Viitorul Aviatiei Romanesti
#1
Postat 30 December 2007 - 08:08 PM
Am stat ceva timp in cumpana, pina sa scriu aceste rinduri. Am participat si eu la
inceputul anilor '80 la eforul pentru constructia aviatiei militare romanesti. Am lucrat la
Aerofina in perioada 81-83. In timp, citind postarile de aici precum si articole din alte publicatii
mi-am format citeva pareri pe care le-as supune discutiei acestui forum.
Lipsa de interes in ale aviatiei militare ale celor de la virf, si nu numai, are citeva elemente
in comun pe care as dori sa le aduc in dezbatere:
1. Construirea unui avion militar nu este un eveniment izolat. Citeva lucruri trebuie
sa se intimple simultan, dintre care amintesc:
a. Motorul
b. Aerodinamica
c. Armamentul
d. Antrenamentul pilotilor
e. Integrarea in sistemele de lupta al aliantei din care facem parte
Este indiscutabil ca anumite elemente din lista de mai sus nu sint straine ingineriei romanesti.
Pe de alta parte, exista foarte multe componente care nu ne sint apropiate. A spune, cum am citit
undeva, ca un avion ca IAR-95 ne-ar fi acoperit cerintele de armament modern, este putin
indraznet si neacoperit de prea multe fapte.
Pe de alta parte existenta unor componente ale industriei aeronautice militare, ne face sa ne
gindim ca ar trebui sa existe o solutie mai buna decit doar simpla cumparare a unui numar de
avioane de la americani/suedezi/EU(Eurofighter). Cu siguranta ca o astfel de solutie este posibila,
implicind executia de catre industria romaneasca a "ceva" din acel avion sau din altele.
Aici, cred eu, intervine cu mare pondere:
2. Lipsa unor negociatori de frunte care sa doreasca binele obstesc inainte de buzunarul personal.
Inteleg ca este stereotip, dar tare ma tem ca este stinjenitor de aproape de adevar!
O astfel de intelegere complexa intre companiile externe si companiile aeronautice militare
romanesti necesita personaje complexe, care nu sint dornice sa se face instantaneu "una-cu-pamintul",
pentru procentele devenite de-acum legendare. Intr-un fel, MiG-21 Lancer a fost o incercare in
directia pe care am expus-o, deoarece daca am inteles bine, ceva din Lancer a fost efectuat si
in Romania (ma refer la modernizarile propriu-zise). Nu pot sa nu ma gindesc la cazul Indiei
care oscileaza intre a cumpara aviatie de la SUA sau Rusia. Ambele ofera parteneriat Indiei si in
domeniul constructiei de avioane. Noua ni se ofera doar... avioane.
Sint constient ca nu ne comparam cu India ca putere de cumparare si ca marime a contractului,
dar banii sint bani si sint multi chiar si pentru dotarea noastra. Drept care ar trebui sa ne
vindem mai siret "pielea" si sa scoatem cit mai mult pentru paralele pe care le punem noi,
ca natie, in joc. Tare mi-e ca nu sintem reprezentati de cei ce trebuie si ca aceasta pornire,
extrem de neindeminateca, va duce la o deplina moarte a eforturilor noastre de a avea o industrie
de aviatie nationala cit de cit decenta.
Va urez "La Multi Ani" cu aceasta ocazia si sa speram ca noul an va deveni mai benefic intre are
modelismului si aviatie.
