Forum Machete,Modelism,Hobby: IAR80-81 Walkaround - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

  • 11 Pagini +
  • « Prima
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

IAR80-81 Walkaround Detalii pt. o macheta corecta de IAR 80

#121 Useril este offline   Pavel 

  • HOBBY PARK
  • Grup: Members
  • Postari: 1059
  • Inregistrat: 03-January 05

Postat 15 October 2005 - 03:34 PM

Mave, nu se vinde nici kitul si nici umbra lui, este inca in lucru, este prematur sa critici umbrele acestuea :bang:

Dicalul nu este inca in lucru, pana nu am masterul corect nu-l fac.

#122 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12661
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 15 October 2005 - 05:36 PM

Mave, nu se prea poate si satul si cu slanina in pod :bang:
1. Avioanele din cele patru variante de inmatriculare cerute de tine erau diferite. Peparcursul dezvoltarii IAR-ului, au aparut diverse modificari, asa ca avioanele cu numerele 1-40 erau nitel altfel decit cele cu umerele de la 40 - 80 si asa mai departe. Modificarile apar in lungimea avionului, pozitia trenului de aterizare, inaltimea avionului, numarul si pozitia tunurilor, geometria tablariei, etc. asa ca nu pot sa pun decaluri cu stele pe un avion din seria 10 - 40 de exemplu, pentru ca nu este corect.
2. Acele ramforsari de la ampenajul orizontal apar la avionele din prima serie si la cele din varianta Bo-Pi, de aceea ba le vezi, ba nu le vezi in fotografii!

#123 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4956
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 15 October 2005 - 06:20 PM

Ce-ti bati tastatura Z? Dar tu nu stii ca mave stie deja toate astea?

#124 Useril este offline   Maverick 

  • Maverick
  • Grup: Members
  • Postari: 652
  • Inregistrat: 11-December 04
  • Location:Turda
  • Interests:Mig's

Postat 16 October 2005 - 03:13 PM

:-? :bang: :-?
Imi pare rau... nu incercam sa critic umbrele si nicidecum nu ceream in mod expres sa fie kitu exact dupa ce spuneam eu acolo,nu am facut decat sa-mi spun parerea despre respectivu subiect care e Iar-80 si nu se specifica ce versiune de 80,nu? :-)
nu stiu chiar tot despre acest subiect :bang: :-D :-D
Va multumesc,lectia a ajuns la desavarsire pt ce sa mai postezi ca de aproape de fiecare data primesti cate o palma...numa bine va urez Maverick

#125 Useril este offline   radub 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2061
  • Inregistrat: 13-August 05

Postat 16 October 2005 - 06:59 PM

La prima vedere, din imagini se poate vedea ca aripile sunt specifice pentru avioanele din seria 181 in sus (minus zece bucati din seria 231 - 240), care poate include si versiunile BoPi si 81. O alegere inteleapta dupa parerea mea - cele mai multe versiuni posibile.
Ce voia Maverick, adica avionul lui Stana Vasile (sinistra "harca cu ciolane") nu poate fi inclusa in seria asta. Dar se poate modifica aripa daca e nevoie.
Cat despre forma carenajului, nu se vede clar - poate fi corecta. Pavel, da-mi un PM sau un semn daca ai nevoie de "ceva" ajutor.
Radu

#126 Useril este offline   Radu-Dan 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 244
  • Inregistrat: 10-December 08

Postat 03 March 2009 - 02:32 PM

Maverik, ai mentionat:
"Daca a fost motor in linie tot ce e posibil ca proiectantii de la IAR Brasov sa fi proiectat botu avionului copiind pe cel al Me-109E/F sau poate pe a italianului Machhi?o"

Proiectantii de la IAR nu au avut niciodata in vedere copierea borului de Me-109E/F.
Daca te documentai din cartea "IAR-80 Istoria unui erou necunoscut", aflai ca proiectul initial IAR-80 a prevazut o echipare cu motor in linie Junkers Jumo 211, deci motorul DB-ul montat (numai) pentru teste a fost introdus in capotajul pentru Jumo, aproape identice ca cele de la JRS-79B care erau mai lungi, s-a folosit inclusif radiatorul acestuia si conul elicei pentru a sa se incadra in diametrul anterior al capotajului. La exterior a fost adus la forma initiala din proiect cu o singura exceptie, motorul DB fiind mai usor decat Jumo a fost montat mai in fata pentru compensarea diferentei de greutate.

