Supermarine Spitfire Airfix Mk.I, QJ-B
#1
Postat 29 August 2021 - 12:35 PM
Hai să mai fac și-un englez...Cum deocamdată spațiul de expunere s-a cam limitat, m-am hotărīt tot la un avion de mici dimensiuni, cele mai mari vor fi făcute după upgradarea vitrinei
Kitul vă este probabil arhicunoscut, matrița nouă, dar "īmbutelierea" Starter set. Nici nu mai știu dacă l-am cumpărat sau l-am primit...
Nu am să adaug prea multe detalii , cupola este īnchisă, dintr-o bucată, așa că nu se merită mari upgrade-uri interioare, nu se va vedea practic nimic.
Am citit că este un kit OK din punct de vedere al dimensiunilor și formelor, singurul lucru ce deranjează pe unii find liniile de panou cam prea accentuate, caracteristice Airfix.
Sper să nu mă īntind cu el prea mult, este totuși destul de simplu.
Ce nu mi-e foarte clar : varianta de vopsire indicată este obișnuitul Dark green/Dark Earth pe extrados, și SkyS/Night pe intrados. Cu intradosul nu-s tocmai convins...Era SkyS/Night, era white/night, era white/night/silver dope ??
Am văzut īn unele locuri că pe intrados suprafețele īmpīnzite erau silver dope...Nici măcar pe Britmodeller nu am văzut o vopsire unitară. Eu am să-l fac pe X-4561 BQ-J, īnmaricularea din cutie, nu am alte decaluri pentru un Mk.Ia ( aripa cu 8x.303 Browning)
Are cineva informatii suplimentare privind această īnmatriculare ?
Mulțumesc, zi frumoasă !
#2
Postat 29 August 2021 - 01:56 PM
https://ww2aircraft....-britain.49441/ si
https://ww2aircraft....atlantic.43920/
Sporuri la modelit !
Aceasta postare a fost editata de dany: 29 August 2021 - 02:09 PM
#3
Postat 29 August 2021 - 02:00 PM
Au fost multe modele de vopsire la intrados:
Considerand data la care a fost fotografiat (intre doua Mk.Ib-uri cu tunuri, dec. 1940) unde se vede clar aripa neagra, devine destul de clara schema : Sky pe intrados, cu o aripa neagra si rondele cu bordura galbena subtire pe intrados , introdusa in nov.1940:
#4
Postat 29 August 2021 - 04:08 PM
Am găsit și eu cele două fotografii de epocă, 92 Sq. "East India", Manston( "cel făcut praf!") , decembrie 1940
Și-am mai găsit că era īntr-adevăr un Mk.Ia, fabricat īn sept.1940 și livrat la escadrilă la īnceputul lui decembrie '40. A fost șters din evedențe la 30.12.1944
#5
Postat 17 September 2021 - 08:36 AM
Am o dilemă : dacă priviți cele trei poze reale puse de Edi mai sus, se observă că īn poza "formația īn zbor" QJ-B are cocarda de pe coadă scurtă, iar īn cele două poze de pe aerodrom, o are lungă, pīnă īn vīrful derivei...Cu certitudine că pozele sīnt făcute la momente diferite. Pe care s-o fac ?
Culmea este că pe coala de decal din cutie, ea este ...ei bine, intermediară !! Adică nu-i nici scurtă, nici lungă ! Am o coală de decaluri Techmod, pentru Mk.Ib, și pe ea sīnt ambele variante, și scurtă și lungă. Cea oferită de Airfix este fix īntre ele !
Techmod : scurtă - 9mm īnălțime / 8mm lățime ; lungă - 11mm īnălțime / 6,5mm lățime
Airfix : 10mm īnălțime / 7mm lățime
Eu , deja nedumerit...
Numai bine !
#7
Postat 17 September 2021 - 11:24 AM
Am studiat pozele mărite cīt s-a putut, și da, cred că ai dreptate...Cel din zbor pare să AIBĂ tunuri, deci este un Mk.Ib, poza cred că este ulterioară bine celor de pe aerodrom ( care știu sigur că-s făcute īn decembrie, pe Manston), undeva prin primăvara lui '41, B și F par totuși a avea īncă aripa stīngă neagră , īn timp ce S,Pși N o au sigur SkyS, sevede destul de bine...