Happy mod,
ict
#2
Postat 30 December 2007 - 08:42 PM
Insa in momentul in care te indepartezi de partea tehnica, si ajungem in cea politica, vreau sa atrag atentia asupra unui lucru. Tot vehiculat pe forum, in presa, peste tot. Zici "lipsa unor negociatori de frunte care sa doreasca binele obstesc inainte de buzunarul personal". Altii zic ca de vina sunt politicienii... De parca vorbim de extraterestrii, de parca ei NU sunt reprezentantii EXACTI ai competentei unei natii. E, draci. Au venit de pe alta planeta, nu? Avem negociatorii care reprezinta PERFECT starea actuala. Avem (si vom avea) avioane care vor reprezenta PERFECT oamenii Atata timp cat romanul se pricepe la toate (iar citind topicul precedent ce a fost inchis, se observa ca oricine a vazut o poza se pricepe la aviatie mai nou), la fel de competenti sunt si cei care vor alege. Ghinion. Bonus, se gandesc si la propriul buzunar. Dublu ghinion. Cum ne asternem, asa dormim. Si apar monstrii
Noi sa fim sanatosi. Eu sunt constient ca parerea mea e absolut insignifianta, in alegerea ce se va face. Ca si parerile tuturor celor ce vor scrie pe aceasta tema... Pentru ca atata timp cat nu se schimba niste lucruri fundamentale prin zona, discutiile pe tema asta, sunt apa de ploaie.
#3
Postat 30 December 2007 - 08:58 PM
E greu acum de facut ce a facut Ceausescu. Iti trebuie o nebunie politica de a reinventa roata. Dezvoltarea unei aeronave proprii ar insemna alocarea unui buget enorm pentru cercetare (bietii studenti de la Fac de Ing Aerospatiala nu o sa mai moara de foame). O sa vina astia ofticati ca nu mai iau comisioane "ce ba, de ce avem noi nevoie de asa ceva? cu cine ne batem?". Si asa se achizitioneaza. Aceasi chestie este valabila si pentru achizitionarea fregatelor MEGA combatante. Cred ca mai bine le faceau de la 0 la noi. Asa avea lumea ce manca, dar mare parte din acele elite care se respecta s-au curatat. Ingineri buni sunt tot mai putini, infrastrucutra este... cum este. Cred ca nu vrea nimeni sa vada pe ce materiale se studiaza la Fac de Aerospatiale. Daca nici aici nu se face un minim efort pentru imbunutatirea conditiilor (pana la urma nu e vorba de 200 de motoare ), atunci mai sus ce sa se faca? Probabil este cea mai varza facultate din Bucuresti la capitolul conditii. Din '97 cica o renoveaza, dar abia au tencuit un corp. Anul asta, insa, au reusit sa intre si in alt corp. Difersi rectori ai Politehnicii au luat cladiri si corpuri ale facultatii si le-a dat altor facultati (dupa prioritati, bineinteles). Momentan singurul amfiteatru decent (adica unde sunt temperaturi peste 0 grade) este inchiriat si astora de la SNSPA. In fine, deja devin prea implicat. Cu asa scolire si interes, chiar ca numai cu inima iti faci pregatirea.
Eu sincer cred ca abia peste 10-15 ani o sa inceapa sa se mai miste ceva si in domeniul asta pe la noi, cand o sa se mai dezmorteasca putin baietii de sus. Probabil va fi o reactie de orgoliu cand Burkina Faso va face piese pentru F-35. Pana atunci oricum decalajul tehnologic va fi enorm si va fi inutil. Mie si acum mi se pare diferenta insurmontabila. Pregatirea in tara in domeniul asta este inutil. Asta fiind situatia, cum sa speram la o industrie proprie?
La capitolul avionica treaba se misca bine la noi la nivel de pregatire, dar atat. Treaba este ca momentan cu fortele proprii mai mult decat niste modernizari la avionica deja presupune un efort prea mare.
ict, stii bine ca baza unui aparat de zbor la nivel de proiectare sta in materiale. Aici daca ai ce iti trebuie, restul procesului se simplifica enorm si nu ma refer numai la structura pr-zisa a avionului, ci si la propulsie. Cum la noi si metalurgia sau studiul rezistentei materialelor sunt niste chestii destul de exotice, sperantele sunt cu atat mai putine.
Citeaza
domeniul constructiei de avioane. Noua ni se ofera doar... avioane.
Ba eu am auzit ca in pachetul Eurofighter si Gripen era inclusa si treaba asta, dar probabil e gogoasa.
