Miles M2H in ARR machetă 1/72
#1
Postat 24 January 2023 - 09:25 PM
Am zis, după câteva machete 1/32, să mă relaxez cu una 1/72. Am ales un Miles Hawk (ce variantă/sub-variantă este de fapt?Mister...). Pe cutie zice Miles M2H. Seamă dar nu prea. Miles a avut o grămadă de variante cu o altă ”grămadă” de alte sub-variante la fiecare model.
Am ales ca înmatriculare o variantă cu Crucea Regelui Mihai I după singura poză în care se vede cât de cât bine numărul și înmatricularea. Din poza asta se văd și câteva chestii specifice avioanelor care au zburat în România. În primul rând s-a renunțat la trapele de acces de pe ambele părți, acolo sunt niște placaje din ce se vede. Au țeava de eșapament mai lungă și pusă pe mijloc față de partea stângă cum ar trebui la varianta asta. Are cocoașă în spatele scaunului din postul anterior.
Kitul e decent, cam de 7/10 și cu puțină muncă iese ceva bun din el. Trebuie modificat conturul accesului în cabină și eliminate trapele, în primul rând, apoi adăugată cocoașa.
Mie altceva mi-a cășunat. Carenajul de la incastrarea aripii în fuzelaj. Trebuie mai accentuat și nu ieșea bine doar chituit așa că... l-am făcut din tablă de aluminiu de la o doză de bere. Aici începe chinul, că nu mi-a ieșit de prima dată. L-am făcut din două bucăți, cum apare în poze. La partea din față, carenajul normal trebuia rotunjit până sub bordul de atac. Acolo am făcut un chit din araldit+pudră de talc = love = un chit ca sticla când s-a uscat. Zona aia am șlefuit-o până arată de parcă este prelugirea naturală a acelui carenaj. Conturul l-am rașchetat cu bisturiul.
Ehhh, chestia asta efectiv mi-a luat 7 zile.Doar aripa dreaptă. Lipit, chituit, așteptat să se usuce etc. În plus am șlefuit până a ajuns la profilul aerodinamic care trebuie, și curba corectă a incastrării în fuzelaj a bordului de fugă. Acum arată cum trebuie (în poză nu se vede prea bine căci am folosit un spray auriu Tamya pe post de grund).
Camuflajul!
Aici este clar un verde închis, capetele aripilor galbene doare pe intrados, botul - aluminu eloxat. Există o poză slabă de pe net cu Nr.7 unde aripile par albe. E doar o imagine proastă, chiar dacă pânza lăcuita a reflectat lumina puternic, nu se justifică culoarea aia.
Momentan cam atât.
#3
Postat 25 January 2023 - 02:28 AM
Nu mai folosi la machete aluminiu din doze de bere sau suc. Este cel mai imbecil alumuniu posibil. Daca ai forme mai complexe de facut din aluminiu si nu au rol structural incalzestel pe aragaz pana isi schimba un pic culoarea apoi lasa-l sa se raceasca. Asa devine foarte moale si usor de prelucrat.
#4
Postat 25 January 2023 - 02:53 AM
Citeaza
Salut Horia
Eu ma gandeam ca aripile pot fi galbene si fuselajul albastru , ca si la unele Fleet 10 .
Daca te uiti la bordul de atac al aripii , intre culoarea de pe intrados si cea de pe extrados ar trebui sa fie o diferenta de nuanta in cazul in care ar fi verde deasupra si albastru deschis sub . . Eu nu vad , , astfel ca aripa cred ca ar putea sa aiba aceeasi culoare si deasupra si dedesubt . Totodata seamana cu nuanta de galben a crucii de pe fuselaj , iat culoarea aripii se diferentiaza ca nuanta de cea a fuselajului , incepand de la incastrarea cu acesta ,
Apoi contrastul dintre aripi si fuselaj e prea mare , ca sa fie vorba doar de lacuire in cazul aceleiasi culori , zic .
Citeaza
Aici ar trebui sa fie din nou niste reflexe puternice de lumina umbra si oglindiri in acel caz . Vezi de ex. Fury https://www.baesyste...age/hawker-fury
Totodata botul galben era o culoare de identificare .
Ma gandesc ca botul si inelul ar putea fi un galben dar mai deschis decat aripile sau crucea care ar putea fi mai oranj . Ca Taifunul din poza color .
Spor la avionas ! .
ps . Cocoasa este piesa cu nr 12 .
Aceasta postare a fost editata de dany: 25 January 2023 - 03:47 AM
#5
Postat 25 January 2023 - 04:16 AM
Citeaza
.
Am ales 2 exemple unde bordul de atac al aripii se afla in umbra si chiar si in aceste cazuri se observa demarcatia culorilor intre cea de deasupra si cea de dedesubt .
#7
Postat 25 January 2023 - 10:15 AM
Superb subiectul.
Multa nunca la acel carenaj, insa a iesit foarte bine. Bravo.
