Forum Machete,Modelism,Hobby: Aviatie imbarcata - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Aviatie imbarcata

#1 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4965
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 05 November 2024 - 12:50 PM

Dupa o pauza de peste 8 luni, am reusit sa mai termin si eu ceva.
Micul butoias de la Grumman, care este unul din avioanele mele preferate.

Aveam de mult in plan sa imi fac o serie, iar noile kituri de la Arma au picat la fix.
Din pacate, deja aveam pe stoc mai multe Hasegawe, Airfix si AZ-uri, care au devenit dintr-o data depasite.

Din fericire (sau nu) Arma hobby nu s-au mai aruncat la alte variante in afara de F4F-4 si FM1/2 asa ca am decis sa
termin totusi, ce aveam deja inceput si pentru care am adunat ca un harciog tot felul de goodies...

Airfix e un kit mai nou si cu multe optiuni, intre care cea mai juicy este aripa pliata, care nu e oferita de niciun alt producator,
mura in gura. Este un kit destul de bizar de chesti bune, rele si foarte rele. Fuselajul si cabina arata ciudat, ceea ce il face un candidat perfect pentru aripi pliate.
In final, cu greu poate iesi din aspectul ala de macheta die-cast, din cauza santurilor mari si detaliilor grosiere.

In fine, long story short, peste Martlet I am sarit deocamdata, am vreo trei de la AZ dar ma voi ocupa de ele mai tarziu. Asa ca incep cu Martlet II.

La engleJi, Wildcatul s-a numit Martlet, si incercarea de a le sorta este un camp minat. Asta pentru ca au avut o gramada, din multe serii, unele destinate intitial altor tari
(care au fost ocupate pana cand comenzile au fost indeplinite), gen Franta sau Grecia.

Mai multe feluri de motoare, aripi, elici, tuburi pitot, cele 3-4 elemente ale capotei motorului (priza de aer, voletii, prizele suplimentare de compresor din interior si cele doua blistere laterale)
au existat in toate combinatiile posibile, facand uneori identificarea foarte grea. La asta se adauga si modificarile ulterioare...

Martlet II;
EngleJii au fost initial foarte incantati de G-36A franceze "refugiate" in FAA (daca e sa ne gandim ca cel mai performant avion zburat de aviatia navala britanica era Gladiator sau Skua/Roc cu Fulmarul de-abia iesit din teste),
astfel ca Royal Navy a comandat alte 100 din varianta Grumman G-36B sub denumirea „Martlet Mk II”.

Acestea urmau sa fie construite cu motorul R-1830-90 cu 14 cilindri (in esenta versiuni de export ale F3F-3A) si nu aveau aripi pliabile. Cand s-a aflat ca Grumman lucra la o versiune cu aripi pliabile, Royal Navy a decis sa mai
astepte 6 luni pentru a beneficia de versiunea mai noua, desi se pare ca totusi cateva cu aripa solida au fost totusi livrate si testate de Esc.802 pe HMS Audacity.

Greutatea suplimentara de aproape 450 kg fata de Martletul I, adusa de echipamentele suplimentare (aripa pliabila si inca doua mitraliere de .50 si munitia aferenta) a generat un avion submotorizat, astfel incat Martletul II,
intrat in serviciu in primavara lui 1941, a fost destul de putin folosit in lupta, in special la antrenament, "proof of concept", apararea bazelor navale, dar si cateva operatiuni secundare cum ar fi cele din Madagascar.

Kitul de la airfix e de fapt un F4F-4 clasic american, iar pentru a-l "britaniza" trebuie aduse cateva modificari. Tubul pitot in forma de 7, bechia cu cauciuc mare, colimatorul si domul elicei, capota motorului a fost
modificata destul de mult, pentru a acoperi cei 4 voleti de racire si a-i inlocui cu unul singur. Pe intrados, carenajul mecanismului de catapultare mai lung si ascutit decat cel original, american.

Ca inmatriculare, am avut noroc sa gasesc unul (A.M.977) care avea toate elementele unice ale acestei variante, plus o vopsire mai bogata, botul rosu si emblema escadrilei (888), pe coada.
Am folosit vopsele de la Ak real color (cam sterse pentru gustul meu) decalurile improvizate.