Aceasta postare a fost editata de T-Marius: 30 December 2007 - 09:11 PM
#4
Postat 30 December 2007 - 09:38 PM
Revenind la concret asupra noului avion de lupta, trebuie avut in vedere, zic eu, faptul ca destinatia acestuia este folosirea la razboi, subliniez, la razboi, pe care daca-l vom duce, (Doamne pazeste!) il vom duce ca aliati ai americanilor. Folosirea la razboi a aviatiei de lupta dintr-o alta postura, cel putin pentru viitorii 20 ani, ar fi o aventura
Mai cred ca oamenii implicati in procesul de achizitie sunt calauziti numai de argumentele tehnice si operational-strategice pertinente.
Profit de ocazie si va spun tuturor La multi ani !
Ovi 1
#5
Postat 30 December 2007 - 09:57 PM
nu mai stiu unde am citit ca americanii vor sa ne dea F 16 gratis,dar in schimb sa ne angajam la un contract care presupune in 10-15 ani sa cumparam F 35 JSF.
e adevarat?
parerea mea e ca nu e ceva de trecut cu vederea...daca stam sa ne gandim ca una din "caracteristicile" principale ale JSF-ului este costul\intretinerea redus(a)
ca sa fiu on topic nu cred ca sunt atatea fonduri pentru a proiecta\crea un avion care sa faca fata 10-20 de ani.
#6
Postat 30 December 2007 - 10:22 PM
Necesitatea unei dotari armate corespunzatoare nu este aceea de razboi alaturi de aliati ci de aparare a teritoriului.
Nu stiu ce importanta modelistica ii gasesti tu. Au mai fost discutii pe tema asta si modelistic nu s-au concretizat in nimic si nici n-au sa se concretizeze nu numai modelistic.
Viitorul aviatiei Romane se afla nici unde. Singurul tunel aerodinamic din Bucuresti, ala in care imi studiam eu aerodinamica rachetomodelelor pe vremea inpuscatului, ala din Polizu, nu mai exista demult. Situatia pregatirii viitorilor sta chiar mai rau decat a prezentato T-Marius.
Armata va cumpara cateva avioane acolo cat sa tina d-un raid. Crede cineva ca avand o mana de avioane stam de-a dreapta aliatului american?
Vise taica, vise!
Despre importanta tehnica, istorica si militara a acestui topic mai vorbim peste cateva pagini.
Spre deosebire de celalat topic pe asta n-am sa-l inchid intrucat este conform regulamentului punctul- 1, litera- a. ICT a deschis acest topic punandu-mi la dispozitie tema discutiei tema cu care am fost deacord. Asta nu inseaman ca nu stiu unde va ajunge discutia.
Bafta!
#7
Postat 30 December 2007 - 10:31 PM
Citeaza
Am inteles ca ar fi 2. Cel de la de Polizu exista, dar nu mai este functional de mult. S-a incercat o reparare prin 2000 sau inainte (nu sunt sigur cand anume). Il vor pune in functiune in cativa anisori. Arata cumplit si cred ca doar o sa il carpeasca.
Cu putina grija acest topic poate fi chiar interesant. Va rog cei dornici de subiectul "ce avion vom cumpara si de ce?": nu postati aici!
Sunt curios daca altcineva, exceptandu-l pe ict, a mai lucrat sau lucreaza in domeniu.
Aceasta postare a fost editata de T-Marius: 30 December 2007 - 10:42 PM
#8
Postat 31 December 2007 - 12:07 AM
Oameni buni, tarisoara noastra se descurca bine si cu prastii cu invizoace, pentru ca suntem mai tari ca Rambo! Vreti F-35? La ce bun? F-16? Unde sa-l zbori?
Nu o sa se construiasca nimic nou pentru ca inca nu s-au facut aranjamentele la nivel super-inalt. Aveti rabdare... inca putin Ca infrastructura inca e, si bunicica, chiar daca cam vechiuta.
#9
Postat 31 December 2007 - 12:26 AM
Citeaza
Uite asa Crios, simplu, ca- i scrisa cu buna credinta, nu e injuratura de mama, nu e o trivialitate, suntem pe forum si discutam despre aviatia de lupta, sau trebuie indeplinita o procedura speciala prealabil.
Altfel,eu sunt ofiter in rezerva, am lucrat in CAAT si daca-mi dai voie, promit sa vin si cu lucruri serioase
Citeaza
Nu stiu ce importanta modelistica ii gasesti tu. Au mai fost discutii pe tema asta si modelistic nu s-au concretizat in nimic si nici n-au sa se concretizeze nu numai modelistic.
Viitorul aviatiei Romane se afla nici unde.
Ma intreb, daca asta-i buna credinta la tine, ce faci cind vrei sa fii distructiv de discutie
Ovi1
#10
Postat 31 December 2007 - 01:00 AM
Kamob 50, la 31 Dec 2007, 00:07, a spus:
Ce cred ca se ignora voit e, sa zicem, faptul ca orice aptitudine, daca nu e exersata constant, se uita si se pierde. Chiar daca candva au existat competente suficiente (desi ma indoiesc, ce a fost facut a fost sa fie facut), faptul ca nu au fost exersate de mult timp (sau cum zici tu, la naftalina), ma face sa cred ca nu mai sunt la un nivel suficient, si va dura ceva timp pana se vor reface. Romania A AVUT o oarecare industrie aeronautica, acum are mici grupuri/firme care activeaza in domeniu sau in domenii asociate, in proiecte de relativ mica anvergura. Ceea ce e totusi destul de departe de o "industrie" aeronautica.
Dar, pot sa fiu convins de contrariu, daca as afla despre proiecte demne de o "industrie aeronautica" desfasurate in ultimul timp... Pentru ca de ex. o modernizare de Puma, sau o navalizare a sa, sau integrarea de sisteme electronice pe un Mig batran, sunt taaare departe de a vorbi de "industrie aeronautica capabila sa construiasca avioane de lupta".
Raman totusi la parerea ca o sa fie nevoie de muuulti banuti ca sa reporneasca treaba, si de mult timp ca sa ajunga la un nivel acceptabil.
Cat despre discutii sterile despre "viitor" (al aviatiei, al armatei, etc...), va reamintesc ca ar avea infinit mai mult succes discutii pe teme modelistice, in fond nu e vorba de "forumul de studii militare". Discutam despre obiectele existente, ca ele ne intereseaza, vrem sa stim cat mai multe despre ele, fiind "subiectul" machetelor. Din pacate insa, nu prea ma prind cum poate fi facuta macheta "viitorului aviatiei" De aici si gradul de reticenta in a accepta asemenea discutii pe forum.
#11
Postat 31 December 2007 - 12:14 PM
ovi one, la 31 Dec 2007, 00:26, a spus:
Buna credinta la ce? Eu am facut muci aviatia romaneasca? Unde vezi tu viitor? Aratami cu degetul! Fa-mi un desen, ceva!
Aviatia romaneasca nu inseamna numai militara ci si civila si nu numai avioane ci si elicoptere si multe altele.
Imtr-o tara in care un avion tocmai s-a oprit intr-o masina ratacita pe pista te intrebi tu daca la mine e rea credinata?
Eu ii spun realism. Tu ii poti spune cum vrei.
Bafta!
#12
Postat 31 December 2007 - 02:18 PM
Citeaza
Buna credinta in abordarea subiectului in cauza, despre asta e vorba;ce sa-ti arat cu degetul, fortele aeriene au un in momentul de fata plan asezat de inzestrare potrivit doctrinei; se refera la avione , elicoptere , si mijloace de aparare antiaeriana; vrei sa ti-l arat cu degetul? asa ti se pare serios? care e baremul de la care se poate discuta despre lucrurile astea? tu cind vorbesti, de pilda, despre ROIAS sau despre LanceR, vorbesti ca despre o inmormantare?
Din ce spui tu ce sa cred, ca daca am lucrat in MApN sunt un dezaxat, sa-mi cer scuze eventual, asta pentru ca Romania n-are inzestrarea tehnica a Rusiei?