Pentru camuflaj, nimic iesit din comun in a avea aripile deschise la culoare si anume lac aluminizat fata de fuselaj, asa veneau ele din fabrica, cred ca era o moda la englezi, si DeHavilland-urile DH89 si DH90 au venit asa la noi in tara. Din fabrica si aceste Miles erau destinate pentru latura civila nu militara si astfel coloristica trebuia sa fie atragatoare. Au venit la noi prin '36 '38, deci ani fara prea mari griji de razboi, plus ca pentru astea de antrenament camuflajul neadecvat 100% cu cel militar era mai putin luat in serios.
Uite o alta poza cu unul de-al nostru, tot cu aripi aluminizate.
Uite o poza cu unul reconditionat, cam asa cred eu ca au fost ale noastre vopsite, insa in loc de rosu as pune un Dark Grean englezesc, poate era la alegere aceasta culoare prin contractul de comanda.
Sunt poze cu un Nr-5 accidentat din perioada cand aveau cocarde, unde se vede si acolo aripa argintie fata de fuselaj, poate ai pozele in colectie.
#8
Postat 25 January 2023 - 04:58 PM
Citeaza
yummy ! Si mai fain !
Pentru verdele englezesc ma gandesc ca ar putea arata ca cel de pe Bulldog , oare ? (foto model rc )
Airfix , in prospectul modelului lor de Bulldog recomanda pentru verdele de pe coama ----- Humbrol 30 .
Aceasta postare a fost editata de dany: 25 January 2023 - 05:12 PM
#9
Postat 25 January 2023 - 06:11 PM
Cel pe care îl fac eu, sunt sigur că, avea aripile închise la culoare iar diferența de nuanță față de fuzelaj este dată de faptul că acolo este pânza care reflectă altfel lumina. Singurul lucru care ar indica o nuanță deschisă (aluminiu/gri deschis) este faptul că, fustele trenului de aterizare au culoare asemănătoare cu aripa, iar alea sunt argintii.
În poza detaliu cu Nr.7 pe care îl fac se vede bine și botul eloxat.
#10
Postat 25 January 2023 - 06:45 PM
horia, la 25 January 2023 - 06:11 PM, a spus:
Cel pe care îl fac eu, sunt sigur că, avea aripile închise la culoare iar diferența de nuanță față de fuzelaj este dată de faptul că acolo este pânza care reflectă altfel lumina. Singurul lucru care ar indica o nuanță deschisă (aluminiu/gri deschis) este faptul că, fustele trenului de aterizare au culoare asemănătoare cu aripa, iar alea sunt argintii.
În poza detaliu cu Nr.7 pe care îl fac se vede bine și botul eloxat.
Nu neaga nimeni faptul ca au existat la un moment dat anume si Miles complet verzi la extrados si bleu la intrados, asa au patit mai toate avioanele ARR preWW2 in urma folosiri si a timpurilor.
Nu cand s-a trecut la cruci a inceput schimbarea ci la o perioada anume dupa, nu e un caz singular cand la introducerea Crucilor sa se pastreze camoul vechi si doar acoperand vechile cocarde.
Si la acest nr7 a fost lafel, adica s-a pastrat camoul vechi, s-au acoperit (sau sters) cocardele si s-au aplicat noile insemne (cruci, dunga, capete de plan), si pentru a intelege asta observam numarul negru de pe fuselaj si inscrisurile de pe deriva, specifice perioadei cu cocarde, daca avionul ar fi fost revopsit inainte de aplicarea crucilor aceste chestii ar fi fost acoperite si aplicate noile indicatii, adica numere pe partea fixa a derivei si doar tricolor fara inscrisuri pe patea mobila sau chiar lipsa tricolorului.
In prima poza pusa de tine se observa ca avionul a vost complet revopsit si nomerotat 2 sau 3 pe deriva.
In a treia poza, cel in padure are aripa argintie.
In a patra poza, nr7 in detaliu, se observa aripa argintie, uite cat de inchis e galbenul de cruce pe aripa fata de restul aripii din imprejur.
Pentru mine e clar ca nr.7 in cele doua sau trei poze care apar aici, care il prezinta undeva prin '41 a fost cu aripile argintii.
PS: Multumim pentru poze, superbe.
Aceasta postare a fost editata de Mgc151184: 25 January 2023 - 06:46 PM
#11
Postat 25 January 2023 - 06:53 PM
Citeaza
Horia. ... mie mi se pare vopsit cu pensula ... si nici macar aluminiu sau vreo culoare metalica ... (?)
Uite cateva foto ale unui Fury restaurat . Aluminiul de pe bot e oglinda .
https://vintageaviat...he-hawker-fury/
... Sau inteleg eu gresit eloxarea aceea ?.
Deci inseamna tratarea aluminiului contra oxidarii , dar in epoca la capotaje cred ca il polishau si nu il mai tratau cu altceva. .
Citeaza
Mgc , cu scuze te rog , nu este camuflaj , cred ca "schema de culoare " e un termen mai apropiat .
Camuflajul e menit a masca , a ascunde , iar schema de culoare civila este menita a evidentia , adica e anticamuflaj . Contrariu .
O insecta care are culoarea unui trunchi de copac se camufleaza .pentru a fi greu observabila .. O salamandra care este viu colorata se remarca , pentru a speria , atentiona . ... Iar in cazul culorii avioanelor civile pentru a placea , a atrage .
Aceasta postare a fost editata de dany: 25 January 2023 - 07:26 PM
#12
Postat 25 January 2023 - 07:38 PM
Poate nu m-am exprimat eu cum trebuie. prin eloxare, eu știam (poate nu e corect) că este vorba de ”frezarea” aluminiului așa cum apare în imagine de mai jos cu IAR 11 CV.
@Mgc151184
Am găsit poza postată de tine (nici nu știam că o am bună). Am impresia că este chiar Nr.7, cel puțin așa mi se pare că scrie pe derivă (vezi poza detaliu). Aici însă mi se pare că acele carenaje sunt verde închis.
Într-adevăr galbenul de pe Cruce, pe fuzelaj, este mai închis, dar pe mine mereu mă derutează aceste foto orto/pancromatice unde e greu de interpretat corect culorile în raport cu celelalte nuanțe.
Cel în pădure, cu aripa argintie, la fel, crede că este Nr.7.
De ce zic asta? Tocmai am găsit un doc în care este menționat Nr.7 avariat în celebrul atac al rușilor asupra lizierei pădurii de la Salz. (vezi doc atașat). Trec peste faptul că, mi se pare interesant faptul că aceste avioane erau foarte aproape de linia frontului. Deci, este posibil ca acel avion camuflat in lizieră să fie chiar Nr.7.
Aceasta postare a fost editata de horia: 25 January 2023 - 07:40 PM
#13
Postat 25 January 2023 - 08:17 PM
dany, la 25 January 2023 - 06:53 PM, a spus:
Camuflajul e menit a masca , a ascunde , iar schema de culoare civila este menita a evidentia , adica e anticamuflaj . Contrariu .
O insecta care are culoarea unui trunchi de copac se camufleaza .pentru a fi greu observabila .. O salamandra care este viu colorata se remarca , pentru a speria , atentiona . ... Iar in cazul culorii avioanelor civile pentru a placea , a atrage .
Ai perfecta dreptate, dany.
Citeaza
Într-adevăr galbenul de pe Cruce, pe fuzelaj, este mai închis, dar pe mine mereu mă derutează aceste foto orto/pancromatice unde e greu de interpretat corect culorile în raport cu celelalte nuanțe.
Cel în pădure, cu aripa argintie, la fel, crede că este Nr.7.
De ce zic asta? Tocmai am găsit un doc în care este menționat Nr.7 avariat în celebrul atac al rușilor asupra lizierei pădurii de la Salz. (vezi doc atașat). Trec peste faptul că, mi se pare interesant faptul că aceste avioane erau foarte aproape de linia frontului. Deci, este posibil ca acel avion camuflat in lizieră să fie chiar Nr.7.
Ma bucur ca ai gasit poza.
Banuiam ca este nr.7, iar detaliu din poza ta confirma, 7 vad si eu pe deriva.
Pentru mine carenajele mereu au fost verzi, ca la cel reconditionat G-ADWT, sunt multe poze pe net cu acesta LINK studiazale putin si ai sa vezi multe asemanari cu al nostru, inca o data cu mentiunea ca ar fi Dark Green.
Intradevar chestia cu orto si pancro e derutanta rau, oricat te-ai stardui sa dibacesti tot cu dubii ramai ... aici insa parca e prea mare diferenta.
E greu de spus acum daca acela din padure e nr.7, insa pozele si documentul sunt inedite, intradevar de remarcat faptul ca un simplu avion de antrenament sa ajunga aproape de linia frontului in '41.
Inca o data multumiri pentru poze.
Aceasta postare a fost editata de Mgc151184: 25 January 2023 - 08:29 PM
#15
Postat 25 January 2023 - 09:28 PM
Citeaza
Spune aici :"Aluminiu şi aliajele de aluminiu prezintă o gamă largă de utilizări în domeniul telecomunicaţiilor, în electrotehnică, în industria auto şi pentru structuri aeronautice şi aerospaţiale. La expunerea în aer pe suprafaţa proaspăt curăţată a aluminiului se formează o peliculă de oxid de numai 0.01µm. În atmosferă normală grosimea peliculei creşte atingând 0.02 – 0.2 µm.
Straturi de Al2O3 mai groase şi mai uniforme cu rezistenţă mai mare la coroziune se pot obţine prin oxidarea chimică, şi mai eficient prin oxidarea electrochimică a aluminiului. Procedeul se numeşte eloxare. Grosimea peliculei atinge 5 – 30 µm, în funcţie de condiţiile de lucru "
https://color-metal....rea-aluminiului
Din ce stiam eu la acele avioane se lustruia , se polisha suprafata periodic .
Ma intreb insa , avand in vedere acel document , daca nr 7 aflat pe linia frontului nu ar fi avut capota galbena ,, pentru identificare la fel cu alte avioane ale Axei , fiind totodata si un tip destul de obscur . . .
Aceasta postare a fost editata de dany: 25 January 2023 - 09:39 PM