Forum Machete,Modelism,Hobby: B-24 - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

  • 13 Pagini +
  • « Prima
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

B-24

#81 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12674
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 24 February 2007 - 05:56 PM

De poza asta zic. Cred ca ce se vede pe burta ar putea fi rezervoarele suplimentare.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: Broken_Wing.jpg


#82 Useril este offline   cartula 

  • Administrator forum
  • Grup: Administrare
  • Postari: 4017
  • Inregistrat: 15-April 04
  • Location:Bucuresti

Postat 24 February 2007 - 06:03 PM

Sorry, alea sunt trapele bombelor, probabil schimbate/ reparate / nevopsite. Se si vede ca nu e deschisa cala bombelor, e prea continua burta.

#83 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12674
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 24 February 2007 - 06:36 PM

Probabil ai dreptate, dar nu ar trebui sa urce nitel mai sus pe fuselaj??
Vezi profilul de mai sus.

Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 24 February 2007 - 06:37 PM


#84 Useril este offline   cartula 

  • Administrator forum
  • Grup: Administrare
  • Postari: 4017
  • Inregistrat: 15-April 04
  • Location:Bucuresti

Postat 24 February 2007 - 06:41 PM

Daca ar fi schimbate integral, da. Daca au fost reparate doar zonele de jos, nu. S-a mai intamplat sa uite pilotul sa deschida trapele si sa cada bombele direct prin ele... Motiv numai bun de reparatii :whistle:

Mi se pare destul de plauzibila varianta de mai sus, din poza, cu rezervoare suplimentare "bladder" fixate semi-permanent in cala bombelor. De rezervoarele metalice n-am auzit, nu neg ca ar putea fi, DAR nu-mi imaginez cum ar reusi largarea fara sa produca daune avionului. Si mai ales DE CE? Rezervoarele se largheaza daca afecteaza performantele in mod advers, in cazul unui B-24 cu ele intern performantele ar fi fost neafectate, si mi s-ar parea stupid sa fi existat rezervoare largabile. N-ar fi avut sens, logic.
Asta insa e parererea mea, nu am date certe.

#85 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12674
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 24 February 2007 - 08:06 PM

Cred ca ai dreptate, par a fi totusi altceva decit rezervoare.
Idea cu largarea provine din faptul ca acestea erau montate ultimile, dupa montarea bombelor, fiind deci obligatoriu largate inaintea inceperii bombardamentului. Cine stie ce o fi fost in capul tehnicienilor care le-au montat. Poate asta li s-a parut cea mai la indemina solutie. :lol:
Vezi si povestea lui Cassin.
Daca ar fi fost montate sus in cala, chiar nu vad rostul largarii lor.
Acum discutia e numai de amorul informarii, in cazul machetei oricum cala va ramine goala :whistle:

#86 Useril este offline   Robotzel 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 175
  • Inregistrat: 18-April 06

Postat 24 February 2007 - 08:19 PM

de unde provine informatia cu montarea dupa bombe/largare?
eu tind sa cred ca poza corespunde realitatii, se potriveste si cu ce scrie aici

Auxiliary fuel tanks of approximately 400 US gal (1500 L) each could be carried on either side of the B-24's forward bomb bay leaving both sides of the aft bomb bay for bombs.

Tidal Wave, August 1, 1943, 9th AF, 177 B-24D’s with “Tokyo Tanks” in wings attack 7 targets around Ploesti from Bengazi, Libya, some carrying 3x1,000 lb bombs plus incendiaries and one bomb-bay tank of 400 US gal (3,100 US gal total), and others with 4x500 lb bombs plus incendiaries and two bomb-bay tanks.

#87 Useril este offline   cartula 

  • Administrator forum
  • Grup: Administrare
  • Postari: 4017
  • Inregistrat: 15-April 04
  • Location:Bucuresti

Postat 24 February 2007 - 08:48 PM

Defapt, din tot ce am vazut informatii clare, ocupau una sau doua 'celule' ale calei de bombe. Cu se vede si din citatul lui Robotzel. Nu cred ca se montau intercalat cu bombele, cum spui tu Z-Mare, ci ocupau un 'bomb rack' integral.

Ca sa fie 'largate', ar fi fost necesare instalatii suplimentare care sa izoleze liniile de combustibil dupa lansarea lor. (presupunand ca ar fi existat) Personal nu stiu de instalatii de tip "ferry tank" instalate in bombardiere care sa fie 'largabile'. Asemenea instalatii se foloseau in cazul misiunilor de transfer (de aici si numele), si erau semi-permanente. Adica erau montate sau demontate doar de tehnicieni, la sol.

