Compresor aerograf facut acasa si nici n-a costat prea mult
#1
Postat 23 February 2008 - 01:23 AM
Datorita unor circumstante obiective, nu am mai putut folosi compresorul meu mare (nu am avut loc de el) la noul domiciliu... Am incercat cateva improvizatii, pana la urma obtinand ceva functional din un motor de frigider, niste furtun, niste robinete de irigatii, si scotand arcul supapei de aer de la aerograf. In fine, asta mergea OK pana la un punct... Dupa atatia ani obisnuit cu un compresor serios, am fost foarte dezamagit de rezultate si imposibilitatea unui control fin al presiunii aerului, control foarte important daca se vorbeste de acrilice mai ales. Si tocmai asta a fost si marea problema, dupa atatia ani in care n-am folosit decat extrem de rar acrilice, fiind un fan inrait al emailurilor, am fost nevoit sa folosesc ceva care sa nu puta prea tare, si care sa poata fi folosit in spatii inchise. Deci acrilice.
Mai pe scurt, aveam musai nevoie de un compresor calumea.
Aveam un motor de frigider cu personalitate, primit cadou (multumesc, Modelfan)... Zic cu personalitate, pentru ca dupa ce pornea, mergea bine-mersi oricat. Insa daca il opream, trebuia sa-l astept juma' de ora sa binevoiasca sa plece din nou... Dupa ce am pierdut 2 ore cautand un nene cu atelier de reparat frigidere prin cartier, in speranta de a gasi un releu de pornire pentru compresor ca sa rezolv problema, am avut succes. Din vorba in vorba, am aflat ceva ce nu prea mi-a venit sa cred, si anume ca sunt fericitul posesor al un compresor de firma, nemaipomenit de bun dar care NU poate fi folosit precum compresor de aer. Neincrezator, am cerut ceva explicatii... Pana atunci credeam ca-s povesti astea cu "nu folositi compresoare de frigider ca nu merg", mai ales ca precedentele 2 au mers ani buni fara probleme. E, dupa cum se va demonstra, in orice poveste exista un sambure de adevar.
Am cerut lamuriri, si am explicat ca am mai facut, si parca n-as crede povestea. Ei, mi s-a spus ca in genere, compresoarele cu releu de pornire mecanic nu prea au vreo greata in a porni in regim de compresor de aer, insa cele mai "oate", cu relee capsulate, ceramice am inteles, cum era si al meu, nu prea vor sa porneasca la diferente de presiune intre intrare si iesire. Mi s-a explicat ca problema ar fi ca, desi ele sunt de putere mare, infasurarea de pornire nu prea reuseste sa urneasca rotorul daca exista o diferenta semnificativa de presiune intre intrare si iesire.
In fine, am zis "n-oi avea tocmai eu norocul asta", si am plecat fericit cu releul de pornire in buzunar... Mai sarac cu 45lei, pentru releu, mai bogat cu toate explicatiile tipului care a fost mai mult decat amabil in a palavragi pe tema compresorului vreo 30 de minute.
Adunand piesele:
* Megand prin Obor, am ochit un vas de expansiune pentru centrala termica... cam 4 litri, doar 90 de lei, scria pe ea 8 bari maxim, testata pe la 9 si ceva spre 10 bari... Super! L-am pus pe vanzator sa o dea jos, mi-a facut factura, si la sfarsit mi-a demonstrat ca inca are presiune in ea... Whoops! Am facut ochii mari, si de abea cu ea platita am realizat cu ce m-am ales. Rezervoarele de expansiune sunt facute sa tina lichide, au o membrana de cauciuc interna care imparte in 2 vasul. O intrare pentru apa, si o alta intrare cu ventil pentru a introduce aer comprimat pana la o presiune prestabilita.
Din fericire, membrana in cauza e foarte groasa, si ocupa intreg recipientul in stare de repaos. Exact ce aveam nevoie.
Am scos ventilul, si am incropit o reductie de la filet de 1/8" extern la 3/8" extern sudand un stut extras din un presostat de un capac de 3/8" gaurit corespunzator.
* Din Mr. Bricolage am arestat un presostat de compresor de aer la doar 45 de lei. Si un regulator de presiune cu manometru pe la 35 de lei parca.