Imagine atasata: IMG_9959.jpgImagine atasata: IMG_9960.jpgImagine atasata: IMG_9961.jpgImagine atasata: IMG_9962.jpg
Imagine atasata: IMG_9963.jpgImagine atasata: IMG_9964.jpgImagine atasata: IMG_9965.jpgImagine atasata: IMG_9966.jpg
Imagine atasata: IMG_9967.jpgImagine atasata: IMG_9968.jpgImagine atasata: IMG_9969.jpgImagine atasata: IMG_9970.jpg
Imagine atasata: II 1.JPGImagine atasata: II 2.JPG

Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 05 November 2024 - 03:41 PM


#2 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4965
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 05 November 2024 - 01:12 PM

Celalalt Airfix pe care il aveam, e un Martlet IV sau F4F-4B.
Martletul IV a fost printre primele avioane care au fost predate Marii Britanii in cadrul Lend-Lease Act din 1941.

Cele 220 avioane au fost echipate cu motorul in 9 cilindri Wright Cyclone R-1820-40B si aveau aceeasi aripa pliabila cu 6 mitraliere grele, deci aceleasi probleme legate de greutate mare si putere mica.

Toate au fost livrate pana in noiembrie 1942 astfel ca prima operatiune majora la care au luat parte a fost Operatiunea Torch, atacul comun SUA/Marea Britanie asupra Africii de Nord franceze.
Pe HMS Victorious a operat Esc.882, iar pe HMS Formidable a operat Esc.893.

Martlet IV a servit si la bordul „USS Robin” (HMS Victorious) cand a fost „detasat” la Flota Pacificului SUA pentru a opera alaturi de USS Saratoga in Marea Coralilor si Insulele Solomon intre mai si iulie 1943.

Ca si la Martlet II, kitul de la Airfix e de fapt un F4F-4 la care au adaugat doua cadre cu piesele noi (extensia de fuselaj, motorul in 9 cilindri, capota, esapamentele si elicea - acolo se afla si o capota de Martlet VI pentru un eventual nou model
care nu a mai aparut niciodata),
Am folosit vopsele de la Ak real color si decalurile din cutie, pentru un avion interesant din operatiunea Torch, unde avioanele britanice au purtat stele americane, din doua motive:
Francezii ajunsesera sa ii urasca pe englezi, dar pentru Americani aveau inca o oarecare simpatie si vazand americani, ar fi fost sanse sa nu se mai bata pana la unul (hai unu si un sfert).
Al doilea motiv era "trigger happiness"-ul partenerului strategic, rondelul britanic li s-ar fi putut parea prea asemanator
cu cel francez, yankeilor.
Win-win, si pentru noi, modelistii...

Imagine atasata: IMG_9954.jpgImagine atasata: IMG_9955.jpgImagine atasata: IMG_9956.jpgImagine atasata: IMG_9957.jpg
Imagine atasata: IMG_9958.jpgImagine atasata: IMG_9971.jpgImagine atasata: IMG_9972.jpgImagine atasata: IMG_9973.jpg
Imagine atasata: IMG_9974.jpgImagine atasata: IMG_9975.jpgImagine atasata: IMG_9976.jpgImagine atasata: IMG_9977.jpg
Imagine atasata: IV.JPG

Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 05 November 2024 - 03:43 PM


#3 Useril este offline   SorinTanase 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 638
  • Inregistrat: 17-March 12

Postat 05 November 2024 - 01:50 PM

Bine ai revenit.super!toate o sa fie cu aripile in pozitia asta?para se strica cumva forma avionului.si multe detalii.ineresanta istoria diverselor tipuri.felicitari

#4 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4965
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 05 November 2024 - 02:19 PM

Multumesc, Sorin!

Pe astea fix din cauza formei le-am facut asa. Fuselajul lui Airfix e dubios rau...coama nu semana deloc cu cea reala iar cabina e lasata rau de spate.
Altfel, puteam relativ usor sa pun aripile pliate pe un Hasegawa sau Arma, dar stricam orzul pe gaste...

