intrebare W. Nowotny
#1
Postat 15 November 2006 - 01:55 PM
#4
Postat 16 November 2006 - 08:58 AM
#6
Postat 16 November 2006 - 09:12 AM
Unde verde inchis e RLM 82/83 (inca nu mi-e clar care era inchis si care era deschis)
#7
Postat 16 November 2006 - 10:02 AM
Din ce am vazut eu, dar si din ce am citit, nu exista poze ale lui "8" alb, in care a pierit Walter Nowotny. Se spune ca schema de camuflare ale aparatelor din " Kommando Nowotny" era aceeasi, principala sursa de inspiratie fiind excelentele poze cu "4" alb. Si s-a presupus ca si "8" alb e similar.
Dar, repet, sunt presupuneri neexistind poze ale aparatului in cauza.
Vezi o relatare
AICI
Daca vrei poze ale lui "4" alb, o sa-ti scanez, sunt citeva frumoase in cartea din seria Jagdwaffe: "Jet fighters and rocket interceptors"
In legatura cu RLM-urile Cartula ti-a spus curentele de opinie.
Spor,
Bill
#9
Postat 16 November 2006 - 11:03 AM
FW 190 A6 ( oct 43- Orel Rusia) – profil color http://www.jg54greenhearts.com/Now.htm
Me 262 A – “8” alb clasic http://www.lizdas.lt...tai/nowotny.htm
Victoriile maiorului http://www.luftwaffe.cz/nowotny.html
Oamenii din JG 54 http://www.jg54green....com/famous.htm
“8” alb expus in Malta (macheta) http://www.stormbird...its/nowotny.htm
Me 262 in detaliu (se intra dintr-o pagina in alta ) se pot vedea culorile originale iar site-ul este super detaliat
http://www.stormbird...ly/fleiger.html
Viata si cele doua “8” ale lui Nowotny http://www.doppeladl...isc/nowotny.htm
Cred ca culorile de la Tamya sunt cele mai realiste http://m2reviews.cns.../cleaver262.htm
#10
Postat 16 November 2006 - 02:09 PM
De multe ori s-a facut confuzie intre RLM 82 si 83. Din pacate, pentru acea perioada RLM nu a mai emis un catalog cu mostre de culoare ci doar denumirea in clar, insotita de un cod. Discutiile sunt multe si nu o sa lamurim noi problema acuma! .
Dupa catalogul Eagle, confirmat de firma ce a fost principalul furnizor de vopsea al Luftwaffe (nu-mi vine acuma numele in minte :-x ), RLM 83 este mai inchis decit RLM 82. Din pacate nu mai tin minte cum apare raportul dintre aceste in cartea lui Ulmann :-?
Daca ai RLM 81 si 82 de la Model Master, le poti folosi foarte bine.
Citeaza
#12
Postat 16 November 2006 - 02:28 PM
#14
Postat 16 November 2006 - 03:31 PM
Astfel s-a dispus introducerea noilor RLM 82 si 81 ca sa inlocuiasca vechile 70 si 71 care deveneau prohibite pentru camuflajul de zi. Prin acelasi ordin s-a dat dispozitie ca la prepararea RLM 81 si 82 sa se amestece la fiecare fabricant cu stocurile existente de 70 si 71, indiferent de cantitatea de pe stoc astfel:
82 s-a amestecat cu 70 si 81 cu 71. De fapt pe romaneste fiecare a facut cum l-a taiat capul. Rezultatul a fos ca in Nov 1944 mai multi constructori si-au definit singuri (din ce a iesit) standardele pr RLM 81 si 82. Spre exemplu Dornier a definit (fara prea mare diferenta de nuanta) 81 si 82 ca fiind verde inchis iar Messerschmitt a definit 81 ca pe un violet maroniu si pe 82 ca pe un verde deschis.
Din acest motiv ce am vazut pe TAMYA prezentata mi s-a parut mai aproape de realitate (ca si in poza) iar profilul prezentat de CARTULA ca ceva cu nuante de la alt constructor. Ma bazez pe recenzia http://www.scaleaero...lmcolorspt1.htm care avand in vedere seriozitatea institutiei unde s-au facut cercetarile (Institutul Smithsonian) cred ca se apropie de adevar.
Va recomand cu caldura lecturarea ei.
Cu respect
#15
Postat 16 November 2006 - 04:14 PM
Exista esantioane si texte care sprijina acest fapt. Pot spune ca am avut ocazia sa ating cateva avioane vopsite in astfel de culori (in muzee ) si ele exista. Au existat si esantioane emise oficial - acestea au fost descoperite de curand in Republica Ceha si sunt descrise de Merrick in cele doua volume scoase de curand de catre Classic Publications (care dedica foarte mult spatiu acestui subiect) Acestea au fost de asemenea descrise in cartile JaPo despre camuflajul FW190D si Bf109K.
Ca in multe alte cazuri, situatia ar fo foarte clara daca nu ar xista "experti" care fac declaratii transante dar nu ofera nici un fundament si arunca discutia in directii irelevante.
Din pacate acum sunt pe fuga pentru ca peste o ora plec spre Telford pentru IPMS UK Modelworld si ma intorc abia luni.
Daca aveti rabdare, o sa va arat aceste date atunci. Pot arata si esantioane (scanate bineinteles).
Nu vreau sa ma bag in certuri ca mi-e cam lehamite de asa ceva de la o vreme.
Dupa parerea mea, cele mai bune culori RLM sunt facute de Lifecolor (Cu exceptia poate a RLM 65 care e versiunea dinantea razboiului).
HTH
radu
#16
Postat 16 November 2006 - 04:29 PM
comnean, la Nov 16 2006, 03:27 PM, a spus:
Comnean, poza aia care ai atasat-o e o colorizare de 2 lei a unei poze alb negru. Deci e mai putin valoroasa si decat o poza A/N
#17
Postat 16 November 2006 - 04:30 PM
Este doar o opinie si nu o axioma.
Cu respect!
#18
Postat 16 November 2006 - 04:45 PM
Sunt dovezi care arata ca RLM 81,82 si 83 au existat si ca esantioane oficiale au fost emise. Culorile sunt clar identificate ACUM pe baza unor noi documente pe care, daca imi dai voie... , le pot arata cand ma intorc.
Da, acum ceva vreme (anii 90) erau confuze. Dar ACUM (2006) nu mai sunt.
Repet, noile date sunt aici in cartea despre camuflajul FW190D scoasa de JaPo si in cele doua carti despre camuflajul german scoase de Classic Publications.
Radu
#19
Postat 16 November 2006 - 05:03 PM
http://ipmsstockholm.org/magazine/2002/04/...e262b.htm#links
si altul...
http://www.oldcmp.net/samm_2.html
#20
Postat 17 November 2006 - 03:51 PM
Din sursele pe care le-am studiat personal (institutul Smithsonian ) despre Me 262 reies urmatoarele:
1. 17.06.44 (Oberflachenschutzliste) - camuflaj cu RLM 74 si 75 (Graugrun si Grauviolette). Referiri pentru utilizarea acestor culori se gasesc si in documentatia (in original ) cu privire la camuflajul aparatelor Do 335, He162, Me 163.
2. 26.11.44 (Os 8, 335A) pt BV 155, Ta152, Do 335, Me 262 utilizarea culorilor 81/82/83. RLM nu a inaintat pana la acea data un atlas revizuit al culorilor. In fapt pe analiza bucatilor de vopsea de pe apartul Me 262 W.Nr. 170273- doborat 12/44 (aflat in stare restaurata la Smithsonian) s-au gasit pe camuflaj 82 Hellgrau si 83 Dunkel grau. La analiza comparativa cu un Do 335 aflat in proprietatea aceluiasi institut s-a constatat , ce desi erau sub incidenta aceluiasi Os 335A nuanta 82 la Do era aproape aceeasi cu 82 de pe Me dar 81 de pe Me nu semana cu 81 de pe Do ci cu 83 de pe Me 163.
In acea perioada FW isi realizase propriul set de mostre pentru 81,82 si 83 (cred ca aici ar trebui sa se lege cu afirmatiile lui Radub)
3. 23.02.45 un alt Os (in afara de 81 si 82 care la Me sunt definite ca Braunviolette si Hellgrau) introduce RLM 84 ca inlocuitor al lui 76 dar fara a da mostra de culoare. Oricum datorita crizei se permite "lasarea" intradosului in nuanta primerului. Pentru culorile decamuflaj este la fel de probabila utilizarea (in amestec) a RLM 65 cu 70,72 si 73 aflat din belsug pe stocuri sau chiar combinatii
de RLM foarte diluat cu RLM65.
4. desi aparatele din Komando Nowotny pot fi incadrate la camuflaj intre 17.06-26.11.44 (in special avionul W.Nr.110400 - 8 alb) din documente foto aflate la Smithsonian (si diapozitive si A/N si analiza spectrala pe A/N) reiese ca erau vopsite in RLM 70/71/76.
Sper ca Radub sa vina curand cu informatii pentru a putea continua analiza, speram in ajutorul pasionatilor.
Cu respect!