De pe net, martie 2023
#22
Postat 16 March 2023 - 01:35 PM
https://www.facebook...91647520912848/
·
" Acum 80 de ani, 23 iunie 1941.
Escadrila 53 Vânătoare, înzestrată cu aparatele Hurricane, din care făcea parte și locotenentul Horia Agarici, se afla dislocată, încă din luna ianuarie, pe aerodromul de la Mamaia, Constanța, având ca misiune apărarea aeriană a litoralului, în vreme ce subunitățile înzestrate cu aparate germane (He-112 și Bf-109) au rămas în București. O alegere întâmplătoare? Se pare că nu. Șefilor din flotilă nu le scăpase faptul că motoarele englezești erau mai rezistente decât cele germane, iar apărarea Dobrogei presupunea zboruri de până la 200 kilometri în largul mării. Și au avut dreptate: niciodată nu a fost pierdut vreun aparat Hurricane ca urmare a opririi motorului deasupra întinderii de apă...
In ziua intrării României în război, Dobrogea era totusi lipsită de aviație de vânătoare. Cu o zi înainte, Escadrila 53 decolase de pe aerodromul Mamaia și aterizase la Buzău, în vederea unei misiuni de protecție a unui grup de bombardament. Horia Agarici nu plecase însă cu escadrila, pentru că nu avea cu ce să zboare: avionul său se afla în reparații. În hangarele de la Mamaia se mai afla și un al doilea aparat Hurricane, tot în reparații. Acesta din urmă, având probleme cu supraîncălzirea motorului, putea fi folosit în zbor pentru perioade mai scurte.
În prima zi de război, Horia Agarici a lucrat febril la ambele avioane, împreună cu mecanicii rămași la Mamaia. Un singur eveniment i-a tulburat. La primele ore ale dimineții a avut loc un prim (dar timid) atac al sovieticilor asupra Constanței. Două avioane au aruncat bombe care au căzut în diverse locuri, fără a pricinui însă victime sau pagube materiale. Apoi, în acest sector secundar al frontului, a fost liniște...
Ziua de 23 iunie a fost ziua de glorie a locotenentului Agarici. Celebra luptă pe care a purtat-o cu aviația sovietică a fost rememorată astfel: „Până să se lumineze, lucram cu soldații și maiștrii mecanici la ultima punere la punct a avionului meu. Deodată, ne-am pomenit cu zgomot de avioane și de explozii la Constanța; curând după asta, cu flăcări și fum... Primul val de avioane de bombardament reușise atacul prin surpriză și lovise bine în regiunea portului. Antiaeriana a deschis un foc de iad, dar puțin cam târziu. Valul de avioane a plecat. (...) La următorul val de bombardiere, care a venit când începuse să răsară soarele, am primit comunicarea că pot pleca. Mi-am lăsat din reparat avionul, m-am urcat în celălalt, l-am încercat și am plecat. Urcarea a fost ca în ascensor... Sus, și încă din timpul urcării, am căutat să întretai drumul valului de avioane, dar nu l-am mai găsit, cu toate că scormonisem și peste, și sub câteva valuri de nori de prin largul mării. Mă întorceam la aerodrom când observ în fața mea o formație de linii subțiri: avioane de bombardament, văzute din spate. Am pus viteză maximă, am luat ceva înălțime și, în atacuri, cu deschiderea focului de la numai 150 metri distanță și, cu continuarea lui până aproape de ciocnire, trăgând mereu, am doborât, în patru atacuri, în timp de circa un minut, trei avioane. Atacurile au fost atât de repezi încât, de exemplu, la primul avion doborât, s-au găsit numai vreo 36 de cartușe trase de mitraliorul din spate. Primul avion a aterizat, lovit în motoare, rezervoare și radiatoare, aproape de aerodrom, pe Peninsula Kituc, și personalul lui a fost capturat. Al doilea avion a intrat în vrilă și a căzut în mare, la circa 10 kilometri de Băile Mamaia, iar al treilea a aterizat forțat la Traian-Val; [și] echipajul [acestuia] a fost capturat. (...) [Avionul cu care am plecat] era al unui camarad și avea un defect la limitatorul compresorului, din care cauză, când am zburat cu el, au fost momente când a trecut în supraputere. Din acest motiv, după al doilea atac, a început să-mi arunce ulei pe geam, să se înfierbânte și să piardă putere, lucru pentru care am fost obligat să întrerup atacul la al treilea avion doborât pentru a nu strica motorul avionului meu”.
Generalul Gheorghe Jienescu, șeful aeronauticii militare, a înțeles că a greșit presupunând că, pentru apărarea Dobrogei, erau suficiente unitățile de artilerie antiaeriană (întreaga aviație de vânătoare se afla în jumătatea sudică a Moldovei și în regiunea petroliferă). De aceea, ca să salveze aparențele, a băgat în funcțiune „mașina de propagandă”. Ziarele și radioul au prezentat pe larg acțiunea lui Horia Agarici, iar în scurt timp, a apărut un cântec compus de Gherase Dendrino pe versurile lui Păstorel Teodoreanu, care începea astfel: A plecat la vânătoare Agarici / A plecat ca să vâneze bolșevici.
Sursa: Sorin Turturica , revista Historia. "
PS . So ... fusese Generalul Gheorghe Jienescu , care sa bazat prea mult pe artileria AA.
Mai tarziu insa vor veni si germanii cu 7./JG 52 (Jul 41) si 1.(Jagd)/LG 2 (Aug 41)
Aceasta postare a fost editata de dany: 16 March 2023 - 01:49 PM
#23
Postat 16 March 2023 - 02:34 PM
.Multe poze interesante .
https://www.facebook.com/lwrom
Aceasta postare a fost editata de dany: 16 March 2023 - 02:34 PM
#25
Postat 16 March 2023 - 11:18 PM
dany, la 16 March 2023 - 03:13 PM, a spus:
"Al doilea avion a intrat în vrilă și a căzut în mare, la circa 10 kilometri de Băile Mamaia,"
.... Oare o mai fi acolo ?
Eu cred ca este.
Sovieticii au avariat si podul de la Cernavoda tot pe fondul slabei prezente a aviatiei romanesti deasupra Dobrogei.
#27
Postat 17 March 2023 - 08:52 PM
Jienescu a cam riscat, aici e nevoie de un studiu aprofundat al campaniei aeriene din 1941.
Sovieticii nu au avut mare succes in actiunile de bombardament strategic. Raidurile din '41 asupra Berlinului au avut pierderi mari, iar PE-8 a fost produs in numar prea mic.
Ia uite unii ce invata! le-a prins bine cativa ani mai tarziu
#28
Postat 18 March 2023 - 04:00 AM
Citeaza
Nici mai tarziu nu au facut prea mare lucru . Dresda , Leipzig, Berlin sau Koenigsberg au fost distruse de aliatii anglo-americani la cererea lui Stalin .
Englezii se razbunasera pentru "blitz" pe Cologne , ceva mai inainte ,ceea ce la impresionat pe Stalin si le-a cerut aliatiilor sa-i " netezeasca" drumul spre Berlin .
Aceasta postare a fost editata de dany: 18 March 2023 - 04:31 AM
#29
Postat 18 March 2023 - 05:21 AM
imi pare rau ca nu mai gasesc un documentar despre reconstructia Operei din Dresda .
Era foarte interesant ,fiindca au incercat la inceput sa lase doar o parte , apoi au vrut sa o modernizeze ,sa o imbunatateasca , dar pana la urma au ajuns la concluzia ca , cu toata tehnologia actuala nu vor putea sa.i redea acustica deosebita decat daca o reconstruiau exact asa cum fusese gandita si cu doar acele materiale si solutii arhitecturale ,nimic in plus sau in minus ,
Doar cum fusese conceputa atunci . ...Era perfecta . Si asa au procedat .
Aceasta postare a fost editata de dany: 18 March 2023 - 05:26 AM
#30
Postat 18 March 2023 - 04:55 PM
Chiar si in ruine arata impresionant .
https://www.youtube....AxtfHuXHs&t=65s
Ps . Acum parca e un univers paralel pe acolo ...
Aceasta postare a fost editata de dany: 18 March 2023 - 05:05 PM
#31
Postat 19 March 2023 - 05:08 PM
Citeaza
Am gasit unul dintre filmulete https://www.youtube....h?v=2NjJIIKqC24
Si bonus Dube molotoave .. Nu sint vopsite cu bidineaua , cum se spune in titlu ,Se poate observa la 0:10 , in stanga jos." artistul " cu pistolul de vopsit .." Ne exprimam parerea " ca nu doar geamurile erau " aburite " de la vopsea si diluanti in hala aceea ..
https://www.youtube....h?v=cdIRz0p0L4s
Aceasta postare a fost editata de dany: 19 March 2023 - 05:30 PM
#33
Postat 19 March 2023 - 09:49 PM
Citeaza
Asa si aratau ... https://ro.wikipedia.org/wiki/M.T.D. ... pe langa Renault , Chevy si Henschel -urile interbelice carosate in Ro . https://forum.metrou...=5142&pageNum=1 sau https://forum.metrou...=6119&pageNum=1 si https://forum.metrou...=5630&pageNum=1
Dintre tzarile socialiste , pe langa cehoslovaci , ungurii imi pare ca aveau unele dintre cele mai interesannte proiecte de autobuse prin anii 60 https://www.youtube....h?v=yYedGe7OY2o i si trenuri prin anii 50 https://www.google.c...iw=1349&bih=657
Aceasta postare a fost editata de dany: 19 March 2023 - 10:31 PM
#34
Postat 20 March 2023 - 10:36 AM
#35
Postat 20 March 2023 - 05:27 PM
Tocmai venise Biden in Polonia ... si ma asteptam la ceva agitatie , dar as fi dorit sa fi fost austriecii sau ungurii sau altii care sa puna de un scandal ...... ( macar )sa parem mai coalizati alaturi de Maia Sandu .Ai sustinem cat putem economic dar ... mnah .
Pacat de Liviu Mihaiu ... o fi facut si el ceva manarii , dar chiar se pricepea la Delta + ca imi placea sa-i ascult emisiunile la Radio Gherila , demuult . De fapt imi aduc aminte de el de cand facea echipa cu Andrei Gheorghe noaptea la Pro FM ... parca .. prin anii 90 ?
--------------------
Ma reintorc la filmuletele de arhiva https://www.youtube....akdnS5Lfk&t=29s
1971 La min 0:32 , la Cluuj tricicluri Vespa si IMS -uri care transportau laptele la domiciliu prin Casa de comenzi
...Imi aduc aminte de tartaretele acelea pe 3 roti . Prin ani 80 carau cremesuri , dobosuri si broscutze ... si cred ca uneori aduceau un fel de inghetata de o culoare galben -oranj la cornet turtit la fund , pe care daca eram norocosi le luam la bax . Era o inghetata buna !
Aceasta postare a fost editata de dany: 20 March 2023 - 06:14 PM
#36
Postat 20 March 2023 - 06:24 PM
( ... min :0:30 .. pe cine faci tu mah " idiot caraula " ? ..)
Aceasta postare a fost editata de dany: 20 March 2023 - 06:35 PM
#37
Postat 21 March 2023 - 12:47 PM
Ce mă sfătuiți voi, ce kit să iau pentru Boeing B-17G "Flying Fortress" , Revell ( 04283 de exemplu) sau noul Airfix ( 08017 ) ??
Aș avea posibilitate de ofertă bună pentru ambele, dar sigur voi lua doar UNUL, nu fac niciodată două la fel, știți...
Le-ați avut , le-ați făcut ?? Please !
Mulțam mult !
#39
Postat 21 March 2023 - 06:39 PM
Din pacate nu am avut vreun kit de B17 pana acum , astfel ca nu am nici un fel de experienta cu ele ..
M-am uitat putin pe culee la amandoua . Si REVELL si AIRFIX mi s-au parut foarte asemanatoare , ..
Vizual ma atrage Revell 04283 , fiindca are acea schema cu vopseaua jupuita , pastrand si zone ramase in camo , iar cu rosu acela pe coada e chiar fain . Iar daca nu, exista o schema deasemenea atractiva in olive si gri . ..Eu cred ca l-as face pe acela . . Nu-mi prea plac B17 in aluminiu complet , infara de varianta timpurie , D ., Mi-ar fi si destul de greu sa-l vopsesc tot in aluminiu cu pensula . Deci Airfix-ul nu cred ca ar fi de mine.
Din pozele cu modelul Revell finalizat pare ca se imbina foarte bine , inclusiv partile vitrate , Forma generala arata iar bine , inclusiv motoarele .
Cam aceasta ar fi alegerea mea , la o prima si superficiala vedere , . .
Aceasta postare a fost editata de dany: 21 March 2023 - 07:30 PM
#40
Postat 21 March 2023 - 11:06 PM
Mulțumesc pentru sfaturi , o să fie Revell, schemele de înmatriculare oferite sînt mult mai atrăgătoare,iar din tot ce-am citit despre ele, ambele sînt extrem de asemănătoare, odată finalizate , vor arăta fix ca un B-17. Și da , motoarele oferite de Revell sînt mult superioare celor de la Airfix, care ar fi trebuit înlocuite...
Iar Revell are și o ofertă mai bună.
Noapte bună !
Aceasta postare a fost editata de dakian67: 21 March 2023 - 11:08 PM