Altele nu mai fac asa, clar. Cu aripile pliate, arata mai mult a camion decat a avion :)))

In continuare voi incerca sa termin 4 Hasegawe convertite inapoi la aripa fixa (F4F-3 / Martlet III) si pentru altele early, gen cele pre-war, argintii cu aripi galbene, voi astepta pe Arma sau Eduard sa scoata unul decent.
de preferat eduard, ca sa aiba si niturile alea proeminente pe care le avea avionul real...

Imagine atasata: F4F_Wildcat_Sgt._R.W.Greenwood_in_cockpit_Henderson_Field_Guadalcanal.jpg

Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 05 November 2024 - 02:20 PM


#5 Useril este offline   flo 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2481
  • Inregistrat: 04-July 09
  • Location:Bucuresti

Postat 05 November 2024 - 07:20 PM

U-L-U-I-T-O-R !
Superb!
Nu ai uitat nici manivelele.
Tot respectul. Plecaciune ! :hi:

Glumind: Transformers, nu alta !!!! Imi vine sa zic ca daca ar exista o pozitie fetala a avionului, asa ar arata.

#6 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4965
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 06 November 2024 - 09:15 AM

Thanks man!

Lipsesc multe acolo pe la imbinarile aripilor si mi-a fost lene sa le detaliez mai mult.
Oricum intre timp am mai observat mici scapari si le-am rezolvat: o prizulica lipsa, un fir de la antena etc...

Imagine atasata: gettyimages-159137862-2048x2048.JPG

O mica poza cu ce poate sau nu sa apara...
In multe poze se vede firul antenei care e prelungit mult dupa micul catarg din spate.
Apoi pe coama, unele aveau , altele nu, al doilea beculet, albastru.
Mai spre cockpit unele aveau cablul de la antena intrat in fuselaj imediat in spatele catargului printr-un izolator, altele aveau acel fir tras undeva pe stanga fuselajului.
Pe fuselaj erau sau nu doua prize de aer, cea din spate, uneori era o simpla gaurica, alteori un carenaj, alteori deloc...
In cockpit, cel putin doua feluri de colimator, si oglinda, uneori inauntru, alteori afara, alteori deloc...
Si asta era doar la Martletul II...

Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 06 November 2024 - 09:29 AM


#7 Useril este offline   alexelu_marinelu 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1784
  • Inregistrat: 21-October 08
  • Location:Bucuresti

Postat 06 November 2024 - 04:21 PM

ti-am zis si pah direct, da' nu ma doare gura sa mai zic o data ... imi plac tare cu toate detaliile adaugate si abia astept sa le vaz si p-alea despletite :)

#8 Useril este offline   dakian67 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1781
  • Inregistrat: 10-June 09
  • Location:Braila
  • Interests:Modelism aero WW II,numai 1/72

Postat 06 November 2024 - 10:37 PM

Daaaa, spectaculoase !! Eu am trecut peste scăpările kitului. Deși este cam aiurea în zona cabinei , nu am vrut să-i stric linia cu aripile pliate...Eu nu fac 10 , doar unul...Deși , poate cîndva mă va tenta unul de la Arma , cine știe ...Oricum mi se par al naibii de scumpe !!
Mă bucur c-ai revenit !!

#9 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4965
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 17 January 2025 - 04:37 PM

Am reusit sa mai termin un lot.
Sunt un hotch-potch de Hasegawa, AZ si piese de rasina, la unele e mai multa rasina decat plastic...
Tot asteptam sa scoata Arma si varianta cu aripa fixa, F3. Aveam deja cateva Hasegawe F4, devenite brusc obsolete, asa ca am decis sa le transform in F3.
De la alte machete (AZ) aveam doua aripi fixe de F3, si am mai cumparat una de rasina de la Quickboost...mare greseala : e de fapt o aripa de f4 modificata un pic doar...pozitiile mitralierelor in aripa si multe mici detalii sunt gresite complet.
Un bun prieten mi-a facut cateva copii ale aripii (daca stiam o modificam si reparam dinainte) si dupa excelentul set de cockpit si baia trenului de la True-details. Mi-a mai clonat si mototarele de la Airfix, pe care le-am considerat rezonabile ca detalii. Nu merg la concurs cu ele.

