Compresor aerograf facut acasa si nici n-a costat prea mult
#442
Postat 27 October 2019 - 10:35 AM
Din păcate , rezultatul nu este cel dorit . Să mă explic.
Zachs mă avertiza că motorul ăsta nou are un timing la repornire de 5minute. Are , și ...nu are. Uitați ce se īntīmplă acum :
- Pornesc compresorul , acționīnd butonul de pornire. Pornește, īncarcă rezervorul rapid (cam īn 10-12 secunde) pīnă la 4,2atm(atīt am obținut din reglajul presostatului , probabl ca dacă insist pot ridica pīnă la 4,8 sau chiar 5 atm, maximul constructiv al acestui presostat italian), după care presostatul decuplează. Pīnă aici OK
- Cīnd presiunea a scăzut pīnă la 2,2 atm. presostatul recuplează. Și atīt. Nu se īntīmplă NIMIC. Nici după 5 minute , nici niciodată. Motorul NU mai pornește , deși dă semne ( se aud la īnceput niște click-uri, de parcă releul de protecție sau pastila de start ar īncerca să facă ceva)
Schema electrică actuală este cea de mai jos.
Am īnțeles eu oare ceva greșit ??
Dacă, după ce presostatul decuplează la 4,2atm intervin și deschid īntrerupătorul, īnchizīndu-l doar DUPĂ ce presostatul a reanclanșat la 2,2atm, atunci , după ceva timp ( ceva mai mult decīt cele 5minute, poate ) pot īnchide īntrerupătorul și motorul pornește, după care ciclul se reia.
Am fost la un atelier de specialitate ( unul din extrem de puținele rămase īn orașul meu...), și frigotehnistul mi-a zis că motoarele noi NU mai pot fi folosite la acționarea compresoarelor de aer, cică sīnt altfel construite acum decīt cele vechi , cu pornirea prin releu. Nenorocirea este ca nu se prea mai găsesc motoare vechi īn stare bună de funcționare, omul mi-a promis că īncearcă să găsească, dar nu poate garanta reușita...
Ce părere aveți ? Se poate face ceva , greșesc eu undeva , sau...ăsta este "cīntecul de lebădă" al compresoarelor cu motor de frigider ??
Zi bună vă doresc !
#444
Postat 27 October 2019 - 08:16 PM
Da ,am un presostat obișnuit de hidrofor , așa cum am avut 7 ani. Presostatul lucrează corect , face exact ce-ar trebui să facă : deschide perechea de contacte la 4,8atm și īnchide perechea de contacte la 2,2atm.
Necunoscuta este acest motor nou-nouț care...nu știu cum și ce face. Dar se comportă cum am descris mai sus.
Seară bună !
#445
Postat 27 October 2019 - 09:57 PM
mai e nevoie si de o supapa de sens pe rezervor
s-ar putea ca acest compresor sa nu aiba putere sa porneasca in sarcina, cu 2,2 atm la iesire
pentru proba: dupa ce compresorul se opreste la 4,8 atm, goleste rezervorul de aer complet si vezi daca porneste dupa cele 3-5 min
daca porneste cu rezervorul gol, e clar: nu poate porni in sarcina si atunci trebuie modificata instalatia
#446
Postat 27 October 2019 - 11:53 PM
Dacă respect pașii descriși în postul meu (#442), pornește fără probleme și la 2,2atm. Altfel nu pornește nici la 0atm.
Noapte bună !
Aceasta postare a fost editata de dakian67: 27 October 2019 - 11:57 PM
#447
Postat 28 October 2019 - 01:31 PM
#449
Postat 28 October 2019 - 08:40 PM
Flo , nu este nimic īn neregulă cu restul montajului. Așa cum ziceam , montajul acesta a funcționat 7 ani fără nici o problemă. Am și supapă cu 3 căi , și tot tacīmul.
Motorul este altfel, și de aceea am cerut ajutor , īn speranța ca cineva a mai folosit motoare din acestea noi , FĂRĂ RELEU DE PORNIRE.
Nu are releu de pornire , dar are releu termic de protecție și un dispozitiv de pornire , ca o pastilă ( sīnt cīteva poze īn pagina anterioară).
Alimentat direct, motorul pornește O DATĂ , apoi , odată oprit , la restabilirea alimentării , pornește...după cīteva minute , cam 5-6 minute. Dar numai dacă a fost lăsat fără alimentare īn acest timp. Dacă restabilești alimentarea imediat ce l-ai oprit , NU MAI PORNEȘTE DELOC.
Este o chestie legată de releul de protecție sau de pastila de pornire, pe care NU știu s-o depășesc. Īntreg modulul releu/pastilă/contacte este amovibil, se poate scoate ușor. La bornele expuse ale motorului aș putea pune un releu de pornire clasic , DACĂ aș ști că va funcționa și astfel , nu aș vrea să ard bobinajul.
Zachs , mulțumesc prietene pentru toate sfaturile date, am mai īnvățat cīte ceva , chiar dacă acum nu am reușit să-mi rezolv problema.
#450
Postat 28 October 2019 - 10:17 PM
Am incercat eu la al meu, compresor Danfoss (e adevarat, mai vechi) cu releu de Arctic...
Nu s-a ars bobinajul, dar nici nu a pornit...
De pe net (poate ajuta):
Nearly all compressors for R600a are designed only for use with Low Starting Torque (LST).
LST (RSCR)
Compressors with the motor type Resistant Start Capacitor Run (RSCR) have a starting device for LowStarting Torque (LST). This starting device consists of a PTC and a run capacitor.The PTC starting device requires pressure equalization before each start. This starting device is normallyused in well designed refrigerating systems with capillary tube as throttling device.The PTC needs a compressor standstill period of 5 minutes to cool down before each start.
Se pare ca la compresoarele astea noi a aparut un montaj electronic ce intrerupe alimentarea PTC-ului in timp ce motorul functioneaza, pentru reducerea consumului de electricitate.
Oricum, e explicat mai in detaliu la pag 18 din documentul asta: https://www.hawcoref...s-Catalogue.pdf
Poate ca o discutie cu un frigotehnist mai priceput ar elucida problemele mai rapid...
#452
Postat 23 November 2019 - 04:51 PM
Cum toate încercările mele au eșuat, am fost în "vizită de lucru" la un frigotehnist bun, băiatul are firmă de reparații frigidere/vitrine frigo/etc.
Am mai făcut ceva probe acolo, în scop didactic doar, pentru mine.
Mi-a spus clar și fără echivoc : motoarele noi , cu dispozitiv electronic de pornire , NU vor funcționa niciodată în felul necesar nouă. Tipul mi-a zis că are trei clienți permanenți ( tehnicieni dentari), care au nevoie exact de ce avem și noi : un compresor de aer de putere mică , SILENȚIOS. Și le-a furnizat motoare tip vechi, doarece acestea noi nu sînt concepute pentru așa ceva, au fost proiectate special pentru agregate frig, și funcționează doar pentru așa ceva.
Așa ca am făcut un schimb : i-am dat motorul meu nou-nouț, în schimbul unui motor utilizat , dar bun, și...clasic , pornit prin releu. Enerlux/Cubigel GP12TB, de 280W ,provenit de la o vitrină frigorifică.Este mai mare un pic decît precedentul, dar OK.
La ora cînd am făcut această poză nu era gata asamblat , dar acum este perfect funcțional , si face fix ceea ce ar trebui să facă.
Seară bună !!
Aceasta postare a fost editata de dakian67: 23 November 2019 - 04:54 PM
#453
Postat 24 November 2019 - 10:53 AM
dakian67, la 23 November 2019 - 04:51 PM, a spus:
....
La ora cīnd am făcut această poză nu era gata asamblat , dar acum este perfect funcțional , si face fix ceea ce ar trebui să facă.
Seară bună !!
Suuuper!
Asta inseamna ca am salvat degeaba pedefeuri la vremea respectiva. Sau, poate, pentru orgoliul personal, am mai invatat cate ceva.
P.S. Ca o anecdota, sau nu, saptamana trecuta a trebuit sa pornesc un congelator pe care il tineam pe post de mobila. Culmea, functioneaza!
Si eu, care speram ca fac rost de un compresor in caz ca-mi moare "epava", daca partea de frigo e defecta ....
Toate cele bune!
Spor!
#455
Postat 24 November 2019 - 11:58 AM
Zachs, nimc nu-i degeaba , zic eu. Am mai īnvățat cīte ceva.
Alexandru , asta chiar nu știu...Cred că se poate , dar īncă nu s-a gīndit nimeni...Un electronist priceput ar putea īncerca ceva să "păcălească" cumva PTC-ul.
Oricum , tot nelămurit sīnt de cum funcționează acest montaj nou .
Din ce-am citit pe net, eu am īnțeles că divaisul ăsta nou ar funcționa ca și un releu , doar că nu poate reporni mai devreme de 5 minute de la ultima oprire. Citind īnsă cu atenție postarea lui Draku (#450) , se poate īnțelege că mai are și alte condiții de funcționare( egalizarea presiunilor- ceea ce obținem noi prin supapele de sens și vana cu 3 căi ; īntreruperea alimentării imediat după oprire- și realimentarea cīnd ?? după 5 minute ??) pe care eu cel puțin nu m-am priceput să le aplic/respect.
Poate īn timp vor apare montaje care să adapteze acest tip de motor la cerințele noastre.
Īntre timp, folosim ce avem.
Zi faină vă doresc !
#456
Postat 24 November 2019 - 06:57 PM
Afiratia "PTC necesita un timp de racire de 5 minute" ma face sa cred ca nu e vorba de ceva electronic, ci de ceva bimetal, gaz sub presiune, termistor, deci mai greu de mofificat timpul.
Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 24 November 2019 - 07:09 PM
#459
Postat 25 November 2019 - 10:37 PM
am scos PTC-ul din carcasa si l-am conectat cu 2 fire la locul lui in circuit
am pornit compresorul si dupa 4-5 secunde am deconectat PTC-ul din circuit
motorul a continuat sa functioneze normal
am racit PTC-ul (in cele cateva secunde in care a fost conectat s-a incalzit foarte tare, abia se putea atinge cu mana)
am oprit compresorul, am conectat PTC-ul in circuit
am pornit compresorul care a functionat normal (toate manevrele au durat sub un minut, cu tot cu suflatul pe PTC)
Concluzia ar fi: daca se deconecteaza PTC-ul din circuit dupa pornirea motorului si apuca sa se raceasca pana cand se goleste rezervorul de aer, este posibil sa se porneasca compresorul la comanda presostatului (la mai putin de 5 minute) dar depinde de cat de repede se poate raci PTC-ul
Evident, trebuie un circuit adiacent (ceva relee si/sau electronica) care sa scoata din circuit PTC-ul dupa pornirea compresorului si sa il conecteze inapoi la comanda presostatului (presiune scazuta in rezervor), inainte de conectarea motorului
Si, poate, un sistem de racire fortata a PTC-ului
Cea mai simpla rezolvare, cum a scris si @flo mai sus, ar fi un rezervor mai mare de aer, care sa asigure aer mai mult de cele cateva minute necesare racirii PTC-ului in modul normal de functionare