Yak-23 in Romania
#1
Postat 19 April 2007 - 04:19 PM
http://cartula.net/s...237/yak-23.html
Printre altele, se mentiona ca un Yak-23 a ajuns in Yugoslavia - pe atunci aflata "la cutite" cu URSS, ulterior fiind transferat in SUA
El nu a fost livrat de o tara anume (Cehoslovacia, cum mentioneaza Tatuca) ci de un pilot care a cerut azil politic.
Pilotul se numea Mihail Diaconu si a dezertat in data de 24 iunie 1953.
Avionul a fost testat in Yugoslavia, unde a efectuat 21 de zboruri cu 3 piloti diferiti. Facut pachet, a fost trimis in SUA unde a zburat de 8 ori la Wright-Patterson AFB intre 4 si 25 Nov. 1953. Dezmembrat si impachetat din nou la bordul unui C-124 a fost trimis inapoi in Yugoslavia, si de acolo in Romania - probabil cu trenul.
Am un articol destul de deataliat pe acest subiect, scris de istoricul american Bill Getz, insa acesta evita sa numeasca direct tara de origine (zice Romania sau Bulgaria), precum si faptul ca a fost "livrat" de un pilot dezertor (probabil pentru a-i proteja identitatea) -- daca il vreti PM cu adresa de mail.
Numele pilotului l-am aflat dintr-un scurt articol in ceva ziar romanesc de prin anii 90 - il mai am decupat pe undeva. Toata povestea, inclusiv numele, mi-a fost confirmata de un pasionat de aviatie militara din Serbia (recent, pe un alt forum) de la care am si poza urmatoare, cu Yak-ul romanesc in Yugoslavia, cu insemnele sterse:
Daca mai are cineva detalii, sunt binevenite...
P.S. Pana la urma stie cineva exact cate Yak-23 a avut Romania - eu stiam de 62 plus 4 Yak-17, Tatuca zice de 40 si 8 duble Yak-17?
#2
Postat 19 April 2007 - 11:18 PM
inante insa, si cu asta ma leg de intrebarea ta, la Pipera tatal meu a participat la transformarea a 4 simple, in duble, doua fiind pt bulgari. Rusii de la Yakovlev, in frunte cu col.Aritonov au supervizat si omologat transformarea.Pilotul eseior al ARMV-2, era renumitul, la aceea vreme, cpt. av Octavian Bacanu.In probe, Bacanu facea serii de cite 100 de tonouri cu Yak-ul 23, deasupra caii ferate Bucuresti-Constanta. Receptia pt. Fortele aeriene a facut-o mr.av. Borzea Nicolae, cel care a facut ulterior si receptia mig-ului 19. Cam atit.
Ma mai informez cind ajung pe la tata, poate stie si nr exact de yak-uri.
8-)
#4
Postat 20 April 2007 - 08:05 PM
ARMV-2 avea suficienta expertiza in constructia si modificarea avioanelor. Aici erau adunati toti specialistii fostelor Set, Icar si ASAM Cotroceni. Inclin sa cred ca cel putin ca si potential uman erau peste Yakovlev si chiar peste IAR Brasov.
#5
Postat 21 April 2007 - 10:23 AM
Cat despre Dc-ul romanesc si eu citisem pe undeva, demult ca au fost 4 transformate la Pipera.
un link: http://www.aviation....k/Yak-23UTI.jpg
#6
Postat 21 April 2007 - 10:50 AM
Cumva, din atitudinea oamenilor care au lucrat cu Yak-ul 23 pot spune ca a fost privit ca un aparat aproape romanesc. Nu de aceiasi atiudine s-a bucurat MIG-ul 15 sau 17 sau 19 Asta din ce am simtit eu in discutiile cu ei.
#7
Postat 21 April 2007 - 11:23 AM
Ar mai fi si "proba inversa" - Yak-11 modificat in simpla comanda pt. Bacanu - cel albastru de la muzeul militar.
Poate in anii 50 mai exista si amintirea excelentelor Yak-9/3 cu care s-au luptat ai nostrii prin stepele Ucrainei si peste Moldova - atunci MiG era aproape anonim.
In schimb multe din MiG-urile 15 sosite "de noi" erau de fapt ciuruite de Sabre in Coreea, peticite, descentrate si trantite de coreeni si chinezi care habar n-avea ce e ala un avion
Aceasta postare a fost editata de zapacitu: 21 April 2007 - 11:24 AM
#8
Postat 21 April 2007 - 11:42 AM
tarzan poti sa te interesezi te rog, de cifrele tactice la 23 in momentul venirii si in primii ani la zbor in Romania?? Cred ca e ceva ce pute aici...asta este de fapt si motivul pentru care nu am facut macheta cu inmatricularea romaneasca(as fi vrut sa fac Nr 11 al lui Dumitru Balaur, cand a interceptat Il-u' 28). Logic ne gandim cu totii la rosu bordat alb...DAR in cateva foto alb-negru se vede clar ca nu au bordaj alb si mai ales nuanta de gri e in asa fel incat tind sa cred ca erau albastre.Alta problema care ma duce cu gandul la albastru: acelasi tip de "font" ca si la Yak-17 UTI si mai ales faptul ca au venit impreuna in acelasi timp si 23 si 17 UTI.E chiar o problema serioasa.Ulterior si mai ales dupa sosirea migului 15 au inceput sa fie fotografii cu cifre cu margine alba.
Numai Bine!
#9
Postat 15 January 2012 - 03:00 PM
#10
Postat 28 May 2012 - 07:21 PM
Salut ,sunt nou pe site,dar intru in discutie pentru ca am ceva despre Yak-23,in speta cele care au zburat la Caransebes.Tatal meu a zburat Yk-23 la Ianca,Caransebes si la Giarmata.Un coleg de promotie,Col Zagara Costantin a zburat mai mult timp Yak-23 fiin pana in 1960 la Caransebes.Cat despre Lt.Mihai Diaconu nu a dezertat,i s-a facut rau in timpul unui exercitiu cu escadrila,si cand s-a simtit mai bine nu a realizat ca trecuse la sarbi,conform celor povestite de d-l col.Zagara sursa fiind chiar Mihai Diaconu,dupa cativa ani(a fost dat la schimb pentru un echipaj sarbesc obligat sa aterizeze la noi) apovestit ca a fost interceptat de doua Messerschmitt-uri sarbesti,le-a avariat dar pana la urma a pus avionul pe burta undeva pe un camp,a fost capturat de sarbi,torturat pentru informatii si "ascuns".avionul nu se stie ce s-a intamplat cu el dar e foarte posibil ca cel de la americani sa fie "35"-ul lui Diaconu.De asemenea in ziarul de aviatie aradean "Orizont Aviatic" din martie 2006,se gaseste povestea relatata de insusi Mihai Diaconu,deci nu a dezertat.
Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 28 May 2012 - 08:53 PM
Motiv editare: citat inutil
#11
Postat 11 June 2012 - 09:42 AM
Inclin sa cred ca modelul modificat la noi a fost un simplu prototip si nu a existat o serie de avioane de genul asta.
#13
Postat 14 June 2012 - 09:45 AM
zapacitu, la 19 April 2007 - 04:19 PM, a spus:
Avionul a fost testat in Yugoslavia, unde a efectuat 21 de zboruri cu 3 piloti diferiti. Facut pachet, a fost trimis in SUA unde a zburat de 8 ori la Wright-Patterson AFB intre 4 si 25 Nov. 1953. Dezmembrat si impachetat din nou la bordul unui C-124 a fost trimis inapoi in Yugoslavia, si de acolo in Romania - probabil cu trenul.
Which serial or c/n was this Diakonu's YAK-23 in Romanian AF, before the defects to Yugoslavia?
#14
Postat 14 June 2012 - 10:34 AM
Serial no. 135
Service entrance: 1951
here's a short story about that...
http://i33.tinypic.com/xqaxhi.jpg
Aceasta postare a fost editata de claudiu_ne2000: 14 June 2012 - 10:40 AM
#15
Postat 15 June 2012 - 11:13 PM
claudiu_ne2000, la 14 June 2012 - 10:34 AM, a spus:
Serial no. 135
Service entrance: 1951
here's a short story about that...
http://i33.tinypic.com/xqaxhi.jpg
Thank you, claudiu_ne2000