Forum Machete,Modelism,Hobby: Avionul lui Craiu Vasile - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Avionul lui Craiu Vasile

#1 Useril este offline   horia 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2972
  • Inregistrat: 24-April 05

Postat 14 November 2007 - 09:54 PM

WW I? As vrea sa fac Bebeul lui Craiu. Poate o sa il fac o data.

destul de complex subiectul, si dificil de stabilit o data pentru totdeauna inmatricularea avionului cu care a zburat, culoare , asezarea cocardelor etc. am 2 poze ale epavei avionului cu care s-a prabusit unde se observa numarul de pe deriva, dar asta nu rezolva prea multe. imi place si mie avionul si am vrut sa fac unul scara 1/15 , dar pana nu ma lamuresc ce si cum, am altul in program. e secret. poate pt un viitor concurs a la Alexie! :innocent:

#2 Useril este offline   radub 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2061
  • Inregistrat: 13-August 05

Postat 14 November 2007 - 10:44 PM

Vezi postareahoria, la 14 Nov 2007, 19:54, a spus:

destul de complex subiectul, si dificil de stabilit o data pentru totdeauna inmatricularea avionului cu care a zburat, culoare , asezarea cocardelor etc. am 2 poze ale epavei avionului cu care s-a prabusit unde se observa numarul de pe deriva, dar asta nu rezolva prea multe. imi place si mie avionul si am vrut sa fac unul scara 1/15 , dar pana nu ma lamuresc ce si cum, am altul in program. e secret. poate pt un viitor concurs a la Alexie! :innocent:


Modelism Nr. 4/1990 are cateva poze si un profil color. Cocardele par sa fie acolo unde le puneau si francezii. Mai mult ca sigur avionul a venit cu cocarde franceze la care elementul alb a fost revopsit galben. Cateva poze foarte bune (pacat de calitatea tiparirii) apar si in cartea "Vasile Craiu" de Titus Axente, care arata si pozitia / dimensiunile cocardelor si tricolorul de pe fuselaj. Nu este chiar un mister...:innocent:
Radu

#3 Useril este offline   horia 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2972
  • Inregistrat: 24-April 05

Postat 15 November 2007 - 12:16 AM

intr-adevar nu este un mister, dar sunt unele mici nedumeriri, cu ar fii:
ce culoare avea avionul? culoare panzei impregnata cu emailita sau ergintiu, tipic frantuzec sau avea si ceva camuflaj
avea cocarda vopsita si pe infradosul aripii superioare sau nu? in unele poza in care avionul este in zbor pare ca da , dar in acelasi timp ar putea fii o iluzie oprica , si anume ca uitandu-te de jos spre lumina sa se vada prin panza cocarda vopsita pe extrados.
avea avionul lui Craiu vopsit pe fuselaj un tricolor oblig cum apare in revista modelism sau in loc de trei culori apar doar doua pe banda obliga(posibil rosu si inca o nuanta)? sau sigur avea scris cu litere romane V I pe fuselaj(cel putin pe partea dreapta asa cum apare in poza cu accidentul lui).
astea ar fii cateva nedumeriri, dar cele mai importanta.
uite si poza cu fuselajul vionului lui Craiu.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: CRAIU.JPG

Aceasta postare a fost editata de horia: 15 November 2007 - 12:17 AM


#4 Useril este offline   radub 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2061
  • Inregistrat: 13-August 05

Postat 15 November 2007 - 11:57 AM

Vezi postareahoria, la 14 Nov 2007, 22:16, a spus:

intr-adevar nu este un mister, dar sunt unele mici nedumeriri, cu ar fii:
ce culoare avea avionul? culoare panzei impregnata cu emailita sau ergintiu, tipic frantuzec sau avea si ceva camuflaj
avea cocarda vopsita si pe infradosul aripii superioare sau nu? in unele poza in care avionul este in zbor pare ca da , dar in acelasi timp ar putea fii o iluzie oprica , si anume ca uitandu-te de jos spre lumina sa se vada prin panza cocarda vopsita pe extrados.
avea avionul lui Craiu vopsit pe fuselaj un tricolor oblig cum apare in revista modelism sau in loc de trei culori apar doar doua pe banda obliga(posibil rosu si inca o nuanta)? sau sigur avea scris cu litere romane V I pe fuselaj(cel putin pe partea dreapta asa cum apare in poza cu accidentul lui).
astea ar fii cateva nedumeriri, dar cele mai importanta.
uite si poza cu fuselajul vionului lui Craiu.


