Mai pe scurt, aveam musai nevoie de un compresor calumea.
Aveam un motor de frigider cu personalitate, primit cadou (multumesc, Modelfan)... Zic cu personalitate, pentru ca dupa ce pornea, mergea bine-mersi oricat. Insa daca il opream, trebuia sa-l astept juma' de ora sa binevoiasca sa plece din nou... Dupa ce am pierdut 2 ore cautand un nene cu atelier de reparat frigidere prin cartier, in speranta de a gasi un releu de pornire pentru compresor ca sa rezolv problema, am avut succes. Din vorba in vorba, am aflat ceva ce nu prea mi-a venit sa cred, si anume ca sunt fericitul posesor al un compresor de firma, nemaipomenit de bun dar care NU poate fi folosit precum compresor de aer. Neincrezator, am cerut ceva explicatii... Pana atunci credeam ca-s povesti astea cu "nu folositi compresoare de frigider ca nu merg", mai ales ca precedentele 2 au mers ani buni fara probleme. E, dupa cum se va demonstra, in orice poveste exista un sambure de adevar.
Am cerut lamuriri, si am explicat ca am mai facut, si parca n-as crede povestea. Ei, mi s-a spus ca in genere, compresoarele cu releu de pornire mecanic nu prea au vreo greata in a porni in regim de compresor de aer, insa cele mai "oate", cu relee capsulate, ceramice am inteles, cum era si al meu, nu prea vor sa porneasca la diferente de presiune intre intrare si iesire. Mi s-a explicat ca problema ar fi ca, desi ele sunt de putere mare, infasurarea de pornire nu prea reuseste sa urneasca rotorul daca exista o diferenta semnificativa de presiune intre intrare si iesire.
In fine, am zis "n-oi avea tocmai eu norocul asta", si am plecat fericit cu releul de pornire in buzunar... Mai sarac cu 45lei, pentru releu, mai bogat cu toate explicatiile tipului care a fost mai mult decat amabil in a palavragi pe tema compresorului vreo 30 de minute.
Adunand piesele:
* Megand prin Obor, am ochit un vas de expansiune pentru centrala termica... cam 4 litri, doar 90 de lei, scria pe ea 8 bari maxim, testata pe la 9 si ceva spre 10 bari... Super! L-am pus pe vanzator sa o dea jos, mi-a facut factura, si la sfarsit mi-a demonstrat ca inca are presiune in ea... Whoops! Am facut ochii mari, si de abea cu ea platita am realizat cu ce m-am ales. Rezervoarele de expansiune sunt facute sa tina lichide, au o membrana de cauciuc interna care imparte in 2 vasul. O intrare pentru apa, si o alta intrare cu ventil pentru a introduce aer comprimat pana la o presiune prestabilita.
Din fericire, membrana in cauza e foarte groasa, si ocupa intreg recipientul in stare de repaos. Exact ce aveam nevoie.
Am scos ventilul, si am incropit o reductie de la filet de 1/8" extern la 3/8" extern sudand un stut extras din un presostat de un capac de 3/8" gaurit corespunzator.
* Din Mr. Bricolage am arestat un presostat de compresor de aer la doar 45 de lei. Si un regulator de presiune cu manometru pe la 35 de lei parca.
* din Bricostore am luat furtun de aer la 5lei/metrul (furtun 6/11), "braduti" de 1/4" pentru furtun de 6/11 (vreo 2-3 lei bucata), niste reductii 3/8"extern-1/4"intern (tot pe la 2-3lei), si un set de 6 coliere de furtun 6/11 pe la 10 lei.
Asamblare:
Dupa cum spuneam, am extras din presostat un stut care avea filet exterior de 1/8", si pe interior o supapa. Nu stiu care era rolul original, dar presostatul functioneaza si fara, era un soi de protectie suplimentara pentru compresoarele cu motoare de multi cai putere si debit de aer pe masura.
Am gaurit un capac de 3/8" cu filet exterior, am introdus prin gaura facuta in capac stutul de 1/8" cu filet exterior, si am cositorit. Din pacate, la faza asta n-am poze ca inca nu mi-era foarte clar ce si cum trebuie sa iasa.
Am insurubat 1/8-ul in rezervor, in locul supapei de aer, pe care am pus-o bine. Pe filetul de 3/8 am pus un T, iar pe cele 2 ramuri ramase libere am pus reductii de 3/8 la 1/4 iar in 1/4 am pus bradutii pentru furtun. Toate racordurile le-am etansat cu banda de teflon, si le-am strans cu simt de raspundere.
