Un avion romanesc putin (ne)cunoscut ce-o fi?
#1
Postat 11 October 2007 - 06:33 PM
Titlul este poate prea pretentios, dar trebuie macar sa admitem ineditul situatiei. Este vorba despre un aparat de zbor fabricat in Romania deceniului 9 (secolul 20) ce nu apare – dupa stiinta mea – in nicio lucrare tratand subiectul. Este foarte posibil ca masinaria cu pricina sa fie complet lipsita de importanta si chiar sa nu fi zburat niciodata. Si totusi...
Limitandu-ne la certitudini pot afirma ca fotografia a fost realizata in anul 1983 (prin august) cu ocazia unei manifestari intitulate pompos « Expozitia Realizarilor Economiei Nationale » - (locatia Bucuresti, Romexpo de acum). Pe negativ se poate citi, sub cockpit, « IAR » urmat de doua caractere. Cam atat.
mack
#2
Postat 11 October 2007 - 07:33 PM
#5
Postat 11 October 2007 - 11:36 PM
Aceasta "expozitie a realizarilor economiei..." lua loc, in cadrul TIB-ului, sau era un eveniment separat? In cazul din urma, in ce luna s-a tinut TIB-ul? Poate Z-mare, din momentul in care ai frecventat asemenea expozitii, sa ne poti lamuri, si in legatura cu un alt aspect: ai vazut vreodata expus la Bucuresti un IAR-93 (unii vorbesc chiar si de un mock up al lui IAR-95)?
Aceasta postare a fost editata de George_nkl: 11 October 2007 - 11:39 PM
#6
Postat 11 October 2007 - 11:41 PM
L.E.: sigur a zburat; nu incape indoaiala, asta nu e mock-up!
Aceasta postare a fost editata de kamob: 11 October 2007 - 11:42 PM
#8
Postat 12 October 2007 - 09:15 AM
Nu bag mina in foc dar parca intr-un an a fost si un IAR 93. In mod sigur motoarele erau expuse la mare fala, dar asa, mai la distanta de traseul tovarasului!
#10
Postat 12 October 2007 - 10:02 AM
mack
Aceasta postare a fost editata de mack: 12 October 2007 - 10:04 AM
#11
Postat 12 October 2007 - 10:40 AM
http://www.jetphotos...5320&showexif=1
Aceasta postare a fost editata de eugen: 12 October 2007 - 10:47 AM
#12
Postat 12 October 2007 - 10:48 AM
@bogy: Daca zici tu... 8-)
http://avia.russian....ania/a_iar.html (nu apare aici, mai sap)
#13
Postat 12 October 2007 - 10:52 AM
http://www.sailplane...ory.com/iar.htm
#14
Postat 12 October 2007 - 11:11 AM
kamob, la Oct 12 2007, 11:48 AM, a spus:
Cine nu seamana cu cine?
[...] iar din motoplanorul IS-28M2 a derivat in 1982 avioneta IAR-28MA cu motor Limbach de 80 CP si 10 s-au livrat aviatiei militare din Romania. [...]
Articolul e aici
http://www.agir.ro/univers-ingineresc/pagi...recut)_824.html
Aceasta postare a fost editata de eugen: 12 October 2007 - 11:23 AM
#15
Postat 12 October 2007 - 12:13 PM
Citeaza
Deci sa recapitulam:
Motoplanorul IS-28M2 este redenumit IAR 34
IS-28M2 modificat in avioneta IAR-28MA si este redenumita IAR-37.
Cel din poza avand insemnele militare (stele) inseamna ca este unul din cele 10buc. IAR -37 livrate ? (sau in curs de livrare) aviatiei militare in 1982.
Ramane intrebarea daca IAR Brasov a reusit sa onoreze comanda de 10 buc. sau a ramas doar la faza de un singur exemplar cel din poza prezentat la expo. :roll:
Aceasta postare a fost editata de Cantacuzino: 12 October 2007 - 12:40 PM
#16
Postat 12 October 2007 - 12:34 PM
Am impresia ca pe avion scrie mai degraba ceva cu "Is??-??", dar cum poza nu-i prea buna...
P.S. Oricum nici "Is" nu este corect pentru ca se scria cu majuscule (IS - Iosif Silimon)
Aceasta postare a fost editata de eugen: 12 October 2007 - 12:39 PM
#17
Postat 12 October 2007 - 12:53 PM
Citeaza
Am impresia ca pe avion scrie mai degraba ceva cu "Is??-??", dar cum poza nu-i prea buna...
P.S. Oricum nici "Is" nu este corect pentru ca se scria cu majuscule (IS - Iosif Silimon
Da posibil sa nu fie IAR -37 scris pe fuselaj. dar to cu IAR... incepe si cu doua cifre se termina. Deci mai trebuie sapat. Oricum dupa cum arata este tot un derivat al IAR - 28MA
#18
Postat 12 October 2007 - 12:54 PM
Cantacuzino, la Oct 12 2007, 12:13 PM, a spus:
Motoplanorul IS-28M2 este redenumit IAR 34
IS-28M2 modificat in avioneta IAR-28MA si este redenumita IAR-37.
Cel din poza avand insemnele militare (stele) inseamna ca este unul din cele 10buc. IAR -37 livrate ? (sau in curs de livrare) aviatiei militare in 1982.
Eu cred ca situatia este putin mai complicata.
IAR (sau IS dupa unele surse) 28MA era un IS-28 M2 cu planurile "scurte". Oricum era vorba despre un biloc cu locuri alaturate si tren de aterizare escamotabil cu bechie.
Eu am vazut - cu ochii mei - o astfel de masinarie (IS 28MA) pe aerodromul Focsani, prin '85-'87. Erau vopsite intr-o schema cu un grafism similar motoplanorului IS 28M2 dar cu rosul inlocuit cu bleu.
Ce am fotografiat eu nu-i nici biloc si n-are nici tren escamotabil cu bechie. Em m-am gandit ca ar putea fi o evolutie din motoplanorul IS-28M1 (tandemul cu tren monojamba) dar n-am nicio dovada in acest sens.
parerea mea,
mack
#20
Postat 12 October 2007 - 01:50 PM
Cantacuzino, la Oct 12 2007, 01:01 PM, a spus:
Dar pt ce -i trebuia armatei un avion ultrausor monoloc?
@Cantacuzino - Tu chiar crezi ca memoria unui pusti de 9 ani - chiar unul ahtiat dupa avioane - este asa de puternica incat sa-i permita acu' (la 33) sa spuna cu certitudine ca era monoloc?
Afirmatia "nu-i biloc" trebuia formulata de fapt asa:
sigur nu-i biloc cu locuri alaturate (cote-a-cote) iar daca ma uit in poza nu vad plansa de bord "din spate", necesara unei eventuale "aranjari" biloc tandem. Este foarte probabil sa fe monoloc, daca ma uit si la dimensiunile / geometria cupolei. La limita poate un biloc simpla-comanda, dar asta-i parca prea de tot.
Eu ma uit de mult timp la poza asta si poate sa-mi scape esentialul dar singura legatura pe care am putut s-o fac a fost IS-28M1, adica acesta:
http://www.the-blueprints.com/blueprints/m...n-i/18368/view/
mack