Horia, cred ca te complici prea mult... Daca ai cartea lui Titus Axente, pozele iti vor clarifica multe dintre nedumeriri, in special despre cocarde - par sa fie exact la fel ca si la francezi (si pe intrados si pe extrados, la amandoua aripile). Cat despre camuflaj (sau absenta camuflajului)... sunt aproape sigur ca a ramas asa cum a venit de la francezi. In plus avionul la care ma refer eu (sunt 5 poze cu avionul in zbor in cartea lui Titus Axente, cu crucea "Regina Maria" pe fuselaj si benzi diagonale) e diferit de cel din poza ta (cel in care a murit Craiu, VI pe fuselaj, fara benzi diagonale). Cred ca erau doua avioane diferite.
Cred ca discutia asta trebuie scoasa de aici si pus intr-un topic separat, ca ar fi pacat sa se piarda...

Vezi postareaBlue-Max, la 15 Nov 2007, 05:38, a spus:

400 pagini ?!
Uauu !! Eu stiam de 300 !!


Acum eu repet doar ce mi-a spus el, dar si 300 de pagini sunt de ajuns :innocent:


Vezi postareaZ-mare, la 15 Nov 2007, 07:16, a spus:

Felicitari Radub, frumoasa si deosebita inmatriculare!
Cit despre RLM, poti da ceva amanunte?


Multumesc Z-Mare. Nu pot da mai multe detalii despre RLM (si ca sa iti spun sincer, nici nu vreau :innocent: )

Radu

#5 Useril este offline   horia 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2972
  • Inregistrat: 24-April 05

Postat 15 November 2007 - 07:26 PM

Horia, cred ca te complici prea mult... Daca ai cartea lui Titus Axente, pozele iti vor clarifica multe dintre nedumeriri, in special despre cocarde - par sa fie exact la fel ca si la francezi (si pe intrados si pe extrados, la amandoua aripile). Cat despre camuflaj (sau absenta camuflajului)... sunt aproape sigur ca a ramas asa cum a venit de la francezi. In plus avionul la care ma refer eu (sunt 5 poze cu avionul in zbor in cartea lui Titus Axente, cu crucea "Regina Maria" pe fuselaj si benzi diagonale) e diferit de cel din poza ta (cel in care a murit Craiu, VI pe fuselaj, fara benzi diagonale). Cred ca erau doua avioane diferite.
Cred ca discutia asta trebuie scoasa de aici si pus intr-un topic separat, ca ar fi pacat sa se piarda...

poate ca intr-adevar ar trebui creat un topic separat referitor la avionele romanesti din WW I.
referitor la cocarde tin sa te contrazic un pic refritor la pozitionarea cocardelor, doar in cazul avionului cu care s-a prabusit Craiu. in poza pe care o voi atasa ma jos se poate observa ca nu avea cocarda pe partea superioara a aripii de jos. cred ca au fost mai multe tipuri de aranjare a cocardelor in functie de perioada in care au fost folosite de-a lungul razboiului, sau dupa unele reparatii in urma avariilor provocate in luptele aeriene.
pentru a incerca sa lamurim aceste nedumeriri, i-am trimis un mail domnului Dan Antoniu caruia i-am solicitat rspunsuri la intrebarile pe care le dezbatem aici. indata ce voi primi un raspuns il voi prezenta aici.
uite si poza de care zic. este tot cu accidentul lui Craiu dar din alt unghi.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: aripa.JPG


#6 Useril este offline   radub 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2061
  • Inregistrat: 13-August 05

Postat 15 November 2007 - 08:44 PM

Horia,
Treaba e ca nu sunt sigur ca vorbim despre acelasi avion. Si insemnele de pe fuselaj erau diferite, nu numai cocardele.
In pozele din cartea lui Titus Axente, se vad cocarde pe intradosul aripilor, si pe cea de sus si pe cea de jos. Logica dicteaza ca in mod sigur erau si pe extrados (cel putin pe cel al aripii de sus.) Eu as pune si pe extradosul celei de jos.
Cu alte cuvinte, ce vreau sa spun e ca avionul in care a murit Craiu nu e cel pe care vreau sa il fac eu. Cel pe care vreau sa il fac eu e cel in care era in viata.
Radu

Later edit: Tocmai ce m-am uitat prin cartile si desenele pentru Nieuport 11/17 pe care le am. Cocardele erau in urmatoarele pozitii:
Aripa de sus: si pe extrados si pe intrados
Aripa de jos: doar pe intrados.
Asta se aplica tuturor, fie ca sunt avioane cu rondele (franceze, britanice) sau chiar si cu stele rusesti.
Deci este extrem de posibil ca au fost la fel si la avionul lui Craiu.
Radu

Aceasta postare a fost editata de radub: 15 November 2007 - 08:53 PM


#7 Useril este offline   horia 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2972
  • Inregistrat: 24-April 05

Postat 15 November 2007 - 10:14 PM

radub, uite aici un topic care te lamureste cu privire la avioanele zburate de Craiu :innocent:
http://www.worldwar2.ro/forum/index.php?sh...craiu&st=45
si urmatoarele pagini.
care te vor lamuri daca era sau nu camuflat sau daca pe fuselaj era crucea Reginei Maria sau altceva.

Aceasta postare a fost editata de horia: 15 November 2007 - 10:17 PM


#8 Useril este offline   radub 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2061
  • Inregistrat: 13-August 05

Postat 16 November 2007 - 12:22 AM

Foarte interesant.
Radu

Cred ca treaba asta cu Craiu trebuie scoasa de aici ca e off-topic tare de tot.

Horia, pai daca e sa ne luam dupa ce e scris in forumul acela, atunci ori ei gresesc, ori sunt doua avioane diferite. Square peg in a round hole. Nimic nu se potriveste.
Numarul de pe deriva nu se potriveste. Cocardele sunt romanesti in poza ta, pe cand pe forumul worldwar2.ro zice ca erau franceze. Avionul din poza ta are cocarde pe fuselaj pe cand cel de pe forumul worldwar2.ro nu are. Avionul din poza ta e in mod evident necamuflat. In plus nu sunt convins total de teoria cu camulfajul de pe forumul worldwar2.ro - poza e neclara si luata la un unghi care poate da umbre ciudate.

Eu zic ca sunt doua avioane diferite.

In plus, ca informatii, datele de pe forumul worldwar2.ro sunt foarte folositiare pentru ca indica in ce fel erau marcate avioanele.

Pana la urma, poza pe care o ai tu poate fi mult mai valoroasa. E cea mai clara, cea mai semnificativa cand vine vorba de camuflaj sau cocarde, si (cel mai important) indica cu claritate si fara nic un dubiu ca e vorba de avionul lui Craiu.

Deci o sa cam ignor pozele din cartea lui Titus Axente.

Radu

#9 Useril este offline   wurger 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 4049
  • Inregistrat: 21-February 05
  • Location:Bucuresti

Postat 16 November 2007 - 03:03 AM

Cineva mi-a spus ca de fapt asa e gresit. Ca de fapt asta a fost zburat de un francez.
Eu m-am inspirat din Modelismul pomenit de Radub si in rest am aplicat regula bunului simt.
Galbenul e pensulat pe macheta asa cum m-am gandit ca s-ar fi putut intampla in realitate.
Macheta e Eastern Express 1/72.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: Craiu1.jpg


#10 Useril este offline   horia 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2972
  • Inregistrat: 24-April 05

Postat 16 November 2007 - 11:20 AM

Radu, inainte de a reda mai jos raspunsul primit de la dl.Antoniu tin sa mentionez, si aici imi recunosc gresala, ca am uitat sa specific ca avionul cu care a murit Craiu este un Nieuport 17
acum voi reda integral replay-ul la mailul meu in care se pot observa atat intrebarile mele cat si raspunsurile primite de la dl Antoniu caruia ii multumesc pe aceasta cale pentru ajutorul acordat.

1 Se pote spune cu certitudine daca Craiu a zburat preponderent pe un singur avion, sau a zburat pe care a apucat in functie de disponibilitatea acestore?

R-Nu daca pana in 1916 era pilotul si avionul, din 1917 lucrurile se schimba datorita unor necesitati obiective – pilot indisponibil cu avion disponibil si pilot disponibol cu avion insisponibil – astfel a inceput sa se zboare pe disponibilitati.



2 Avion "lui" este cel pe care aprare Crucea Reginei Maria si tricolorul in diagonala, sau avionul lui este cel cu care s-a prabusit si care are vopsit pe partea dreapta V I ?

R-Craiul devenind unul din cei mai buni vanatori, asul categoriei, zbura pe cel mai performant aparat, iar faptul ca era foarte combativ ducea la indisponibilizarea rapida a aparatului si in consecinta primea urmatorul cel mai bun indiferent al cui era.

Fiind as a devenit curand preferatul reginei care i-a conferit medalia Crucea Maria oferita pentru merite medicale personalului ce activa pe front. Pentru a rasplati atentia ce I s-a oferit a desenat-o pe fuselajul avionului pe care in scurt timp l-a schimbat din motivele mentionate. Foto este facuta dupa ce crucea a fost desenata.

Avionul cu care a murit dupa razboi era nou si numai pretensionat dupa montaj, grsala care l-a costat viata. Trebuie sa citesti cartea lui Acsente Titus.



2b Chiar este Crucea Reginei Maria cea care apare pe fuselaj?este intra-adevar un

tricolor pe fuselaj sau este vopsita o alta panglica in 2 culori?

Da este chiar Crucea Maria vopsita auriu prcum decoratia. Dungile oblice sunt rosu si galben si reprezinta panglica decoratiei.



2c Stiti cumva ce inseamna V I inscriptionat pe fuselajul avionului cu care s-a prabusit

Craiu?

R-Numarul VI este conform unui ordin ce prevedea numerotarea avioanelor, s-au folosit cifre romane pana prin 1930.



3 Ce culoare avea avionul? Argintiu sau culorea panzei? ma refer la cele doua de care am vorbt mai sus

R-Argintiu



4 De ce unele avioane aveau cocarde vopsite si pe intra si extra dosul ambelor aripi, iar unele doar pe extradosul aripii superioare, respectiv infradosul aripii inferiore?

R-Erau primele insemne oficiale adoptate de armata romana. Vezi imatricularea din WW2 unde sunt adevarate minuni in acest sens. Unele aparate au tricolorul francez. Era o cauza pur estetica, decizie personala care de fapt nu insemna o abatere de la regula deoarece regula ramanea inclusa.



Dan

fara a avea pretentia ca este un raspuns definitiv, cred ca lamureste problemele ridicate de noi mai sus.
dac doreste admin poate se face un topic separat pentru aviatie WW I. multumim.

#11 Useril este offline   radub 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2061
  • Inregistrat: 13-August 05

Postat 16 November 2007 - 11:54 AM

Si mai interesant.
Si eu am crezut ca de fapt avionul in care a murit Craiu era un Ni17 dar singurul fel in care se putea stabili asta era o imagine a capotajului motorului sau daca se vedea tetiera. Dar, ce se vedea in poza ta, era exact acea parte a avionului care este identica cu un Ni11 si de aia nu m-am aventurat...
Cat despre avionul cu crucea "Regina Maria" a fost deci pana la urma avionul lui Craiu. Foarte bun, deci acum am motiv sa fac si un 17 si un 11. :innocent:

Propun ca tot ce este legat de Craiu sa fie mutat intr-un topic separat, ca ar fi pacat sa se piarda.
Radu


Vezi postareahoria, la 16 Nov 2007, 09:20, a spus:

Radu, inainte de a reda mai jos raspunsul primit de la dl.Antoniu tin sa mentionez, si aici imi recunosc gresala, ca am uitat sa specific ca avionul cu care a murit Craiu este un Nieuport 17
acum voi reda integral replay-ul la mailul meu in care se pot observa atat intrebarile mele cat si raspunsurile primite de la dl Antoniu caruia ii multumesc pe aceasta cale pentru ajutorul acordat.

1 Se pote spune cu certitudine daca Craiu a zburat preponderent pe un singur avion, sau a zburat pe care a apucat in functie de disponibilitatea acestore?

R-Nu daca pana in 1916 era pilotul si avionul, din 1917 lucrurile se schimba datorita unor necesitati obiective – pilot indisponibil cu avion disponibil si pilot disponibol cu avion insisponibil – astfel a inceput sa se zboare pe disponibilitati.



2 Avion "lui" este cel pe care aprare Crucea Reginei Maria si tricolorul in diagonala, sau avionul lui este cel cu care s-a prabusit si care are vopsit pe partea dreapta V I ?

R-Craiul devenind unul din cei mai buni vanatori, asul categoriei, zbura pe cel mai performant aparat, iar faptul ca era foarte combativ ducea la indisponibilizarea rapida a aparatului si in consecinta primea urmatorul cel mai bun indiferent al cui era.

Fiind as a devenit curand preferatul reginei care i-a conferit medalia Crucea Maria oferita pentru merite medicale personalului ce activa pe front. Pentru a rasplati atentia ce I s-a oferit a desenat-o pe fuselajul avionului pe care in scurt timp l-a schimbat din motivele mentionate. Foto este facuta dupa ce crucea a fost desenata.

Avionul cu care a murit dupa razboi era nou si numai pretensionat dupa montaj, grsala care l-a costat viata. Trebuie sa citesti cartea lui Acsente Titus.



2b Chiar este Crucea Reginei Maria cea care apare pe fuselaj?este intra-adevar un

tricolor pe fuselaj sau este vopsita o alta panglica in 2 culori?

Da este chiar Crucea Maria vopsita auriu prcum decoratia. Dungile oblice sunt rosu si galben si reprezinta panglica decoratiei.



2c Stiti cumva ce inseamna V I inscriptionat pe fuselajul avionului cu care s-a prabusit

Craiu?

R-Numarul VI este conform unui ordin ce prevedea numerotarea avioanelor, s-au folosit cifre romane pana prin 1930.



3 Ce culoare avea avionul? Argintiu sau culorea panzei? ma refer la cele doua de care am vorbt mai sus

R-Argintiu



4 De ce unele avioane aveau cocarde vopsite si pe intra si extra dosul ambelor aripi, iar unele doar pe extradosul aripii superioare, respectiv infradosul aripii inferiore?

R-Erau primele insemne oficiale adoptate de armata romana. Vezi imatricularea din WW2 unde sunt adevarate minuni in acest sens. Unele aparate au tricolorul francez. Era o cauza pur estetica, decizie personala care de fapt nu insemna o abatere de la regula deoarece regula ramanea inclusa.



Dan

fara a avea pretentia ca este un raspuns definitiv, cred ca lamureste problemele ridicate de noi mai sus.
dac doreste admin poate se face un topic separat pentru aviatie WW I. multumim.


