Cum zicea un coleg candva, "pur si simplu un autobuz", poreclit mai tarziu de britanici inclusiv "Tonka" (practic o basculanta). Exista clar si alte avioane care lasa impresia asta si mai puternic decat Tornado, dar asa a ramas.
S-au adunat intre timp mai mult de 40 de ani de cand inca e in serviciu, fiind produse putin sub 1000 de bucati in total. Cu subiectul in cauza sunt cam pline forumurile germane, fiind foarte iubit. Virusul Tornado a sarit si la mine, probabil si din cauza proximitatii.
Aici adunate vor fi mai multe bucati (8 ), practic 6 fiind subiecte germane. Un al 9-lea a fost dat cadou si a scapat nefotografiat.
Variantele principale/majore de Tornado sunt toate foarte asemanatoare intre ele cu exceptia lui F3/ADV. Acestea cam ar fi:
- IDS (in principal pentru atac la sol, varianta exploatata intensiv de Germania, Italia)
- ECR (practic "Wild Weasel"/SEAD, varianta folosita de asemenea de Germania si Italia)
- Gr.1 (britanic, aproape echivalent cu IDS, dar care putea sa joace si rol de SEAD)
- Gr.4 (britanic, upgradat de la Gr.1)
- F3/ADV (varianta imbunatatita a unui catastrofal F2, conceput exclusiv ca interceptor; folosit de UK, Italia si mai tarziu vandut si catre Arabia Saudita)
Aici se gaseste si o reprezentare
Kitul
pentru IDS/ECR/GR.1 este bineinteless Revell, un kit nu excelent, dar aproape de a fi:
https://www.scalemat...germeet--120682
Fara sa intru in extrem de multe detalii, o sa scriu cum am perceput eu kitul:
Pro:
- formele generale (cu mici exceptii) foarte bune
- detalierea suprafetelor foarte frumoasa cu liniile de panou in marea lor majoritate corecta
- detaliile de interior/cockpit cel putin la nivel mediu
- imbinari in cea mai mare parte foarte bune
- tren de aterizare
- per total kitul ofera sanse foarte bune sa iasa un rezultat excelent cu ceva corecturi
Contra:
- cea mai evidenta si poate deranjanta problema e forma radomului care e conica in kit, iar in realitate este de fapt mai bombat la baza si mai ascutita la varf. Practic forma specifica a radomului e una din elementele speciale de la Tornado.Asta se poate corecta cu ceva set de resina, dar care se gaseste foarte greu. Multi zic ca se poate corecta si din mana, dar mi se pare mai dificil decat se povesteste, pentru ca lipseste practic material care trebuie adaugat circular simetric. Cine are un ministrung, nu ar trebui sa aibe probleme.
- kitul a aprut in 1998 si de atunci este incontinuu scos de Revell cu tot felul de vopsiri aniversare sau Tiger Meet, una mai kitschoasa ca alta. Practic decaluri pentru un Tornado standard al Lutfwaffe se gasesc in mai putin de jumatate din kiturile Revell
- tot pentru ca din 1998 e produs la foc automat, matritele si-au cam dat duhul deja de la kitul de Tornado Gr.1 din 2002. Cu alte cuvinte, unele piese nu mai vad nicio urma de detaliere. Cel mai evident este la cele 2 admisii pentru motoare (care initial in primele kituri avea tot felul de capacele si surubele gravate) sau la fuselaj pe ambele parti laterale, unde liniile de panou nu se mai pot deslusi deloc.
- Fuselajul pe intrados in partea din fata sub cabina pilotului are o imbinare nasoala, piesele par (in absolut toate kiturile) usor deformate. Chituirea si pilirea duce evident inevitabil la pierderea tuturor detaliilor, deci trebuie de fiecare data regravata toata zona. Enervant pentru cine vrea sa faca mai multe.
- poate un moft, dar pentru atac la sol kitul nu ofera niciun fel de armament pentru IDS-urile germane. Doar varianta britanica Gr.1 are incluse bombe neghidate si Paveway. In kiturile de IDS germane este in schimb oferit un misterios Pod de recunoastere folosit exclusiv doar de o unitate de marina germana (MFG2). Pod-ul nu este mentionat niciodata in instructiuni iar decaluri pentru unitati de marina nu a oferit pana acum Revell in 1:72.
- unii se plang de diverse si discrete nunante si inexactitati la forma ampenajului vertical. Eu unul nu le-am observat, iar din moment ce eu personal nu am reusit sa gasesc doua planuri de Tornado care sa fie identice intre ele (ca dimensiuni), am renuntat sa mai incerc sa masor kit-ul.
In rest, dupa ce am finalizat 8 la numar intr-o perioada de cam 6 luni, pot spune ca e ceva cu kitul asta de se lasa cumva greu de facut. Nu am ramas cu impresia ca e kit de weekend. Nu e nimic spectaculos de complicat la Tornado, dar cumva per total au fost multi pasi intermediari enervanti cu acest kit.
Pe kitul pentru Tornado F3/ADV il discut mai tarziu, pentru ca acolo e cu circ si scandal.
Si sa incepem:
Primele Tornado au intrat in inzestrare pentru Luftwaffe in 1979 si au fost vopsite in Norm 76.
Pe https://www.tornadosig.com/ se gaseste chiar profilul:
Pe asta din pacate nu il am facut momentan, dar este in plan candva.
Ce este foarte interesant, desi exista putine poze cu Tornado din Luftwaffe vopsite in Norm 76, exista poza asta (care e cu un mai tarziu Norm 83), unde inca se vad Walkways-urile vopsite in rosu. Aparent aceste Walkways in rosu nu au avut viata lunga, si au fost inlocuite deja dupa 4-5 ani cu cele galbene (o sa se vada mai tarziu). Walkways rosii si galbene vor avea si toate Tornado din Marinefliegergeschwader #1, care a primit Tornado cam in acelasi timp cu primele 2 unitati din Luftwaffe.
Aceasta postare a fost editata de Dihoru: 30 May 2021 - 08:03 PM