Forum Machete,Modelism,Hobby: Camioane "tragaci" in Aviatia Militara - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Camioane "tragaci" in Aviatia Militara altele decat DAC-665

#1 Useril este offline   mack 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 697
  • Inregistrat: 15-April 05
  • Location:Iasi, Romania

Postat 14 July 2007 - 08:50 AM

Salutare,

Poate cineva sa-mi spuna ce tipuri de autocamioane au fost folosite de catre Aviatia Militara pe post de "tragaci" inainte de DAC-665(T)?!

De existenta unor desene pentru DAC-665 nu mai intreb; subiectul a fost lansat deja de un coleg forumist, fara niciun rezultat :(

Multumesc,
mack

Aceasta postare a fost editata de mack: 14 July 2007 - 08:51 AM


#2 Useril este offline   narcis 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 98
  • Inregistrat: 26-June 06

Postat 14 July 2007 - 02:13 PM

Salut!

Pentru MIG-uri, inainte dar si dupa celebrele DAC-uri sau folosit camioane rusesti ( sovietice ) URAL si ZIL. Nu mai stiu ce tip erau, adica URAL... sau ZIL...Foarte, foarte putin, in anumite cazuri s-a folosit tractorul U 650. Se mai folosea forta mecanicilor si a tehnicienilor atunci cand se parca sau trebuia bagat in hangar avionul, pentru lucrari de reparatii si intretineri.
De la fostii mei colegi, care au exploatat la sol primele tipuri de MIG-uri stiu ca se foloseau camioane SARATOV.

De ce se foloseau camioane pe post de " tragaci " ? Pentru ca atunci cand trageai avionul, in camion puneai husele, calele rotilor, anumite capace de protectie, carnetele avionului dar si altele.

Pentru elicoptere si avioane de tipul An-24, An-26 si An-30, s-a folosit pe post de " tragaci " tractorul U 650.

Pentru avionul C-130 Hercules se foloseste un " tragaci " numit SCHOFF. Este special construit pentru avioanele mari si se foloseste pe aproape toate aeroporturile civile din lume dar si pe cele militare acolo unde sunt asemenea avioane.

Pe la jumatatea anilor '90, fabrica de la Campulung Muscel a produs 2 tipuri de " masinute " special construite pentru a deveni " tragaci ".
Erau ceva in genul masinutelor de pe terenurile de golf, erau echipate cu motor de DACIE si erau alimentate cu benzina - vorbesc serios, fara gluma.
Una dintre ele era construita pentru a trage elicoptere iar cealalta avea din ce imi aduc aminte, ceva hidraulic - o " inventie " a fabricii - care marea puterea motorului si putea trage dupa ea greutate mai mare.
Toate bune si frumoase pana la proba practica.
" Masinuta " fara partea hidraulica, a tras fara probleme elicoptere de tipul IAR-316 Allouete, IAR-330 Puma, Mi-8 si Mi-17. La avioanele An-24, An-26 si An-30 a incercat dar nu a putut.
" Masinuta " cu partea hidraulica, a tras fara probleme elicopterele dar cand a fost vorba la avioane...s-a fortat un pic si...s-a dus dracu, scuze pentru termen, si hidraulica si motor si in secunda urmatoare au urcat " masinutele " in camion si dusi au fost. Nici ca i-am mai vazut de atunci si nici nu am mai auzit de ei.
Avioanele aveau fiecare o greutate cuprinsa intre 21 si 25 tone. Probabil ca pentru MIG-uri erau bune, cine stie pentru ca acolo nu au fost sa incerce.



P.S Pentru elicopterul IAR-316 Allouete se mai folosea pe post de " tragaci ", 3-4 oameni. Adica, mecanici, electricieni si mai rar piloti. Unul tragea de vodila iar ceilalti impingeau. Cateodata, pe cel care tragea... il mai lasam singur...

#3 Useril este offline   mack 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 697
  • Inregistrat: 15-April 05
  • Location:Iasi, Romania

Postat 15 July 2007 - 11:44 AM

narcis, la Jul 14 2007, 02:13 PM, a spus:

Pentru MIG-uri, inainte dar si dupa celebrele DAC-uri sau folosit camioane rusesti ( sovietice ) URAL si ZIL. Nu mai stiu ce tip erau, adica URAL... sau ZIL...