Rezervoare largabile erau prezente pe vanatori sau bombardiere medii (destul de tarziu), datorita faptului ca erau externe si prezenta lor afecta performantele. Nu cred ca au fost montate rezervoare de vanatori in cala bombelor de B-24, din aceleasi motive. Plus ca erau mai micute, si deci ineficiente.

Inca un argument contra afrmatiei ca rezervoarele din cala erau largabile, este ca pentru asa ceva, ar fi trebuit sa aiba o forma destul de aerodinamica, ca sa nu loveasca la detasare avionul. Pentru orice rezervor de genul asta, se fac teste destul de multe pentru a asigura separarea in siguranta a rezervorului de avion (tine cont ca e gol, si foarte usor, nu se comporta ca o bomba). Nu imi aduc aminte sa fie vorba de asa ceva la vreunul din bombardierele grele americane.

Dovezile anecdotice de rezervoare cazute, pot fi puse usor pe tema exagerarilor, 'infloririi' informatiei pentru a o face mai interesanta, confuziei, sau mai stiu eu ce. Aproape sigur rezervoarele in pricina erau ale escortelor, care in mod cert le carau pana in zona tintei (altfel putine avioane de vanatoare ajungeau pana aici doar cu ce aveau in rezervoare interne), si le largau la primul semn de probleme. Sau era vorba de rezervoare recuperate de prin epave...

#88 Useril este offline   radub 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2061
  • Inregistrat: 13-August 05

Postat 24 February 2007 - 08:55 PM

Imagine postata
Pagina 231 din cartea "Bine ati venit in infern" de Ioan Grigorescu. In alta parte a cartii el mentioneaza folosirea rezervoarelor drept cada.
Poate ajuta la ceva. (Cartea este un melanj de beletristica si istorie... nu stiu cat te poti baza pe ea)
HTH
Radu

Aceasta postare a fost editata de radub: 24 February 2007 - 08:55 PM


#89 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12674
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 24 February 2007 - 09:09 PM

Cartula ai perfecta dreptate, rezervoarle puteau proveni si de la escorta. Nu stiu daca erau asa de mari incit sa poti face cada de baie. :whistle: Dar oricum asta este o informatie anecdotica. :lol:
Radub, aici am citi si eu despre acele rezervoare suplimentare. Nu am citat sursa tocmai din acelasi motiv: Cartea este un melanj de beletristica si istorie... nu stiu cat te poti baza pe ea
Cu toate ca Ioan Grogorescu sustine ca a facut o documentare ampla, temeinica, vorbind cu oameni din zona, cu fosti miltari ramani si cu piloti romani si americani.

#90 Useril este offline   Arhi 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 591
  • Inregistrat: 05-October 05

Postat 24 February 2007 - 10:56 PM

Cred ca Ioan Grigorescu are o reputatie care nu are sens a fi pusa la indoiala!
E ploiestean si a fost martor ocular la bombardamentul respectiv. Tatal lui lucra la una dintre rafinarii, in plus!!! El ne spune si de cazile de ocazie, confectionate din rezervoarele suplimentare de catre localnici.
Ceea ce nu este destul de bine inteles de catre unii dintre noi, este ca Tidal Wave era o misiune extraordinara, unica in istoria de pana atunci a aviatiei, iar pentru asa ceva s-au folosit solutii pe masura, cum e si cea cu rezervoarele in discutie.

#91 Useril este offline   cartula 

  • Administrator forum
  • Grup: Administrare
  • Postari: 4017
  • Inregistrat: 15-April 04
  • Location:Bucuresti

Postat 24 February 2007 - 11:36 PM

Arhi, la Feb 24 2007, 10:56 PM, a spus:

Ceea ce nu este destul de bine inteles de catre unii dintre noi, este ca Tidal Wave era o misiune extraordinara, unica in istoria de pana atunci a aviatiei, iar pentru asa ceva s-au folosit solutii pe masura, cum e si cea cu rezervoarele in discutie.

Misiunile de bombardament s-au repetat, iar Tidal Wave venea dupa Halpro, nu era nimic chiar asa neobisnuit. Cu atat mai putin "unica" pana atunci... Unica in scara de desfasurare, indiscutabil. Dar tehnic vorbind nu era nimic nou.

Cu rezervoarele, se poate sa fie si intr-un fel, si in celalalt... Din pacate uite ca nu se gasesc informatii certe pe tema asta. Mai sapam, mai citim, poate ne si lamurim.

Aceasta postare a fost editata de cartula: 24 February 2007 - 11:38 PM


#92 Useril este offline   Robotzel 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 175
  • Inregistrat: 18-April 06

Postat 25 February 2007 - 02:41 AM

Escorta...Tidal Wave n-a avut, abia pe 10 iunie 1944 a avut un raid masiv (si costisitor pt americani) cu P-38 operand din Italia, si care aveau rezervoare largabile...cam micute totusi, pare mai plauzibila varianta cazilor recuperate din epave.

Cat priveste B-24, trecand prin toate materialele mele si amicul google, n-am gasit nimic despre rezervoare 'largabile', peste tot sunt 1 sau 2 in cala anterioara, cu furtun ranforsat si pompa care par exact ca in poza, se specifica plasarea bombelor in rackurile din spate ramase libere, deci nu deasupra rezervoarelor (caz in care, cum a remarcat cartula, era inutil sa fie eliminate fiind goale (deci usoare) si in interiorul avionului unde nu incurcau pe nimeni)...au existat probleme cu scurgeri, motiv pentru care pilotii tindeau sa intredeschida trapele in timpul zborului pt ventilatie...spre sfarsitul razboiului, se mentioneaza ca instalarea rezervorului in cala unui B-24 (e drept, o versiune mai tarzie) pregatit pentru o cursa lunga undeva in Asia a durat cateva zile, deci nu pare chiar gandit plug & play :whistle:

Se pare ca se lansau frecvent bombele prin trapa, existand in acest scop o maneta cu o detenta la mijloc, pozitie in care trebuia tinuta putin pentru deschiderea trapelor...in timp se uza detenta, si cum bombardierii erau in general grabiti...impingeau maneta prea departe si lansau bombele...prin trape :)

O alta mentiune oarecum hazlie (mai putin pentru cei implicati probabil), trapa rotii din bot nu era actionata automat, ci doar tinuta de niste arcuri slabe, fiind impinsa/deschisa de roata la coborarea trenului...in special nou venitii erau incurajati sa-si poarte parasuta, de multe ori intamplandu-se sa calce pe trapa si sa ajunga brusc...in aer :lol:

Aceasta postare a fost editata de Robotzel: 25 February 2007 - 02:50 AM


#93 Useril este offline   cartula 

  • Administrator forum
  • Grup: Administrare
  • Postari: 4017
  • Inregistrat: 15-April 04
  • Location:Bucuresti

Postat 25 February 2007 - 03:51 AM

Nici nu am zis ca aveau escorta in '43, incercam sa gasesc o explicatie unei informatii neverificate, divagand...

O corectie la ce spuneam mai devreme, tot sapand prin documentatii si pe varii forumuri pe unde posteaza persoane mai cunoscatoare decat noi, se pare ca erau totusi largabile rezervoarele, nu cum stiam eu ca-s fixe. INSA nu erau metalice, cel putin cele clasice de B-24. Erau standard, moi, dupa cum se vede in poza.
Se pare ca se montau pe un cadru metalic care sa le fixeze in cala bombelor, si sa faciliteze largarea lor. Am gasit si o poza cu asa ceva, aici:
http://www.bentprop.org/pm5/pm5-05.htm
Largarea lor se facea in situatii de urgenta.

Si poza celebra, cu lansarea prin trapa
Imagine postata
De pe http://www.worldwar2.ro/forum/index.php?sh...pic=1613&st=690

PS: Arhi, nu pune nimeni la indoiala reputatia lui Grigorescu, ci pune la indoiala unele din afirmatiile sale. E o diferenta. Oricine poate gresi.

#94 Useril este offline   Cassin 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 409
  • Inregistrat: 08-April 06
  • Location:Baia Mare
  • Interests:Machete statice avioane de orice fel (de preferinta cu elice din WW II) 1/72

Postat 25 February 2007 - 12:46 PM

Nu am nici o idee referitoare la dispunerea rezervoarelor suplimentare in corpul Liberatoarelor. Am impresia ca folosind cuvintul "a larga" vis-a vis de rezervoarele suplimentare am declansat? o adevarata polemica referitore la povestea cu Liberatorul avariat. Adevarul este ca probabil americanii incercau sa scape de tot ceea ce putea exploda la impactul pe care l-a avut bombardierul cu solul, inclusiv sa scape de toate greutatile de care se puteau debarasa pentru a usura avionul care deja era la mica inaltime- mitraliere si alte accesorii care puteau fi aruncate rapid. Asta era o practica frecventa la bombardierele avariate. Sau poate era speranta ca usurand avionul se vor putea intoarce la baza?
Continuarea povestii este ca rezervoarele avand in interior vapori de benzina sau poate chiar resturi de benzina? au facut explozie la impactul cu casa datorita unui aragaz? in functiune.

#95 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12674
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 26 February 2007 - 08:40 AM

Citeaza

Am impresia ca folosind cuvintul "a larga" vis-a vis de rezervoarele suplimentare am declansat? o adevarata polemica referitore la povestea cu Liberatorul avariat
Nici o problema! Orice polemica, dusa intr-un limbaj si mod civilizat, nu poate decit sa aduca oarece lamuriri in cazul unor divergente!

#96 Useril este offline   bogy 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1372
  • Inregistrat: 26-May 05
  • Location:Bucuresti

Postat 26 February 2007 - 02:03 PM

Din cate stiu eu, rezervoarele cu pricina se largau - chiar si goale, erau destul de grele si sa le porti dupa tine fara rost, insemna un consum suplimentar de carburant.

Largarea bombelor direct prin trape, am mai auzit de chestia asta dar se pare ca erau chestii pur intamplatoare. Ideea e ca B 24 nu avea trape clasice ci erau ca niste jaluzele care deschideau pur si simplu aproape tot fuselajul de mijloc. Sa zbori cu chestiile alea deschise insemna sa cam strici profilul aerodinamic si automat sa ai un consum marit de carburanti.

Trapa rotii de bot - apare la variante tarzii de B24 D, mai mult la variantele H si J.
B 24 D care a zburat la Ploiesti in '43 avea la roata de bot "sertar" si nu trape.
O sa caut si ceva imagini cu treaba asta. Oricum stiu ca era un sertar adica o trapa care glisa spre inapoi.

Da, intr-adevar, la momentul respectiv excorta nu exista. Excorta de vanatori a aparut in octombrie 1943, la al doilea raid executat de americani deasupra Schweinfurt-ului. Pana atunci ei s-au bazat exclusiv pe apararea inter-avioane.

#97 Useril este offline   cartula 

  • Administrator forum
  • Grup: Administrare
  • Postari: 4017
  • Inregistrat: 15-April 04
  • Location:Bucuresti

Postat 26 February 2007 - 04:44 PM

Bogy, pentru roata din bot la B-24 au existat din cate stiu doar doua modalitati de deschidere a trapelor.
La variantele timpurii trapele se deschideau spre interior, la cele tarzii se deschideau spre exterior. Nu cunosc varianta "sertar" de care vorbesti, insa probabil o confuzi cu trapele timpurii care se deschideau spre interior.
Imagine postata
Imagine postata
Imagine postata

Detalii aici: http://www.armyairforces.com/forum/m_79374...e_1/key_/tm.htm

Referitor la a da drumul la bombe prin trapele uitate inchise, vezi poza de mai sus, facuta la intoarcerea din Tidal Wave.

#98 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12674
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 26 February 2007 - 08:04 PM

Ceva poze cu zona se ...gasesc?
Pentru ca ce se da in kit presupun ca e fantezie :whistle:

#99 Useril este offline   cartula 

  • Administrator forum
  • Grup: Administrare
  • Postari: 4017
  • Inregistrat: 15-April 04
  • Location:Bucuresti

Postat 26 February 2007 - 09:02 PM

Z-mare, la Feb 26 2007, 08:04 PM, a spus:

Ceva poze cu zona se ...gasesc?
Pentru ca ce se da in kit presupun ca e fantezie :whistle:

Se gasesc. Dar la 72 nu ai prea multe de facut, cred.
Poza e din "Detail & Scale".

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: 024.jpg


#100 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12674
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 26 February 2007 - 10:02 PM

Ba e foarte buna. Multumesc mult, cu ce mai am eu se poate face treaba. In kit e asta! Jamba se lipeste de motul plansei.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: b_24.t_1.jpg


Arata acest topic


  • 13 Pagini +
  • « Prima
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

2 useri citesc topicul
0 membri, 2 vizitatori, 0 utilizatori anonimi