Black Widow Dragon 1/72 P-61B Black Widow
#1
Postat 05 October 2024 - 08:17 PM
Nu trebuie să stea producția , așa c-am demarat fuguța lucrările la urlătorul kit ( !!), un american mai deosebit...
Northrop P-61 Black Widow este primul avion american construit special ca vīnător de noapte echipat cu radar. Bimotor masiv , bifuselat , dar foarte rapid și manevrabil . Puternic īnarmat ( 4 tunuri Hispano M2 de 20mm + 4 mitraliere Browning cal.50 īn turelă telecomandată), a participat cu succes īn campaniile ultimilor ani de război, pe teatrul Vest European , īn Mediterana, China-India-Burma și Pacific. Īn noaptea de 14 august 1945 , P-61B-2 "Lady in the Dark"din esc.548 NF este creditat cu ultima victorie aeriană a războiului...
Nu-i așa că-i frumos, ciudățenia zburătoare ?
Au fost mai multe variante.
Doar primele P-61A , varianta inițială, au fost vopsit clasic , Olive Drab/Neutral Grey , restul au fost vopsite negru ( gloss night jet no.62) .Dotat cu turela superioară, care s-a dovedit īnsă greu de operat, și mai mult, atunci cīnd era rotită rapid īn lateral, afecta puternic stabilitatea avionului. Doar primele 37 A-uri au avut turela montată, restul au renunțat la ea, fiind reintrodusă la B-uri, după remedierea efectelor secundare nedorite.
Bun. Avīnd īn vedere că va fi doar unul ( știți asta deja cu totii...) , am să fac un B-15-NO ( cea mai numeroasă versiune fabricată, 153 buc.) , echipat cu turela superioară și 4 puncte de acroșaj sub aripi.
Kitul are și bune , și rele. Ca orice kit.
Pro :
- Fuselajul , aripile , roțile , elicile, gondolele, par OK, le-am curățat și le-am potrivit la rece , par să se "pupe" chiar bine.
- Exteriorul este frumușel , nituit plăcut , panouri ok , mai văd dacă mai adaug ceva ori ba...
- Interiorul este OOB destul de bine reprezentat , bine detaliat pentru această scară. Dar am un interior AIRES, care este totuși mai bine făcut. Cu bubele lui ( OOB imposibil de vopsit , l-am tăiat/separat cu maaare atenție !!) , dar mai OK.
Contra :
- Motoarele substandard, le-am īnlocuit cu unele QuickBoost.
- Tunurile jalnice , trebuie să le modific măcar țevile, ies īn afară cam 5mm, se văd !
- Idem mitralierele turelei , trebuie să găsesc īnlocuitoare. Browningurile turelei erau non-standard , foloseau niște țevi lungi de 36in, cu manșoane perforate. OOB , niște bucăți de plastic...bucăți de plastic. Nu seamănă a...nimic.
- Eșapamentele sunt OK , păcat că lipsesc cu desăvīrșire !! Iar un Pratt & Whitney R-2800 Double Wasp avea 18 bucăți per motor. Mă gīndesc la o modalitate de-a le reproduce cīt mai simplu și mai eficient...
Or mai fi și altele , pe care o sa le descopăr pe parcurs...
Am demarat construcția :
Așa , am făcut deja o primă modificare, i-am decupat locașul pentru trapa de acces a operatorului radar ( nereprezentată deloc de kit) și i-am scrăciuit trapa propriu-zisă , ajutat și de ceva PE-uri Airwawes .
Īntrebare mare la voi : ce culoare sa folosesc pentru interior ? Cockpitul și compartimentul operatorului radar ?
Unii spun ceva , altii altceva. Poze color , nu prea. Doar avioane de prin muzee. Restaurate. Mai mult sau mai putin cercetat.
Īn unele poze ,am văzut o culoare relativ deschisă . Adică acel Northrop Interior Green ( Model Master e foarte OK). Care a fost culoarea "oficială" pentru interior.
Īn alte poze , am văzut o culoare īnchisă , asemănătoare cu primul Vallejo.
Al doilea Vallejo și Gunze mi se par cele mai aiurea , aduc prea mult a...Olive Drab !!
Nu știu ce să fac.Mai ales că īncă nu m-am decis CARE va fi alegerea finală...Trebuie să fie īnsă un B-15 sau un B-20...Asta ma limitează la escadrilele din Pacific. Se pare că P-61 cu turelă nu a operat īn Europa....
Va urma !
#2
Postat 05 October 2024 - 08:43 PM
Citeaza
Daa ... e ca si cum ai pune pe cineva sa deseneze un P38 dupa o noapte de Jazz in Harlem .( "Harlem Air Shaft" (1940) -live- Duke Ellington ) https://www.youtube....h?v=-j7SD9juw14
Acum serios ,nu mi se pare foarte frumos dar este tare interesant ! ... Si e un subiect rar abordat de modelisti .
Mult succes si sporuri ! Te urmaresc cu drag si interes !
#3
Postat 06 October 2024 - 12:28 PM
Citeaza
Nu am cercetat subiectul Dakian , dar eu as folosi culori cat mai deschise care sa iasa in evidenta si sa varieze cu negrul avionului , atragand atentia asupra cockpitului . Altfel s-ar putea sa fie usor anost avand in vedere ca e maricel .
#4
Postat 07 October 2024 - 11:38 AM
Eu a folosit fie MM1734, fie vopseaua galbena am amestecat-o cu putin negru, pana la obtinerea nunatei dorite. Varianta asta e mai aproape de adevar fiindca asa o obtineau si americanii. Cred ca e specificat asat in unul din link-uri.
Am avut si eu modelul acesta, l-am considerat foarte interesant, dar kit-ul, nu era pra grozav, nu mai stiu firma. Am tot amanat sa-l fac pana l-am dat.
Succesuri, cum zicea un clasic(a) in viata!
#5
Postat 07 October 2024 - 04:22 PM
Atīt doar că autorii au tras o concluzie cit se poate de adevărată : cu americanii nu se știe nimic precis. Totul este relativ. Toate regulațiile americane , că ANA, că alta , erau ORIENTATIVE.
Fiecare producător făcea cum putea și cum īl tăia capul. Iar comisiile de recepție ale Armatei , Marinei sau Aviației nu dădeau doi bani pe culorile folosite. Dacă era cīt de cīt pe acolo , era perfect.
Totul era ca "utilajul" să funcționeze bine !!
Așa că P-61 , deși un avion de pe la sfīrșitul războiului , NU era vopsit pe interior cu ANA 611...ci cu Northrop interior green , acel "apple candy green" replicat așa cum bine spuneai de MM 1734.
Daaar, au existat numeroase variații de culoare , după cīt negru scăpau muncitorii īn arhifolositul "yellow chromate primer" ( yellow chromate este dealtfel și P-61 pe interior, peste tot mai puțin compartimentul echipajului).
Așa că unele erau mai apple green , altele mai bronze green, etc.
O să-l fac MM1734 , am așa ceva, tu ai folosit așa ceva și cum Dany a fost de aceiași părere ( el este specialistul nostru īn culori !!), mi-ați īntărit convingerea că fac bine.
Eu am kitul Dragon din ediția a doua , adăugată și revizuită
Potrivirea făcută la rece indică deocamdată o potrivire a subansamblelor foarte bună. Voi vedea pe parcurs..
Numai bine prieteni !
#7
Postat 15 October 2024 - 04:52 PM
Interiorul este aproape gata. Am scrăciuit și niște panouri să īnchid golul dintre cele două nivele din partea din față ( puntea echipajului și plafonul puțului aterizorului frontal sīnt separate īn acest kit !). M-am inspirat din foaia PE Eduard, destinată kiturilor la 1/48.
Mai am să-i fac tunurile ( trebuiesc puse la locul lor īnainte de lipirea semifuselajelor) precum și locașurile de evacuare a tuburilor trase. Aici m-am īnțepenit...Locașurile pentru tunuri sīnt clare, știu unde și cīt de mari , etc.
Dar cel de evacuare al tuburilor trase ale celor 4 Browning-uri din turelă ?? Am un cutaway bun , unde se vede că este un singur locaș, central , ce adună tuburile de la toate 4 mitralierele. Dar nu reușesc să găsesc nici o poză īn care să se vadă clar burta, să-mi dau seama UNDE vine , și cīt este de mare !!
#8
Postat 10 November 2024 - 03:34 PM
Am cam definitivat interiorul :
Lateralele.
Panoul de instrumente cu palonierul atașat.
Scaunele ecipajului.
Tunurile. Țeavă de alamă de 0,7mm , grefată pe suportul original de plastic, cu gurile din țeavă de alamă de 0,4mm
Am dat peste un alt minus , anume că locașele aterizoarelor principale sīnt deschise , chinezii nu s-au ostenit să dea și panourile de īnchidere. Le-am scrăciuit din foaie de stiren de 0.3mm, urmīnd să le "populez" cu ceva detalii , să nu arate goale.
Cel mai greu a fost să le determin formele. Am avut secțiuni din avion ( niște planuri rusești ??), dar NU din locurile care mă interesau...Există o unealtă specială pentru așa ceva , știți , ca un pieptene cu dinții mobili, dar eu nu am așa ceva.
Numai bine !!
#9
Postat 22 November 2024 - 10:24 AM
Citeaza
Incearca aici: http://zenoswarbirdv...reP61Stuff.html
Daca ce vrei sa copiezi e in plan, pune o coala de hartie peste si hasureaza cu creionul. Zona de interes va parea mai neagra si decupezi pe contur.
#10
Postat 26 November 2024 - 11:25 AM
Nu mai știu , dar cred că-l găsisem și eu...Intern , se cam īnțelege cum veneau evacuările la mitralierele superioare. La tunuri , pas.
Am găsit o poză cu un grup de armurieri ce lucrau īn burta bestiei. Se văd clar acolo și evacuările tunurilor. 4 locașuri, ce par īnsă acoperite cu capace !
Oare acele capace se deschideau doar cīnd trăgea ? Nu știu. Le pot figura gravīndu-le, dar nu le fac deschideri ( ca la Bf-109 , de ex.) . Nu par să se vadă īn nici o vedere de dedesubt a avionului...
Nici gaura centrală a evacuării mitralierelor nu se vede , aproape sigur și aia avea un capac ...
Am să le gravez doar, să pot dormi liniștit...
#13
Postat 09 December 2024 - 01:35 PM
Mărunțișuri. Vopsit , wash , potrivit, aranjat..
Am lipit aripile la fuselajul central.
Potrivirea...bunicică. Nu grozavă, nițel descentrată , dar asta este. Am īntīlnit potrivire și mai proastă.
Deja gondolele motoarelor le pot asambla.
Pentru asta a trebuit īnsă ca să pregătesc jambele trenurilor principale, se montează īnainte de-a lipi gondolele....Nu-mi place asta, va fi mai greu la mascat, dar nu am ce face , așa este arhitectura kitului.
Va urma , sper !
Numai bine prieteni !
#17
Postat 31 December 2024 - 10:44 AM
Botul a fost ticsit cu plumb, macheta de P-61 este o tail-sitter notorie. Nu sīnt sigur că este de ajuns (l-am testat, dar nu mi se pare extrem de concludent), dar voi mai adăuga lest īn spatele motoarelor, am loc.
Potrivirea generală este surprinzător de bună pentru un kit Dragon. Bineīnțeles că este nevoie de ceva chit, dar nu de speriat.
Alinierea īnsă e bună , aripile și profundorul s-au potrivit frumos.
Sper să-l termin pīnă la Paște...
Am făcut o socoteală cu fratello...Din 2013, cīnd am revenit īn branșă, am făcut 50 de machete. Adică undeva la 4 pe an. Īn ritmul ăsta, īmi trebuiesc alți 25 de ani doar ca să epuizez stash-ul.
Nu știu cum , dar trebuie să-mi măresc ritmul de lucru. Timpul acordat hobby-ului este oarecum constant. Doar că mă coiesc impardonabil căutīnd date despre avionul real, iar realizarea kitului propriu-zis este foarte lentă.
Dar asta cred ca mi-o propun la fiecare sfīrșt de an !!
LA MULȚI ANI CU SĂNĂTATE ȘI MULT SPOR !!
#18
Postat 02 January 2025 - 11:33 AM
dakian67, la 31 December 2024 - 10:44 AM, a spus:
Ce atāta grabă? Vrei să te plictisești la pensie?
dakian67, la 31 December 2024 - 10:44 AM, a spus:
Mno vezi? De-aici ți se trage. Ia treci la treabă și să fie gata pānă la sfārșitul lunii! Cincinalu' īn 4 ani tovarăși! Doar nu vrei s-ajungi de rāsu' forumului ca frac'tu, care īncepe o navă īn aprilie și o termină īn noiembrie...peste 3 ani (cu indulgență) :D