Forum Machete,Modelism,Hobby: Yak-23 - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Yak-23 in Romania

#1 Useril este offline   zapacitu 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 335
  • Inregistrat: 13-August 06

Postat 19 April 2007 - 04:19 PM

Tatuca a postat recent un articol despre Yak-23:
http://cartula.net/s...237/yak-23.html

Printre altele, se mentiona ca un Yak-23 a ajuns in Yugoslavia - pe atunci aflata "la cutite" cu URSS, ulterior fiind transferat in SUA
El nu a fost livrat de o tara anume (Cehoslovacia, cum mentioneaza Tatuca) ci de un pilot care a cerut azil politic.

Pilotul se numea Mihail Diaconu si a dezertat in data de 24 iunie 1953.
Avionul a fost testat in Yugoslavia, unde a efectuat 21 de zboruri cu 3 piloti diferiti. Facut pachet, a fost trimis in SUA unde a zburat de 8 ori la Wright-Patterson AFB intre 4 si 25 Nov. 1953. Dezmembrat si impachetat din nou la bordul unui C-124 a fost trimis inapoi in Yugoslavia, si de acolo in Romania - probabil cu trenul.

Am un articol destul de deataliat pe acest subiect, scris de istoricul american Bill Getz, insa acesta evita sa numeasca direct tara de origine (zice Romania sau Bulgaria), precum si faptul ca a fost "livrat" de un pilot dezertor (probabil pentru a-i proteja identitatea) -- daca il vreti PM cu adresa de mail.

Numele pilotului l-am aflat dintr-un scurt articol in ceva ziar romanesc de prin anii 90 - il mai am decupat pe undeva. Toata povestea, inclusiv numele, mi-a fost confirmata de un pasionat de aviatie militara din Serbia (recent, pe un alt forum) de la care am si poza urmatoare, cu Yak-ul romanesc in Yugoslavia, cu insemnele sterse:
Imagine postata

Daca mai are cineva detalii, sunt binevenite...

P.S. Pana la urma stie cineva exact cate Yak-23 a avut Romania - eu stiam de 62 plus 4 Yak-17, Tatuca zice de 40 si 8 duble Yak-17?

#2 Useril este offline   ovi one 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 99
  • Inregistrat: 02-June 06

Postat 19 April 2007 - 11:18 PM

Tatal meu a fost subofiter tehnic( ulterior maistru militar) la Caransebes, la data cind s-a intimplat "fuga la sirbi".
inante insa, si cu asta ma leg de intrebarea ta, la Pipera tatal meu a participat la transformarea a 4 simple, in duble, doua fiind pt bulgari. Rusii de la Yakovlev, in frunte cu col.Aritonov au supervizat si omologat transformarea.Pilotul eseior al ARMV-2, era renumitul, la aceea vreme, cpt. av Octavian Bacanu.In probe, Bacanu facea serii de cite 100 de tonouri cu Yak-ul 23, deasupra caii ferate Bucuresti-Constanta. Receptia pt. Fortele aeriene a facut-o mr.av. Borzea Nicolae, cel care a facut ulterior si receptia mig-ului 19. Cam atit.
Ma mai informez cind ajung pe la tata, poate stie si nr exact de yak-uri.
8-)

#3 Useril este offline   zapacitu 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 335
  • Inregistrat: 13-August 06

Postat 20 April 2007 - 07:11 PM

Excelent!
O sa te rog sa-l intrebi daca mai tine minte numarul de bord al avionului fugit la sarbi, si eventual cele transformate in duble comenzi. Cele "pentru bulgari" au venit de la ei sau erau din ale noastre?
Una am gasit-o chiar aici pe forum
Imagine postata

#4 Useril este offline   ovi one 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 99
  • Inregistrat: 02-June 06

Postat 20 April 2007 - 08:05 PM

In privinta numerelor nu isi aminteste, pe vremea aia le baga in seama numai in masura in care erau programate la reparatie. Altfel , dublele au fost facute numai la noi. Nu stiu sa se fi facut duble in alta parte, aici incluzindu-i si pe rusi. Yakovlev a trimis comisia tehnica sa incerce transformarea pe cele romanesti. De altfel Yak a acceptat si preluat ceva inovatii romanesti si pt YAK-ul 11. Tot aici, la noi, s a pus la punct o procedura mai sigura de pornire a motorului principal al Yak-ului 17UTI care datorita solutiei de pornire cu motor in 2 timpi, era extrem de predispus la incendii
ARMV-2 avea suficienta expertiza in constructia si modificarea avioanelor. Aici erau adunati toti specialistii fostelor Set, Icar si ASAM Cotroceni. Inclin sa cred ca cel putin ca si potential uman erau peste Yakovlev si chiar peste IAR Brasov.

#5 Useril este offline   Tatuca 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 236
  • Inregistrat: 09-August 06

Postat 21 April 2007 - 10:23 AM

Salut! Din cate stiu, la rusi au existat trei variante de duble.Una a fost special conceputa pentru teste..un fel de Laborator volant(LL).Un astfel de avion zace in muzeu la Hodinka.
Cat despre Dc-ul romanesc si eu citisem pe undeva, demult ca au fost 4 transformate la Pipera.

un link: http://www.aviation....k/Yak-23UTI.jpg

#6 Useril este offline   ovi one 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 99
  • Inregistrat: 02-June 06

Postat 21 April 2007 - 10:50 AM

Salut! e posibil sa fi facut si rusii "duble" dar cred ca sunt ulterioare celor romanesti.Comisia tehnica condusa de col. Aritonov nu a adus in romania un proiect experimentat si statuat. Dubla romaneasca a fost priectata si executata de romani. Rusii si-au dat ok-ul si si-au notat
Cumva, din atitudinea oamenilor care au lucrat cu Yak-ul 23 pot spune ca a fost privit ca un aparat aproape romanesc. Nu de aceiasi atiudine s-a bucurat MIG-ul 15 sau 17 sau 19 Asta din ce am simtit eu in discutiile cu ei.

#7 Useril este offline   zapacitu 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 335
  • Inregistrat: 13-August 06

Postat 21 April 2007 - 11:23 AM

Yak a avut tot timpul relatii bune cu Ro - sa nu uitam licenta pt Yak-52 care inca aduce bani buni la Bacau.
Ar mai fi si "proba inversa" - Yak-11 modificat in simpla comanda pt. Bacanu - cel albastru de la muzeul militar.

Poate in anii 50 mai exista si amintirea excelentelor Yak-9/3 cu care s-au luptat ai nostrii prin stepele Ucrainei si peste Moldova - atunci MiG era aproape anonim.
In schimb multe din MiG-urile 15 sosite "de noi" erau de fapt ciuruite de Sabre in Coreea, peticite, descentrate si trantite de coreeni si chinezi care habar n-avea ce e ala un avion :lol:

Aceasta postare a fost editata de zapacitu: 21 April 2007 - 11:24 AM


#8 Useril este offline   Tatuca 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 236
  • Inregistrat: 09-August 06

Postat 21 April 2007 - 11:42 AM

Salut!
tarzan poti sa te interesezi te rog, de cifrele tactice la 23 in momentul venirii si in primii ani la zbor in Romania?? Cred ca e ceva ce pute aici...asta este de fapt si motivul pentru care nu am facut macheta cu inmatricularea romaneasca(as fi vrut sa fac Nr 11 al lui Dumitru Balaur, cand a interceptat Il-u' 28). Logic ne gandim cu totii la rosu bordat alb...DAR in cateva foto alb-negru se vede clar ca nu au bordaj alb si mai ales nuanta de gri e in asa fel incat tind sa cred ca erau albastre.Alta problema care ma duce cu gandul la albastru: acelasi tip de "font" ca si la Yak-17 UTI si mai ales faptul ca au venit impreuna in acelasi timp si 23 si 17 UTI.E chiar o problema serioasa.Ulterior si mai ales dupa sosirea migului 15 au inceput sa fie fotografii cu cifre cu margine alba.
Numai Bine!

#9 Useril este offline   Cassin 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 409
  • Inregistrat: 08-April 06
  • Location:Baia Mare
  • Interests:Machete statice avioane de orice fel (de preferinta cu elice din WW II) 1/72

Postat 15 January 2012 - 03:00 PM

Testele facute de americani: http://www.youtube.c...feature=related

#10 Useril este offline   virag-mihai 

  • Nou venit
  • Grup: New Users
  • Postari: 1
  • Inregistrat: 24-April 12

Postat 28 May 2012 - 07:21 PM

@'Tatuca
Salut ,sunt nou pe site,dar intru in discutie pentru ca am ceva despre Yak-23,in speta cele care au zburat la Caransebes.Tatal meu a zburat Yk-23 la Ianca,Caransebes si la Giarmata.Un coleg de promotie,Col Zagara Costantin a zburat mai mult timp Yak-23 fiin pana in 1960 la Caransebes.Cat despre Lt.Mihai Diaconu nu a dezertat,i s-a facut rau in timpul unui exercitiu cu escadrila,si cand s-a simtit mai bine nu a realizat ca trecuse la sarbi,conform celor povestite de d-l col.Zagara sursa fiind chiar Mihai Diaconu,dupa cativa ani(a fost dat la schimb pentru un echipaj sarbesc obligat sa aterizeze la noi) apovestit ca a fost interceptat de doua Messerschmitt-uri sarbesti,le-a avariat dar pana la urma a pus avionul pe burta undeva pe un camp,a fost capturat de sarbi,torturat pentru informatii si "ascuns".avionul nu se stie ce s-a intamplat cu el dar e foarte posibil ca cel de la americani sa fie "35"-ul lui Diaconu.De asemenea in ziarul de aviatie aradean "Orizont Aviatic" din martie 2006,se gaseste povestea relatata de insusi Mihai Diaconu,deci nu a dezertat.

Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 28 May 2012 - 08:53 PM
Motiv editare: citat inutil


#11 Useril este offline   grek 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 617
  • Inregistrat: 20-December 04
  • Location:Bucuresti
  • Interests:blindate si aviatie

Postat 11 June 2012 - 09:42 AM

In cartea despre YAK 23 a celor de la MMP Books nu se zice nimic despre modificarea in dubla comanda facuta la noi. In schimb e data o versiune de fabrica in dubla comanda.
Inclin sa cred ca modelul modificat la noi a fost un simplu prototip si nu a existat o serie de avioane de genul asta.

#12 Useril este offline   deltadagger 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 479
  • Inregistrat: 21-November 09
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Aviatie

Postat 13 June 2012 - 01:09 AM

Intr-adevar Iak-ul 23 modificat la noi in dubla comanda nu s-a fabricat in serie.Mai multe detalii gasesti pe Aripi Argintii.Antrenamentul pilotilor pentru trecerea pe 23 s-a facut cu Iak-ul 17 dubla.

#13 Useril este offline   YASIG 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 39
  • Inregistrat: 29-November 09
  • Location:Novi Sad-Serbia

Postat 14 June 2012 - 09:45 AM

Vezi postareazapacitu, la 19 April 2007 - 04:19 PM, a spus:

Pilotul se numea Mihail Diaconu si a dezertat in data de 24 iunie 1953.
Avionul a fost testat in Yugoslavia, unde a efectuat 21 de zboruri cu 3 piloti diferiti. Facut pachet, a fost trimis in SUA unde a zburat de 8 ori la Wright-Patterson AFB intre 4 si 25 Nov. 1953. Dezmembrat si impachetat din nou la bordul unui C-124 a fost trimis inapoi in Yugoslavia, si de acolo in Romania - probabil cu trenul.

Imagine postata


Which serial or c/n was this Diakonu's YAK-23 in Romanian AF, before the defects to Yugoslavia?

#14 Useril este offline   claudiu_ne2000 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 599
  • Inregistrat: 09-July 07
  • Location:Deva

Postat 14 June 2012 - 10:34 AM

...The Yak 23, deflected from Caransebes must be Board No. 35

Serial no. 135

Service entrance: 1951

here's a short story about that...

http://i33.tinypic.com/xqaxhi.jpg

Aceasta postare a fost editata de claudiu_ne2000: 14 June 2012 - 10:40 AM


#15 Useril este offline   YASIG 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 39
  • Inregistrat: 29-November 09
  • Location:Novi Sad-Serbia

Postat 15 June 2012 - 11:13 PM

Vezi postareaclaudiu_ne2000, la 14 June 2012 - 10:34 AM, a spus:

...The Yak 23, deflected from Caransebes must be Board No. 35

Serial no. 135

Service entrance: 1951

here's a short story about that...

http://i33.tinypic.com/xqaxhi.jpg


Thank you, claudiu_ne2000

Arata acest topic


Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi