Forum Machete,Modelism,Hobby: Un avion romanesc putin (ne)cunoscut - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Un avion romanesc putin (ne)cunoscut ce-o fi?

#1 Useril este offline   mack 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 697
  • Inregistrat: 15-April 05
  • Location:Iasi, Romania

Postat 11 October 2007 - 06:33 PM

Salut,

Titlul este poate prea pretentios, dar trebuie macar sa admitem ineditul situatiei. Este vorba despre un aparat de zbor fabricat in Romania deceniului 9 (secolul 20) ce nu apare – dupa stiinta mea – in nicio lucrare tratand subiectul. Este foarte posibil ca masinaria cu pricina sa fie complet lipsita de importanta si chiar sa nu fi zburat niciodata. Si totusi...

Limitandu-ne la certitudini pot afirma ca fotografia a fost realizata in anul 1983 (prin august) cu ocazia unei manifestari intitulate pompos « Expozitia Realizarilor Economiei Nationale » - (locatia Bucuresti, Romexpo de acum). Pe negativ se poate citi, sub cockpit, « IAR » urmat de doua caractere. Cam atat.

mack

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: IAR_XXX.jpg


#2 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12672
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 11 October 2007 - 07:33 PM

In acea perioada s-au facut tot felul de avioane usoare (cum le zicem azi), avioane destinate scolilor sau turismului (la altii). A fost de asemenea si epoca de glorie a motoplanoarelor. Am vazut si eu multe astfel de avioane in expozitiile acelor ani (nu scapam nici una, le vedeam, in premiera, cu o seara inaintea deschiderii oficiale! :-) ). E posibil sa fie un astfel de avion, facut pentru altii.

#3 Useril este offline   horia 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2973
  • Inregistrat: 24-April 05

Postat 11 October 2007 - 09:36 PM

cred ca este avioneta/motoplanorul IAR 34(poate chiat 37) care de-a lungul timp a tot fost modificat dar nu s-a produs in serie.

#4 Useril este offline   LDH 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1430
  • Inregistrat: 20-September 06
  • Location:Bucuresti

Postat 11 October 2007 - 10:18 PM

Iar in planul III este o locomotiva BR 119 fabricata de Faur-23 August pentru RDG

#5 Useril este offline   George_nkl 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 257
  • Inregistrat: 07-May 07

Postat 11 October 2007 - 11:36 PM

Mack, foarte interasanta poza!
Aceasta "expozitie a realizarilor economiei..." lua loc, in cadrul TIB-ului, sau era un eveniment separat? In cazul din urma, in ce luna s-a tinut TIB-ul? Poate Z-mare, din momentul in care ai frecventat asemenea expozitii, sa ne poti lamuri, si in legatura cu un alt aspect: ai vazut vreodata expus la Bucuresti un IAR-93 (unii vorbesc chiar si de un mock up al lui IAR-95)?

Aceasta postare a fost editata de George_nkl: 11 October 2007 - 11:39 PM


#6 Useril este offline   Kamob 50 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1970
  • Inregistrat: 13-May 06

  Postat 11 October 2007 - 11:41 PM

In lipsa imaginii originale, nu pot sa zic decat ca e scris "I.A.R.-3?" probabil 1, 4 sau 7. Daca ai imaginea mare, da-mi pm si vedem daca se poate scoate ceva in PS.

L.E.: sigur a zburat; nu incape indoaiala, asta nu e mock-up!

Aceasta postare a fost editata de kamob: 11 October 2007 - 11:42 PM


#7 Useril este offline   bogy 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1370
  • Inregistrat: 26-May 05
  • Location:Bucuresti

Postat 12 October 2007 - 07:11 AM

Dupa o mica prelucrare e clar ca e IAR 37.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: untitled.JPG


#8 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12672
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 12 October 2007 - 09:15 AM

George, expozitia se numea EREN adica Expozitia Realizarilor Economiei Nationale si se tine in fiecarae an in luna octombrie, de obicei dupa TIB , Tirgul International Bucuresti sau TIBCO , Tirgul Internatioan de Bunuri de Consum (asta disparuse in ultima perioada a epocii, prea vedeam ce au altii, adica aia putrezi, si noi, infloritorii, nu aveam)
Nu bag mina in foc dar parca intr-un an a fost si un IAR 93. In mod sigur motoarele erau expuse la mare fala, dar asa, mai la distanta de traseul tovarasului! :-)

#9 Useril este offline   George_nkl 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 257
  • Inregistrat: 07-May 07

Postat 12 October 2007 - 09:30 AM

Z-mare, multumesc pentru informatii.

#10 Useril este offline   mack 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 697
  • Inregistrat: 15-April 05
  • Location:Iasi, Romania

Postat 12 October 2007 - 10:02 AM

Pot spune cu siguranta ca fotografia postata la inceputul acestui topic a fost realizata in august 1983 (spun cu certitudine pentru simplul motiv ca am participat nemijlocit la realizarea ei; mai mult, in octombrie 1983 eram sigur la scoala, clasa a IV-a - deci chiul exclus!).

mack

Aceasta postare a fost editata de mack: 12 October 2007 - 10:04 AM


#11 Useril este offline   eugen 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1530
  • Inregistrat: 02-November 04
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Aviatie post WWII

Postat 12 October 2007 - 10:40 AM

Nu cred ca poate fi IAR-37. Ala era biplanu'. Cred ca e o varianta cu tren triciclu a IAR-28MA
http://www.jetphotos...5320&showexif=1

Aceasta postare a fost editata de eugen: 12 October 2007 - 10:47 AM


#12 Useril este offline   Kamob 50 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1970
  • Inregistrat: 13-May 06

Postat 12 October 2007 - 10:48 AM

@eugen: Cum zici asta? ca nu seamana deloc... :-)

@bogy: Daca zici tu... 8-)


http://avia.russian....ania/a_iar.html (nu apare aici, mai sap)

#13 Useril este offline   Kamob 50 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1970
  • Inregistrat: 13-May 06

Postat 12 October 2007 - 10:52 AM

Acest aparat e avion usor, nu motoplanor, uita-te aici pentru planoare romanesti si conversii:

http://www.sailplane...ory.com/iar.htm

#14 Useril este offline   eugen 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1530
  • Inregistrat: 02-November 04
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Aviatie post WWII

Postat 12 October 2007 - 11:11 AM

kamob, la Oct 12 2007, 11:48 AM, a spus:

@eugen: Cum zici asta? ca nu seamana deloc... :-(

Cine nu seamana cu cine? :-)

[...] iar din motoplanorul IS-28M2 a derivat in 1982 avioneta IAR-28MA cu motor Limbach de 80 CP si 10 s-au livrat aviatiei militare din Romania. [...]

Articolul e aici
http://www.agir.ro/univers-ingineresc/pagi...recut)_824.html

Aceasta postare a fost editata de eugen: 12 October 2007 - 11:23 AM


#15 Useril este offline   Cantacuzino 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 717
  • Inregistrat: 22-February 05

Postat 12 October 2007 - 12:13 PM

Citeaza

[...] iar din motoplanorul IS-28M2 a derivat in 1982 avioneta IAR-28MA cu motor Limbach de 80 CP si 10 s-au livrat aviatiei militare din Romania. [...]


Deci sa recapitulam:
Motoplanorul IS-28M2 este redenumit IAR 34
IS-28M2 modificat in avioneta IAR-28MA si este redenumita IAR-37.
Cel din poza avand insemnele militare (stele) inseamna ca este unul din cele 10buc. IAR -37 livrate ? (sau in curs de livrare) aviatiei militare in 1982.
Ramane intrebarea daca IAR Brasov a reusit sa onoreze comanda de 10 buc. sau a ramas doar la faza de un singur exemplar cel din poza prezentat la expo. :roll:

Aceasta postare a fost editata de Cantacuzino: 12 October 2007 - 12:40 PM


#16 Useril este offline   eugen 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1530
  • Inregistrat: 02-November 04
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Aviatie post WWII

Postat 12 October 2007 - 12:34 PM

Eu am zis/presupus ca n-are cum sa fie IAR-37, pentru ca ala (IAR-37) e biplanul ultracunoscut, si nu cred ca cineva ar fi acceptat sa existe doua avioane cu acelasi nume. De IAR-34 eu unul n-am auzit, da' asta nu inseamna ca n-o fi existat.
Am impresia ca pe avion scrie mai degraba ceva cu "Is??-??", dar cum poza nu-i prea buna...

P.S. Oricum nici "Is" nu este corect pentru ca se scria cu majuscule (IS - Iosif Silimon)

Aceasta postare a fost editata de eugen: 12 October 2007 - 12:39 PM


#17 Useril este offline   Cantacuzino 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 717
  • Inregistrat: 22-February 05

Postat 12 October 2007 - 12:53 PM

Citeaza

Eu am zis/presupus ca n-are cum sa fie IAR-37, pentru ca ala (IAR-37) e biplanul ultracunoscut, si nu cred ca cineva ar fi acceptat sa existe doua avioane cu acelasi nume. De IAR-34 eu unul n-am auzit, da' asta nu inseamna ca n-o fi existat.
Am impresia ca pe avion scrie mai degraba ceva cu "Is??-??", dar cum poza nu-i prea buna...

P.S. Oricum nici "Is" nu este corect pentru ca se scria cu majuscule (IS - Iosif Silimon


Da posibil sa nu fie IAR -37 scris pe fuselaj. dar to cu IAR... incepe si cu doua cifre se termina. Deci mai trebuie sapat. Oricum dupa cum arata este tot un derivat al IAR - 28MA

#18 Useril este offline   mack 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 697
  • Inregistrat: 15-April 05
  • Location:Iasi, Romania

Postat 12 October 2007 - 12:54 PM

Cantacuzino, la Oct 12 2007, 12:13 PM, a spus:

Deci sa recapitulam:
Motoplanorul IS-28M2 este redenumit IAR 34
IS-28M2 modificat in avioneta IAR-28MA si este redenumita IAR-37.
Cel din poza avand insemnele militare (stele) inseamna ca este unul din cele 10buc. IAR -37 livrate ? (sau in curs de livrare) aviatiei militare in 1982.

Eu cred ca situatia este putin mai complicata.

IAR (sau IS dupa unele surse) 28MA era un IS-28 M2 cu planurile "scurte". Oricum era vorba despre un biloc cu locuri alaturate si tren de aterizare escamotabil cu bechie.

Eu am vazut - cu ochii mei - o astfel de masinarie (IS 28MA) pe aerodromul Focsani, prin '85-'87. Erau vopsite intr-o schema cu un grafism similar motoplanorului IS 28M2 dar cu rosul inlocuit cu bleu.

Ce am fotografiat eu nu-i nici biloc si n-are nici tren escamotabil cu bechie. Em m-am gandit ca ar putea fi o evolutie din motoplanorul IS-28M1 (tandemul cu tren monojamba) dar n-am nicio dovada in acest sens.

parerea mea,
mack

#19 Useril este offline   Cantacuzino 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 717
  • Inregistrat: 22-February 05

Postat 12 October 2007 - 01:01 PM

Citeaza

Ce am fotografiat eu nu-i nici biloc si n-are nici tren escamotabil cu bechie


E bine ca ti-ai amintit de acest detaliu important (in poza nu se vede).
Dar pt ce -i trebuia armatei un avion ultrausor monoloc? :-)

#20 Useril este offline   mack 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 697
  • Inregistrat: 15-April 05
  • Location:Iasi, Romania

Postat 12 October 2007 - 01:50 PM

Cantacuzino, la Oct 12 2007, 01:01 PM, a spus:

E bine ca ti-ai amintit de acest detaliu important (in poza nu se vede).
Dar pt ce -i trebuia armatei un avion ultrausor monoloc? :-)

@Cantacuzino - Tu chiar crezi ca memoria unui pusti de 9 ani - chiar unul ahtiat dupa avioane - este asa de puternica incat sa-i permita acu' (la 33) sa spuna cu certitudine ca era monoloc?

Afirmatia "nu-i biloc" trebuia formulata de fapt asa:
sigur nu-i biloc cu locuri alaturate (cote-a-cote) iar daca ma uit in poza nu vad plansa de bord "din spate", necesara unei eventuale "aranjari" biloc tandem. Este foarte probabil sa fe monoloc, daca ma uit si la dimensiunile / geometria cupolei. La limita poate un biloc simpla-comanda, dar asta-i parca prea de tot.

Eu ma uit de mult timp la poza asta si poate sa-mi scape esentialul dar singura legatura pe care am putut s-o fac a fost IS-28M1, adica acesta:
http://www.the-blueprints.com/blueprints/m...n-i/18368/view/

mack

Arata acest topic


  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi