Proiectarea avionului PZL P23 a inceput in 1931 urmata de construirea a trei prototipuri. Din cel de al treilea prototip a rezultat varianta P-23A din care statul Polonez a comandat 200 de exemplare in 1935. Au fost produse doar 40 de exemplare si predate clientului in 1936, nesatisfacand cu performantele, pe langa alte mici modificari s-a decis schimbarea motorului Pegasus IIM cu mai puternicul Pegasus VIII si a rezultat varianta P-23B si astfel restul de 160 de exemplare din cele 200 comandate initial au fost finalizate ca varianta B, ulterior comandandu-se inca 50 de exemplare.
In urma ocuparii Poloniei de catre Germania din toamna anului 1939 diverse avioane poloneze s-au refugiat la noi in tara, printre acestea au fost si 21 de PZL-uri P-23. Ulterior aceste avioane au fost preluate de Aeronautica Romana si in urma reparatiilor au rezultat 19 aparate operationale care au fost repartizate la Escadrila 73 Bombardament din Flotila 1 Bombardament Brasov. O data cu infiintarea Flotilei 3 Bombardament in Noiembrie 1940 la Craiova, Eascadrila 73 Bombardament trece in componenta acestei Flotile. Dupa o lunga pregatire in August 1941 Escadrila 73 este trimisa pe front langa Chisinau pe aerodromul Ialoveni, de unde va participa la luptele pentru cucerirea Odesei facand parte din Grupul 6 Bombardament Mixt. Dupa cucerirea Odesei, Escadrila 73 este trimisa in tara astfel ca pana la sfarsitul lunii octombrie 1941 Escadrila se afla inapoi la Craiova. Dupa un an de zile, in Octombrie 1942, Escadrila 73 se porneste spre frontul de la Stalingrad si va opera de pe terenul de la Morozovsk. De pe acest aerodrom vor executa misiuni de bombardament pana in decembrie 1942 cand datorita situatie nefavorabile de pe front se retrag la Novocerkask, ulterior la 17 Decembrie 1942 , avand doar cinci aparate ramase disponibile parasesc zona frontului definitiv indreptandu-se catre Zaporoje. In cele din urma pe 24 Decembrie 1942 ajung inapoi in tara la Bucuresti doar trei aparate apte de zbor care vor fi predate Centrului de Instructie al Aviatiei.
Kitul celor de la IBG este foarte finut executat, avand in componenta: culeele din plastic forte bine injecta cu mici bavuri, forte multe detalii redate chiar foarte bine pentru scara 1/72, o mica coala cu piese PE (un mare plus pentru detaliere), partile transparente injectate finut si o coala cu decaluri printata bine si fara decalari de forme si nuante.
Desi, per ansamblu, cum spuneam mai sus kitul este foarte bine executat, am si cateva mici obiectii:
- capota motorului fiind redata dintr-o singura piesa este lipsita de gravura, avand pe suprafata exterioara doar o bavura rezultata in urma imbinarilor ale matritei, asa ca am slefuit bine si regravat.
- in partea din spate fuselajului sunt cateva urme (sink mark) de la imbinarea matritei iar bechia injectata direct pe o jumatate de fuselaj (fiind fragila si in relief mare noroc va fi sa reziste acolo pe tot parcursul ansamblari)
- radiatorul de ulei redat doar cel de iarna (acoperit) direct injectat pe fuselaj, cum in multe cazuri acest radiator lamelar nu era coperit ar fi fost mai bine sa fie redat piesa separata chiar si asa doar modelul acoperit, ar fi fost mai usor pentru modelist sa inlocuiasca acest radiator acoperit cu unul lamelar din rasina, decuparea acestuia de pe fuselaj va fi mai dificila.
Astea fiind spuse am inceput, desigur cu interiorul, cateva poze cu interiorul vopsit si asmblat, fara chestii notabile, totul s-a imbinat foarte bine. Am adaugat doar acel parasolar deasupra panoului cu instrumente si un mic panou cu doua ceasuri langa postul observatorului.
La PZL-23 geamul lateral-stanga al pilotului avea o deschidere cu un alt geam triunghiular culisant pe sina, kitul nu ofera acest detaliu, nu am indraznit sa decupez cupola insa am modelat o pucata de sarma in forma acestui geam triunghiular si cu sina.
Am mai inlocuit radiatorul de ulei turnat acoperit pe fuselaj cu unul lamelar de rasina, tubul pitot inlocuit si el cu o bucata de sarma, am adaugat cateva tuburi Venturi pe unde a fost nevoie, am folosit folie de aluminu adeziva pentru bordul de atac al palelor eliciei si cam atat, cred, cu detalierea.
Desi ale noastre, conform pozelor au fost un amestec de versiuni, teoretic conform documentelor avem o lista pe numere cu versiunile A si B, asa ca mi-am dorit desigur cate unul din fiecare, insa avand diferite inmatriculari, diferite camuflaje si diferite mascote in functie de perioada in care au operat mi-au rezultat, momentan, 6 bucati.
Aceasta postare a fost editata de Mgc151184: 04 July 2023 - 11:14 PM