Polikarpov I-16 Ishak/Rata/Mosca ICM 72071
#1
Postat 27 October 2023 - 08:31 AM
Cum lucrul la Hudson s-a dovedit plin de provocări, evident că am umplut timpul dintre pauzele ( obiective și subiective...) de lucru cu o altă construcție.
Nu este cazul să vă prezint kitul ICM. Este destul de vechi deja, arhicunoscut , are și bune și rele...
La origine , kitul este un Type 24. Dar se poate face din el, la fel de ușor, atīt Type 17 cīt și Type 28. Asta am ales eu , un Type 28 ( mi-au plăcut tunurile alea sexy din aripi !!)
Privind retrospectiv, cred că un Type 17 ar fi fost o alegere mai OK, doar din punct de vedere al īnmatriculărilor disponibile.
M-am ajutat și de o mică coală de PE, din cupru, cred că rusească ( parcă Mars ??).
Cockpitul :
Pentru un avion atīt de MIC, nivelul de detaliere este satisfăcător.
Nu cred că voi avea vreodată răbdarea lui Alexelu' , să fac fiecare șurub și muc de țigară căzut prin cockpit...
Am făcut apoi și motorul , destul de frumos realizat de ucrainieni, deși bineīnțeles că , odată īnchisă capota, nu se va mai vedea absolut nimic din el.
Bine , ICM l-a oferit īn cazul īn care modelistul dorește să-l expună , lăsīnd panourile capotei deschise. Bun pentru diorame, īn general. Eu=NU DIORAME. Mă depășesc , pur și simplu...
Mărturisesc că pīnă aici construcția a mers lejer. Piesele s-au potrivit chiar bine, PE-urile nu mi-au creat probleme deosebite, etc.
Lucrurile păreau să meargă șnur. Daar , "nimic nu este ceea ce pare" ! Citat dintr-un clasic īn viață...
Va urma.
Numai bine prieteni !
#5
Postat 28 October 2023 - 07:00 PM
Am vopsit apoi interiorul. Am studiat de-am înnebunit. Bineînțeles că avem informații contradictorii...
Pînă la urmă am găsit ceva. O pagină dintr-o lucrare rusească. Dacă nici ei nu știu , nu știe nimeni
Acolo scrie că interiorul fuselajului, capotei motorului , trenurilor, etc. erau A-14 steel gray sau AE-9 light grey. În perioada care mă interesa ( sfîrșitul anilor 30')
Așa l-am făcut.
Sigur am mai adăugat niște fire, dar nu mai știu ce-am făcut cu pozele (dacă am făcut...nu mai țin minte. Alzheimeru' !!)
Tabloul de bord este Yahu. Ca să-l pun la locul lui a fost o adevărată aventură. Ca să constat că NU se vede absolut deloc, fiind foarte în spate, iar deschiderea cockpitului extrem de mică...
Apoi am unit fuselajele și partea centrală a aripii.
Potrivirea a fost oarecum bună , lufturi mai mari în partea anterioară a fuselajului și la joncțiunea inferioară a centrului aripii inferioare cu fuselajul.
Sigur unii din voi scoteau chiar mai bine respectivele joncțiuni , eu am reușit cam ce se vede.
Am lipit apoi motorul la locul lui , și capota lui. Care-i din 4 bucăți.
A fost cam teroristă treaba. Pentru că potrivirea țevilor de eșapament prin găurile lor, alinierea capotelor și lipirea lor în poziția corectă a fost extrem de solicitantă.
Este cea mai grea parte a asamblării acestui kit. Dacă treci de asta cu bine...
După tot chinul , odată asamblată capota , constați odată că este cu 0,8mm mai scurtă decît ar trebui , și apoi că NU se aliniază la față perfect, pentru atașarea părții frontale.
Așa că am adăugat un inel de stiren, șlefuit apoi la drept. Mulțumitor.Adăugat și inelul intermediar cu jaluzelele ce obturau orificiile de răcire de pe inelul frontal :
Apoi , aripile la locul lor și inelul frontal :
Deasemeni , potrivirea aripilor nu a fost chiar o joacă. Potiviri , piliri , etc. A fost nevoie și de fîșii de stiren plus cîteva kile de chit...
Este un kit frumușel. Destul de detaliat OOB, frumușel. Dar NU este pentru începători. Superior Hudson-ului ca nivel de detaliere, dar în ton cu el cînd vine vorba de potrivire.
Dacă știam de la început, poate alegeam ceva mai ușor ca și complement pentru Hudson , a cărui construcție este și ea foarte solicitantă.
Va urma.
Aceasta postare a fost editata de dakian67: 28 October 2023 - 07:06 PM
#6
Postat 28 October 2023 - 08:14 PM
Eu l-am abordat putin diferit la lipire fiindca am vazut ca se potriveste cam rau .
1 Lipit jumatatile de fuselaj . Fara sa introduc detaliile din interior ( scaun , bord ,podea )
2 Lipit partile exterioare a aripiilor la fuselaj cu cat mai multa atentie ,pentru a se alinia frumos .
3 Pus bordul , podeaua ,scaunul in fuselaj si lipit partea de dedesubt a aripii , cea cu baile trenului .
4 Lipit la inelul botului ( botul ) partile laterale ale capotelor , la fel cu atentie sa se potriveasca cat mai bine , sa nu pierd detaliile .Mai putin capota de dedesubt pe care am desprins-o fiindca la motor nu am lipit esapamentul . Am tras tot ansamblul acela de capote peste motor . Am lipit esapamentele introducandu-le din exterior spre interior . Unele s-au desprins , dar acum le-am pus inapoi . La sfarsit am lipit si capota de dedesubt .
Toate piesele acestea au trebuit pigulite , lipit in puncte , testat , desprins , iar testat , pana s-au asezat . Eu nu folosesc kit , doar putin superglue si finisat .
Cam asa mi-a iesit mie .Acum e terminat tot , dar atunci inca mai avea lipsa rotile ,sau erau inca nevopsite palele elicii .
S-ar putea sa fie anumite omisiuni in descrierea mea fiindca l-am facut acum ... vreo 5-6 ani , parca , dar in mare cam asa a fost . Eu l-am transformat pe al meu in type 10 late , dar as vrea sa-mi mai iau unul , sa am si un type 24 .
Link . ICM -ul e cel gri cu nr . 7
http://www.cartula.r...post__p__235954
Aceasta postare a fost editata de dany: 28 October 2023 - 08:22 PM
#7
Postat 28 October 2023 - 08:42 PM
Cred însă că mi s-a părut mai greu , apoi , furat de "peisaj", am asamblat motorul complet, cu eșapamente cu tot, și mi-a fost milă să le rup...
Este posibil să mai fac cîndva vre-un I-16 , mă tentează însă kitul nou al ucrainienilor de la Clear Prop, care este un Type 5. Pe care l-aș face spaniol.
Deocamdată însă prețul lui este exorbitant, mult prea mult pentru un avionaș cît lindi.ul principesei...
Poate în viitor...
Iar alt ICM...Nț. Nu cred că am chef să repet iar șlefuit/chituit/șlefuit/chituit...
În afară de type 5 la I-16 ar mai fi un type 24 ( SHKAS-uri de 7,62mm în locul tunurilor alare, Type 29 ( fără arme alare , 2x7,62 plus o Berezina cal12,5mm dedesubt) și atît.
Restul prea seamănă între ele ca să merite făcute.
Acum mă strem să găsesc o variantă de înmatriculare cît mai ochioasă, dar și reală în același timp. Între timp s-a lămurit că Pilawski este un impostor dornic de glorie.
Rămîn pe Massimo Tessitori și Forumul lui. Pentru VVS este cel mai OK. Pe lîngă Scale models.ru, dacă nici rușii nu știu despre propria aviație...
Am confirmarea încă odată că eu petrec mai mult timp cu documentarea pentru o machetă decît cu realizarea ei efectivă...
Aceasta postare a fost editata de dakian67: 28 October 2023 - 08:59 PM
#8
Postat 28 October 2023 - 09:09 PM
https://massimotessi.../i16-28tex.html
Aceasta postare a fost editata de dany: 28 October 2023 - 09:11 PM
#9
Postat 28 October 2023 - 11:28 PM
Adică, dacă īnlocuiești verdele ăla īnchis cu negru , obții un profil probabil. Zic probabil , pentru că nici eu nu am văzut īncă o fotografie reală a acestui avion.
Massimo zice īnsă că există , ba chiar mai multe , aflate īn arhiva Muzeului Marinei de la Skt.Petersburg, alături de alte fotografii cu alte aparate ale 13 IAP. Doar că nu le-a adăugat īncă īn colecția lui personală , dar speră să le publice īntr-o lucrare viitoare. Asta scria el la īnceputul anilor 2000. Nu am auzit să fi publicat ceva...Poate nu știu eu.
Nu prea am īnsă chef să fac un avion bazat doar pe un profil. Fie el plauzibil...
O variantă ar fi 1Roșu, 161 IAP, din aceiași sursă. Doar că aici există poză reală, nu am dubii că a existat.
Sau 51 alb al lui Safonov, singurul avion documentat cert că i-a aparținut asului rus. Și care se află īncă expus ( deși nu īn starea originală) la Muzeul Naval din Skt.Petersburg.
Nesiguranța mă omoară...
#10
Postat 29 October 2023 - 01:57 AM
Dupa cum se observa partial in foto din link , avionul fiind atribuit acestui aviator . https://www.asisbiz....ft-1941-0A.html
Avioanele cu slogan langa care este fotografiat erau nr. 11 Za Stalina ! sau 13 Za CCCP ! Erau type 24 , se pare .
Chestia cu nr. 10 Smert Fascismu ! am impresia ca este ceva mai interesant . S-ar putea sa fie o eroare grosolana , de atunci , din epoca , cand inca nu se stia ce si cum .
Safanov a murit intr-un P40 cu nr. 10 .Exista foto cu acel avion . ... Dar ...probabil cineva a vazut o foto de propaganda cu avionul unui alt as , ce avea nr. 10 si inscriptia Smert Fascismu ! pe fuselaj si sa-l fi dat drept avionul lui Safanov , ma gandesc . Acesta era un Yak 1 , iar de departe , daca cineva nu era din domeniu ,vreun agiamiu de la propaganda , era posibil sa incurce tipurile . Vezi link P 40 -ul
https://massimotessi...40e/safonov.htm
si Yak ( am o foto mai buna cu avionul acesta , daca doreste cineva ) https://www.asisbiz....sts-1942-01.jpg
Eh si de aici ma gandesc ca probabil sa tesut povestea unui I16 zburat de Safanov cu nr 10 si inscriptia Smert Fascismu ! ( ... fazschshhazmu , cum ar fi zis Voronin ; avea un stil ... cred ca si vizualiza cum rupea cu dintii un sarpe , cu atata ura pronunta cuvantul acela ... rumunsky fazschshhastay ; nu as putea sa-l imit .... apoi bineinteles ca trecea la afaceri cu Base , ca si cum nu sa intamplat nimic ...) .
Cum arata 1Roșu, 161 IAP, Dakian ?
#11
Postat 29 October 2023 - 08:53 AM
Nu-i aparținea. Am citit undeva istoria reală, a fost pozat cu acel aparat pentru că nr.10 era atrăgător pentru propagandă. Avionul aparținea īnsă lui Aleksandr Kovalenko, camaradul lui Safonov din cadrul 72 SAP, și este īntr-adevăr un Type 24.
Safonov pilota un Type28, pe care l-a luat īn primire pe 10 iulie1941, cīnd este avansat căpitan , folosindu-l pīnă la 3 octombrie, cīnd este mutat la 78 IAP, echipată cu Hurricane.
Acel Type 28 avea s/n 2821395, fiind folosit după plecarea lui Safonov de căpitanii Vasilii Adonkin și Valentin Agheicev , care l-au īnlocuit pe Safonov la comanda 72 SAP.
S/N 28921395 și-a īncheiat cariera de luptă pe 24 ianuarie 43, fiind accidentat de Agheicev , trimis la reparații apoi la Muzeu.
Se pare că nu avea inscripțiile...Dar, este posibil ca 51 accidentat să fie poza ALTUI avion...Plus că , după plecarea lui Safonov, Adonkin și-a pus amprenta pe avion , se pare că a fost revopsit.
Original , 51 era scris pe coadă, nu pe fuselaj, cu fonturi mult mai mici...
Acesta este 1Roșu din 161 IAP :
Īncă mă mai gīndesc...
Aceasta postare a fost editata de dakian67: 29 October 2023 - 09:19 AM
#13
Postat 29 October 2023 - 05:26 PM
Īn fine , am ajuns la stadiul vopsirii "de fabrică", să spun așa...Adică, cam așa ar fi arătat cīnd a plecat din fabrică.
Orice s-a adăugat ulterior , a fost adăugat la unitate, de către mecanici...
Uite , cam așa arăta Type28-ul lui Safonov :
Minunat de ...BANAL !!
Cu 1Roșu am altă problemă. Nu știu cum era vopsit īn rest. Este cunoscut doar babordul. Tribordul și aripile sīnt necunoscute. Īncerc să găsesc o sursă de inspirație.
#15
Postat 29 October 2023 - 06:25 PM
Uite 2 exemple . Cu specificatia ca pe partile metalice pare ceva mai deschisa .
Aceasta postare a fost editata de dany: 29 October 2023 - 07:11 PM
#16
Postat 29 October 2023 - 06:40 PM
Citeaza
Aduce cu schema clasica , Dakian , dar cumva mai unghiulara .
... Sau daca ai cumva decal cu Za VKP b si Smert Fashastai , fa-l pe acela nr 51 , nu te mai complica , ca ai dau un plus de interes acele sloganuri . .
Aceasta postare a fost editata de dany: 29 October 2023 - 07:26 PM
#17
Postat 29 October 2023 - 08:19 PM
Teoretic aveau aceiași culoare , practic nu tocmai. Și da, după un timp, cele pe metal deveneau mai deschise la culoare decīt cele pe lemn/pīnză , īn principal pentru că AII era protejată ulterior cu două straturi de lac transparent, pe cīnd Axxf nu se protejau cu nimic.
Am folosit vopsele Vallejo dedicate VVS, urmează și tratamente de deschidere, etc. Dar acestea vor diferi funcție de CE īnmatriculare fac.
Pentru că , de ex. Type28 al lui Safonov era nou-nouț, a luptat cu el nici 3 luni...
Oricum , acel misterios ( doar pentru noi , se pare...) 7/4 nu este tocmai un unicat. Ia uitați cum arăta avionul lui Ivan Romanenko , alt pilot vestit al rușilor :
Așa că devine plauzibil și avionul pilotat (probabil) de Mironov...