bricul mircea pentru concursul: Cei mai buni dintre cei buni
#84
Postat 21 May 2009 - 10:04 PM
claudiu_ne2000, la 21 May 2009, 20:41, a spus:
Salutare!E "colorat" de tine cu programul de care-mi scriai?
Ma intrebam vazind mai multe fotografii vechi colorate cu ajutorul tenicii actuale, de ce apar colacii de salvare albi?Nu existau de atunci, reguli de colorare a acestora, asa cum sunt in zilele noastre?
#85
Postat 22 May 2009 - 08:07 AM
La fel am cautat si pentru culoarea cosului de fum, intrucat au existat niste discutii referitoare la culoarea cosului de fum a bricului Mircea...si pot sa spun ca la data la care a fost facuta fotografia cosul bricului Mircea era galben...
Dar fata de poza alb-negru, cand am realizat colorarea am descoperit o gramada de elemente, pe care nu le-am vazut inainte. De exemplu in coltul din dreapta jos, pe mal se poate observa foarte bine cum sta in propte vechea salupa Opanez, pe care am regasit-o in alta fotografie. Sunt curios daca acele cladiri mai exista acum in Braila.
Cat despre colacii de salvare...vezi aici ca sunt dintr-o singura culoare...e vorba de cei de pe nava Romania
Aceasta postare a fost editata de claudiu_ne2000: 22 May 2009 - 08:13 AM
#86
Postat 22 May 2009 - 08:49 AM
Am gasit aici o intrebare de la prietenul nostru Traian cu referire la modul cum se masoara distanta intre perpendiculare in practica britanica a constructiilor de nave.
Exact asa cum rezulta, desi o fi scris prin mai multe carti romanesti, modul de masurare a lungimii intre perpendiculare la inaltimea liniei de plutire teoretice este GRESIT.
Acolo se poate masura doar ...lungimea navei la linia de plutire, un parametru teoretic deosebit de important fiindca pe baza experimentelor domnului Froude din secolul al XIX-lea s-a putut face legatura intre aceasta lungime si viteza maxima teoretica pe care o poate atinge nava. (vezi: http://en.wikipedia..../Froude_number)
Ar mai fi de precizat ca modul acesta de masurare al lungimii intre perpendiculare, la inaltimea puntii, nu este rezultatul imaginatiei mele debordante, ci este o precizare continuta intr-o serie de discutii purtate atat fata in fata, cat si prin corespondenta dintre subsemnatul si un bun amic din Marea Britanie. Acest amic are un mic santier in Tara Galilor unde construieste barci si salupe cu aburi si are fata de mine avantajul de a fi arhitect naval cu studii de specialitate. Deci, daca domnia sa spune astfel, eu chiar nu am de ce sa nu-l cred...
Iata un citat din corespondenta purtata cu domnia sa, pentru lamurire: "Length between Parallels or Length between Perpendiculars: It is the length measured (as best you can) on the Main Deck from the Forward side of the Stem-post, not including the Beak-head or whatever you call it on a clipper bow, to the after face of the Stern-post, (or the line of it extended through the deck). Now in most sailing ships the stern post is the one with the rudder pintles on it."
Asa cum spuneam, aceasta lungime teoretica este rezultata din mai multe sute de ani de experienta in construirea navelor, de pe vremea cand constructia navei nu incepea printr-un plan elaborat pur si simplu fiindca utilizarea unui plan pe santier era necunoscuta. De altfel, daca ai vedea cum ajung planurile mele pe santier dupa doua saptamani de utilizare intensiva, te-ai lamuri ca hartia nu face "casa" buna niciodata cu genul acesta de lucrari realizate in aer liber.
Constructorii de nave din perioada respectiva trasau pur si simplu o linie dreapta orizontala pe santier, iar apoi puneau pe linia respectiva doi tarusi inalti care reprezentau cele doua "perpendiculare". Apoi, prin calcule numai de ei stiute, mesterii puteau sa calculeze sectiunea si forma chilei, etravei si etamboului necesare pentru a sustine o nava de respectiva dimensiune. Calculele se realizau mai degraba grafic sau proportional decat utilizand matematica, asa cum facem noi azi.
Apoi se punea in acelasi mod in partea de mijloc un prim rand de coaste reprezentand cuplul maestru, iar la etambou tabloul pupa, ambele proportionate in acelasi mod. Dupa care deja corpul navei era sugerat aproximativ de elementele puse in opera asa ca se puteau trage dintr-o parte in alta niste rigle subtiri care tineau loc de "schita tridimensionala" pentru completarea coastelor lipsa.
#87
Postat 22 May 2009 - 10:03 AM
Spor.
#88
Postat 22 May 2009 - 10:14 AM
claudiu_ne2000, la 22 May 2009, 08:07, a spus:
La fel am cautat si pentru culoarea cosului de fum, intrucat au existat niste discutii referitoare la culoarea cosului de fum a bricului Mircea...si pot sa spun ca la data la care a fost facuta fotografia cosul bricului Mircea era galben...
Dar fata de poza alb-negru, cand am realizat colorarea am descoperit o gramada de elemente, pe care nu le-am vazut inainte. De exemplu in coltul din dreapta jos, pe mal se poate observa foarte bine cum sta in propte vechea salupa Opanez, pe care am regasit-o in alta fotografie. Sunt curios daca acele cladiri mai exista acum in Braila.
Cat despre colacii de salvare...vezi aici ca sunt dintr-o singura culoare...e vorba de cei de pe nava Romania
Ca erau intr-o singura culoare mi-am dat seama, dar... galben-ocru????
#89
Postat 22 May 2009 - 12:03 PM
Abia acum inteleg de unde a provenit confuzia. O confuzie care pe mine personal m-a costat re-desenarea completa a planurilor bricului Mircea, pentru ca initial pornisem ca si tine de la presupunerea (gresita) ca lungimea intre perpendiculare e identica lungimii la linia de plutire.
Vorbim in mod specific despre ANUL 1881!
Dimensiunile lui "Mircea" asa cum le-am gasit in Arhivele Statului sunt date conform dupa standardul "Builders' New Measurement" (BNMt) in vigoare cu incepere din anul 1849. Acest sistem era valabil in momentul respectiv pentru navele cu structura integrala din lemn si era utilizat prin extensie si pentru cele cu structura compozita (cazul lui "Mircea").
Prima nava militara cu structura integral metalica fusese lansata in 1868, deci numai cu 13 ani mai devreme. Vorbim despre "Warrior", construit la acelasi santier Thames Iron Works Shipbuilding Company care l-a lansat si pe Mircea. Este deci o perioada complet insuficienta sa se fi cristalizat niste reguli simplificate pentru navele cu structura integral metalica.
Dar fara indoiala acele reguli simplificate exista azi!
#90
Postat 22 May 2009 - 01:34 PM
frigate-264, la 22 May 2009, 10:14, a spus:
Ca o mica demostratie voi atasa aici doua poze una color si cealalta alb-negru cu detaliile date de photoshop
Fundalul drapelului e galben ocru...adica un portocaliu mai vechi...dincolo e poza transformata in alb-negru...si selectia unui pixel...cu denumirea culorii
Acum trebuie sa tinem cont si de calitatea scanului, precum si de aparatul de fotografiat din acele timpuri...de lumina, etc...oricum ce e sigur...e ca acea culoare de pe colacul de salvare, cosul principal de fum si inca cateva detalii aveau la baza culoarea galben...acum in ce nuante...nu stiu sigur.
Ca fapt divers...intr-o poza alb-negru...culoarea alba ramane alba...si prin echivalare. Dar acum mai depindem si de lumini si umbre
Aceasta postare a fost editata de claudiu_ne2000: 22 May 2009 - 01:38 PM
#91
Postat 22 May 2009 - 03:08 PM