#12 Useril este offline   horia 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2972
  • Inregistrat: 24-April 05

Postat 16 November 2007 - 12:36 PM

Radu, eu din ce am observat pana acum, nu vreau sa generalizez Ni-11 nu au avut cocarde pe fuselaj, doar de la Ni-17 incolo.
oricum uite si poza intreaga.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: 17.JPG


#13 Useril este offline   radub 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2061
  • Inregistrat: 13-August 05

Postat 16 November 2007 - 12:40 PM

Care e numarul de pe deriva? (cred ca se vede mai bine in poza originala).
Radu

#14 Useril este offline   horia 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2972
  • Inregistrat: 24-April 05

Postat 16 November 2007 - 01:10 PM

Vezi postarearadub, la 16 Nov 2007, 12:40, a spus:

Care e numarul de pe deriva? (cred ca se vede mai bine in poza originala).
Radu


4027

#15 Useril este offline   Cantacuzino 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 717
  • Inregistrat: 22-February 05

Postat 16 November 2007 - 03:08 PM

Citeaza

Citat Radub: Cat despre avionul cu crucea "Regina Maria" a fost deci pana la urma avionul lui Craiu. Foarte bun, deci acum am motiv sa fac si un 17 si un 11.


Radu,

Nu s-a dovedit acest fapt cu documentele din arhiva. Acel avion Ni11 nr 865 a fost zburat sigur de Sgt. Tresch.
In arhive ( cercetate de dl Avram) in 1916-1917 este specificat clar, Craiu a zburat Ni 11 nr 1534.
Acea cruce desenata pe fuselaj mai apare si pe un Ni 11 zburat de alt francez Sgt. Bourjois. Deci ar putea fi tot atat de bine o emblema franceza si nici decum crucea Reginei Maria.

Trebuie sa fie clar nimeni nu poate arfirma un lucru 100% fara a avea si un document sau o fotografie deci:
1. Nu exista fotografie cu Craiu langa Ni nr 865 ( cea in zbor nu se vede fata pilotului)
2. In arhive nu este specificat nr 865 zburat de Craiu.
3. Crucea reginei Maria pictata pe avionul lui Craiu este doar o legenda/zvon fara confirmare cu surse autentice.

Totusi se poate face o legatura ( o supozitie) stiut ca pozele cu cele doua Ni11 (Ni11nr 865 si Ni11 camuflat ) fac parte din aceeasi serie. In arhive s-a gasit ca Sgt Tresch cu Cpt Craiu au efectuat o escorta pt un Caudron (sau Farman ?)de recunoastere pe distanta mare unde au fost fotografiati de observatorul care probabil ca se plictisea.
Stiind ca in acea perioada Craiu zbura Ni 11 nr 1534 am putea spune ca cel de-al doilea Ni11 din poze (cel camuflat )ar putea fi avionul lui Craiu.

Citeaza

Citat Wurger: Cineva mi-a spus ca de fapt asa e gresit. Ca de fapt asta a fost zburat de un francez


Wuerger,

Cine a fost acel cineva? :friends:

Acel cineva a avut dreptate Ni 11 nr 865 este mentionat in arhivele militare ca fiind zburat de Sgt. Tresch. Avea cocarde franceze nu romanesti.

Aceasta postare a fost editata de Cantacuzino: 16 November 2007 - 03:12 PM


#16 Useril este offline   Bill 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1879
  • Inregistrat: 06-December 04

Postat 16 November 2007 - 03:52 PM

Salut,
Excelent topicul fratilor, multumesc. Mi-ati deschis apetitul de un Bebe, trebuie sa vad de-un kit pasoptist pe la Eduard :friends:
Spor,
Bill

#17 Useril este offline   radub 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2061
  • Inregistrat: 13-August 05

Postat 16 November 2007 - 04:27 PM

Multumesc Cantacuzino,
Eu ma luasem dupa raspunsurile 2 si 2b ale lui Dan Antoniu.
Ca sa spun sincer, eu vreau sa fac unul in culori romanesti, deci cred ca o sa merg pe Ni17 in care a murit Craiu.
Radu

Arata acest topic


Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

3 useri citesc topicul
0 membri, 3 vizitatori, 0 utilizatori anonimi