Maveric am intervenit pentru a te ajuta sa intelegi cum a fost cu avionul asta, ca autor al cartii mentionate ma ofer sa-ti dau un exemplar, iar dupa lectura nu se va mai lua nimeni de tine, citeste-o si sunt sigur vei deveni cunoscator ca ceilalti.
Ca sa scrim aceasta carte a fost nevoie de 10 ani de bantuit arhive oficiale si private, si nu am apucat sa punem totul in ea.

Aceasta postare a fost editata de Radu-Dan: 03 March 2009 - 02:42 PM


#127 Useril este offline   setal 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 254
  • Inregistrat: 24-November 08
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Modelism

Postat 01 July 2010 - 06:21 PM

Deoarece vreau sa fac un kit short run de IAR 80 la 1/32 cat mai corect imi trebuie o documentatie f buna....mai ales structura avionului......gen axonometrii.....(asa va arata si kitul ca o axonometrie-f multe photoetch-uri)

In mare am cam curatat netul de fotografii planuri etc.....

Astept un raspuns celor care poseda mai multe decat ceea ce este pe net

Multam

#128 Useril este offline   mack8 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 32
  • Inregistrat: 22-July 10

Postat 23 July 2010 - 12:56 AM

Vezi postareaRadu-Dan, la 3 Mar 2009, 15:32, a spus:

Maverik, ai mentionat:
"Daca a fost motor in linie tot ce e posibil ca proiectantii de la IAR Brasov sa fi proiectat botu avionului copiind pe cel al Me-109E/F sau poate pe a italianului Machhi?o"

Proiectantii de la IAR nu au avut niciodata in vedere copierea borului de Me-109E/F.
Daca te documentai din cartea "IAR-80 Istoria unui erou necunoscut", aflai ca proiectul initial IAR-80 a prevazut o echipare cu motor in linie Junkers Jumo 211, deci motorul DB-ul montat (numai) pentru teste a fost introdus in capotajul pentru Jumo, aproape identice ca cele de la JRS-79B care erau mai lungi, s-a folosit inclusif radiatorul acestuia si conul elicei pentru a sa se incadra in diametrul anterior al capotajului. La exterior a fost adus la forma initiala din proiect cu o singura exceptie, motorul DB fiind mai usor decat Jumo a fost montat mai in fata pentru compensarea diferentei de greutate.

Maveric am intervenit pentru a te ajuta sa intelegi cum a fost cu avionul asta, ca autor al cartii mentionate ma ofer sa-ti dau un exemplar, iar dupa lectura nu se va mai lua nimeni de tine, citeste-o si sunt sigur vei deveni cunoscator ca ceilalti.
Ca sa scrim aceasta carte a fost nevoie de 10 ani de bantuit arhive oficiale si private, si nu am apucat sa punem totul in ea.


Salut tuturor!

Tocmai am primit cartea IAR-80 , editia in franceza , de la un distributor local( UK ) care a primit-o la randul sau de la cineva din Olanda ( cred) . Sunt cativa ani buni de cand imi doream cartea asta, as ca nu prea am last-o jos in ultimele 2 zile . Ce sa zic , jos palaria si respectele mele dvs. autorilor. :hi:

Dar deh , ca sa fiu cinstit , o semenea carte nu poate decat sa intarate pohta de cunoastere ca sa zic asa! Pentru avioane ca Bf-109 , Spit sau P-51 poti gasi informatii pana si despre ultimul nit, asa ca de ce nu si pentru IAR-80 ! Am cateva intrebari daca se poate, despre avioanele IAR-80 nr.0 si 1, si avioanele IAR-80 nr.13 si IAR-81C nr. 326 cu motor in linie.