Primul din ele, apare intr-o serie formidabila de poze din timpul manevrelor militare americane din 41, si au insemne speciale, cruci rosii.
Aripa e cea de la QB, modificata destul de mult.

Imagine atasata: IMG_9978.jpgImagine atasata: IMG_9980.jpgImagine atasata: IMG_9981.jpgImagine atasata: IMG_9982.jpg
Imagine atasata: IMG_0006.jpgImagine atasata: IMG_0007.jpgImagine atasata: IMG_0008.jpgImagine atasata: IMG_0009.jpg
Imagine atasata: IMG_0010.jpgImagine atasata: 1111.JPG

Decalurile sunt unele mai vechi de la Microscale, rezonabil e bune.
Vopsirea cu Gunze. Am mai folosit mitraliere si colimator de la QB, multe alte detalii mici facute de la zero.

#10 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4965
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 17 January 2025 - 04:43 PM

Al doilea e unul mai special, un F3P, de recunoastere. Nu au fost facute multe.
Kitul initial il cumparasem de la AZ, dar avea fuselaj pentru varianta de motor scurt de 9 cilindri si presupunea taierea si modificari multe, asa ca de la el am folosit doar decalul...
Fuselajul e de la hasegawa si pentru aripa am folosit o copie in rasina a aripii de QB.

Vopsirea cu Gunze, decalul din cutia AZ. Ca si la celelalte, am folosit mitraliere si colimator de la QB, interiorul si cala trenului sunt copii dupa setul de la true details.

Imagine atasata: IMG_9994.jpgImagine atasata: IMG_9991.jpgImagine atasata: IMG_9992.jpgImagine atasata: IMG_9993.jpg
Imagine atasata: IMG_9995.jpgImagine atasata: IMG_9996.jpgImagine atasata: IMG_9997.jpgImagine atasata: IMG_9998.jpg
Imagine atasata: IMG_9999.jpgImagine atasata: recce.jpg

Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 18 January 2025 - 11:00 AM


#11 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4965
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 17 January 2025 - 04:49 PM

Mi-au placut intotdeauna Wildcaturile cu marcaje supradimensionate din VF6 de pe Enterprise si mi-am dorit mult sa am unul.

Nu aveam stele asa mari, asa ca a trebuit sa iau un set cu stele generice de 1:48.
Aripa astuia e de plastic, din kitul de la AZ. Aparent mai grosiera, dar mai corecta ca cea din rasina de la QB.
In rest aceleasi add-on-uri ca la celelalte....

Imagine atasata: IMG_9990.jpgImagine atasata: IMG_9987.jpgImagine atasata: IMG_9988.jpgImagine atasata: IMG_9989.jpg
Imagine atasata: IMG_0001.jpgImagine atasata: IMG_0002.jpgImagine atasata: IMG_0003.jpgImagine atasata: IMG_0004.jpg
Imagine atasata: IMG_0005.jpgImagine atasata: vf6.jpg

#12 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4965
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 17 January 2025 - 05:04 PM

Ultimul din setul asta e un englez, obligatoriu...Martlet III. Astea erau initial destinate Greciei si aia capitulasera inainte de livrare.
Initial doream sa le fac pe toate cele trei oferite in kitul AZ, si anume unul gri, unul in mid stone si altul in camo full de desert...

Imagine atasata: Az.jpg

Apoi am citit in jurnalul unuia din pilotii din 805Sq care au zburat pe ele si el zicea clar ca la un moment dat au intrat in reparatii si au fost revopsite intr-o schema potivita misiunilor lor, de patrulare marina ("a mixture of sea green and blue patterns" zicea el...) asa ca cel mai probabil au sarit direct in schema clasica de FAA (Dark slate grey - verdele, si Extra dark sea grey - albastrul)...
Am scapat deci de dilema si l-am facut doar pe cel in schema initiala de Non-Specular Light Grey. Nu are sens sa fac inca unul in Culorile clasice de FAA, mai am si alte Martleturi I si V si Wildcaturi 6 engleze de facut in culorile alea...

Imagine atasata: IMG_0014.jpgImagine atasata: IMG_0011.jpgImagine atasata: IMG_0012.jpgImagine atasata: IMG_0013.jpg
Imagine atasata: IMG_9986.jpgImagine atasata: IMG_9983.jpgImagine atasata: IMG_9984.jpgImagine atasata: IMG_9985.jpg
Imagine atasata: IMG_0015.jpgImagine atasata: FAA.JPG

Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 17 January 2025 - 05:06 PM


#13 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12672
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 17 January 2025 - 05:55 PM

:hi: :hi: :hi:

#14 Useril este offline   flo 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2481
  • Inregistrat: 04-July 09
  • Location:Bucuresti

Postat 17 January 2025 - 10:59 PM

Respect!

#15 Useril este offline   alexelu_marinelu 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1784
  • Inregistrat: 21-October 08
  • Location:Bucuresti

Postat 17 January 2025 - 11:14 PM

man ... asteptam povestioarele cu interes :)

cel mai mult imi place ala dah enterprise cu stele de b-17 pe el ... frumoasa tare schema de vopsire cu vechile cocarde acoperite si cu inelul ala finutz gri pe capota.

al doilea e ala de cruce rosie ... tres interesant. ce e chestia aia de supt aripa dreapta?

#16 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4965
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 18 January 2025 - 10:59 AM

Multumesc frumos,

Contraptia aia era un Mk 47 bomb dispenser, lansator de mini-bombe de antrenament, era destul de complicat pentru ce facea de fapt.
Au fost mai multe feluri, folosite pe mai toate avioanele americane de marina din ww2 iar conceptul pare ca e folosit si azi.
Imi amintesc ca facusem unul similar pentru un Scarrier Gr7, dar englezii nu s-au mai obosit sa le faca si clapetele alea care inchideau frumos containerul...

Imagine atasata: Mk 47.jpg

#17 Useril este offline   bogy 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1370
  • Inregistrat: 26-May 05
  • Location:Bucuresti

Postat 20 January 2025 - 08:01 AM

Superbe toate, foarte misto.

#18 Useril este offline   dflc03 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 226
  • Inregistrat: 22-June 08
  • Location:Bucuresti

Postat 22 January 2025 - 06:50 PM

Faine butoiasele Imagine postata

#19 Useril este offline   dakian67 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1781
  • Inregistrat: 10-June 09
  • Location:Braila
  • Interests:Modelism aero WW II,numai 1/72

Postat 26 January 2025 - 03:44 PM

Ca de obicei , spectaculoase.
De curiozitate man , cînd au avut Wildcat-urile ambarcate pe Enterprise stelele alea supradimensionate ? Wildcatul făcut de mine acum ceva vreme era tot din cele ale lui Enterprise, dar avea stelele normale. Al meu( am găsit și poză cu el, nu-i supt din pix) era fix cu o zi înainte de Midway.
Spor maxim ! :hi:

#20 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4965
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 26 January 2025 - 07:06 PM

Povestea e simpla: incidentele repetate de "blue on blue"... piloti si tunari AA terorizati de Japs si deveniti paranoici, au făcut ca USN să crească atât numărul cât și dimensiunea marcajelor.
După ce aproape că a fost doborât de AA-ul flotei în timp ce venea la aterizare, Lt. J.S Gray, CO al lui VF-6, s-a plâns amiralului Halsey.
A doua zi, avioanele lui Enterprise au fost revopsite cu cele mai mari stele care puteau încăpea pe aripi si fuselaje...asta era in martie '42.
Flamboaianta nu a durat prea mult si deja in mai revenisera la dimensiuni mai normale, dar s-a renuntat de tot la rosu, ca sa fie bine, ca sa nu fie rau...
Schimbarea nu s-a facut brusc pe toate avioanele de pe toate navele flotei, dar deja in Junie 42 la Midway, nu prea mai gaseai rosu pe stelele marinei.

Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 26 January 2025 - 07:16 PM


Arata acest topic


Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi