Forum Machete,Modelism,Hobby: Aviatie imbarcata - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Aviatie imbarcata

#1 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4955
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 05 November 2024 - 12:50 PM

Dupa o pauza de peste 8 luni, am reusit sa mai termin si eu ceva.
Micul butoias de la Grumman, care este unul din avioanele mele preferate.

Aveam de mult in plan sa imi fac o serie, iar noile kituri de la Arma au picat la fix.
Din pacate, deja aveam pe stoc mai multe Hasegawe, Airfix si AZ-uri, care au devenit dintr-o data depasite.

Din fericire (sau nu) Arma hobby nu s-au mai aruncat la alte variante in afara de F4F-4 si FM1/2 asa ca am decis sa
termin totusi, ce aveam deja inceput si pentru care am adunat ca un harciog tot felul de goodies...

Airfix e un kit mai nou si cu multe optiuni, intre care cea mai juicy este aripa pliata, care nu e oferita de niciun alt producator,
mura in gura. Este un kit destul de bizar de chesti bune, rele si foarte rele. Fuselajul si cabina arata ciudat, ceea ce il face un candidat perfect pentru aripi pliate.
In final, cu greu poate iesi din aspectul ala de macheta die-cast, din cauza santurilor mari si detaliilor grosiere.

In fine, long story short, peste Martlet I am sarit deocamdata, am vreo trei de la AZ dar ma voi ocupa de ele mai tarziu. Asa ca incep cu Martlet II.

La engleJi, Wildcatul s-a numit Martlet, si incercarea de a le sorta este un camp minat. Asta pentru ca au avut o gramada, din multe serii, unele destinate intitial altor tari
(care au fost ocupate pana cand comenzile au fost indeplinite), gen Franta sau Grecia.

Mai multe feluri de motoare, aripi, elici, tuburi pitot, cele 3-4 elemente ale capotei motorului (priza de aer, voletii, prizele suplimentare de compresor din interior si cele doua blistere laterale)
au existat in toate combinatiile posibile, facand uneori identificarea foarte grea. La asta se adauga si modificarile ulterioare...

Martlet II;
EngleJii au fost initial foarte incantati de G-36A franceze "refugiate" in FAA (daca e sa ne gandim ca cel mai performant avion zburat de aviatia navala britanica era Gladiator sau Skua/Roc cu Fulmarul de-abia iesit din teste),
astfel ca Royal Navy a comandat alte 100 din varianta Grumman G-36B sub denumirea „Martlet Mk II”.

Acestea urmau sa fie construite cu motorul R-1830-90 cu 14 cilindri (in esenta versiuni de export ale F3F-3A) si nu aveau aripi pliabile. Cand s-a aflat ca Grumman lucra la o versiune cu aripi pliabile, Royal Navy a decis sa mai
astepte 6 luni pentru a beneficia de versiunea mai noua, desi se pare ca totusi cateva cu aripa solida au fost totusi livrate si testate de Esc.802 pe HMS Audacity.

Greutatea suplimentara de aproape 450 kg fata de Martletul I, adusa de echipamentele suplimentare (aripa pliabila si inca doua mitraliere de .50 si munitia aferenta) a generat un avion submotorizat, astfel incat Martletul II,
intrat in serviciu in primavara lui 1941, a fost destul de putin folosit in lupta, in special la antrenament, "proof of concept", apararea bazelor navale, dar si cateva operatiuni secundare cum ar fi cele din Madagascar.

Kitul de la airfix e de fapt un F4F-4 clasic american, iar pentru a-l "britaniza" trebuie aduse cateva modificari. Tubul pitot in forma de 7, bechia cu cauciuc mare, colimatorul si domul elicei, capota motorului a fost
modificata destul de mult, pentru a acoperi cei 4 voleti de racire si a-i inlocui cu unul singur. Pe intrados, carenajul mecanismului de catapultare mai lung si ascutit decat cel original, american.

Ca inmatriculare, am avut noroc sa gasesc unul (A.M.977) care avea toate elementele unice ale acestei variante, plus o vopsire mai bogata, botul rosu si emblema escadrilei (888), pe coada.
Am folosit vopsele de la Ak real color (cam sterse pentru gustul meu) decalurile improvizate.

Imagine atasata: IMG_9959.jpgImagine atasata: IMG_9960.jpgImagine atasata: IMG_9961.jpgImagine atasata: IMG_9962.jpg
Imagine atasata: IMG_9963.jpgImagine atasata: IMG_9964.jpgImagine atasata: IMG_9965.jpgImagine atasata: IMG_9966.jpg
Imagine atasata: IMG_9967.jpgImagine atasata: IMG_9968.jpgImagine atasata: IMG_9969.jpgImagine atasata: IMG_9970.jpg
Imagine atasata: II 1.JPGImagine atasata: II 2.JPG

Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 05 November 2024 - 03:41 PM


#2 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4955
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 05 November 2024 - 01:12 PM

Celalalt Airfix pe care il aveam, e un Martlet IV sau F4F-4B.
Martletul IV a fost printre primele avioane care au fost predate Marii Britanii in cadrul Lend-Lease Act din 1941.

Cele 220 avioane au fost echipate cu motorul in 9 cilindri Wright Cyclone R-1820-40B si aveau aceeasi aripa pliabila cu 6 mitraliere grele, deci aceleasi probleme legate de greutate mare si putere mica.

Toate au fost livrate pana in noiembrie 1942 astfel ca prima operatiune majora la care au luat parte a fost Operatiunea Torch, atacul comun SUA/Marea Britanie asupra Africii de Nord franceze.
Pe HMS Victorious a operat Esc.882, iar pe HMS Formidable a operat Esc.893.

Martlet IV a servit si la bordul „USS Robin” (HMS Victorious) cand a fost „detasat” la Flota Pacificului SUA pentru a opera alaturi de USS Saratoga in Marea Coralilor si Insulele Solomon intre mai si iulie 1943.

Ca si la Martlet II, kitul de la Airfix e de fapt un F4F-4 la care au adaugat doua cadre cu piesele noi (extensia de fuselaj, motorul in 9 cilindri, capota, esapamentele si elicea - acolo se afla si o capota de Martlet VI pentru un eventual nou model
care nu a mai aparut niciodata),
Am folosit vopsele de la Ak real color si decalurile din cutie, pentru un avion interesant din operatiunea Torch, unde avioanele britanice au purtat stele americane, din doua motive:
Francezii ajunsesera sa ii urasca pe englezi, dar pentru Americani aveau inca o oarecare simpatie si vazand americani, ar fi fost sanse sa nu se mai bata pana la unul (hai unu si un sfert).
Al doilea motiv era "trigger happiness"-ul partenerului strategic, rondelul britanic li s-ar fi putut parea prea asemanator
cu cel francez, yankeilor.
Win-win, si pentru noi, modelistii...

Imagine atasata: IMG_9954.jpgImagine atasata: IMG_9955.jpgImagine atasata: IMG_9956.jpgImagine atasata: IMG_9957.jpg
Imagine atasata: IMG_9958.jpgImagine atasata: IMG_9971.jpgImagine atasata: IMG_9972.jpgImagine atasata: IMG_9973.jpg
Imagine atasata: IMG_9974.jpgImagine atasata: IMG_9975.jpgImagine atasata: IMG_9976.jpgImagine atasata: IMG_9977.jpg
Imagine atasata: IV.JPG

Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 05 November 2024 - 03:43 PM


#3 Useril este offline   SorinTanase 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 638
  • Inregistrat: 17-March 12

Postat 05 November 2024 - 01:50 PM

Bine ai revenit.super!toate o sa fie cu aripile in pozitia asta?para se strica cumva forma avionului.si multe detalii.ineresanta istoria diverselor tipuri.felicitari

#4 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4955
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 05 November 2024 - 02:19 PM

Multumesc, Sorin!

Pe astea fix din cauza formei le-am facut asa. Fuselajul lui Airfix e dubios rau...coama nu semana deloc cu cea reala iar cabina e lasata rau de spate.
Altfel, puteam relativ usor sa pun aripile pliate pe un Hasegawa sau Arma, dar stricam orzul pe gaste...

Altele nu mai fac asa, clar. Cu aripile pliate, arata mai mult a camion decat a avion :)))

In continuare voi incerca sa termin 4 Hasegawe convertite inapoi la aripa fixa (F4F-3 / Martlet III) si pentru altele early, gen cele pre-war, argintii cu aripi galbene, voi astepta pe Arma sau Eduard sa scoata unul decent.
de preferat eduard, ca sa aiba si niturile alea proeminente pe care le avea avionul real...

Imagine atasata: F4F_Wildcat_Sgt._R.W.Greenwood_in_cockpit_Henderson_Field_Guadalcanal.jpg

Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 05 November 2024 - 02:20 PM


#5 Useril este offline   flo 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2476
  • Inregistrat: 04-July 09
  • Location:Bucuresti

Postat 05 November 2024 - 07:20 PM

U-L-U-I-T-O-R !
Superb!
Nu ai uitat nici manivelele.
Tot respectul. Plecaciune ! :hi:

Glumind: Transformers, nu alta !!!! Imi vine sa zic ca daca ar exista o pozitie fetala a avionului, asa ar arata.

#6 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4955
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 06 November 2024 - 09:15 AM

Thanks man!

Lipsesc multe acolo pe la imbinarile aripilor si mi-a fost lene sa le detaliez mai mult.
Oricum intre timp am mai observat mici scapari si le-am rezolvat: o prizulica lipsa, un fir de la antena etc...

Imagine atasata: gettyimages-159137862-2048x2048.JPG

O mica poza cu ce poate sau nu sa apara...
In multe poze se vede firul antenei care e prelungit mult dupa micul catarg din spate.
Apoi pe coama, unele aveau , altele nu, al doilea beculet, albastru.
Mai spre cockpit unele aveau cablul de la antena intrat in fuselaj imediat in spatele catargului printr-un izolator, altele aveau acel fir tras undeva pe stanga fuselajului.
Pe fuselaj erau sau nu doua prize de aer, cea din spate, uneori era o simpla gaurica, alteori un carenaj, alteori deloc...
In cockpit, cel putin doua feluri de colimator, si oglinda, uneori inauntru, alteori afara, alteori deloc...
Si asta era doar la Martletul II...

Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 06 November 2024 - 09:29 AM


#7 Useril este offline   alexelu_marinelu 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1783
  • Inregistrat: 21-October 08
  • Location:Bucuresti

Postat 06 November 2024 - 04:21 PM

ti-am zis si pah direct, da' nu ma doare gura sa mai zic o data ... imi plac tare cu toate detaliile adaugate si abia astept sa le vaz si p-alea despletite :)

#8 Useril este offline   dakian67 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1773
  • Inregistrat: 10-June 09
  • Location:Braila
  • Interests:Modelism aero WW II,numai 1/72

Postat 06 November 2024 - 10:37 PM

Daaaa, spectaculoase !! Eu am trecut peste scăpările kitului. Deși este cam aiurea în zona cabinei , nu am vrut să-i stric linia cu aripile pliate...Eu nu fac 10 , doar unul...Deși , poate cîndva mă va tenta unul de la Arma , cine știe ...Oricum mi se par al naibii de scumpe !!
Mă bucur c-ai revenit !!

Arata acest topic


Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

2 useri citesc topicul
0 membri, 2 vizitatori, 0 utilizatori anonimi