Cum B-ul meu este un Mk.Ia, singura opțiune este cea din decembrie 40, deci cocarda īnaltă.
Mulțam frumos, m-ai ajutat să mă lămuresc !
#10
Postat 22 September 2021 - 12:07 PM
Cockpitul gata :
Practic OOB, cu minime īmbunătățiri / adăugiri / modificări . Mi-ar fi plăcut un colimator nou, dar am renunțat. Voi mai face oricum īncă 3-4 Mk-uri ulterioare ( probabil un MK.V Trop, Mk.VIII, Mk.IX, Mk.XIV...), am loc pentru detalieri , kitul Airfix este , cum să zic , simplu, destinat mai degrabă īncepătorilor...Este foarte corect ca forme, dar īi cam lipsește finețea. Ulterior pozelor, i-am făcut un wash discret, o tufuire cu aluminiu, nimicuri de astea...
Asamblat :
Potrivire foarte bună, a necesitat īnsă o ajustare la nivelul joncțiunii aripi/fuselaj, īn sensul că deschiderea rezultată īn aripi era mai mică decīt lățimea fuselajului , forțarea ar fi anulat practic diedrul natural al aripilor.
I-am pregătit și cupola . Cum nu am avut măști dedicate ( pur și simplu am uitat să iau, se găsesc, atīt Eduard cīt și PMask sau Montex), am ales mascare cu Mr.MaskingSol, chiar sīnt curios să văd ce iese la final, deși am sticuța de ani buni ( BTW, s-a păstrat perfect, nici o urmă de uscare, separare, etc.), nu am folosit niciodată această soluție de mascare. Evident procedeul este mult mai laborios ca măștile pretăiate, sper doar să fie suficient de precis, să nu-mi iasă marginile "dantele/zimți"
Ce-mi place totuși este faptul că, odată uscată, substanța este colorată, am avut părerea la un moment dat că va fi transparentă, ceea ce mi-ar fi indus un puternic sentiment de insecuritate...Știi că este acolo, dar dacă nu o și vezi...
Va urma.
#13
Postat 22 September 2021 - 09:15 PM
Aici īnsă , tocmai marginile nu aș fi fost īn stare să le fac, cele de la parbriz au colțurile rotunjite, nu pot să le fac din bucățele. Dacă reușeam, nu mai era nevoie de nici un mascol, umpleam restul tot cu bandă de mascare, am mai făcut doar așa, nu am găsit măști la toate avioanele de pīnă acum (LeO-451 este un exemplu, și ăla a avut o suprafață vitrată complicată, cu multe gemulețe...Dar drepte toate, așa că , īncet, le-am acoperit pe toate )
Mai era varianta cu bandă pusă peste și tăiat cu scalpelul după contur.
Nu am reușit. Am īncercat pe două cupole rebut, după'n cutia cu resturi, și nu am fost deloc satisfăcut de ce-am produs...Ori nu se taie mizeria de bandă, lasă scame īn locurile curbe,ori se taie prea bine, și zgīrie bine și plasticul , și se vede ca naiba.
Așa , nu stric nimic. Dacă chiar iese nasol, pot retușa cu penisula sau curăța ușurel cu o scobitoare foarte bine ascuțită. Nu am făcut decīt o mică īncercare, cu rezultate mai bune decīt tăiatul direct prin hīrtia de mascare.
Nu știu ce-i "sub", dar pare să fie OK. Voi vedea .
Seară bună prieteni !
#15
Postat 23 September 2021 - 09:29 AM
Cum ziceam, nu este un kit finuț, un show-stopper, mai degrabă unul pentru īncepători. Iar liniile de panou sīnt cam prea pronunțate totuși... Pe mine nu mă deranjează de fel, oricum nu mă duc cu el la expoziție, dar un modelist care vīnează aurul pe la vre-un Moson, ceva, va alege probabil un alt kit. Eu nu am fost niciodată la o expoziție / concurs de asta ( Moson, Telford...), și chiar nu am habar deloc CE au īn vedere arbitrii atunci cīnd jurizează o machetă . Adică nu știu dacă dimensiunile, corectitudinea formelor, etc. au vre-o importanță la jurizare, sau doar execuția propriu-zisă a respectivului modelist.
După ceva tentative, am ajuns la concluzia că pentru mine este mai ușor să nituiesc un model DUPĂ ce-l asamblez grosso-modo. Īn acest fel, aripile sīnt mai rigide, fuselajul este mai rigid, pot avea garanția că liniile de nituri chiar se vor īntīlni, etc. Bineīnțeles că sīnt zone unde, odată asamblat, nu prea mai ai acces cu divaisul de nituit ( īn special la joncțiunea aripă-fuselaj), dar acolo, dacă chiar vreau să "plantez" niște nituri, le fac individual, cu un soi de "ac", mai precis este un fel de punctator, era cīndva īntr-o trusă de compase Richter ( o am și acum, cīnd am făcut eu Facultatea, nu existau computere, CAD, plottere...Am tras īn tuș sute de desene la planșetă !!)
Deocamdată nu am avut curajul tău, de-a reprezenta pe o machetă TOATE liniile de nituri, poate cu timpul o să īncerc și aroganța asta . Acum mă mulțumesc cu cīteva, mai reprezentative / estetice , după caz.
Numai bine !
#17
Postat 23 September 2021 - 01:48 PM
La Mustang mi-a ieșit perfect. Ca să văd că el ARE linie de panou acolo, și am retrasat-o, nituit-o , etc. Murphy NU doarme niciodată !
#18
Postat 23 September 2021 - 03:02 PM
Citeaza
Salut , Dakian .
Eu rezolv destul de bine problema cu superglue .
Prima data pun un pic mai mult lipici normal pe jumatatile care vin lipite si cand imbin presez usor ca sa se faca o linie reliefata din plastic topit pe imbinare .
Apoi pun superglue pe o bucata de lama si dau usor peste imbinare . Slefuiesc , si apoi mai vin cu putin superglue , dar nu doar pe imbinare ci pe o suprafata putin mai mare pentru uniformizare . Si slefuiesc .
Trebuie insa avut in vedere ca superglue e mai tare decat plasticul la slefuire , astfel intai slefuiesc suprafata pe care am dat cu superglue cat mai aproape de plastic , si abia apoi trec cu jmirghelul si pe plastic .
Uneori imi si maschez cu banda plasticul pe care nu am dat cu superglue , pentru a -l proteja .Imi place in special banda de hartie ; mai putin cea normala lucioasa . In timpul smirgheluirii se roade si banda , fiindca nu o menajez , astfel ca de multe ori cand sint aproape de plastic in zonele unde am dat cu superglue ele deja se uniformizeaza cu zonele de plastic unde nu am pus superglue ,fiindca banda sa rozolit treptat , creindu-se astfel o trecere fina ( fara valuriri ) .
Ps. Imi place mult si mie cum arata vopsirea pana acum .
Aceasta postare a fost editata de dany: 23 September 2021 - 03:07 PM
#19
Postat 24 September 2021 - 09:00 PM
De ceva vreme, cred că din comoditate,folosesc la lipit Tamiya extrathin cement, și acesta nu prea ajută la înlăturarea îmbinărilor. Cred că am să reîncep să folosesc Revell Contacta (măcar la fuselaj/aripi), este un lipici excelent,mai ales dacă nu dai cu bidineaua. Pus cu grijă, cu acul din dotare, lipește temeinic. Dar în timp, are nevoie de ceva vreme să se usuce, de aceea folosesc acum Tamiya, este aproape instantaneu, cam ca superglue.
Aceasta postare a fost editata de dakian67: 24 September 2021 - 09:01 PM
#20
Postat 24 September 2021 - 11:44 PM
Citeaza
Da , si eu tot din acesta folosesc si e foarte bun .Il recomand cu incredere , mai putin pentru partile transparente .
Superglue e doar inlocuitor pentru chituiala . Pentru nivelare .