* din Bricostore am luat furtun de aer la 5lei/metrul (furtun 6/11), "braduti" de 1/4" pentru furtun de 6/11 (vreo 2-3 lei bucata), niste reductii 3/8"extern-1/4"intern (tot pe la 2-3lei), si un set de 6 coliere de furtun 6/11 pe la 10 lei.
Asamblare:
Dupa cum spuneam, am extras din presostat un stut care avea filet exterior de 1/8", si pe interior o supapa. Nu stiu care era rolul original, dar presostatul functioneaza si fara, era un soi de protectie suplimentara pentru compresoarele cu motoare de multi cai putere si debit de aer pe masura.
Am gaurit un capac de 3/8" cu filet exterior, am introdus prin gaura facuta in capac stutul de 1/8" cu filet exterior, si am cositorit. Din pacate, la faza asta n-am poze ca inca nu mi-era foarte clar ce si cum trebuie sa iasa.
Am insurubat 1/8-ul in rezervor, in locul supapei de aer, pe care am pus-o bine. Pe filetul de 3/8 am pus un T, iar pe cele 2 ramuri ramase libere am pus reductii de 3/8 la 1/4 iar in 1/4 am pus bradutii pentru furtun. Toate racordurile le-am etansat cu banda de teflon, si le-am strans cu simt de raspundere.
Cei 2 braduti fiind unul pentru "intrare" (dinspre compresorul de frigider), iar celalalt pentru "iesire" (spre presostat).
A iesit ce se vede in poza:
Presostatul are o intrare pe jos, cum ar veni, de 3/8, si 3 "iesiri" laterale de 1/4. Am astupat 3/8-ul cu un dop, iar pe cele de 1/4 am pus 2 braduti (unul intrare, dinspre rezervor, unul iesire, spre regulatorul de pesiune) si un manometru.
Acesta este presostatul:
si asa arata partea cu racordurile:
Se observa un locas hexagonal cu o margine taiata, intre blocul metalic cu racorduri si gaurile pentru cablurile electrice. Acolo era stutul/supapa de care vorbeam mai devreme.
Regulatorul de presiune venea deja cu manometru si robinet de iesire, plus racord de iesire. Am pus la intrare un bradut de furtun.
Toate racordurile le-am facut cu furtun, si la fiecare bradut am pus colier de strangere, pentru a nu pleca din loc furtunele cand sunt sub presiune.
Ultimul pas, am efectuat legaturile electrice pentru presostat si motor.
Cam asta a iesit:
Plin de speranta, il bag in priza. Pleaca frumos, incarca, presostatul il opreste pe domnul motor cum si trebuia cand se ating 8 bari. Succes!!! Ma apuc sa surubaresc presostatul pentru a cobora presiunea maxima la care e oprit motorul pana pe la 4-5 bari (de cand am vazut ce poate face explozia unui recipient sub presiune, suflu si in iaurt, vorba zicalei)...
Ok, golesc complet rezervorul, si o iau de la capat. Succes, din nou. 4,5bari, se opreste frumos. Pornesc aerograful, ajunge la 3, da sa porneasca motorul, PAS. Motorul se auzea bazaind, dar atat. Nu voia deloc sa plece. Eeee, avusese dreptate individul cu compresorul, NU vroia sa plece neam sub presiune. Golesc butelia, pleaca instant. $#^%$#^#$.
No problem.
Iau supapa care o scosesm de pe vasul de expansiune, tai furtunul dintre compresor si butelie, bag supapa pe circuit si asigur cu coliere. Planul? Supapa unisens, presiunea din rezervor nu mai trece inapoi spre compresor. Asa zice teoria.
Pornesc, 4,5bari, se opreste. Dau drumul la aer, 3bari, PAUZA. Compresorul bazaia, de pornit insa ioc. Stau, gandesc problema, se aprinde beculetul (dupa 2 ore de tristete). O fi ea supapa unisens, dar... Presiunea de pe furtun, intre compresor si ea, unde se duce? Pai nicaieri, sta acolo. Asa ca iau frumos un ac de seringa, si dau o mica gaurica in furtun. Aerul de pe segmentul dintre compresor si furtun scapa, presiunea ajunge la zero pe furtunel (aerul din rezervor statea bine-mersi la 3bari), si brusc, compresorul o ia din loc. Debitul este evident mult prea mare pentru o gaura atat de mica, asa ca majoritatea aerului ajunge in rezervor. In sfarsit, succes deplin.