Citeaza
Adevarat, nu e forum de studii militare dar cred ca informatiile din domeniu militar nu dezonoreaza nici un modelist. In fond,faceti un exercitiu mental si incercati sa separati modelele pe care le faceti de contextul tehnic si operativ propriu fiecaruia;ramane ceva?Sunteti niste facatori de jucarii? In mod cert nu.
#13
Postat 31 December 2007 - 02:44 PM
Asta e motivul pentru care nu sunt pentru astfel de discutii pe forum.
Te deranjaza ca nu sunt de aceiasi parere cu tine?
Viitorul unui domeniu se afla in primul rand pe bancile scolii, iar la noi bancile scolii sunt cam rupte.
Am scris: "Unde vezi tu viitor? Aratami cu degetul!" se referea la aratami cum vezi tu viitorul intr-o discutie despre asta, discutie in care imi pui in fata lozinci pe post de argumente.
Daca susti ca tema merita o discutie serioasa atunci fa o discutie serioasa, pe tema si la obiect.
Tema nu e nici aviatia sovieticilor nici a americanilor ci "Viitorul Aviatiei Romanesti" despre care eu am spus ca nu-i vad nici un viitor si am venit deja cu doua argumente in sprijinul afirmatiilor mele. Vino cu argumente care sa le contrazica pe ale mele nu cu interpretari ale cuvintelor mele.
Bafta!
#14
Postat 31 December 2007 - 02:53 PM
Citeaza
Citeaza
Adevarat, nu e forum de studii militare dar cred ca informatiile din domeniu militar nu dezonoreaza nici un modelist. In fond,faceti un exercitiu mental si incercati sa separati modelele pe care le faceti de contextul tehnic si operativ propriu fiecaruia;ramane ceva?Sunteti niste facatori de jucarii? In mod cert nu.
Ok, iti explic altfel. Despre cazuri si obiecte reale se discuta cu placere. Cum spuneam, si cum spui si tu, e o componenta care nu poate sa nu existe, si care in mod cert a fost si va fi discutata fara probleme aici. Sper sa se inteleaga asta.
Problemele insa apar daca discutam despre situatii ipotetice si ghicit in bolul de cristal. Asta deja e un subiect care nu mai are nici o legatura, si isi gaseste locul de onoare pe un potential forum de care vorbeam mai sus. Pe mine ca modelist iti spun sincer ca ma lasa usor rece o discutie sterila si slab argumentata despre subiecte ipotetice, si asupra carora nu avem nici un fel de control.
Parerile difera dramatic, punctele de vedere la fel, si in mod cert ideile sunt extrem de largi. Daca vrei, spuneai mai devreme ca ai incredere ca cei care vor lua decizia sunt "calauziti numai de argumentele tehnice si operational-strategice pertinente". Ei bine, eu m-am intalnit cu militari in aceeasi postura, de a lua decizii de achizitie, care NU erau calauziti de argumentele de mai sus. Cum tu nu o sa ma convingi pe mine ca ce spui tu e real, nici eu nu pot sa aduc argumente publice ca sa te conving pe tine ca sistemul militar, datorita controlului extrem de slab si a "intereselor" extrem de mari, e o mica gaura neagra bugetara, si argumentele "pertinente" sunt undeva pe la coada prioritatilor. Putem sa discutam asta la nesfarsit.
Daca vrei, ia exemplul Muzeului Aviatiei si ce se intampla acolo. Exact ala e viitorul aviatiei romanesti, in opinia mea.
La fel de nesfarsit putem continua discutii despre cum avem industrie aeronautica capabila sa faca ceva mai bun ca Eurofighter-ul, dar ne tradeaza X si Y, imperialistii si grupurile de interese...
Singurul rezultat e umplerea de N pagini de forum cu informatii de calitate indoielnica (bazate pe argumentul lui "asa cred eu ca va fi candva"), si X sau Y sa-si prezinte niste proprii puncte de vedere, uneori bazate pe simple pareri neavizate sau sperante nesustinute de vreo realitate.
