Grumman F4F-4 Wildcat Airfix 02070
#1
Postat 20 June 2022 - 10:44 AM
Ca o coincidență, dacă Alexelu' s-a apucat de-un butoiaș zburător, acum cīteva zile īn urmă m-am apucat și eu de unul : Wildcat.
Kitul este acesta :My link
E ultracunoscut, nu cred că este cazul să-i expun acum fișa tenhică sau istoricul. Deși este un avion urīțel, butoiaș zburător, și-a făcut datoria cu brio, pe toate mările și oceanele unde a luptat.
Am să folosesc un motor de rășină QuickBoost , foarte frumușel dealtfel, și nu neapărat că am dorit upgrade-ul , ci pentru că am fost nevoit : am costatat de la bun īnceput că din cutie lipsea rīndul doi de cilindri, cel din spate.
AIRFIX au fost extrem de necooperanți( rușnică maximă !! ), nu au vrut să-mi trimită nici măcar contra cost piesa lipsă.
Prin comparație , cu mult timp īn urmă, am cumpărat local un kit Heller, un Hurricanne , la care a lipsit cupola. Am scris firmei , și īn mai puțin de-o săptămīnă am primit gratis, ambalată sexy īntr-o ...cutie de chibrituri ( !!), cupola lipsă.
Franța 1 , Anglia 0.
Cutia oferă două variante de īnmatriculare ( Marine Corp, Guadalcanal 1942 și US Navy , portavionul Enterprise , 1942, chiar īnainte de Midway), sincer īnca nu sīnt hotărīt pe care să merg...Ambele mă tentează cumva, dar va trebui să aleg la un moment dat.
Deocamdată m-am apucat să completez motorul , i-am pus firele de la bujii , push-rod-urile, eșapamentele individuale, colectoarele de eșapament din spate, și i-aș pune și rezervorul de ulei, se vede prea bine totul īn compartimentul trenurilor de aterizare, deschis complet la acest avion.
Poze deseară cīnd ajung acasă...
I-am detaliat un pic si cockpitul ( un PE eduard relativ generic, este pentru Hasegawa ).
Am și un panou de instrumente Yahu, frumușel foc, dar ...este un fel de "interior green" , culoare standardizată de Navy după 1943. Ete foarte OK pentru un FM-2 , dar pentru F4F-4 nu prea. La īnceputul lui 1942 , Grumman folosea pentru cockpit "Bronze green", o culoare foarte īnchisă. Acum , am mai citit și că Grumman folosea īntr-adevăr bronze green , dar avioanele fabricate de Eastern erau "interior green". Mai ma documentez , nu vreau s-o dau īn bară...
Am să văd dacă și cum o să fiu īn stare să maschez minunea de panou , ca să-i trag un spray de bronze green...
Va urma .
#4
Postat 20 June 2022 - 10:07 PM
Mai am de curățat la el, văd acum că este relativ "scămoșat", bine , și pozele astea macro te omoară...Nici cu lupa nu am văzut cum arată de fapt ...
Și cockpitul :
Aici mai am de lucru. Așa cum spuneam , culoarea tabloului de instrumente nu este cea potrivită. Deocamdată, partea din față nu este lipită, am potrivit-o la locul ei doar pentru poză.
Mai am de adăugat ceva manete, mīnere, țevi , etc.
Și să caut prin vopsele un bronze green suficient. Adică , culoarea este dată ca FS 34050/052/058. Primele două sīnt aproape identice , și sīnt practic RLM 70...A treia este mult mai albastră, este un verde albăstrui. De care oricum nu am.
Interpretarea restauratorilor este cam asta :
Și zic asta pentru că acesta este un aparat restaurat frumos , aflat īntr-un muzeu din USA( cred , nu mai țin minte exact de unde am poza...) Seamăna foarte bine cu RLM 70, zic eu. Nu de alta , de ăsta am
Mai caut.
#5
Postat 22 June 2022 - 08:15 AM
https://www.missionm...n-zinc-chromate
Pana prin 40 foloseau yellow zing chromate (asta parca a ramas la P 47).
https://ak-interacti...te-yellow-17ml/
uite asta:
Aceasta postare a fost editata de bogy: 22 June 2022 - 08:15 AM
#6
Postat 22 June 2022 - 08:29 AM
Cockpiturile au fost vopsite ( pînă la standardizarea ANA din iunie 1943) de fiecare fabricant după cum îl tăia capul...