Cei 2 braduti fiind unul pentru "intrare" (dinspre compresorul de frigider), iar celalalt pentru "iesire" (spre presostat).
A iesit ce se vede in poza:
![Imagine postata](http://www.cartula.ro/galerie/d/55721-2/_MG_1752_res.jpg)
Presostatul are o intrare pe jos, cum ar veni, de 3/8, si 3 "iesiri" laterale de 1/4. Am astupat 3/8-ul cu un dop, iar pe cele de 1/4 am pus 2 braduti (unul intrare, dinspre rezervor, unul iesire, spre regulatorul de pesiune) si un manometru.
Acesta este presostatul:
![Imagine postata](http://www.cartula.ro/galerie/d/55727-2/_MG_1753_res.jpg)
si asa arata partea cu racordurile:
![Imagine postata](http://www.cartula.ro/galerie/d/55724-2/_MG_1754_res.jpg)
Se observa un locas hexagonal cu o margine taiata, intre blocul metalic cu racorduri si gaurile pentru cablurile electrice. Acolo era stutul/supapa de care vorbeam mai devreme.
Regulatorul de presiune venea deja cu manometru si robinet de iesire, plus racord de iesire. Am pus la intrare un bradut de furtun.
![Imagine postata](http://www.cartula.ro/galerie/d/55708-2/_MG_1755_res.jpg)
Toate racordurile le-am facut cu furtun, si la fiecare bradut am pus colier de strangere, pentru a nu pleca din loc furtunele cand sunt sub presiune.
Ultimul pas, am efectuat legaturile electrice pentru presostat si motor.
Cam asta a iesit:
![Imagine postata](http://www.cartula.ro/galerie/d/55715-2/_MG_1757_res.jpg)
Plin de speranta, il bag in priza. Pleaca frumos, incarca, presostatul il opreste pe domnul motor cum si trebuia cand se ating 8 bari. Succes!!! Ma apuc sa surubaresc presostatul pentru a cobora presiunea maxima la care e oprit motorul pana pe la 4-5 bari (de cand am vazut ce poate face explozia unui recipient sub presiune, suflu si in iaurt, vorba zicalei)...
Ok, golesc complet rezervorul, si o iau de la capat. Succes, din nou. 4,5bari, se opreste frumos. Pornesc aerograful, ajunge la 3, da sa porneasca motorul, PAS. Motorul se auzea bazaind, dar atat. Nu voia deloc sa plece. Eeee, avusese dreptate individul cu compresorul, NU vroia sa plece neam sub presiune. Golesc butelia, pleaca instant. $#^%$#^#$.
No problem.
Iau supapa care o scosesm de pe vasul de expansiune, tai furtunul dintre compresor si butelie, bag supapa pe circuit si asigur cu coliere. Planul? Supapa unisens, presiunea din rezervor nu mai trece inapoi spre compresor. Asa zice teoria.
![Imagine postata](http://www.cartula.ro/galerie/d/55712-2/_MG_1749_res.jpg)
Pornesc, 4,5bari, se opreste. Dau drumul la aer, 3bari, PAUZA. Compresorul bazaia, de pornit insa ioc. Stau, gandesc problema, se aprinde beculetul (dupa 2 ore de tristete). O fi ea supapa unisens, dar... Presiunea de pe furtun, intre compresor si ea, unde se duce? Pai nicaieri, sta acolo. Asa ca iau frumos un ac de seringa, si dau o mica gaurica in furtun. Aerul de pe segmentul dintre compresor si furtun scapa, presiunea ajunge la zero pe furtunel (aerul din rezervor statea bine-mersi la 3bari), si brusc, compresorul o ia din loc. Debitul este evident mult prea mare pentru o gaura atat de mica, asa ca majoritatea aerului ajunge in rezervor. In sfarsit, succes deplin.
Singurul defect, data fiind aventura cu al meu compresor "special", e usorul fasait care se aude doar cand incarca butelia, datorita aerului care scapa pe gaura facuta in furtun. In schimb, e destul de mic, si exact ce aveam nevoie pentru spatiul limitat care-l am la dispozitie.
In total, estimez ca a costat cam spre 200RON fara a include aici motorul de frigider. Un motor de frigider second-hand, perfect functional, incepe de pe la 30-40RON. Al meu a fost primit pe gratis, dar m-a costat in final 45ron, datorita faptului ca a trebuit sa-i cumpar releu nou de pornire.
Sper sa va ajute cat de cat scurta descriere, daca aveti orice intrebari, nu va jenati.