Exact asta nu cred ca aduce vreun plus. Si asta e motivul pentru care asemenea topicuri nu sunt tocmai binevenite. Cu mici exceptii, si anume persoane implicate direct in aviatie (care insa prefera, din cate am vazut, sau nu intervina in asemenea discutii indoielnice), restul suntem niste neavizati, in esenta, care isi dau cu parerea. Niste simpli pasionati, cu date limitate, care stau la taclale pe subiecte care nu le stapanesc.
#15
Postat 31 December 2007 - 03:10 PM
cred ca discutia ne depaseste la un nivel destul de mare pe multi dintre noi, si discutia asta a avut loc pe mai multe forumuri si rezultatul a fost... vorbarie goala polemici multe, si certuri intre membri...
din nefericire discutii ca asta ne distrag atentia de la lucruri importante pentru modelit... si nu pot decat sa ma intristez ca, am pus o intrebare care are legatura cu modelismul intr-un topic langa asta, legat de un PZL-7 si nu primesc nici un raspuns care sa ma ajute sa fac o macheta cat mai corect, dar e trecut cu vederea ca sa dam cu presupusul despre politiceini corupti... eu sunt satul de povesti de genu si orice vor avea fortele aeriene in dotare vom vedea... eu unul fac machete de placere si sa uit de politiecieni si de cum merge treaba in tara asta... deci as ruga putin help si sa ne vedem de-ale noastre...
Aceasta postare a fost editata de virusu: 31 December 2007 - 03:11 PM
#16
Postat 31 December 2007 - 06:42 PM
provocarii lui cartula, care se intreba cum ar putea arata un model privind viitorul aviatiei
romanesti. Hmmm..., , pai uite-asa folosind drept metafora... modelele auto:
Iata si o "escadrila...
Distractie placuta,
ict
#19
Postat 03 January 2008 - 05:30 AM
T-Marius, la 30 Dec 2007, 20:58, a spus:
Citeaza
domeniul constructiei de avioane. Noua ni se ofera doar... avioane.
Ba eu am auzit ca in pachetul Eurofighter si Gripen era inclusa si treaba asta, dar probabil e gogoasa.
T-Marius,
In timp mi-am format o opinie oarecum diferita privind realizarea unei aviatii de lupta. Si eu am crezut pe vremurile Aerofinei, ca cel mai important
este sa proiectezi si realizezi avioane (desi si atunci eram constient, tinar cum ma aflam, ca era o cheltuiala de nejustificat intr-o tara in care se traia greu). Bine-nteles ca pina la un punct este adevarat. Lucrurile nu se opresc aici. Fara integrarea respectivului obiect zburator in angrenajul complex care este format din sistemele de avertizare si de ghidare a ostilitatilor, cred ca efortul de a construi avioane este redus la zero. Specialistii care pot produce aceasta integrare, pe linga pregatire in multiple domenii, trebuie sa aiba o asemenea experienta incit imi vine greu sa cred ca am putea face acest lucru pe cont propriu. In consecinta, nu prea vad cum am putea construi o puternica si eficienta aviatie necesara apararii.
Si inca ceva: si eu sint constient ca opiniile exprimate pe aici nu vor influenta deciziile celor din fruntea tarii legat de aviatie. Asta insa nu ma poate impiedica sa-mi exprim parerea. Ce sa facem: pe politicieni nu-i putem influenta, daca nici macar nu ne exprimam intr-un fel gindurile ajungem sa explodam si... ne razbunam, Doamne-fereste, pe nevinovatele noastre modele facindu-le pe ele sa zboare... ceea ce ar fi pacat.
Happy mod,
ict
Aceasta postare a fost editata de ict: 03 January 2008 - 05:51 AM
#20
Postat 03 January 2008 - 04:43 PM
P.s. Nu va osteniti sa-mi raspundeti ,nu o sa mai citesc ce scrie pe aici....si asta o zic pe cuvantul meu de onoare(care pentru unii o fii vorba goala)