IAR-80 nr. 0 si 1: daca inteleg corect , se pare ca incepand cu ianuarie 1940 prototipul a fost supus uni program de modificari ale celulei considerabile, iar cand a fost terminat si au reinceput zborurile , a fost renumerotat "1"?(destul de curios)
In celebrele poze color "1" pare sa arate ca un IAR-80 (1-50) normal, dar aici incepe nelamurirea , pentru ca in carte sunt numeroase poze din notita tehnica a avionului iar la pagina 47 e o poza care arata foarte clar botul si trenul de aterizare al unui aprat IAR-80( par sa fie retusate ? ).

Aparatul respectiv prezinta detalii care nu sunt comune cu nici un IAR-80 de serie , de exemplu forma parbrizului , trenul de aterizare cu un singur volet nearticulat la partea superioara( stiu ca au fost inlocuite cu modelul articulat ) si fantele de racire de pe fuselajul anterior , iar fuselajul anterior pare sa fie un pic mai scurt , plus carenajul prizei de are pt carburator de sub fuselaj lipseste...pe scurt acest aparat arata ca un hibrid intre prototip si avionul de serie ! De fapt , pare a fi acelasi IAR-80 nevopsit din lucarile Constructii Aeronautice Romanesti 1974 , sau Istoria Aviatie Romanesti- anii '80. ( vezi poza atasata).

Intrebare este , care este povestea acestui misterios IAR-80 ? Exista cumva mai multe poze din notita tehnica ?Ceva informatii ? Exista cumva poze pt IAR-80 nr. 1 din timpul incercarilor? Ma gandesc ca sunt 3-4 ani de cand informatiile cele mai noi ( la data respectiva ) pt cartea IAR-80 TMA au fost stranse, si poate intre timp a mai aparut ceva...

Referitor la aparatele cu motor Daimler-Benz: Habar nu aveam ca singura poza cu aparatul cu motor in linie cunoscuta de cativa ani buni prezinta aparatul IAR-81C nr.326 cu motor DB-605A! Profilul d-lui Morosanu e grozav , desi , dupa cum cineva a zis inaintea mea , ma asteptam la ceva in genul botului de la Bf-109G sau ceva de tipul MC-205 /G-55 etc. Desigur explicatia dvs e lamuritoare. Dar aceeasi intrebare ca mai sus ...intre timp au mai aparut ceva informatii referitoare la aceste aparate? Poze , schite , orice ? Ceva date despre performantele obtinute de "326"? Ce s-a intamplat cu acest aparat ?

Multumesc pentru timpul dvs.

PS : poza cu aparatul IAR-80 "hibrid" ...

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: IAR_80_dumitrascu.jpg

Aceasta postare a fost editata de mack8: 23 July 2010 - 01:00 AM


#129 Useril este offline   MRX 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 109
  • Inregistrat: 16-November 07
  • Location:Alexandria
  • Interests:Aviatie, Istorie

Postat 24 July 2010 - 03:41 PM

Ceva pt setal. Poate le mai ai. Sper sa ajute.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: s07x.jpg
  • Imagine atasata: Dan_Iloiu___Modelism_small.jpg
  • Imagine atasata: IAR_80_81_Hawk_Publications___p16_small.jpg


#130 Useril este offline   setal 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 254
  • Inregistrat: 24-November 08
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Modelism

Postat 25 July 2010 - 04:44 PM

Vezi postareaMRX, la 24 Jul 2010, 16:41, a spus:

Ceva pt setal. Poate le mai ai. Sper sa ajute.



merci frumos.....o sa mai dureze proiectul.....momentan o sa apara o macheta noua pe piata....facuta in Romania.....IAR 99 1/48

#131 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12661
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 25 July 2010 - 05:29 PM

Setal, mai bune desene ca in revista Modelism, cea de pe vremea impuscatului, nu o sa gasesti. Din pacate nu mai stiu numerele...

#132 Useril este offline   setal 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 254
  • Inregistrat: 24-November 08
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Modelism

Postat 25 July 2010 - 05:49 PM

Vezi postareaZ-mare, la 25 Jul 2010, 18:29, a spus:

Setal, mai bune desene ca in revista Modelism, cea de pe vremea impuscatului, nu o sa gasesti. Din pacate nu mai stiu numerele...


