Inmatriculare An-uri RoAF
#1
Postat 10 December 2006 - 03:42 PM
Apoi, au aparut si celelalte variante de An-24 ( R si RT ) dar si An-26 si An-30. Ultimul avion sosit a fost un An-26 pe la inceputul anilor '80. A fost o flotila compusa din peste 20 de avioane An-24, 26 si 30.
In decursul timpului au " suferit " mai multe vopsiri si inmatriculari.
Prin anii '70 toate An-urile de la Otopeni ( cu mici exceptii, adica An-24 V si RV care erau vopsite si inmatriculate ca la TAROM-ul acelor vremuri ) erau vopsite in camuflaj si inmatriculate cu numere. Iata prima poza...
#2
Postat 10 December 2006 - 03:50 PM
#5
Postat 10 December 2006 - 04:20 PM
La inmatricularea cu numere se folosesc ultimele 3 sau 4 cifre din seria de fabricatie a avionului. Adica, la An-24 se folosesc 4 cifre ( 1801, 1912, 5022, etc. ) iar la An-26 se folosesc 3 cifre ( 206, 508, 707, etc. ).
Seriile de fabricatie si inmatricularea civila a acestor avioane apar si in evidentele Autoritatii Aeronautice Civile Romane, chiar daca sunt avioane militare.
Fiecare An-24, 26 si 30 din curtea Bazei 90 TpA are propria poveste...Cadou, prabusit, avariat si taiat, avariat si reparat, modificat, inchiriat, vandut...
Au fost, sunt si vor fi niste avioane foarte bune.
P.S. In 1996 cand au sosit avioanele C-130 si au venit si instructorii pe linie tehnica pentru instruirea personalului tehnic, care urma sa exploateze la sol C-130, au ras cand au vazut An-urile. Ne priveau de sus, dar in momentul cand au fost urcati in cabina unui An-26 si au vazut cat este de evoluat, fata de " carcasa " lor si ceea ce poate sa faca un asemena avion, au tacut.
Multumesc.
Toate cele bune,
Narcis
#8
Postat 10 December 2006 - 07:39 PM
O sa incerc sa pun si eu ceva date cand voi avea timp. Merci Narcis!
ps: de unde sunt foto? ca sunt interpolate la greu! daca le ai in original, trimite-le la neica sa la dam un sharp!
Aceasta postare a fost editata de kamob: 10 December 2006 - 07:40 PM
#9
Postat 18 December 2006 - 05:28 PM
http://www.airliners...file/1153690/L/
si
http://www.airliners...file/0310883/L/
Aceasta postare a fost editata de kamob: 18 December 2006 - 05:29 PM
#10
Postat 20 December 2006 - 07:15 PM
Dintotdeauna, i-am spus " RADU ". Inmatricularea civila a fost YR-AMR ( AnaMarin Radu ). Radu mamii, Radule...scuzati-ma, amintirile cu si despre el.
A fost un avion frumos si foarte bun. A venit la Otopeni printre primele AN-uri la sfarsitul anilor '60.
Mai sus am spus ca fiecare avion Antonov de la Otopeni a iesit la " pensie " fiecare cum a putut. Ei bine, RADU a iesit TRAGIC...
VERONA - ITALIA - Decembrie 1995
A efectuat o cursa civila pentru compania Air Banat ( nu stiu daca mai exista ) de la Timisoara la Verona. Acolo, ningea. Dar ce ninsoare...
Imediat dupa decolare, avionul impreuna cu toti membrii echipajului si toti pasagerii de la bord, s-a prabusit. Nu au existat supravietuitori.
Cdor. Ivan - comandant echipaj,
Cpt...( scuze dar nu-i mai retin numele ) - copilot,
Mr. Vlagea - navigator,
MM. Popescu - mecanic de bord,
si nu mai stiu daca a avut si radiotelegrafist de bord. Acesta a fost ultimul echipaj al lui RADU.
Dumnezeu sa-i odihneasca.
Avionul era echipat cu 2 motoare turbopropulsoare AI -24 S2, ce invarteau 2 elici tractive cu pas variabil de tip AV-72, si un turbogenerator TG-16. Acesta din urma se afla pozitionat in partea din spate a gondolei din partea dreapta a avionului in directie de zbor. TG-16 nu avea nici o putere de propulsie. Era un mic motor turboreactor ce furniza avionului curent electric in procesul de pornire a motoarelor principale.
Se pare ca s-a prabusit din cauza cantitatii de gheata care s-a depus pe avion in timpul stationarii dar si al rulajului pe pista catre decolare.
Va rog frumos, sa nu-mi pune-ti alte intrebari legate de acest eveniment.
Va rog sa ma intelege-ti.
Multumesc.
#11
Postat 20 December 2006 - 10:08 PM
#12
Postat 21 December 2006 - 10:48 AM
In unele publicatii de gen, turboreactorul TG-16 apare ca augmentator de putere pentru decolarile in sarcina limita sau/si starter pentru motoarele principale. Ca utilizare, am citit ca este recomandata folosirea lui pentru decolari de pe piste scurte, in conditii de altitudini/temperaturi mari, etc.
Banuiesc ca, pe langa faptul ca alimenteaza consumatorii interni, reducand efortul motoarelor principale, are si un mic efect de propulsie prin pozitionarea evacuarii jetului reactiv chiar spre innapoi.
Accept sa fiu contrazis, daca am scris ceva gresit! :roll:
#14
Postat 21 December 2006 - 10:37 PM
kamob, la Dec 21 2006, 10:48 AM, a spus:
In unele publicatii de gen, turboreactorul TG-16 apare ca augmentator de putere pentru decolarile in sarcina limita sau/si starter pentru motoarele principale. Ca utilizare, am citit ca este recomandata folosirea lui pentru decolari de pe piste scurte, in conditii de altitudini/temperaturi mari, etc.
Banuiesc ca, pe langa faptul ca alimenteaza consumatorii interni, reducand efortul motoarelor principale, are si un mic efect de propulsie prin pozitionarea evacuarii jetului reactiv chiar spre innapoi.
Accept sa fiu contrazis, daca am scris ceva gresit! :roll:
Ai si nu ai dreptate.
Ma vad nevoit sa dau o explicatie amanuntita si foarte tehnica in legatura cu acest TG-16 dar cred, cu respectul de rigoare, ca nu prezinta interes.
P.S. O poza cu un AN-24 V - echipat cu 2 motoare AI-24 S2 si TG-16 care vine la aterizare intr-un singur motor. Cred ca se vede lipsa propulsiei acestui TG-16...Motorul din stanga face totul...
/www.airliners.net/open.file?id=1042695
#15
Postat 22 December 2006 - 07:53 AM
#16
Postat 22 December 2006 - 09:01 AM
kamob, la Dec 21 2006, 11:48 AM, a spus:
Accept sa fiu contrazis, daca am scris ceva gresit!
OK, ai inteles tu despre ce vorbeam (scuze, nu stiam denumirea "agregatului")
Deci: e bun sau nu?!
ps: Gata, s-a cam lamurit:
"Aveau ceva foarte puternic care il ajutau la decolare. Este motorul auxiliar RU 19-300 sau RU 19A-300."
Aceasta postare a fost editata de kamob: 22 December 2006 - 09:03 AM
#17
Postat 27 December 2006 - 03:26 PM
Am gasit aici: http://pascal.brugie.../txt/yr-aaa.txt
o lista, dar nu stiu cat e de corecta.
#18
Postat 05 January 2007 - 05:52 PM
Nu sunt sigur daca acel YR-ADV este unul si acelasi cu 508 ( nu-i cunosc inmatricularea civila ), cel care in vara lui 1994 a avut ceva probleme tehnice si apoi a fost taiat si dat la fier vechi.
Mai apare un AN-26 YR-ITA, care apartine lui Ion Tiriac si face curse pentru DHL Romania.
La avioanele AN-24 cele care sunt inmatriculate cu YR-AMB...YR-AMZ, toate au fost ale Av. Militare. Dar, unele dintre ele au zburat si pentru Tarom.
In prezent situatia lor este urmatoarea :
AMB - nu cunosc situatia lui.
AMC - este in curtea Liceului de Aviatie din Bucuresti. ( vezi topic cu Lic. Av. Buc. )
AME - zboara prin Rusia
AMF - s-a prabusit la Arad prin anii '70. ( fara pasageri )
AMG - tot in Rusia.
AMH - idem AMB.
AMI si AMJ - sunt in Rusia.
AMK - este in Rep. Moldova.
Toate acestea au zburat pentru Tarom.
AML, AMM, AMN, AMO si AMS - sunt si astazi in Baza 90 Tp. Aerian de la Otopeni.
AMP - a zburat pentru Tarom si s-a prabusit la Constanta prin anii '70 sau '80.
AMR - s-a prabusit la Verona in 1995.
AMV - cred ca este pe la Craiova, in curtea Facultatii de Aeronave ( ??? )...
AMX si AMZ - au fost taiate si date la fier vechi.
AMR, AMV, AMX si AMZ au zburat pentru Tarom, Flotila Prezidentiala ( inainte de 1989 ) si apoi pentru compania Romavia.
AMW - a zburat pentru Tarom si Flotila mai sus mentionata si apoi a fost facut cadou de catre Ceausescu lui Yasser Arafat impreuna cu un mecanic de bord, Tudor Gheorghe.
AMY - idem AMB.
Avioanele AN-24 inmatriculate cu YR-BMA...BMO au fost ale companiei Tarom.
P.S. Avioanele AN-24 inmatriculate cu YR-AML, AMM si AMS, nu sunt AN-24 TV.
Sunt AN-24 T, deoarece sunt echipate cu turbogeneratorul TG-16 si sunt avioane de transport militar. In partea din spate a fuselajului au o mica trapa prin care se lanseaza parasutisti si se poate incarca marfa, cu ajutorul macaralei din dotarea avionului.
#19
Postat 06 January 2007 - 08:49 PM
Acest avion nu a apartinut Aviatiei Romane. Nu stiu de unde a fost adus.
http://www.airliners...file/0725619/M/
Cursele DHL Romania, inainte de Ion Tiriac Air, au fost efectuate de catre compania Romavia tot cu un AN-26 inmatriculat YR-ADK.
#20
Postat 07 January 2007 - 01:24 PM
http://www.acs-czech...ngines&find=35#
Este montat in partea din spate a gondolei dreapta in directie de zbor.
http://www.airliners...file/1003909/L/
Priza de aer a motorului este in partea de sus a gondolei. Este actionata electric.
http://www.airliners...file/1155383/M/
Turbogeneratorul TG-16M. A echipat avioanele AN-24 V si T.
http://www.luftfahrt....de/TW_TG16.htm