Radu-Dan, la 3 Mar 2009, 15:32, a spus:
Maverik, ai mentionat:
"Daca a fost motor in linie tot ce e posibil ca proiectantii de la IAR Brasov sa fi proiectat botu avionului copiind pe cel al Me-109E/F sau poate pe a italianului Machhi?o"
Proiectantii de la IAR nu au avut niciodata in vedere copierea borului de Me-109E/F.
Daca te documentai din cartea "IAR-80 Istoria unui erou necunoscut", aflai ca proiectul initial IAR-80 a prevazut o echipare cu motor in linie Junkers Jumo 211, deci motorul DB-ul montat (numai) pentru teste a fost introdus in capotajul pentru Jumo, aproape identice ca cele de la JRS-79B care erau mai lungi, s-a folosit inclusif radiatorul acestuia si conul elicei pentru a sa se incadra in diametrul anterior al capotajului. La exterior a fost adus la forma initiala din proiect cu o singura exceptie, motorul DB fiind mai usor decat Jumo a fost montat mai in fata pentru compensarea diferentei de greutate.
Maveric am intervenit pentru a te ajuta sa intelegi cum a fost cu avionul asta, ca autor al cartii mentionate ma ofer sa-ti dau un exemplar, iar dupa lectura nu se va mai lua nimeni de tine, citeste-o si sunt sigur vei deveni cunoscator ca ceilalti.
Ca sa scrim aceasta carte a fost nevoie de 10 ani de bantuit arhive oficiale si private, si nu am apucat sa punem totul in ea.
Salut tuturor!
Tocmai am primit cartea IAR-80 , editia in franceza , de la un distributor local( UK ) care a primit-o la randul sau de la cineva din Olanda ( cred) . Sunt cativa ani buni de cand imi doream cartea asta, as ca nu prea am last-o jos in ultimele 2 zile . Ce sa zic , jos palaria si respectele mele dvs. autorilor.
Dar deh , ca sa fiu cinstit , o semenea carte nu poate decat sa intarate pohta de cunoastere ca sa zic asa! Pentru avioane ca Bf-109 , Spit sau P-51 poti gasi informatii pana si despre ultimul nit, asa ca de ce nu si pentru IAR-80 ! Am cateva intrebari daca se poate, despre avioanele IAR-80 nr.0 si 1, si avioanele IAR-80 nr.13 si IAR-81C nr. 326 cu motor in linie.
IAR-80 nr. 0 si 1: daca inteleg corect , se pare ca incepand cu ianuarie 1940 prototipul a fost supus uni program de modificari ale celulei considerabile, iar cand a fost terminat si au reinceput zborurile , a fost renumerotat "1"?(destul de curios)
In celebrele poze color "1" pare sa arate ca un IAR-80 (1-50) normal, dar aici incepe nelamurirea , pentru ca in carte sunt numeroase poze din notita tehnica a avionului iar la pagina 47 e o poza care arata foarte clar botul si trenul de aterizare al unui aprat IAR-80( par sa fie retusate ? ).
Aparatul respectiv prezinta detalii care nu sunt comune cu nici un IAR-80 de serie , de exemplu forma parbrizului , trenul de aterizare cu un singur volet nearticulat la partea superioara( stiu ca au fost inlocuite cu modelul articulat ) si fantele de racire de pe fuselajul anterior , iar fuselajul anterior pare sa fie un pic mai scurt , plus carenajul prizei de are pt carburator de sub fuselaj lipseste...pe scurt acest aparat arata ca un hibrid intre prototip si avionul de serie ! De fapt , pare a fi acelasi IAR-80 nevopsit din lucarile Constructii Aeronautice Romanesti 1974 , sau Istoria Aviatie Romanesti- anii '80. ( vezi poza atasata).
Intrebare este , care este povestea acestui misterios IAR-80 ? Exista cumva mai multe poze din notita tehnica ?Ceva informatii ? Exista cumva poze pt IAR-80 nr. 1 din timpul incercarilor? Ma gandesc ca sunt 3-4 ani de cand informatiile cele mai noi ( la data respectiva ) pt cartea IAR-80 TMA au fost stranse, si poate intre timp a mai aparut ceva...
Referitor la aparatele cu motor Daimler-Benz: Habar nu aveam ca singura poza cu aparatul cu motor in linie cunoscuta de cativa ani buni prezinta aparatul IAR-81C nr.326 cu motor DB-605A! Profilul d-lui Morosanu e grozav , desi , dupa cum cineva a zis inaintea mea , ma asteptam la ceva in genul botului de la Bf-109G sau ceva de tipul MC-205 /G-55 etc. Desigur explicatia dvs e lamuritoare. Dar aceeasi intrebare ca mai sus ...intre timp au mai aparut ceva informatii referitoare la aceste aparate? Poze , schite , orice ? Ceva date despre performantele obtinute de "326"? Ce s-a intamplat cu acest aparat ?
Multumesc pentru timpul dvs.
PS : poza cu aparatul IAR-80 "hibrid" ...
Aceasta postare a fost editata de mack8: 23 July 2010 - 01:00 AM