Mmmmmm.....nu-s zice.....sunt in posesia unor documente ce seamana a ozalit-uri si a unor desene din cartile tehnice ale avionului.....momentan nu am timp sa le pun cap la cap dar la prima vedere pe ici si colo exista niste neconcordante intre planurile din modelism si ce am eu....(capota motorului.....si partea de fuselaj din spatele cupolei) dar tre sa studiez si pozele......e doar la prima vedere.....

#133 Useril este offline   paul 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 634
  • Inregistrat: 06-April 05

Postat 28 July 2010 - 09:09 AM

[quote name='mack8' date='23 Jul 2010, 01:56' post='113738']

Referitor la aparatele cu motor Daimler-Benz: Habar nu aveam ca singura poza cu aparatul cu motor in linie cunoscuta de cativa ani buni prezinta aparatul IAR-81C nr.326 cu motor DB-605A!

In cartea "IAR 80 istoria unui erou necunoscut" aparea sub poza cu IAR ul cu motor in linie explicatia ca ar fi cel motorizat cu DB 601. Au aparut alte informatii la editarea versiunii in franceza?

Setal ne poti da mai multe detalii cu privire la macheta de IAR 99? Va fi din rasina? Cand preconizezi ca va iesi la vanzare? Scuze pt off topic.

#134 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12661
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 28 July 2010 - 11:09 AM

Setal, ai dreptate, sunt unele inexactitati, dar asta provine de la varianta de avion desenata. Multe desene sunt de la seria zero, de exemplu, capota dreapta este valabila pentru prime numere. Abia dupa ce s-a schimbat motorul, cu unul mai mare, capotata a devenit bombata. Sau colimatorul, perna de cap, sistemul de asigurare a centurilor, a fost modificat in timp. Incearca sa iei legatura cu Radub, poate te ajuta el, stiu ca are ceva date mai noi despre IAR.
Paul, in legatura cu IAR-ul cu motor BD, datele sunt subtiri de tot. Nu se stie ce fel de radiator s-a folosit si unde a fost plasat, ca atare nu se stie configuratia exacta a capotei motorului, cum a fost rezolvata schimbarea centrului de greutate. Desenele existente sunt facute numai pe supozitii, e drept logice.

#135 Useril este offline   mack8 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 32
  • Inregistrat: 22-July 10

Postat 28 July 2010 - 08:52 PM

Vezi postareapaul, la 28 Jul 2010, 10:09, a spus:

In cartea "IAR 80 istoria unui erou necunoscut" aparea sub poza cu IAR ul cu motor in linie explicatia ca ar fi cel motorizat cu DB 601. Au aparut alte informatii la editarea versiunii in franceza?

Setal ne poti da mai multe detalii cu privire la macheta de IAR 99? Va fi din rasina? Cand preconizezi ca va iesi la vanzare? Scuze pt off topic.


In cartea the la TMA zice negru pe alb sub poza pe care o stim cu totii " incercarile avionului IAR-81C nr.326 cu motor DB-605A",iar in sectiunea profile e unul color al respectivului avion din toate partile ( exceptand din fata ). Pana or mai aparea ceva date , poze ale acestui avionului ( daca or mai apare), asta e tot ce omu' de rand are si stie!
De , acceasi poveste ca si cu IAR-47 , fotografii de pe vremea aceea aveau un talent teribil sa faca poze cu cat mai multa lume in jurul avionul ,sa nu se vada ceva din el ... :hi:

Aceasta postare a fost editata de mack8: 28 July 2010 - 08:52 PM


#136 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4956
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 28 July 2010 - 09:15 PM

Nu vreau sa fiu rau, dar cred ca nimeni nu (mai) stie ce e cu Iar-ul cu motor in linie...
Am auzit , la rind, de la aceeasi surse, ba nr.111, ba nu , 13, ba nu, 326....
Eu unul o sa mai astept, pina apare ACEA poza.

