseaua utilizata pe intradosul IAR-urilor 93.
La un moment dat, cineva observa bine faptul ca in nisa trenului la Iak-ul 11 pare sa fie o alta vopsea - acolo cred ca poate sa fie gasita acoperirea cea mai veche de pe avion - poate chiar originala - deci si cea care poate sa constituie referinta...
ganduri bune,
mack
#35
Postat 25 April 2008 - 12:36 PM
mack, la 25 Apr 2008, 12:32, a spus:
Presupunera ta este corecta, avionul a fost astfel vopsit undeva prin 1995, atunci cand Muzeul Aviatiei si-a schimbat locatia de pe platforma Otopeni Militar in parcul din fata Aerogarii Baneasa. Tot cu aceasta ocazie au aparut si emblemele si a fost schimbata grafica numarului tactic.
Mai mult ca sigur Radub se referea la varianta de vopsire pe care avionul o purta in perioada 1993-1995, atunci cand era expus la Otopeni Militar...
gracias muchos, eu prin 93 aveam 8 ani deci nu stiu dar ma documentez in continuare
happy holidays everyone
#36
Postat 25 April 2008 - 12:40 PM
virusu, la 25 Apr 2008, 13:36, a spus:
happy holidays everyone
ceva fotografii de pe platforma Otopeni Militar poti sa gasesti aici: http://www.cartula.r...?showtopic=2731
#37
Postat 25 April 2008 - 06:01 PM
mack, la 25 Apr 2008, 11:32, a spus:
Cred ca acel cineva am fost eu. Am satudiat Yak11 de la MM pe indelete si am mai scris aici despre el. Cala rotilor este un gri mediu, foarte probabil ubicuul "grund pentru metal" rusesc. Exteriorul este vopsit o culoare care este identica cu albastru AII, Nu stiam ca a fost revopsit, dar daca a fost revopsit, a fost revopsit fie cu AII original fie cu o culoare similara amestecata local.
Griul folosit pe avioanele cu reactie este o vopsea relativ "moderna" si nu a existat pe vremea acelui 109 deci nu poate fi luate drept etalon.
De asemenea, nu cred ca a Bf109 fost vopsit A-28m pentru ca in pozele alb-negru, ala apere de obicei foarte inchis la culoare. Asa ca ramad doar AII, AMT-7 sau albastrul de intrados de la IAR Brasov care e o enigma...
La vara vin prin Romania si planuiesc sa mai fac niste "cercetari".
Radu
#38
Postat 25 April 2008 - 07:27 PM
radub, la 25 Apr 2008, 19:01, a spus:
Asa ca ramad doar AII, AMT-7 sau albastrul de intrados de la IAR Brasov care e o enigma...
...
Salutare,
Constat ca nu ma pricep prea bine sa-mi pun ideile in cuvinte si din acest motiv ma vad obligat sa revin.
Personal sunt de acord cu presupunerea ca Bf-urile 109 aflate in exploatare dupa 1945 au fost revopsite (sau vopsite "din prima"), la un moment dat, intr-o singura culoare - AII, AMT-7 sau albastrul IAR de care pomenea Radub. Ar fi cel putin o dovada de indaratnicie sa consider altfel.
Ce am dorit eu sa punctez este faptul ca este extrem de putin probabil ca La-ul 9 (in 93-95) si Iak-ul 11 de la MMN sa poarte vopseluri ce pot fi considerate "originale". Asta chiar daca, mai mult sau mai putin intamplator, nuanta rezultata este apropiata de culorile sus-mentionate.
Iak-ul 11 a fost sigur revopsit in momentul restaurarii sale la I.Av.C - si cand spun acest lucru, ma bazez pe o discutie avuta cu o persoana din conducerea respectivei unitati industriale. Din punctul meu de vedere, nu sta in "stilul" lucratorilor romani sa purceada la studii laborioase atunci cand este vorba despre astfel de actiuni - restaurari. Nu vad cine de la I.Av.C ar fi studiat acest subiect in profunzine. Mai mult, schema aplicata pe "acel" Iak-11 nu are nicio legatura cu cele purtate de avion in decursul carierei lui "operationale". Un motiv in plus sa consider ca din punct de vedere al schemei de vopsire, restaurarea s-a facut "la repezeala". Inclin sa cred ca nu s-a obosit nimeni sa dea cu pistolul in nisa trenului.
Acum, despre La-ul 9. Lipsa orcaror urme de embleme (decolorate sau sub stratul de vopsea) ma fac sa am dubii asupra caracterului original al schemei purtate in 93-95. Nu stiu cand a fost revopsit acel avion - inainte de 93 - dar felul in care arata in momentul in care a fost expus pe platforma Otopeni nu-mi da niciun motiv sa cred ca ar fi fost rezultatul unui "studiu de conformitate istorica".
Este destul de ciudat ca nimeni nu a indicat Iak-ul 17 UTI de la Iasi ca referinta de culoare, in conditiile in care acel avion sigur nu a fost revopsit din 1980 incoace iar emblemele pot fi usor identificate chiar si in starea actuala de decolorare.
Una peste alta eu nu pot decat sa salut si sa ma inclin in fata muncii facute de Radub. Sper sa reusesc sa pun cat mai repede acele decaluri pe o macheta.
Multumesc,
mack
#39
Postat 25 April 2008 - 07:54 PM
mack, la 25 Apr 2008, 18:27, a spus:
Iak-ul 11 a fost sigur revopsit in momentul restaurarii sale la I.Av.C - si cand spun acest lucru, ma bazez pe o discutie avuta cu o persoana din conducerea respectivei unitati industriale. Din punctul meu de vedere, nu sta in "stilul" lucratorilor romani sa purceada la studii laborioase atunci cand este vorba despre astfel de actiuni - restaurari. Nu vad cine de la I.Av.C ar fi studiat acest subiect in profunzine. Mai mult, schema aplicata pe "acel" Iak-11 nu are nicio legatura cu cele purtate de avion in decursul carierei lui "operationale". Un motiv in plus sa consider ca din punct de vedere al schemei de vopsire, restaurarea s-a facut "la repezeala". Inclin sa cred ca nu s-a obosit nimeni sa dea cu pistolul in nisa trenului.
[snip]
Este destul de ciudat ca nimeni nu a indicat Iak-ul 17 UTI de la Iasi ca referinta de culoare, in conditiile in care acel avion sigur nu a fost revopsit din 1980 incoace iar emblemele pot fi usor identificate chiar si in starea actuala de decolorare.
Acel Iak17 nu este relvant pentru ca nu este vopsit.
Nu stiu in intregime poveastea Yakului 11 de la MM. Eu nu pot face nici o afirmatie definitiva despre vopseaua aplicata. Restaurarea este foarte ingrijit facuta (poate cel mai bine pastrat avion din acea perioada). Totusi, ce este intersant e ca a fost vopsit intr-o culoare foarte specifica. Nu e albastru "de galeata", nu e albastrul folosit pe avioanele romanesti. Este albastru AII. O fi coincidenta? O fi fost instigat de ceva date pe care le au ei? Nu stiu. Poate cineva care stie mai bine poate spune mai multe. Restul e speculatie.
Radu