http://cartula.net/s...237/yak-23.html
Printre altele, se mentiona ca un Yak-23 a ajuns in Yugoslavia - pe atunci aflata "la cutite" cu URSS, ulterior fiind transferat in SUA
El nu a fost livrat de o tara anume (Cehoslovacia, cum mentioneaza Tatuca) ci de un pilot care a cerut azil politic.
Pilotul se numea Mihail Diaconu si a dezertat in data de 24 iunie 1953.
Avionul a fost testat in Yugoslavia, unde a efectuat 21 de zboruri cu 3 piloti diferiti. Facut pachet, a fost trimis in SUA unde a zburat de 8 ori la Wright-Patterson AFB intre 4 si 25 Nov. 1953. Dezmembrat si impachetat din nou la bordul unui C-124 a fost trimis inapoi in Yugoslavia, si de acolo in Romania - probabil cu trenul.
Am un articol destul de deataliat pe acest subiect, scris de istoricul american Bill Getz, insa acesta evita sa numeasca direct tara de origine (zice Romania sau Bulgaria), precum si faptul ca a fost "livrat" de un pilot dezertor (probabil pentru a-i proteja identitatea) -- daca il vreti PM cu adresa de mail.
Numele pilotului l-am aflat dintr-un scurt articol in ceva ziar romanesc de prin anii 90 - il mai am decupat pe undeva. Toata povestea, inclusiv numele, mi-a fost confirmata de un pasionat de aviatie militara din Serbia (recent, pe un alt forum) de la care am si poza urmatoare, cu Yak-ul romanesc in Yugoslavia, cu insemnele sterse:

Daca mai are cineva detalii, sunt binevenite...
P.S. Pana la urma stie cineva exact cate Yak-23 a avut Romania - eu stiam de 62 plus 4 Yak-17, Tatuca zice de 40 si 8 duble Yak-17?