Singurul defect, data fiind aventura cu al meu compresor "special", e usorul fasait care se aude doar cand incarca butelia, datorita aerului care scapa pe gaura facuta in furtun. In schimb, e destul de mic, si exact ce aveam nevoie pentru spatiul limitat care-l am la dispozitie.
In total, estimez ca a costat cam spre 200RON fara a include aici motorul de frigider. Un motor de frigider second-hand, perfect functional, incepe de pe la 30-40RON. Al meu a fost primit pe gratis, dar m-a costat in final 45ron, datorita faptului ca a trebuit sa-i cumpar releu nou de pornire.
Sper sa va ajute cat de cat scurta descriere, daca aveti orice intrebari, nu va jenati.
Mai pe scurt, aveam musai nevoie de un compresor calumea.
Aveam un motor de frigider cu personalitate, primit cadou (multumesc, Modelfan)... Zic cu personalitate, pentru ca dupa ce pornea, mergea bine-mersi oricat. Insa daca il opream, trebuia sa-l astept juma' de ora sa binevoiasca sa plece din nou... Dupa ce am pierdut 2 ore cautand un nene cu atelier de reparat frigidere prin cartier, in speranta de a gasi un releu de pornire pentru compresor ca sa rezolv problema, am avut succes. Din vorba in vorba, am aflat ceva ce nu prea mi-a venit sa cred, si anume ca sunt fericitul posesor al un compresor de firma, nemaipomenit de bun dar care NU poate fi folosit precum compresor de aer. Neincrezator, am cerut ceva explicatii... Pana atunci credeam ca-s povesti astea cu "nu folositi compresoare de frigider ca nu merg", mai ales ca precedentele 2 au mers ani buni fara probleme. E, dupa cum se va demonstra, in orice poveste exista un sambure de adevar.
Am cerut lamuriri, si am explicat ca am mai facut, si parca n-as crede povestea. Ei, mi s-a spus ca in genere, compresoarele cu releu de pornire mecanic nu prea au vreo greata in a porni in regim de compresor de aer, insa cele mai "oate", cu relee capsulate, ceramice am inteles, cum era si al meu, nu prea vor sa porneasca la diferente de presiune intre intrare si iesire. Mi s-a explicat ca problema ar fi ca, desi ele sunt de putere mare, infasurarea de pornire nu prea reuseste sa urneasca rotorul daca exista o diferenta semnificativa de presiune intre intrare si iesire.
In fine, am zis "n-oi avea tocmai eu norocul asta", si am plecat fericit cu releul de pornire in buzunar... Mai sarac cu 45lei, pentru releu, mai bogat cu toate explicatiile tipului care a fost mai mult decat amabil in a palavragi pe tema compresorului vreo 30 de minute.
Adunand piesele:
* Megand prin Obor, am ochit un vas de expansiune pentru centrala termica... cam 4 litri, doar 90 de lei, scria pe ea 8 bari maxim, testata pe la 9 si ceva spre 10 bari... Super! L-am pus pe vanzator sa o dea jos, mi-a facut factura, si la sfarsit mi-a demonstrat ca inca are presiune in ea... Whoops! Am facut ochii mari, si de abea cu ea platita am realizat cu ce m-am ales. Rezervoarele de expansiune sunt facute sa tina lichide, au o membrana de cauciuc interna care imparte in 2 vasul. O intrare pentru apa, si o alta intrare cu ventil pentru a introduce aer comprimat pana la o presiune prestabilita.
Din fericire, membrana in cauza e foarte groasa, si ocupa intreg recipientul in stare de repaos. Exact ce aveam nevoie.
Am scos ventilul, si am incropit o reductie de la filet de 1/8" extern la 3/8" extern sudand un stut extras din un presostat de un capac de 3/8" gaurit corespunzator.
* Din Mr. Bricolage am arestat un presostat de compresor de aer la doar 45 de lei. Si un regulator de presiune cu manometru pe la 35 de lei parca.
* din Bricostore am luat furtun de aer la 5lei/metrul (furtun 6/11), "braduti" de 1/4" pentru furtun de 6/11 (vreo 2-3 lei bucata), niste reductii 3/8"extern-1/4"intern (tot pe la 2-3lei), si un set de 6 coliere de furtun 6/11 pe la 10 lei.
Asamblare:
Dupa cum spuneam, am extras din presostat un stut care avea filet exterior de 1/8", si pe interior o supapa. Nu stiu care era rolul original, dar presostatul functioneaza si fara, era un soi de protectie suplimentara pentru compresoarele cu motoare de multi cai putere si debit de aer pe masura.
Am gaurit un capac de 3/8" cu filet exterior, am introdus prin gaura facuta in capac stutul de 1/8" cu filet exterior, si am cositorit. Din pacate, la faza asta n-am poze ca inca nu mi-era foarte clar ce si cum trebuie sa iasa.
Am insurubat 1/8-ul in rezervor, in locul supapei de aer, pe care am pus-o bine. Pe filetul de 3/8 am pus un T, iar pe cele 2 ramuri ramase libere am pus reductii de 3/8 la 1/4 iar in 1/4 am pus bradutii pentru furtun. Toate racordurile le-am etansat cu banda de teflon, si le-am strans cu simt de raspundere.
Cei 2 braduti fiind unul pentru "intrare" (dinspre compresorul de frigider), iar celalalt pentru "iesire" (spre presostat).
A iesit ce se vede in poza:
Presostatul are o intrare pe jos, cum ar veni, de 3/8, si 3 "iesiri" laterale de 1/4. Am astupat 3/8-ul cu un dop, iar pe cele de 1/4 am pus 2 braduti (unul intrare, dinspre rezervor, unul iesire, spre regulatorul de pesiune) si un manometru.
Acesta este presostatul:
si asa arata partea cu racordurile:
Se observa un locas hexagonal cu o margine taiata, intre blocul metalic cu racorduri si gaurile pentru cablurile electrice. Acolo era stutul/supapa de care vorbeam mai devreme.
Regulatorul de presiune venea deja cu manometru si robinet de iesire, plus racord de iesire. Am pus la intrare un bradut de furtun.
Toate racordurile le-am facut cu furtun, si la fiecare bradut am pus colier de strangere, pentru a nu pleca din loc furtunele cand sunt sub presiune.
Ultimul pas, am efectuat legaturile electrice pentru presostat si motor.
Cam asta a iesit:
Plin de speranta, il bag in priza. Pleaca frumos, incarca, presostatul il opreste pe domnul motor cum si trebuia cand se ating 8 bari. Succes!!! Ma apuc sa surubaresc presostatul pentru a cobora presiunea maxima la care e oprit motorul pana pe la 4-5 bari (de cand am vazut ce poate face explozia unui recipient sub presiune, suflu si in iaurt, vorba zicalei)...
Ok, golesc complet rezervorul, si o iau de la capat. Succes, din nou. 4,5bari, se opreste frumos. Pornesc aerograful, ajunge la 3, da sa porneasca motorul, PAS. Motorul se auzea bazaind, dar atat. Nu voia deloc sa plece. Eeee, avusese dreptate individul cu compresorul, NU vroia sa plece neam sub presiune. Golesc butelia, pleaca instant. $#^%$#^#$.
No problem.
Iau supapa care o scosesm de pe vasul de expansiune, tai furtunul dintre compresor si butelie, bag supapa pe circuit si asigur cu coliere. Planul? Supapa unisens, presiunea din rezervor nu mai trece inapoi spre compresor. Asa zice teoria.
Pornesc, 4,5bari, se opreste. Dau drumul la aer, 3bari, PAUZA. Compresorul bazaia, de pornit insa ioc. Stau, gandesc problema, se aprinde beculetul (dupa 2 ore de tristete). O fi ea supapa unisens, dar... Presiunea de pe furtun, intre compresor si ea, unde se duce? Pai nicaieri, sta acolo. Asa ca iau frumos un ac de seringa, si dau o mica gaurica in furtun. Aerul de pe segmentul dintre compresor si furtun scapa, presiunea ajunge la zero pe furtunel (aerul din rezervor statea bine-mersi la 3bari), si brusc, compresorul o ia din loc. Debitul este evident mult prea mare pentru o gaura atat de mica, asa ca majoritatea aerului ajunge in rezervor. In sfarsit, succes deplin.
Singurul defect, data fiind aventura cu al meu compresor "special", e usorul fasait care se aude doar cand incarca butelia, datorita aerului care scapa pe gaura facuta in furtun. In schimb, e destul de mic, si exact ce aveam nevoie pentru spatiul limitat care-l am la dispozitie.
In total, estimez ca a costat cam spre 200RON fara a include aici motorul de frigider. Un motor de frigider second-hand, perfect functional, incepe de pe la 30-40RON. Al meu a fost primit pe gratis, dar m-a costat in final 45ron, datorita faptului ca a trebuit sa-i cumpar releu nou de pornire.
Sper sa va ajute cat de cat scurta descriere, daca aveti orice intrebari, nu va jenati.
#4
Postat 24 February 2008 - 01:31 PM
Super articol, mi-a placut ca ai spus si pe unde ai gasit componentele. Singura mea intrebare e legata de compresorul de frigider propriu-zis, o locatie unde ma pot duce sa gasesc unul nou sau folosit? Banuiesc ca pe la vreun service ceva, dar totusi, daca asi vrea unul nou, se gaseste asa ceva in comertul retail sau nu?
#6
Postat 24 February 2008 - 06:52 PM
Eu mi-am cumparat mai demult 2 bucati de la unii de vis-a-vis de Mall-ul Vitan, pe calea Dudesti. Erau pe vremea aia vreo 2-3 ateliere de reparatii frigidere cam unul langa celalalt, nu stiu insa daca mai sunt. Acolo aveau tona de second-uri ieftine, pentru toate buzunarele. Ultima data am trecut pe acolo prin 2002 sau 2003, deci... Nu stiu care mai e situatia, atunci m-a costat 35 lei bucata, si inca merg si acum...
Nu cred ca merita sa iei un compresor nou. E pacat de el, si in plus e destul de scump daca e nou si nu prea merita financiar vorbind, cand unul second isi face treaba foarte bine.
Nu cred ca merita sa iei un compresor nou. E pacat de el, si in plus e destul de scump daca e nou si nu prea merita financiar vorbind, cand unul second isi face treaba foarte bine.
#8
Postat 25 February 2008 - 11:30 AM
Si pe aici poti sa gasesti destule regulatoare cu 150-300lei . Culmea, nici macar nu-s cine stie ce. Asta-i economia de piata, n-ai ce face.
De unde l-am luat, era asta la 35lei, si mai era unul cu filtru, cupla rapida, etc... la 140 lei. In afara de filtru (de care n-am avut pana acum vreodata nevoie), nu avea nimic in plus care sa fie folositor...
O mica poveste, am luat la un moment dat si un regulator din Bricostore, la 130roni sau ceva de genul. Ca imi murise cel vechi de pe compresor dupa vreo 3 ani de functionare continua (cel vechi fiind ca asta de 35 de lei)... Ei, asta nou de 130roni a decedat in 1 saptamana. N-am stat sa-l repar, ca m-am enervat. Poate insa candva o sa-l rezolv, insa m-am convins ca nu banul face calitatea
Uite si aici:
http://www.magazine-online.ro/erba/magazin...are/0/5952/0/1/
http://www.venusdsh.ro/afisare_produse.php...41&ssid=659
Cam astea-s preturile pentru asa ceva.
De unde l-am luat, era asta la 35lei, si mai era unul cu filtru, cupla rapida, etc... la 140 lei. In afara de filtru (de care n-am avut pana acum vreodata nevoie), nu avea nimic in plus care sa fie folositor...
O mica poveste, am luat la un moment dat si un regulator din Bricostore, la 130roni sau ceva de genul. Ca imi murise cel vechi de pe compresor dupa vreo 3 ani de functionare continua (cel vechi fiind ca asta de 35 de lei)... Ei, asta nou de 130roni a decedat in 1 saptamana. N-am stat sa-l repar, ca m-am enervat. Poate insa candva o sa-l rezolv, insa m-am convins ca nu banul face calitatea
Uite si aici:
http://www.magazine-online.ro/erba/magazin...are/0/5952/0/1/
http://www.venusdsh.ro/afisare_produse.php...41&ssid=659
Cam astea-s preturile pentru asa ceva.
#10
Postat 25 February 2008 - 03:44 PM
#12
Postat 05 March 2008 - 08:17 PM
alin105, la 5 Mar 2008, 20:10, a spus:
Spune-mi si mie te rog, in ce regimuri de presiune functioneaza compresorul tau?
1.Presostatul la ce valoare maxima l-ai setat sa opreasca compresorul?
2.In mod obisnuit cu ce presiune lucrezi cand vopsesti?
1.Presostatul la ce valoare maxima l-ai setat sa opreasca compresorul?
2.In mod obisnuit cu ce presiune lucrezi cand vopsesti?
L-am reglat sa se opreasca cand atinge 5 bari. Porneste din nou cand atinge 3.5bari.
Asta cu presiunea la care vopsesc, e o chestiune care tine destul de mult si de aerograf. La al meu folosesc in mod curent intre 15 si 20PSI (aproximativ intre 1 si 1.4 bar). Uneori cobor pana la 10PSI (~0.7bar). Niciodata n-am depasit 2 bar.
PS: Il tot folosesc de ceva timp, nici o problema reala pana acum. Doar un furtun a sarit la un moment dat, ca nu stransesem bine colierul, s-a remediat in 10 secunde. Motorul umple repede, si dupa aceea sta de se plictiseste pana coboara presiunea cat sa reporneasca.
#14
Postat 19 July 2008 - 11:15 PM
14-40L in 5 secunde? Succes. Si mai ales, un buzunar adanc. Nu cunosc ceva asa de performant, dar sigur costa o mana si-un picior.
Gasesti pompe de vid la cei care se ocupa cu instalatii de aer conditionat. Insa scot 40L intr-un minut (uite un exemplu: http://www.aer-conditionat.com.ro/catalog/...roducts_id=285)
Daca intradevar ai nevoie de asa ceva, singura solutie cred e sa folosesti un acumulator de vacuum (recipient) de dimensiuni corespunzatoare. Daca nu sunt indiscret, la ce aplicatii ai nevoie de performantele de care vorbeai?
LE: Uite, am mai gasit ceva de genul asta, care se apropie de ce vrei tu. Si contrar a ceea ce credeam initial, nici nu costa prea mult. http://www.vaccon.co...s-300-home.aspx
Gasesti pompe de vid la cei care se ocupa cu instalatii de aer conditionat. Insa scot 40L intr-un minut (uite un exemplu: http://www.aer-conditionat.com.ro/catalog/...roducts_id=285)
Daca intradevar ai nevoie de asa ceva, singura solutie cred e sa folosesti un acumulator de vacuum (recipient) de dimensiuni corespunzatoare. Daca nu sunt indiscret, la ce aplicatii ai nevoie de performantele de care vorbeai?
LE: Uite, am mai gasit ceva de genul asta, care se apropie de ce vrei tu. Si contrar a ceea ce credeam initial, nici nu costa prea mult. http://www.vaccon.co...s-300-home.aspx
#15
Postat 08 September 2008 - 09:16 PM
imi tot caut si eu un compresor pt modelism....din pacate nu mai locuiesc la casa, nu mai am sculele necesare, fiind in alt oras nici nu mai cunosc mesteri....in fine..am decis sa cumpar un compresor si nu sa il fac eu.... m-a atras unul din baumax, facut de wwodmaster ????(nu am mai auzit).. are butelia de 6l, presiunea maxima de 8bar,motorul are 1,1KW este micut si usor..si costa 450ron. pe locul 2 am vazut unul black&decker,butelia de 24l, motor de 1,1kw, insa este ceva mai mare,si abia il ridic de jos si costa 470ron.... momentan nu am masina si ma intereseaza si aspectul greutatii, in plus,unde sunt cazat am nevoie de unul cat mai mic... ce sa fac? unde sa mai caut ?