Forum Machete,Modelism,Hobby: PZL-23 Karas - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

PZL-23 Karas IBG 1/72

#1 Useril este offline   Mgc151184 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1073
  • Inregistrat: 14-December 04

Postat 04 July 2023 - 11:02 PM

PZL P-23 Karas, un avion care sincer nu-mi creaza asa mare interes, probabil pentru simplu fapt ca nu este chiar atragator asa vizual, imi pare grosolan si lipsit de forme aerodinamice atragatoare … in fine … noi l-am avut in dotare si desi nu era prea performant a fost pilotat cu foarte mare curaj in doua campanii ale armatei nostre in cel de-al doilea razboi mondial, asa ca merita facut si avut in vitrina, mai ales ca macheta celor de la IBG pare frumos executata si nu cred ca va fi dificil de construit.

Proiectarea avionului PZL P23 a inceput in 1931 urmata de construirea a trei prototipuri. Din cel de al treilea prototip a rezultat varianta P-23A din care statul Polonez a comandat 200 de exemplare in 1935. Au fost produse doar 40 de exemplare si predate clientului in 1936, nesatisfacand cu performantele, pe langa alte mici modificari s-a decis schimbarea motorului Pegasus IIM cu mai puternicul Pegasus VIII si a rezultat varianta P-23B si astfel restul de 160 de exemplare din cele 200 comandate initial au fost finalizate ca varianta B, ulterior comandandu-se inca 50 de exemplare.

In urma ocuparii Poloniei de catre Germania din toamna anului 1939 diverse avioane poloneze s-au refugiat la noi in tara, printre acestea au fost si 21 de PZL-uri P-23. Ulterior aceste avioane au fost preluate de Aeronautica Romana si in urma reparatiilor au rezultat 19 aparate operationale care au fost repartizate la Escadrila 73 Bombardament din Flotila 1 Bombardament Brasov. O data cu infiintarea Flotilei 3 Bombardament in Noiembrie 1940 la Craiova, Eascadrila 73 Bombardament trece in componenta acestei Flotile. Dupa o lunga pregatire in August 1941 Escadrila 73 este trimisa pe front langa Chisinau pe aerodromul Ialoveni, de unde va participa la luptele pentru cucerirea Odesei facand parte din Grupul 6 Bombardament Mixt. Dupa cucerirea Odesei, Escadrila 73 este trimisa in tara astfel ca pana la sfarsitul lunii octombrie 1941 Escadrila se afla inapoi la Craiova. Dupa un an de zile, in Octombrie 1942, Escadrila 73 se porneste spre frontul de la Stalingrad si va opera de pe terenul de la Morozovsk. De pe acest aerodrom vor executa misiuni de bombardament pana in decembrie 1942 cand datorita situatie nefavorabile de pe front se retrag la Novocerkask, ulterior la 17 Decembrie 1942 , avand doar cinci aparate ramase disponibile parasesc zona frontului definitiv indreptandu-se catre Zaporoje. In cele din urma pe 24 Decembrie 1942 ajung inapoi in tara la Bucuresti doar trei aparate apte de zbor care vor fi predate Centrului de Instructie al Aviatiei.

Kitul celor de la IBG este foarte finut executat, avand in componenta: culeele din plastic forte bine injecta cu mici bavuri, forte multe detalii redate chiar foarte bine pentru scara 1/72, o mica coala cu piese PE (un mare plus pentru detaliere), partile transparente injectate finut si o coala cu decaluri printata bine si fara decalari de forme si nuante.

Desi, per ansamblu, cum spuneam mai sus kitul este foarte bine executat, am si cateva mici obiectii:

- capota motorului fiind redata dintr-o singura piesa este lipsita de gravura, avand pe suprafata exterioara doar o bavura rezultata in urma imbinarilor ale matritei, asa ca am slefuit bine si regravat.
Imagine atasata: PZL-23 capota.jpg

- in partea din spate fuselajului sunt cateva urme (sink mark) de la imbinarea matritei iar bechia injectata direct pe o jumatate de fuselaj (fiind fragila si in relief mare noroc va fi sa reziste acolo pe tot parcursul ansamblari)
Imagine atasata: PZL-23 kit fuselaj.jpg

- radiatorul de ulei redat doar cel de iarna (acoperit) direct injectat pe fuselaj, cum in multe cazuri acest radiator lamelar nu era coperit ar fi fost mai bine sa fie redat piesa separata chiar si asa doar modelul acoperit, ar fi fost mai usor pentru modelist sa inlocuiasca acest radiator acoperit cu unul lamelar din rasina, decuparea acestuia de pe fuselaj va fi mai dificila.
Imagine atasata: PZL-23 kit radiator.jpg

Astea fiind spuse am inceput, desigur cu interiorul, cateva poze cu interiorul vopsit si asmblat, fara chestii notabile, totul s-a imbinat foarte bine. Am adaugat doar acel “parasolar” deasupra panoului cu instrumente si un mic panou cu doua ceasuri langa postul observatorului.
Imagine atasata: PZL-23 int.jpg

La PZL-23 geamul lateral-stanga al pilotului avea o deschidere cu un alt geam triunghiular culisant pe sina, kitul nu ofera acest detaliu, nu am indraznit sa decupez cupola insa am modelat o pucata de sarma in forma acestui geam triunghiular si cu sina.
Imagine atasata: PZL-23 geam lateral.jpg

Am mai inlocuit radiatorul de ulei turnat acoperit pe fuselaj cu unul lamelar de rasina, tubul pitot inlocuit si el cu o bucata de sarma, am adaugat cateva tuburi Venturi pe unde a fost nevoie, am folosit folie de aluminu adeziva pentru bordul de atac al palelor eliciei si cam atat, cred, cu detalierea.

Desi ale noastre, conform pozelor au fost un amestec de versiuni, teoretic conform documentelor avem o lista pe numere cu versiunile A si B, asa ca mi-am dorit desigur cate unul din fiecare, insa avand diferite inmatriculari, diferite camuflaje si diferite mascote in functie de perioada in care au operat mi-au rezultat, momentan, 6 bucati.
Imagine atasata: PZL-23 3 6 11 13 15 17.jpg

Aceasta postare a fost editata de Mgc151184: 04 July 2023 - 11:14 PM


#2 Useril este offline   Mgc151184 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1073
  • Inregistrat: 14-December 04

Postat 04 July 2023 - 11:19 PM

Acum sa le luam pe rand in ordine cronologica.

Pentru perioada pre-WW2
Versiunea A
Nr.6
Imagine atasata: PZL-23 nr6 01.jpg

Imagine atasata: PZL-23 nr6 02.jpg

Imagine atasata: PZL-23 nr6 03.jpg

Imagine atasata: PZL-23 nr6 04.jpg

Imagine atasata: PZL-23 nr6 05.jpg

Imagine atasata: PZL-23 nr6 06.jpg

Imagine atasata: PZL-23 nr6 07.jpg

Imagine atasata: PZL-23 nr6 08.jpg

Imagine atasata: PZL-23 nr6 09.jpg

Aceasta postare a fost editata de Mgc151184: 04 July 2023 - 11:31 PM


#3 Useril este offline   Mgc151184 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1073
  • Inregistrat: 14-December 04

Postat 04 July 2023 - 11:22 PM

Tot perioada pre-WW2
Versiunea B
Nr.11

Imagine atasata: PZL-23 nr11 01.jpg

Imagine atasata: PZL-23 nr11 02.jpg

Imagine atasata: PZL-23 nr11 03.jpg

Imagine atasata: PZL-23 nr11 04.jpg

Imagine atasata: PZL-23 nr11 05.jpg

Imagine atasata: PZL-23 nr11 06.jpg

Aceasta postare a fost editata de Mgc151184: 04 July 2023 - 11:31 PM


#4 Useril este offline   Mgc151184 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1073
  • Inregistrat: 14-December 04

Postat 04 July 2023 - 11:30 PM

Pentru campania din Basarabia.
Versiunea A
Nr.3

Imagine atasata: PZL-23 nr3 01.jpg

Imagine atasata: PZL-23 nr3 02.jpg

Imagine atasata: PZL-23 nr3 03.jpg

Imagine atasata: PZL-23 nr3 04.jpg

Imagine atasata: PZL-23 nr3 05.jpg

Imagine atasata: PZL-23 nr3 06.jpg

Versiunea B
Nr.15

Imagine atasata: PZL-23 nr15 06.jpg

Imagine atasata: PZL-23 nr15 02.jpg

Imagine atasata: PZL-23 nr15 03.jpg

Imagine atasata: PZL-23 nr15 04.jpg

Imagine atasata: PZL-23 nr15 05.jpg

#5 Useril este offline   Mgc151184 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1073
  • Inregistrat: 14-December 04

Postat 04 July 2023 - 11:35 PM

Pentru campania de la Stalingrad nu cunosc nici o poza cu vreun A participant, asa ca am facut doua B-uri, pentru ca aveau mascota usor diferita, una bine conturata, alta mai putin conturata.
Nr.13

Imagine atasata: PZL-23 nr13 01.jpg

Imagine atasata: PZL-23 nr13 02.jpg

Imagine atasata: PZL-23 nr13 03.jpg

Imagine atasata: PZL-23 nr13 04.jpg

Imagine atasata: PZL-23 nr13 05.jpg

Imagine atasata: PZL-23 nr13 06.jpg

Imagine atasata: PZL-23 nr13 07.jpg

#6 Useril este offline   Mgc151184 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1073
  • Inregistrat: 14-December 04

Postat 04 July 2023 - 11:38 PM

Tot un B
Nr.17

Imagine atasata: PZL-23 nr17 01.jpg

Imagine atasata: PZL-23 nr17 02.jpg

Imagine atasata: PZL-23 nr17 03.jpg

Imagine atasata: PZL-23 nr17 04.jpg

Imagine atasata: PZL-23 nr17 05.jpg

Imagine atasata: PZL-23 nr17 06.jpg

Cam atat momentan cu PZL-urile 23 ...

#7 Useril este offline   SorinTanase 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 638
  • Inregistrat: 17-March 12

Postat 05 July 2023 - 04:48 AM

Salutare.foarte mișto toate.dar de ce unele sunt camo și altele o singura nuanță?poți să mi spui ce culori ai folosit?spor

#8 Useril este offline   dakian67 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1773
  • Inregistrat: 10-June 09
  • Location:Braila
  • Interests:Modelism aero WW II,numai 1/72

Postat 05 July 2023 - 06:56 AM

Hehe, salutare Cristinel !
Chiar mă gîndeam eu că o să termini PZL-urile , erau pe masa de lucru cînd te-am vizitat !
Superb ți-au ieșit ! O singură miiică observație am, dacă nu-i cu supărare : elicile PZL 23 erau de lemn , nu ? Cu acea întăritură de aluminiu pe muchea de atac. Atunci , urmele de uzură cu aluminiu pe elice nu ar trebui să apară. Cel mult, dacă vrei , în urma zgîrieturilor, uzurii, etc. , ar trebui să se vadă lemnul ! Sau erau vopsite înainte cu aluminium dope ?? Chiar nu știu...Dar se practica în epocă vopsirea cu aluminiu a suprafețelor nemetalice...
Am și eu unul ( evident !), tot IBG, cîndva o să ajungă și el în lucru , să văd pe care-l fac...
Tizule, Cristinel a făcut cercetări amănunțite în privința 23-urilor noastre. În urma documentelor fotografice ale epocii , nici un PZL 23 nu a intrat în serviciul operațional fără să treacă printr-o revizie/reparație amănunțită.
Toate au fost revopsite conform standardelor ARR din perioada respectivă.
Spor maxim prietene !!

Aceasta postare a fost editata de dakian67: 05 July 2023 - 06:57 AM


#9 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4955
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 05 July 2023 - 11:54 AM

Impecabile man...am si eu unu...acum m-ai bagat in dileme, ce inmatriculare sa ii aleg...tu ai scapat de shinurile astea, le-ai facut pe toate! Felicitati man!

#10 Useril este offline   alexelu_marinelu 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1783
  • Inregistrat: 21-October 08
  • Location:Bucuresti

Postat 05 July 2023 - 01:33 PM

felicitari si de la mine ... sunt tare fromoase toate. iar munca de detaliere suplimentara stii ca me gusta mucho. good hob!

mie personal mi-a placut intotdeauna karas-ul, cu sera aia patratzoasa deasupra si cu picioroangele alea fixe (poate ca mi se pare un var mai indepartat al stukas-ului ... caras / stiuca :))) .

tot mie personal, imi plac mai tare cele vopsite verde integral, da' asta e o chestiune de gust si nu se discuta.

spor!

#11 Useril este offline   Mgc151184 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1073
  • Inregistrat: 14-December 04

Postat 05 July 2023 - 10:10 PM

Vezi postareaSorinTanase, la 05 July 2023 - 04:48 AM, a spus:

Salutare.foarte mișto toate.dar de ce unele sunt camo și altele o singura nuanță?poți să mi spui ce culori ai folosit?spor


Salutare Sorin, ma bucur ca-ti plac, dupa pozele studiate cam asa reiese, cele preWW2 si in campania din Basarabia au fost in doua nuante iar dupa adica cele de la Stalingrad erau intr-o singura nuanta, ceva neiesit din comun de altfel, acelasi lucru intamplanduse si cu alte avioane pe la noi, tupa finalizarea campaniei din Basarabia si cucerirea Odesei mai toate avioanele au fost aduse in tara, in urma uzurii suferite au intrat in refacere, reparatii, inlocuiri ...etc, in aceasta perioada pentru a simplifica procesul s-a trecut la o singura nuanta la extrados.
Pentru culori am folosit Hobby Color H304 pentru kaki si H330 pentru verde.

Citeaza

dakian67
Hehe, salutare Cristinel !
Chiar mă gīndeam eu că o să termini PZL-urile , erau pe masa de lucru cīnd te-am vizitat !
Superb ți-au ieșit ! O singură miiică observație am, dacă nu-i cu supărare : elicile PZL 23 erau de lemn , nu ? Cu acea īntăritură de aluminiu pe muchea de atac. Atunci , urmele de uzură cu aluminiu pe elice nu ar trebui să apară. Cel mult, dacă vrei , īn urma zgīrieturilor, uzurii, etc. , ar trebui să se vadă lemnul ! Sau erau vopsite īnainte cu aluminium dope ?? Chiar nu știu...Dar se practica īn epocă vopsirea cu aluminiu a suprafețelor nemetalice...
Am și eu unul ( evident !), tot IBG, cīndva o să ajungă și el īn lucru , să văd pe care-l fac...
Tizule, Cristinel a făcut cercetări amănunțite īn privința 23-urilor noastre. Īn urma documentelor fotografice ale epocii , nici un PZL 23 nu a intrat īn serviciul operațional fără să treacă printr-o revizie/reparație amănunțită.
Toate au fost revopsite conform standardelor ARR din perioada respectivă.
Spor maxim prietene !!


Salutare Sorin, a durat ... dar le-am terminat intr-un final, intradevar erau in lucru cand ne-am vazut.
Nu am facut nici o uzura cu aluminiu la vreo elice, singurul lucru aplicat eliciilor a fost un usor drybrushing cu un gri uzual pt a contura si a sparge monotonia banalei pale de elice vopsita in negru.
Succes pe viitor sa ai la al tau cand te vei lua de el.
Spor si sa ne vedem cu bine pe viitor. :friends:

Citeaza

109
Impecabile man...am si eu unu...acum m-ai bagat in dileme, ce inmatriculare sa ii aleg...tu ai scapat de shinurile astea, le-ai facut pe toate! Felicitati man!


Salutare Edy, my frend, ma bucur ca-ti plac, in dilema am fost si eu cand m-am decis sa fac vreun 23 desta, aveam 2 bucati cumparate, am studiat cateva poze si am mai luat 2 bucati, tot uitandu-ma pe la poze ... au iesit 6 ... deocamdata, ca tot as mai avea o varianta sau doua de facut :bang: , tare as vrea sa-ti sugerez o inmatriculare da "e grele" ca toate "e frumoase", asa ca e alegerea la tine man. Spor sa ai. :drinks:

Citeaza

alexelu_marinelu
felicitari si de la mine ... sunt tare fromoase toate. iar munca de detaliere suplimentara stii ca me gusta mucho. good hob!
mie personal mi-a placut intotdeauna karas-ul, cu sera aia patratzoasa deasupra si cu picioroangele alea fixe (poate ca mi se pare un var mai indepartat al stukas-ului ... caras / stiuca :))) .
tot mie personal, imi plac mai tare cele vopsite verde integral, da' asta e o chestiune de gust si nu se discuta.
spor!

Salutare alexelu si multumesc pentru felicitari. :hi:

#12 Useril este offline   dany 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 4818
  • Inregistrat: 24-November 06

Postat 05 July 2023 - 10:34 PM

Toate sint foarte frumoase , Mgc ! FELICITARI ! :hi: :clapping:

Citeaza

acum m-ai bagat in dileme, ce inmatriculare sa ii aleg...


As incerca o sugestie , daca nu e cu suparare .
Eu nu am inca un Karas , dar cand il voi avea cred ca am sa aleg o inmatriculare legata de acea emblema cu scheletul de peste si craniu . Nu stiu exact la ce se refera , dar mi se pare o anecdota haioasa legata de numele avionului ...

#13 Useril este offline   horia 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2972
  • Inregistrat: 24-April 05

Postat 07 July 2023 - 02:28 PM

Salut.
Apreciez efortul tău și ambiția de a continua cu modele ce pun īn valoare avioane care au zburat īn ARR.
Lucrul la 6 modele deodată este o realizare de excepție.
Am īnsă 2 mici observații. Adică una mică și una mai mare.

Aia mică - bordul de fugă este prea gros. Știu, asta este o problemă la toate avioanele la toate scările, dar cu puțină grijă se putea rezolva situația.

Aia mare - la cele īn două tonuri de camuflaj...nu le-ai nimerit.
Nu vreau să intru īn discuții interminabile despre nuanțe, dar ce ai tu acolo nu seamănă cu nimic din ce ar putea reprezenta culorile reale.
Da, știu, e greu de precizat exact nuanța corectă, dar īn ultimii ani s-au făcut destule īncercări elaborate de a se reconstitui cāt mai exact nuanțele corecte.
Nuanțele alea nu seamănă cu nimic romānesc, nu seamănă cu nimic din ce mai ai tu īn colecție, deși parcă am văzut ceva asemănător la PZL-11F.
Repet, nu vreau să intru īn alte detalii, și asta este doar părerea mea, poate greșesc totuși.
Nu vreau să te superi pe mine.
Repet, efortul tău este de apreciat.

Toate bine!

#14 Useril este offline   Mgc151184 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1073
  • Inregistrat: 14-December 04

Postat 07 July 2023 - 09:58 PM

Vezi postareadany, la 05 July 2023 - 10:34 PM, a spus:

Toate sint foarte frumoase , Mgc ! FELICITARI ! :hi: :clapping:


Salutare dany, multumesc frumos. :hi:

Vezi postareahoria, la 07 July 2023 - 02:28 PM, a spus:

Salut.
Apreciez efortul tău și ambiția de a continua cu modele ce pun în valoare avioane care au zburat în ARR.
Lucrul la 6 modele deodată este o realizare de excepție.
Am însă 2 mici observații. Adică una mică și una mai mare.

Aia mică - bordul de fugă este prea gros. Știu, asta este o problemă la toate avioanele la toate scările, dar cu puțină grijă se putea rezolva situația.

Aia mare - la cele în două tonuri de camuflaj...nu le-ai nimerit.
Nu vreau să intru în discuții interminabile despre nuanțe, dar ce ai tu acolo nu seamănă cu nimic din ce ar putea reprezenta culorile reale.
Da, știu, e greu de precizat exact nuanța corectă, dar în ultimii ani s-au făcut destule încercări elaborate de a se reconstitui cât mai exact nuanțele corecte.
Nuanțele alea nu seamănă cu nimic românesc, nu seamănă cu nimic din ce mai ai tu în colecție, deși parcă am văzut ceva asemănător la PZL-11F.
Repet, nu vreau să intru în alte detalii, și asta este doar părerea mea, poate greșesc totuși.
Nu vreau să te superi pe mine.
Repet, efortul tău este de apreciat.

Toate bine!


Salutare, Horia.
Multumesc pentru comentariu si pentru apreciere.
Sa stai linistit, :friends: nu ma superi cu nimic, chiar ma bucura sa aud si alte opinii. :good:

Ai dreptate la bordul de fuga, mai toate machetele au aceeasi treaba, tine de fiecare daca il deranjeaza sau nu, unii le pilesc alti le lasa asa, pe unii ii deranjeaza pe alti nu …

Acum cu nuantele … posibil sa ai dreptate, desi ma stradui pe cat posibil sa-mi fac machetele cat mai apropiate de adevar pot gresi in orice aspect, la bagajul meu de cunostine in momentul acesta asta a iesit …
:hi:

Aceasta postare a fost editata de Mgc151184: 07 July 2023 - 09:59 PM


#15 Useril este offline   dakian67 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1773
  • Inregistrat: 10-June 09
  • Location:Braila
  • Interests:Modelism aero WW II,numai 1/72

Postat 07 July 2023 - 10:19 PM

Mă bag și eu ca musca-n ciorbă...
Dacă am īnțeles bine , avioanele poloneze camuflate īn două nuanțe , după reparațiile de rigoare ( PZL-7,11, 23 ,37,LWS-14, etc.) , nu puteau fi vopsite altfel decīt IAR-80 sau Hurricanele din dotare, adică īn culorile standard britanice Dark Green / Dark Earth, nu cred că la momentul acela aveam alte vopsele la dispoziție, īn afara celor Cerrux-Hexol importate de la englezi pīnă īn 1941.
Cristinel cred că asta a reprodus , camo DG/DE.
Că nuanțele vopselelor Gunze sīnt sau nu 100% corecte, este...discutabil.
Eu aș fi folosit totuși H72 / H309 , mi se par mai corecte, dar asta cred că e chestie de ochi și gust. Asta doar dacă acceptăm că erau vopselele britanice . Și că avioanele au fost revopsite complet pe extrados, cel mai susceptibil la uzură.
Sper că nu am deranjat cu comentariul meu.
Numai bine prieteni !

#16 Useril este offline   horia 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2972
  • Inregistrat: 24-April 05

Postat 08 July 2023 - 01:20 AM

@dakian67
Nu am găsit vreo dovadă că s-au importat vopsele din Anglia. Abia au reușit să aducă avioanele Hurricane și Blenheim...și alea fără piese de schimb. Dar vopsele....
Apoi, fabrica se numea Cellon, produsul era Cerrux, o vopsea specială pentru metal.
Din 1937 sau 1938 acest Brand se fabrica la București īn licența de către Zimmer and Co, care devine și furnizorul principal de vopsea īn anii următori, alături de producătorii locali Corona (Buc) și Polycrom (Arad). Din păcate, inițial, vopsele Zimmer nu erau de calitatea celor originale, și IAR de exemplu folosea vopsele italinești Arson Sisi (pentru Savoia și PLZ 24), după 1941 situația s-a mai schimbat īn ceace privește calitatea..Dar īn mare cam asta este ”filiera lor”. pānă nu găsim undeva un mostrar al fabricii Zimmer nu vom ști exact ce producea...

#17 Useril este offline   dakian67 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1773
  • Inregistrat: 10-June 09
  • Location:Braila
  • Interests:Modelism aero WW II,numai 1/72

Postat 08 July 2023 - 08:46 AM

Ahaaa, mulțumesc mult pentru informații !!
Sīnt extrem de interesante !!
Deci vopselele britanice Cerrux-Hexol ( produse īntr-adevăr de firma Cellon) se fabricau la noi īn țară sub licență !! Habar n-am avut...
Dar , dacă se fabricau la noi sub LICENȚĂ , nu īnseamnă că trebuiau să fie LA FEL cu originalul ? Chiar dacă aveau o calitate mai slabă ( de ex. aderență, durabilitate, etc.)
Adică zic eu , culoare lor ar fi fost la fel cu originalul Cellon, Dark green/Dark Earth.
Cīt despre IAR, informația ta este deosebit de importantă pentru mine...Nu am apucat īncă să fac Savoia 79 și nici IAR 80, ACUM știu ce nuanțe trebuie să folosesc.
Pentru că știu ce culori Arson SISI folosea Savoia. Probabil că vopselele italiene le-am luat odată cu bombardierele Savoia.
Numai bine !

#18 Useril este offline   Mgc151184 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1073
  • Inregistrat: 14-December 04

Postat 08 July 2023 - 01:06 PM

Vezi postareadakian67, la 07 July 2023 - 10:19 PM, a spus:

... adică īn culorile standard britanice Dark Green / Dark Earth, nu cred că la momentul acela aveam alte vopsele la dispoziție, īn afara celor Cerrux-Hexol importate de la englezi pīnă īn 1941.
Cristinel cred că asta a reprodus , camo DG/DE.
Că nuanțele vopselelor Gunze sīnt sau nu 100% corecte, este...discutabil.
...


Sorine, o mica clarificare cu scuzele de rigoare, nu dark green si dark earth am incercat sa reproduc, dupa cum i-am raspuns si lui SorinTanase mai sus, kaki si verde am incercat a reda, folosind acele culori de la HobbyColor. Asa le-am vazut numite intr-un document si asa le folosesc si eu pe deplin increzator ca asa au fost, fara vreo legatura cu vopselurile britanice (nu ma bag in vreo discutie cu subiectul ca am fi sau nu am fi folosit culori britanice, unde cum si de ce, pentru ca e un subiect amplu si am strica topicul, discutam in particular cand ne-om vedea).

Ti-a explicat asa in mare Horia cum sta treaba cu provenienta vopselurilor la noi din punct de vedere al documentelor studiate, o chestie mai complicata fiind mai multi furnizori implicati.
Multi dintre noi ca modelisti cautam un adevar absolut generalizat insa e greu de stabilit … e atat de variabila chestia asta cu nuante in cat cu cat studiezi mai amanuntit cu atat mai multe intrebari iti pui si mai multe variante gasesti …

Uite ca o paralela, pentru ca material palpapil divers provenit de pe la avioanele din acele timpuri nu prea exista pentru a compara si studia, mai jos atasez o poza cu casti romanesti model Adrian folosite de noi de prin WW1 si pana in WW2, o perioada lunga de ani, pe langa diversele culori, gri-bleau, kaki si verde, observa si diferitele nuante pentru fiecare culoare, cum ai putea formula o indicatie exacta si generala cu ce nuanta se folosea pe atunci pentru un modelist care picteaza figurine cu soldati romani? e greu zic …
Imagine atasata: Casti Ro Adrian 02_Fotor.jpg

Acum in privinta culorilor romanesti la avioane, si acestea au variat destul, nu numai din punct de vedere cronologic si anume in functie de anul/perioada in care au fost folosite gasim diferite camuflaje (doar o culoare, trei culori, doua culori, etc) dar si prin variatii de nuante pentru aceeasi perioada si acelasi tip de camo. Se observa asta mai bine in putinele poze color de pe atunci dar si in pozele alb negru.

Acum, eu personal pentru a dormi bine noaptea, dupa lungi cautari si cercetari personale, in ceea ce a reprezentat verde si kaki la noi m-am oprit la urmatoarele patru culori din poza de mai jos, pe care le consider apropiate, nicidecum exacte sau identice, de ce cred eu ca s-a folosit pe atunci, cu gandul clar ca nu voi putea reproduce toate variatiile, insa combinandule intre ele (nu amestecandule una cu alta) in functie de ce vad prin poze redau asa o mica varietate.
Imagine atasata: HobbyColor.jpg


Vezi postareahoria, la 08 July 2023 - 01:20 AM, a spus:

@dakian67
Nu am găsit vreo dovadă că s-au importat vopsele din Anglia. Abia au reușit să aducă avioanele Hurricane și Blenheim...și alea fără piese de schimb. Dar vopsele....
Apoi, fabrica se numea Cellon, produsul era Cerrux, o vopsea specială pentru metal.
Din 1937 sau 1938 acest Brand se fabrica la București īn licența de către Zimmer and Co, care devine și furnizorul principal de vopsea īn anii următori, alături de producătorii locali Corona (Buc) și Polycrom (Arad). Din păcate, inițial, vopsele Zimmer nu erau de calitatea celor originale, și IAR de exemplu folosea vopsele italinești Arson Sisi (pentru Savoia și PLZ 24), după 1941 situația s-a mai schimbat īn ceace privește calitatea..Dar īn mare cam asta este ”filiera lor”. pānă nu găsim undeva un mostrar al fabricii Zimmer nu vom ști exact ce producea...

Horia, multumiri pentru informatiile date.

#19 Useril este offline   horia 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2972
  • Inregistrat: 24-April 05

Postat 08 July 2023 - 07:31 PM

Vezi postareadakian67, la 08 July 2023 - 08:46 AM, a spus:

Ahaaa, mulțumesc mult pentru informații !!
Sīnt extrem de interesante !!
Deci vopselele britanice Cerrux-Hexol ( produse īntr-adevăr de firma Cellon) se fabricau la noi īn țară sub licență !! Habar n-am avut...
Dar , dacă se fabricau la noi sub LICENȚĂ , nu īnseamnă că trebuiau să fie LA FEL cu originalul ? Chiar dacă aveau o calitate mai slabă ( de ex. aderență, durabilitate, etc.)
Adică zic eu , culoare lor ar fi fost la fel cu originalul Cellon, Dark green/Dark Earth.
Cīt despre IAR, informația ta este deosebit de importantă pentru mine...Nu am apucat īncă să fac Savoia 79 și nici IAR 80, ACUM știu ce nuanțe trebuie să folosesc.
Pentru că știu ce culori Arson SISI folosea Savoia. Probabil că vopselele italiene le-am luat odată cu bombardierele Savoia.
Numai bine !


cānd o să aflăm de ce Coca-Cola produsă īn Romānia are alt gust față de cea din SUA, vom īntelege și faza cu calitatea vopselelor.

#20 Useril este offline   dany 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 4818
  • Inregistrat: 24-November 06

Postat 08 July 2023 - 10:10 PM

:-D Nu cred ca se poate compara una cu alta , la fel cum nu exista legatura intre mentalitatea acelor oameni cu cei de acum

Atunci erau probleme din cauza tehnologiilor si asimilarea lor , dar era o tara in dezvoltare , progres .
Prin anii 70 , industria ro inca avea probleme cu vopselurile , trebuind sa importe in special pigmentul ... din Franta la acea vreme , parca .

Cola ... din ce imi amintesc a fost adusa la noi de aceeasi securica care produceau bauturile racoritoarea si in vreamea lui ceasca . Invatati sa se descurce , sa taie colturile si sa faca porcarii , fiindca nu raspundeau , insa acum la un alt pretz . .

Unele firme mai inchid ochii , altele nu Cum a fost cazul producatorului Palmolive ... parca ... ce si-a inchis fabrica din Ro , fiindca nu au dorit sa-si pateze reputatia pentru profit ..etc.

Ca fapt divers si in Italia ( Sicilia )are alt gust. E o placere sa bei Cola ( clasica ), in special la doza ... pe malul marii aceleia albastre ..la o pizza cu prietenii .
Parca si in Bulgaria e foarte buna ... sau era ( nu am mai fost demult ).

Scuze de off .., va rog .

Aceasta postare a fost editata de dany: 08 July 2023 - 11:10 PM


Arata acest topic


  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

3 useri citesc topicul
0 membri, 3 vizitatori, 0 utilizatori anonimi