Grumman și Boeing , Bronze green.
Republic , Dark dull green.
Curtiss folosea un soi de verde produs de Berry Bros, apoi de DuPont. Nu am găsit nicăieri măcar aproximarea numărului FS echivalent, ci doar niștre mostre de culoare. Semăna relativ bine cu viitorul Interior Green, standardizat din '43.
Culorile aste însă nu erau standardizate. Variau în special în funcție de concentrația de oxid de crom folosită. Dany este specialistul nostru în vopsele si pigmenți...El poate să spună mai multe aici.
Au supraviețuit multe F4F-uri, sînt destule și azi care mai zboară bine-mersi pe la mitinguri aeriene.
Nu culoarea în sine este problema mea, știu sigur că era Bronze green, problema este să găsesc ceva cît mai apropiat prin stocul personal, nu am timp/ dispoziție să comand acum altceva.
Toate cele bune !
L.E. În ultima poză este fie cockpitul unui FM-2 restaurat, care zboară și azi ( vezi cele două divaisuri ultramoderne de sub panoul de instrumente), fie o poză digitalizată fictivă...Cred totuși că-i prima variantă.
Aceasta postare a fost editata de dakian67: 22 June 2022 - 08:31 AM
#7
Postat 03 July 2022 - 10:04 PM
Motorul :
Infernal a fost să-i potrivesc firișoarele și să le mai și vopsesc pe toate. Preferam de departe să fie făcut cumva alfel, cu rīndurile de cilindri separate, blocul reductor și cel de pe spate separat, etc.
E mai multă muncă la asamblare, dar mult mai ușor de vopsit !!
Cockpitul :
Fără prea multă greutate. Am folosit atīt PE-urile de care vorbeam mai sus, cīt și decalurile din cutie. Mixtum-compositum.
Panoul de bord nu l-am mai mascat, pentru mine a fost imposibil. L-am vopsit ad-labam , cu o pensulă foarte fină.
Capota motorului :
I-am tăiat fiecare flaperon de răcire īn parte , puțin șmirghel, și cam atīt.
Am mai bibilit puțin și la semifuselaje, nimic spectaculos:
Așa , dacă cockpitul era Bronze Green, interioarele ( compartimentul mororului și a trenului de aterizare, capota motorului, etc. ) erau Grumman Grey , nicidecum Green Zinc sau Yellow zinc.
Sunt poze de epocă destule, nici aici nu am nici un dubiu. Care Grey era unul foarte deschis. Am folosit un Vallejo potrivit.
Pot īnchide fuselajul și mă voi apuca de trenul de aterizare. Extrem de complicat la acest avion. Din ce-am citit, nu-i chiar ușor de asamblat, dar mă voi strădui să nu-l fac de rīs...
Numai bine !
#9
Postat 04 July 2022 - 09:09 AM
din ce imi aduc aminte, fotodecupatele eduard, desi multe si marunte, au mers fara probleme. despre trenul de aterizare chiar nu-mi aduc aminte sa fi facut probleme, asa complicat cum e, iar pe-urile imbogatesc bine zona.
spor.
#10
Postat 06 July 2022 - 10:05 PM
Așa cum m-a īncurajat Alexelu' , nu a fost extrem de complicat, dar nici simplu.
Este...complex. Prea complex, iar īn realitate era și mai complex, mai plin de mățăraie. Nu am o documentație atīt de grozavă, și nici răbdarea lui Alexelu' să fac fiecare firișor de acolo. Am mai adăugat și eu una-alta, și cam atīt.
Eeeii, dar asamblarea la fuselaj a fost altă chestie. A fost nevoie de multe potriviri la rece pīnă să-l conving unde īi este locul.
Pentru că are cel puțin 4 locuri unde trebuie să se pupe fest cu fuselajul ( la decuparea pentru colimator, la suportul din spatele podelei cockpitului, și īn cele două puncte de prindere ale lonjeronului de suport a brațelor inferioare ale aterizorului) . Iar ansamblul acela complicat este predispus la nepotriviri. O mică, dar mică deviere, conduce la o nepotrivire mai mare...A trebuit să ajustez īn permanență acest ansamblu, ca să fiu sigur că nu am deviat periculos pe vre-undeva.
Oricum , Airfix a făcut o treabă bună, īn general se aliniază corect la locul lui , doar că asta este doar o jumătate de fuselaj.
Potrivirea și a celeilalte jumătăți a fost destul de anevoioasă. Dar l-am pus la locul lui. Poză cu fuselajul mīine , acum este la uscat, "īmpănat" ce 4 clești de rufe, altfel nu cred că stătea...
Nu cred că era interesantă o poză īn care se văd doar cleștii de rufe !!
Per ansamblu īnsă sīnt mulțumit de ce-a ieșit deocamdată.
Va urma.
Noapte bună !
#11
Postat 10 July 2022 - 12:44 PM
Airfix a făcut una nefăcută: punctele de prindere ale rezervoarelor suplimentare erau pregăurite...prost. Adică erau puse după radiatoare īnspre interior, trebuiau īnspre exterior !! S-a corectat ( dacă cercetam planurile ĪNAINTE de-a da găurile ca prostu' , nu mai trebuia decīt să dau altele...Așa , a trebuit să le astup pe primele )
Am pus motorul la locul lui , capota și eșapamentele :
Am chituit pe unde nu s-a potrivit, șlefuit, retrasat liniile de panou pierdute, am mai adăugat unele care lipseu pe aripi, nituit...Răhățisuri.Am asamblat apoi totul.
Butoiașul are acum aripi , poate să zboare !!
I-am tras și-un preshading amărīt, să fie acolo. Știu că-i o tehnică oarecum depășită, dar ...mi-a fost lene pentru altceva. Și nu cred că merită. Nu-l duc la expoziție. Și mi se pare prea mic pentru cine știe ce super-tehnici laborioase. Poate am să īncerc la un avion de talie mare...cīndva.
Deja am bălăcit și transparențele īn Future, stau acum la uscat.
Trebuie să-mi pregătesc vopsirea finală. Am la dispoziție două variante din cutie : VF-6 Enterprise sau VMF-223 Guadalcanal. M-ar fi tentat primul , dar nu-mi place perioada, vreau unul de la Midway dacă reușesc, se va īnscrie īn tematica planificată . Nu sīnt īnsă sigur că voi găsi ce-mi trebuie...Īncă nici nu am găsit o īnmatriculare ...
Oricare ar fi īnsă , schema este clară : M-485 Blue Gray extrados și M-495 Light Gray intradosul.
Pentru M-495 am Gunze H-51, mulțumitor. Pentru M-485 īnsă...am doar Vallejo 71109. Bogy mi-a spus ce-a folosit el (ModelMaster) , era mai bun, dar nu am. Și nici nu am de unde să-l iau repede. Așa că voi folosi Vallejo.
Foloseam cu succes un site rusesc ( wp.scn.ru) pentru a mă inspira pentru profile. Măcar să știu ce caut mai apoi. Nu-l mai pot accesa. Mă c...pe el de război.
Să văd ce găsesc....
#13
Postat 10 July 2022 - 01:38 PM
Voi putea aprecia cu adevărat doar dacă voi aplica și eu tehnica respectivă, să văd ce obțin prin comparație cu clasicul preshading.
L.E. După ultimele cercetări , M-495 NU există. Este o greșeală de tipar, perpetuată ani de-a rīndul.
"M-495 was indeed a misprint. Navy Aeronautical Specification M-485 was released on 6 December 1940 to cover "Lacquer, Non-Specular." (M-520 was a similar spec covering the camouflage dopes.)"
Se numește pur și simplu M-485 Light Grey .Doar că nu este deloc potrivit H-51, care este de fapt mai potrivit pentru ANA-620 Light Gull Grey, are īn el acea tentă maronie specifică pescărușilor.
M-485 Light Grey este mai aproape de FS 36357. De care nu am nimic, evident. Acum Scobesc la greu prin stoc, să văd ce găsesc mai aproape de așa ceva.
#14
Postat 10 July 2022 - 10:44 PM
in timpul asta, te apuci de altele ... ca wildcat-u' nu pleaca nicaieri :)
aia cu fotoshopatul m-a dat si pe mine pe spate cand am vazut-o ... si nu in ideea de reglat un contrast acolo. in ideea de corectat greselile, care chiar mi se pare ca masturbarea cu prezervativ ... noaptea mintzii.
pentru tehnica cu marmorarea, gasesti filme destule pe youtube. am incercat si eu pe niste suprafete de test, asa ca pot sa indraznesc sa spun ca pe mine personal nu m-a dat pe spate (pentru 1/72) ... cu tot respectul pentru indemanarea si controlul pe aerograf al unora.
comparat cu celelalte tehnici, e atat de subtil incat nu se vede deloc la final. cam ca preshading-ul daca nu-l ajuti cu postshading-ul.
dupa parerea mea, un wash discret, ceva uleiuri si eventual niste filtre sunt arhisuficiente ... dar numai daca in referinte apar decolorari sau uzuri pe suprafata si in anume zona unde vrei s-o aplici. altfel, ies toate machetele parizeri, cum le zicea calin.
oricum, discutia asta e fara sfarsit, asa ca mai bine ne vedem de machete, care-cum ii pofteste inimioara.
spor maxim.
Aceasta postare a fost editata de alexelu_marinelu: 10 July 2022 - 10:46 PM
#15
Postat 11 July 2022 - 05:01 PM
Am descoperit aici īn țară vopselele trebuincioase, de la MRP. Sīnt chiar curios cum o să mă descurc cu ele, sīnt practic la fel cu Alclad-ul, ca și consistență. Le-am comandat, ar trebui să vină repede.
Am rīs la chestia cu masturbarea Mi se pare tragic, adică pe cine vrei să păcălești ?? OO, și-am mai văzut și altele, și mai și...Poze luate de la alții și prezentate ca fiind parte din construcția proprie...Unii simt maaare nevoie de-a se umfla-n pene īn fața celorlalți...
Marmorarea...mi se pare exagerat de laborioasă pentru rezultatul obținut. Care este aproape nul , dacă nu-l ajuți cu ...fotoșopul !! Īn special la scara asta. O să īncerc și eu cīndva...
#16
Postat 11 July 2022 - 06:39 PM
cu unele am avut insa probleme de aderenta ... adica la demascare, a plecat si vopseaua de pe grund, desi avea strat de lac peste.
tot la fel de kko, in alt loc a plecat si decalul de pe mrp, desi exista un strat de lac intre decal si mrp si inca unul peste.
asta a doua e discutabila, ca putea sa fie problema la decal, dar cred totusi ca de la vopsea a pornit.
tzin pumnii.
#17
Postat 11 July 2022 - 07:24 PM
Le lăuda un coleg de pe Forum, nu mai rețin acum care , zicea că vopsește numai cu ele...
Am să le lăcuies oricum īnainte de decaluri, bine că nu am de mascat nimic, butoiașul este monocolor. Totuși va fi de mascat separația dintre light grey și blue grey...
Am emoții !!
#18
Postat 11 July 2022 - 08:36 PM
Citeaza
Si eu te sustin cu tot dragul , Dakian , dar am zis sa nu intervin ... ca dupa aceia iar nu vei scapa de mine vreo 4-5 posturi ...
Citeaza
Eu zic sa folosesti tehnica ce ti se pare tie cea mai adecvata , acolo unde ai nevoie .
.. Adica , eu nu vad de ce as vopsi un avion tot negru , daca la final ar trebui sa aiba o culoare preponderent deschisa , sau un camo de iarna ... dar de exemplu daca as avea un He 111 , varianta de noapte in rlm 70+71 si burta neagra , acel fond negru ar ajuta la etomparea nuantelor , si m-as putea juca doar cu anumite subtilitati , scotand in evidenta detalii pe la carlinga sau posturile mitraliorilor , etc .
Tare fain butoiasul . Sporuri !
Aceasta postare a fost editata de dany: 11 July 2022 - 08:46 PM
#20
Postat 13 July 2022 - 12:15 PM
MRP mi se par extrem de deschise la culoare , ca după 6 luni de lupte la Guadalcanal, nuanța oarecum potrivită pentru Blue Grey, Light Grey este tot aiurea, adică maronie. Adică tot un Light Gull Grey. Total diferit de ce arăta mostra de catalog a MRP-ului respectiv.
Doar că , odată cu MRP-urile, am pus līngă ele și Vallejo, așa , să fiu mai sigur.
Bine am făcut. Am luat de la Vallejo atīt Light Grey, cīt si Light Gull Grey, să fie acolo. Ei bine , deși culorile īn sine īmi par potrivite, sīnt fix INVERS.
Adică light grey este maroniu, iar light gull grey NU. E bine de reținut. Acum , ca le am pe ambele, nu contează prea mult, voi folosi ce trebuie, unde trebuie .
Am să fac totuși teste de culoare pe vestitele lingurițe de plastic, sa văd real cum arată de fapt.
Voi pune apoi pozele aici, să vedem ce-a ieșit.