#137 Useril este offline   Radu-Dan 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 244
  • Inregistrat: 10-December 08

Postat 08 August 2010 - 05:23 PM

In carte am scris ca IAR-80 a fost proiectat si construit pentru motorul in linie Juhker Jumo 211, deci prototipul a fost construit conform calculelor pentru aceasta motorizare, inclusif capotajul motorului si cel al radiatorului. Foarte asemanator cu cel de pe JRS-79B.

Reamnintesc ca firma Junkers nu a livrat motoarele si SSA Directia tehnica a hotarat incercarea prototipului cu motorul IAR-14K, restul scrie in carte...

MAM-SSA a cerut adaptarea celulei pentru motorul DB-601Aa de 1175CP. La cererea IAR este trimis un Bf-109E al carui motor sa aibe cele mai putine ore de finctionare, acesta a fost Bf-109E nr.4 din Gr.7 Vt.

Motorul a fost montat pe IAR-80 Nr.13. Aici apare problema simpla dar neinteleasa de majoritate. Capote pentru DB-601 nu existau, in schimb existau cele ale prototipului pentru Jumo 211 cu care a fost acoperit motorul, iar radiatorul cel pentru Jumo, deasemeni coiful elicei la fel. Detaliile se pot observa din singura fotografie existenta.

Deasemeni dupa inlocuirea motoarelor IAR-14 IIc32 de pe primele aparate de serie cu motorul IAR-14K IVc32 s-a schimbat normal si capota.

Prototipul nr.0 a fost transformat in prototip pentru productia de serie, a mai suferit si el ceva modificari dupa care a fost identic cu toate avioanele din seria 1-50. Nu a existat o serie nr.0

Toate acestea sunt mentionate in carte, trebuie citita cu atentie, constat ca se amesteca informatii de pe net, neadevarate, cu continutul cartii sustinut de arhive, nu amestecati informatiile.

Varianta originala a cartii nu s-a epuizat si poate fi achizitionata oricand - 30 lei.

Dan Antoniu

#138 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12661
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 09 August 2010 - 07:36 AM

Bune precizari, poate mai lamuresc din mister.

Citeaza

Nu a existat o serie nr.0
Perfect adevarat, m-am exprimat gresit, voiam doar sa subliniez faptul ca o parte din desene apartin avionului nr.0.

#139 Useril este offline   mack8 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 32
  • Inregistrat: 22-July 10

Postat 02 December 2010 - 11:47 PM

Tocmai bantuiam pe net fara tinta , cand am dat peste poza asta pe un site rusesc...
http://www.wio.ru/gal2a/galf.htm

Aproape intact...daca rusii l-ar fi pastrat cumva ... :whistle:

#140 Useril este offline   Sheniloiu 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 326
  • Inregistrat: 03-December 08
  • Location:Timisoara

Postat 19 January 2011 - 02:19 PM

Setal, daca tu crezi ca ceva foto si ceva desene din notita tehnica pot batea 800 si de planse originale de fabrica, unele la 1:1, cotate si desenate dupa toate regulile desenului tehnic, e parerea ta. Plus manualele de piese de schimb, notita tehnica, sute de fotografii si ceva piese originale. Plus un an de munca pe rupte, cu o tipa neglijata si in final papuci dati (eu am primit papucii). Cu nopti nedormite si slabit vreo 5 kg.
Mai stiu pe un american care sustinea ca avionul a avut capotele motoarelor cilindrice. Ca a bagat el o fotografie in nu stiu ce program de interpretare si a iesit cilindric. Ca forma bombata e doar un joc de lumini. Atunci, cum ......(CNA) se ajunge de la sectiunea perfect circulara a inelului NACA la cea clar ovoidala a suportului voletilor de racire? Am avut desenele de fabrica, cotate la mm, nu doar o vaga impresie si mai stiu eu ce.
Am avut si o gramada de chestii lipsa, dar nu in puncte importante.
Mai am ceva idei referitoare la partea tehnica a constructie, ce ar explica unele aspecte ciudate (s-a intrebat cineva vreodata cum au aparut Z-urile de prindere a invelisului aripilor la lonjeroane?), dar prefer sa le mai rumeg si sa ma mai documentez.
Toate bune!

Arata acest topic


  • 11 Pagini +
  • « Prima
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi