Inmatriculare An-uri RoAF
#22
Postat 09 January 2007 - 12:11 PM
Rolul principal e de generator de curent electric, generator pentru instalatiile hidraulice si pentru aer conditionat. Se foloseste la pornirile fara sursa externa de curent.
Am vazut cazuri in care un APU de BAC a fost adaptat si folosit ca airstarter de sol pe aeroport. Pe avioane nu stiu daca e folosit si ca airstarter data fiind distanta mare pana la motoare (la unele avioane e montat in coada, iar motoarele sunt in gondole pe aripi).
#23
Postat 10 January 2007 - 02:01 PM
grek, la Jan 9 2007, 11:53 AM, a spus:
Asa este, s-a prabusit in 1996 intr-o cariera de piatra din apropierea aeroportului din Baia Mare.
Executa in zona aeroportului un zbor de calibrare a tuturor statiilor de dirijare a traficului aerian.
YR-BMK face parte din avioanele AN-24 care au fost inmatriculate cu YR-BMC, BMF, BMO, etc. si au apartinut inca de la inceputul exploatarii la sol si in zbor, companiei TAROM.
Nu are nici o legatura cu lista de mai sus.
#24
Postat 10 January 2007 - 03:49 PM
grek, la Jan 9 2007, 12:11 PM, a spus:
Rolul principal e de generator de curent electric, generator pentru instalatiile hidraulice si pentru aer conditionat. Se foloseste la pornirile fara sursa externa de curent.
Am vazut cazuri in care un APU de BAC a fost adaptat si folosit ca airstarter de sol pe aeroport. Pe avioane nu stiu daca e folosit si ca airstarter data fiind distanta mare pana la motoare (la unele avioane e montat in coada, iar motoarele sunt in gondole pe aripi).
Grek,
TG-16 montat pe AN-24 V si T,
TG-16M montat pe IL-18,
AI-9V montat pe MI-17,
GTCP 85-115 C si CK montat pe toate seriile de BAC 1-11,
GTCP 85-98 montat pe Boeing 707.
Sunt APU-uri 100 %.
AI-9V :
http://www.motorsich...auxiliary/ai-9v
montat in spatele ultimei capote deschise. Se vede ajutajul APU-lui :
http://www.airliners...file/1147898/L/
TG-16M :
http://www.luftfahrt...-rothenburg.de/
montat in compartimentul de sub ampenajul vertical. In stanga usii de acces in compartiment se vede priza de aer a motorului :
http://www.airliners...file/0548113/M/
TG-16 arata cu mici diferente, la fel cu TG-16M. Este montat in partea din spate a gondolei din dreapta in directie de zbor. Se vede ajutajul :
http://www.airliners...file/1042695/M/
GTCP 85-115 este montat in coada fuselajului :
http://www.airliners...file/1154019/M/
Pentru GTCP-ul de la B 707 nu am gasit poze.
Nu stiu de unde ai informatia despre " tractiunea " lor dar pot sa-ti spun ca aceasta informatie este gresita.
Ce este " forta totala de tractiune " ?
5 % din forta cui ?
Aceste APU-uri sunt niste motoare turboreactoare in MINIATURA. Aceste APU-uri NU au maneta de gaze si NU pot fi accelerate.
Au rol de generator de curent electric pentru :
- pornirea de la bordul aeronavei a motoarelor principale, fara sursa externa de curent electric,
- alimentarea cu energie electrica a retelei de bord a aeronavei in cazul defectarii generatoarelor motoarelor principale,
- alimentarea cu energie electrica a retelei de bord in timpul pregatirii aeronavei pentru zbor.
Nu lucreaza separat pentru instalatia hidraulica, aer conditionat sau cine mai stie ce. Lucreaza pentru toata aeronava.
Aceste APU-uri pot fi folosite, cu mici modificari si adaptari, ca generatoare de curent electric pentru uz civil si industrial.
Numai sa permita buzunarul.
Kamob,
RU 19-300 montat pe AN-24 RV si RT si RU 19A-300 montat pe AN-26 si AN-30 sunt Motoare Auxiliare Turboreactoare cu rol de APU dar si ca instalatie de forta suplimentara.
Asigura crearea unei tractiuni suplimentare in timpul :
- decolarii,
- in cazul defectarii unui motor principal,
- in timpul zborului de urcare in conditii de clima torida.
RU 19-300 are o putere maxima de 8,8 kN iar RU 19A-300 de 7,85 kN cu o rezerva de putere de 2,15 kN.
P.S. La primele trei APU-uri am lucrat iar ultimele doua le-am vazut " Live " si stiu ce pot face.
#26
Postat 12 January 2007 - 05:15 PM
zapacitu, la Jan 10 2007, 05:02 PM, a spus:
In mod special diferentele exterioare (vizibile).
Multumesc.
AN-24 V
" V " - inseamna VIP.
Destinat transportului de pasageri.
Este echipat cu 2 motoare turbopropulsoare AI-24 T si un turbogenerator APU de tip TG-16.
Acest APU de tip TG-16 se afla montat in partea din spate a gondolei din dreapta avionului in directie de zbor.
In partea din fata a fuselajului, pe partea dreapta in directie de zbor se afla usa calei de bagaje. Cala de bagaje se afla intre cabina echipajului si cabina pasagerilor.
La cabina pasagerilor, pe ambele parti ale fuselajului se afla cate 9 hublouri.
In partea din spate a fuselajului, pe ambele parti se afla usile de acces in avion.
http://www.airliners...file/1153249/M/
http://www.airliners...file/1017233/M/
AN-24 RV
" R " - inseamna ca avionul este echipat cu motorul auxiliar turboreactor RU 19-300. Acest motor poate fi vazut doar din spate ( se vad paletele turbinei si conul de dirijare a gazelor in spatele turbinei ) in topicul " Ziua portilor deschise Otopeni " capitolul " Evenimente si expozitii " la pagina 3. Este postata de Robotzel, caruia ii multumesc pe aceasta cale pentru ajutor
" V " - insemna VIP.
Destinat transportului de pasageri.
Este echipat cu 2 motoare turbopropulsoare AI-24 S2 si motorul auxiliar turboreactor RU 19-300.
Acest RU 19-300 se afla montat in partea din spate a gondolei din dreapta avionului in directie de zbor.
Constructia fuselajului este identica cu cea de la AN-24 V.
http://www.airliners...file/1121350/M/
http://www.airliners...file/1117290/M/
AN-24 T
" T " - inseamna Transport marfa si trupe.
Este prima varianta militara a avioanelor AN-24.
Destinat transportului de marfa, parasutistilor si soldatilor, personalului medical si ranitilor.
Este echipat cu 2 motoare AI-24 S2 si un turbogenerator APU de tip TG-16.
Constructia fuselajului este putin diferita fata de variantele de mai sus.
In partea din fata a fuselajului, pe partea dreapta in directie de zbor se afla usa de acces in avion ( fosta usa a calei de bagaje ).
Deasupra cabinei echipajului se afla o cupola din sticla destinata urmaririi in timpul zborului in conditii meteo grele a aparitiei givrajului pe avion dar si pentru efectuarea ( vremuri apuse de demult, acum exista GPS ) de catre navigatorul echipajului a navigatiei aeriene dupa astrele ceresti.
Fosta cabina de pasageri acum este cabina de marfa si are pe ambele parti ale fuselajului cate 4 hublouri.
In partea din spate a fuselajului se afla trapa de marfa. Este o trapa de mici dimensiuni fata de cea de la AN-26. Marfa este ridicata la bordul avionului cu macaraua din dotarea avionului. Aceasta macara este montata in partea din spate a cabinei de marfa pe plafonul acesteia si este actionata electric. Trapa se poate vedea cel mai bine in topicul " Ziua portilor deschise Otopeni " capitolul " Evenimente si expozitii " la pagina 7. Este o poza postata de Kamob, caruia ii multumesc pe aceasta cale pentru ajutor.
http://www.airliners...file/1017077/M/
AN-24 RT
" R " - inseamna ca avionul este echipat cu motorul auxiliar turboreactor RU 19-300.
" T " - inseamna Transport marfa si trupe.
Este a-II-a varianta militara a avioanelor AN-24.