Pe la jumatatea anilor '90, fabrica de la Campulung Muscel a produs 2 tipuri de " masinute " special construite pentru a deveni " tragaci ".
Erau ceva in genul masinutelor de pe terenurile de golf, erau echipate cu motor de DACIE si erau alimentate cu benzina - vorbesc serios, fara gluma.
Una dintre ele era construita pentru a trage elicoptere iar cealalta avea din ce imi aduc aminte, ceva hidraulic - o " inventie " a fabricii - care marea puterea motorului si putea trage dupa ea greutate mai mare.

Narcis, multam de informatie. Asta inseamna ca un Ural-375D vopsit in culori romanesti - "dupa ureche" - nu-i chiar un sacrilegiu :)
Acum pot sa sper si la ceva informatii despre vodilele MIG-ului 21? o poza ... un desen ceva?

Cat despre masinuta de Muscel, este foarte probabil ca acel "ceva hidraulic" sa fi fost un convertizor (hidraulic) de cuplu legat (sau nu) la o cutie de viteze automata. In cazul acestuia - spre deosebire de transmisia cu ambreiaj cu frictiune - faza tranzitorie de "debraiere / ambreiere" poate fi mentinuta o durata mai indelungata, fara a produce uzura (doar incalzirea fluidului de lucru). aplicati-mi pare perfect adaptata pt. functia "de tragaci", realizarea insa...:)

mack

Aceasta postare a fost editata de mack: 15 July 2007 - 11:45 AM


#4 Useril este offline   narcis 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 98
  • Inregistrat: 26-June 06

Postat 17 July 2007 - 02:12 PM

Da, asa este. Era vorba despre un convertizor hidraulic.

Desene, schite sau poze cu vodila de MIG-21 nu am vazut decat in Manualul de Intretinere al avionului sau in Catalogul de Utilaje care deservesc avionul. Nu cred sa gasesti desene sau schite in alta parte. Poze doar cu vodila, la fel. Poate doar cu vodila montata la roata avionului. Poate.
Daca esti din Bucuresti, incearca la Muzeul Aviatiei. Acolo, s-ar putea sa gasesti vodila de MIG-21 F13. Din ceea ce imi aduc aminte aceasta vodila de F13 era dpdv constructiv mai simpla decat vodila pentru celelalte variante de MIG-21 care au fost in RoAF.

Camionul " tragaci " era vopsit in verde cu cocarda tricolora pe cele 2 usi ale cabinei soferului. Jentile rotilor erau vopsite in negru sau in culoarea masinii. Barile de protectie erau vopsite in negru.


P.S. Una dintre cele mai frumoase amintiri pe care le am din anii petrecuti in aviatie este aceea ca in 1990 si 1991 la Ianca, am vazut zburand MIG-15. Frumos dar facea deranj mare. La Ianca erau destul de multe MIG-uri-15, aproape toate in stare de functionare. Ulterior au iesit la pensie si nu stiu ce s-a intamplat cu ele.

#5 Useril este offline   zapacitu 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 335
  • Inregistrat: 13-August 06

Postat 17 July 2007 - 03:38 PM

Scuzati-mi incultura, dar ce e aia vodila? :-?
Tija aia galbena sau rosie cu doua rotite cu care se tracteaza MiGu'?

asta?

http://myaviation.net/?pid=00441965

http://myaviation.net/?pid=00441980

#6 Useril este offline   mack 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 697
  • Inregistrat: 15-April 05
  • Location:Iasi, Romania

Postat 17 July 2007 - 06:03 PM

zapacitu, la Jul 17 2007, 03:38 PM, a spus:

Scuzati-mi incultura, dar ce e aia vodila?  :-?
Tija aia galbena sau rosie cu doua rotite cu care se tracteaza MiGu'?

asta?

exact despre aia este vorba

#7 Useril este offline   zapacitu 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 335
  • Inregistrat: 13-August 06

Postat 29 July 2007 - 10:14 PM

Asta din planu' 2 ce camion e? :whistle:

Imagine postata

#8 Useril este offline   horia 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2972
  • Inregistrat: 24-April 05

Postat 29 July 2007 - 10:35 PM

74.22% e Zis 151. restul e Zil 157.

Aceasta postare a fost editata de horia: 29 July 2007 - 10:36 PM


#9 Useril este offline   LDH 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1430
  • Inregistrat: 20-September 06
  • Location:Bucuresti

Postat 29 July 2007 - 10:46 PM

Adica cu 10 roti ZIS 151 sau cu 6 roti ZIL 157

Toate cele bune,

#10 Useril este offline   horia 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2972
  • Inregistrat: 24-April 05

Postat 29 July 2007 - 11:01 PM

am vazut roate de rezerva in spatele cabinei , deci 100% este Zis-151 cu 10+1 roti.

#11 Useril este offline   Kamob 50 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1970
  • Inregistrat: 13-May 06

Postat 30 July 2007 - 12:22 PM

zapacitu, la Jul 29 2007, 11:14 PM, a spus:

Asta din planu' 2 ce camion e?  :whistle:

Imagine postata

:-o :-o :-o
Cine e curios ce e in planul 2????????????????????????????????
De unde ai imaginea cu MiG-ul?????????????????????????????????????????????????????????????
:-D ;-) :lol:

Mai ai si altele? :-o

#12 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4956
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 30 July 2007 - 04:27 PM

Poza a aparut in MiG-21 Walkaround Part1 de la Squadron (Nr. 37) alaturi de:

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: 1.JPG


#13 Useril este offline   zapacitu 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 335
  • Inregistrat: 13-August 06

Postat 30 July 2007 - 07:52 PM

Citeaza

 
Cine e curios ce e in planul 2????????????????????????????????
De unde ai imaginea cu MiG-ul?????????????????????????????????????????????????????????????
 
Mai ai si altele? 

Avand in vedere ca pozele cu MiG-21 romanesti cu stele sunt la fel de raspandite ca elefantii roz, credeam ca le stie toata lumea pe alea care sunt. Pardon, care este :whistle:

Citeaza

Poza a aparut in MiG-21 Walkaround Part1 de la Squadron (Nr. 37) alaturi de:


Exact.
In aceeasi brosurica mai sunt 3 poze cu MiG-uri romanesti. Ia sa vedem cine le gaseste primu...

http://betah.co.il/BookDetails.aspx?BookNa...art%201&id=2313

#14 Useril este offline   goposaurus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2091
  • Inregistrat: 22-June 06
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Aviatia, in general

Postat 30 July 2007 - 08:07 PM

Ca sa revenim la subiect... :whistle:
Intre '91 si '96 (cand mai eram si eu pe la Bobocu) L-urile 29 si 39 erau tractate de Dac-uri si SR-uri. Ocazional si de Ural-ul ,,agregat de pornire''.
Actualmente, la Otopeni An-urile sunt tractate de un ... tractor ,,fabricat in Romania''. Ca si mai toate elicopterele, de altfel.

#15 Useril este offline   mack 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 697
  • Inregistrat: 15-April 05
  • Location:Iasi, Romania

Postat 30 July 2007 - 10:07 PM

gopo, la Jul 30 2007, 08:07 PM, a spus:

Ca sa revenim la subiect... :whistle:
Intre '91 si '96 (cand mai eram si eu pe la Bobocu) L-urile 29 si 39 erau tractate de Dac-uri si SR-uri. Ocazional si de Ural-ul ,,agregat de pornire''.
Actualmente, la Otopeni An-urile sunt tractate de un ... tractor ,,fabricat in Romania''. Ca si mai toate elicopterele, de altfel.

Multam Gopo,

Cand spui "Ural-ul agregat de pornire" banuiesc ca te referi la masinaria la care ai facut walkaround (APA-5?!)

http://www.cartula.net/modules/ipboard/ind...topic=850&st=15

Si pentru ca tot ai adus vorba, crezi ca poti sa ne bucuri cu ceva imagini ale autospecialei (APA-80?!) pe sasiu Zil-131 care se vede alaturi de Hercules?

http://www.cartula.net/modules/ipboard/ind...topic=2476&st=0

Si pentru ca n-am alta idee, cred ca am sa propun un vot pentru a evalua cine este de acord cu un autocamion Ural-375D vopsit in culori romanesti pe post de tragaci pentru un MIG :)

mack

#16 Useril este offline   goposaurus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2091
  • Inregistrat: 22-June 06
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Aviatia, in general

Postat 31 July 2007 - 07:11 AM

Sper sa pot sa fac macar o poza autospecialei. Pentru stiinta dvs., aia e ,, masina cu azot'', adica da azot celor nevoiasi (pe la o jamba, ceva).

#17 Useril este offline   horia 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2972
  • Inregistrat: 24-April 05

Postat 31 July 2007 - 04:38 PM

http://www.cardatabase.net/search/photo_se...php?id=00053805

#18 Useril este offline   mack 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 697
  • Inregistrat: 15-April 05
  • Location:Iasi, Romania

Postat 31 July 2007 - 08:05 PM

Scena evocata mai sus... surprinsa din alt unghi

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: 001.jpg


#19 Useril este offline   mack 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 697
  • Inregistrat: 15-April 05
  • Location:Iasi, Romania

Postat 31 July 2007 - 08:07 PM

si un tragaci dedicat

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: 002.jpg


Arata acest topic


Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi