Postat 14 July 2007 - 02:13 PM
Salut!
Pentru MIG-uri, inainte dar si dupa celebrele DAC-uri sau folosit camioane rusesti ( sovietice ) URAL si ZIL. Nu mai stiu ce tip erau, adica URAL... sau ZIL...Foarte, foarte putin, in anumite cazuri s-a folosit tractorul U 650. Se mai folosea forta mecanicilor si a tehnicienilor atunci cand se parca sau trebuia bagat in hangar avionul, pentru lucrari de reparatii si intretineri.
De la fostii mei colegi, care au exploatat la sol primele tipuri de MIG-uri stiu ca se foloseau camioane SARATOV.
De ce se foloseau camioane pe post de " tragaci " ? Pentru ca atunci cand trageai avionul, in camion puneai husele, calele rotilor, anumite capace de protectie, carnetele avionului dar si altele.
Pentru elicoptere si avioane de tipul An-24, An-26 si An-30, s-a folosit pe post de " tragaci " tractorul U 650.
Pentru avionul C-130 Hercules se foloseste un " tragaci " numit SCHOFF. Este special construit pentru avioanele mari si se foloseste pe aproape toate aeroporturile civile din lume dar si pe cele militare acolo unde sunt asemenea avioane.
Pe la jumatatea anilor '90, fabrica de la Campulung Muscel a produs 2 tipuri de " masinute " special construite pentru a deveni " tragaci ".
Erau ceva in genul masinutelor de pe terenurile de golf, erau echipate cu motor de DACIE si erau alimentate cu benzina - vorbesc serios, fara gluma.
Una dintre ele era construita pentru a trage elicoptere iar cealalta avea din ce imi aduc aminte, ceva hidraulic - o " inventie " a fabricii - care marea puterea motorului si putea trage dupa ea greutate mai mare.
Toate bune si frumoase pana la proba practica.
" Masinuta " fara partea hidraulica, a tras fara probleme elicoptere de tipul IAR-316 Allouete, IAR-330 Puma, Mi-8 si Mi-17. La avioanele An-24, An-26 si An-30 a incercat dar nu a putut.
" Masinuta " cu partea hidraulica, a tras fara probleme elicopterele dar cand a fost vorba la avioane...s-a fortat un pic si...s-a dus dracu, scuze pentru termen, si hidraulica si motor si in secunda urmatoare au urcat " masinutele " in camion si dusi au fost. Nici ca i-am mai vazut de atunci si nici nu am mai auzit de ei.
Avioanele aveau fiecare o greutate cuprinsa intre 21 si 25 tone. Probabil ca pentru MIG-uri erau bune, cine stie pentru ca acolo nu au fost sa incerce.
P.S Pentru elicopterul IAR-316 Allouete se mai folosea pe post de " tragaci ", 3-4 oameni. Adica, mecanici, electricieni si mai rar piloti. Unul tragea de vodila iar ceilalti impingeau. Cateodata, pe cel care tragea... il mai lasam singur...