Destinat transportului de marfa, parasutistilor si soldatilor, personalului medical si ranitilor.
Este echipat cu 2 motoare AI-24 S2 si motorul auxiliar turboreactor RU 19-300.
Acest RU 19-300 se afla montat in partea din spate a gondolei din dreapta avionului in directie de zbor.
Constructia fuselajului este identica cu cea de la AN-24 T.
http://www.airliners...file/1008549/M/
http://www.airliners...file/0811761/M/
#27
Postat 16 January 2007 - 03:12 PM
Citeaza
Ce este " forta totala de tractiune " ?
5 % din forta cui ?
Informatia asta am cules-o de la scoala, de la mecanici, de la Tarom si de la Romaero. Auxiliarul ar avea aproape 5% din puterea totala instalata. Nu stiu cum sa ma exprim mai corect.
Citeaza
Au rol de generator de curent electric pentru :
- pornirea de la bordul aeronavei a motoarelor principale, fara sursa externa de curent electric,
- alimentarea cu energie electrica a retelei de bord a aeronavei in cazul defectarii generatoarelor motoarelor principale,
- alimentarea cu energie electrica a retelei de bord in timpul pregatirii aeronavei pentru zbor.
Nu lucreaza separat pentru instalatia hidraulica, aer conditionat sau cine mai stie ce. Lucreaza pentru toata aeronava.
APU-ul este folosit in principal, pentru operatiuni la sol. El genereaza curent si actioneaza instalatia hidraulica si A/C cat timp sunt motoarele principale oprite.
In zbor el poate fi lasat sa mearga sau poate fi oprit.
Si pana la urma nici motoarele de An 24 sau Il 18 nu pot fi accelerate.......sunt motoare cu turatie constanta.
#28
Postat 17 January 2007 - 04:43 PM
grek, la Jan 16 2007, 03:12 PM, a spus:
Citeaza
Ce este " forta totala de tractiune " ?
5 % din forta cui ?
Informatia asta am cules-o de la scoala, de la mecanici, de la Tarom si de la Romaero. Auxiliarul ar avea aproape 5% din puterea totala instalata. Nu stiu cum sa ma exprim mai corect.
Citeaza
Au rol de generator de curent electric pentru :
- pornirea de la bordul aeronavei a motoarelor principale, fara sursa externa de curent electric,
- alimentarea cu energie electrica a retelei de bord a aeronavei in cazul defectarii generatoarelor motoarelor principale,
- alimentarea cu energie electrica a retelei de bord in timpul pregatirii aeronavei pentru zbor.
Nu lucreaza separat pentru instalatia hidraulica, aer conditionat sau cine mai stie ce. Lucreaza pentru toata aeronava.
APU-ul este folosit in principal, pentru operatiuni la sol. El genereaza curent si actioneaza instalatia hidraulica si A/C cat timp sunt motoarele principale oprite.
In zbor el poate fi lasat sa mearga sau poate fi oprit.
Si pana la urma nici motoarele de An 24 sau Il 18 nu pot fi accelerate.......sunt motoare cu turatie constanta.
Grek,
Cred ca nu ai citit ceea ce am scris mai sus despre aceste APU-uri.
Cu respect, dar vreau sa te intreb :
Esti Mecanic de Avion sau Nu ? Pentru ca am impresia ca Vorbesti din Auzite si ai putea sa te exprimi ca un mecanic care stie cu ce se manaca aviatia.
Prima data spui ca aceste APU-uri " pot genera maxim 5 %... ", a doua oara spui ca " ar avea aproape 5 %... ".
Din cate imi aduc aminte si sper sa nu ma insel pe MIG-29 este un APU de mici dimensiuni care are o pornire pneumatica. Crezi ca acest APU genereaza tractiune ? Daca gresesc imi cer scuze.
Te rog frumos, sa te uiti la pozele de mai sus cu APU-uri si sa vezi orientarea AJUTAJULUI acestora. Acest ajutaj este orientat catre inapoi ? Priveste atent si apoi mai gandeste-te la " tractiunea " lor.
Aceste APU-uri au turajele cuprinse intre 25000 si 40000 rpm - rotatii pe minut - in functie de tipul de aeronava pe care sunt montate. Motoarele de pe An-uri si IL-18 au turaje de ralanti sol cuprinse intre 15000 si 18000 rpm. Ei bine, elicea se invarte la un turaj de ralanti sol sub 2000 rpm, datorita Reductorului.
In primul rand, avioanele nu au AER CONDITIONAT.
Toate avioanele din lumea asta au INSTALATIE DE CLIMATIZARE care impreuna cu INSTALATIA DE PRESURIZARE asigura echipajului si pasagerilor tot confortul in cabinele respective.
Tot spui ca aceste APU-uri actioneaza instalatia hidraulica si aerul conditionat. Dar cu celelalte instalatii, sisteme, aparaturi... Ce face ? Nu " actioneaza " si asupra lor ?
Adica :
- instalatia de combustibil a avionului,
- instalatia de combustibil a motorului / motoarelor,
- instalatia antiincendiu a avionului,
- instalatia antiincendiu a motorului / motoarelor,
- instalatia de ungere a motorului / motoarelor
- sistemul de pornire a motorului / motoarelor,
- sistemele de punere in pas drapel a eliciilor la motoarele turbopropulsoare,
- aparatura de navigatie,
- aparatura radio si radionavigatie,
etc.
Ce zici le furnizeaza si lor, curent electric sau NU ?
Dupa ce au fost pornite motoarele principale si aeronava se pregateste de decolare aceste APU-uri sunt OPRITE. NU se zboara cu ele PORNITE. De ce ? Consuma combustibil si reduce autonomia aeronavei. In timpul zborului energia electrica necesara este asigurata de catre generatoarele motoarelor.
Doar motorul auxiliar tuboreactor RU 19-300 / RU 19A-300 ( AN-24, AN-26 si AN-30 ) care pe langa rolul de APU este si INSTALATIE DE FORTA AJUTATOARE ( traducere, din rusa, facuta de specialisti dupa cartea tehnica a motorului ) este in tractiune in timpul decolarii.
P.S. Nu cred ca vrei sa discutam despre Automatica Motoarelor de Aviatie.
Sau despre Automatica Pornirii Motoarelor de Aviatie, Automatica Instalatiilor care Deservesc Aeronavele, Termodinamica, Aerodinamica, Mecanica zborului, etc.
Te invit la si mai stam de vorba.
#29
Postat 18 January 2007 - 10:03 AM
Citeaza
Esti Mecanic de Avion sau Nu ? Pentru ca am impresia ca Vorbesti din Auzite si ai putea sa te exprimi ca un mecanic care stie cu ce se manaca aviatia.
Am facut facultatea de aeronave sectia motoare aeroreactoare si motoare clasice (cu piston) dar nu am profesat niciodata. lucrez in aviatie dar pe parte de aeroporturi.
Citeaza
Adica :
- instalatia de combustibil a avionului,
- instalatia de combustibil a motorului / motoarelor,
- instalatia antiincendiu a avionului,
- instalatia antiincendiu a motorului / motoarelor,
- instalatia de ungere a motorului / motoarelor
- sistemul de pornire a motorului / motoarelor,
- sistemele de punere in pas drapel a eliciilor la motoarele turbopropulsoare,
- aparatura de navigatie,
- aparatura radio si radionavigatie,
etc.
Ce zici le furnizeaza si lor, curent electric sau NU ?
Am scris mai sus ca e si generator de curent. Curentul electric actioneaza celelalte sisteme de care spui tu.
Iar sistemul de punere a elicilor in pas drapel stiam ca e actionat hidraulic cel putin la avioanele mari (parca asa tin minte de la cursul de automatica din facultate)
Sunt si avioane mai mici, chiar si ultrausoare la care pasul e actionat electric.
Citeaza
Te rog frumos, sa te uiti la pozele de mai sus cu APU-uri si sa vezi orientarea AJUTAJULUI acestora. Acest ajutaj este orientat catre inapoi ? Priveste atent si apoi mai gandeste-te la " tractiunea " lor.
De acord cu tine ca sunt APU de mici dimensiuni pe avioane usoare de transport si militare sau elicoptere, care au ajutajul orientat perpendicular pe directia de zbor..........dar nu despre asta era discutia.
Vorbeam de APU de la An 24, unde ajutajul este orientat spre spate si la care asigura un procent din tractiune (nu vreau sa mai dau cifre pentru a nu intra din nou in polemica pe traba asta....ca sunt 5% sau 3% sau 2%). Si la avioane mai mari gen Boeing (incepand cu modelul 737) sau Airbus (incepand cu modelul 318), este orientat tot in spate (de altfel este pozitionat chiar in coada avionului) dar asigura un procent foarte mic de tractiune (neglijabil)
Citeaza
La partea asta nu prea sunt de acord cu tine.
APU este oprit in timpul zborului doar dupa decolare si este pornit inainte de aterizare. Asta pentru ca la decolare si aterizare este nevoie de el ca masura de siguranta in cazul cedarii unui motor pentru preluarea consumatorilor si asigurarea energiei pentru sisteme.
Nu consumul de combustibil e principalul considerent pentru care nu se zboara cu el pornit ci uzura, tradusa in costuri de intretinere si reparatii.
Citeaza
Sau despre Automatica Pornirii Motoarelor de Aviatie, Automatica Instalatiilor care Deservesc Aeronavele, Termodinamica, Aerodinamica, Mecanica zborului, etc.
Chiar vreau sa discutam despre chestiile astea. Imi face mare placere.
Astept o invitatie la discutii pe teme de motoare..........poate ne vedem chiar la intalnirea de sambata 20 ianuarie, la Muzeul Aviatiei.
#30
Postat 18 January 2007 - 12:31 PM
NU VREAU SA INTRU IN POLEMICA CU TINE SI CU NIMENI ALTCINEVA DE PE ACEST SITE.
Ai si nu ai dreptate in ceea ce priveste aceste APU-uri.
Propunerea mea este aceea de a ne intalni sambata si a merge sa-ti arat montat pe un AN-24 RV acel APU care este si Instalatie de Forta Ajutatoare si care chiar are tractiune in decolare si aterizare.
Despre celelalte tipuri de APU-uri care sunt numai APU-uri si care nu au nici un fel de tractiune sper sa o lamurim tot sambata.
#31
Postat 28 March 2007 - 08:05 PM
Sunt nou pe forum. Tot rasfoind netul am dat de o pasiune veche si un subiect interesant, Inmatriculare An-uri RoAF si as dori sa fac cateva corectii.
Armata a avut in dotare 13 An-uri 24 de tipul V, RV, T si RT iar Tarom-ul 27 An-uri 24 numai modelul RV
#32
Postat 14 April 2015 - 06:21 PM
Poate cineva sa impartaseasca cateva poze?
Mentionez ca nu ma intereseaza varianta RT sau VT ci " T simplu"
Va multumesc
Aceasta postare a fost editata de vishzu: 14 April 2015 - 06:41 PM
#34
Postat 14 April 2015 - 08:14 PM
Poate cineva sa-mi confirme ca YR-AMS este unul si acelasi 1911 ROAF care a fost vandut in afara si a devenit UR-IIC...
http://www.airliners...inct_entry=true
http://spotters.net....rch/?cn=1021911
Din cate am inteles varianta TV este defapt varianta T dar pt export. In acest caz misterul s-a deslusit
Aceasta postare a fost editata de vishzu: 14 April 2015 - 08:15 PM
#39
Postat 23 October 2015 - 09:38 AM
#40
Postat 23 October 2015 - 10:30 AM
narcis, la 07 January 2007 - 01:24 PM, a spus:
http://www.acs-czech...ngines&find=35#
Este montat in partea din spate a gondolei dreapta in directie de zbor.
http://www.airliners...file/1003909/L/
Priza de aer a motorului este in partea de sus a gondolei. Este actionata electric.
http://www.airliners...file/1155383/M/
Turbogeneratorul TG-16M. A echipat avioanele AN-24 V si T.
http://www.luftfahrt....de/TW_TG16.htm
si aici am de facut o remarca,turbogeneratorul de tip TG 16 se folosea ca timp de functionare 20 minute maxim la sol si 30 minute maxim in aer.