Z-mare, la 27 May 2021 - 08:20 AM, a spus:
Motoare cu reactie, au fost folosite la noi, la stingerea sondelor. Parca turbosuflante se numeau.
Turbojet trucks
[center][/center][center] The first turbojet truck was manufactured on chassis SR 114 (Bucegi) with motor MIG 15. Here is a picture taken in Bucharest at Mihai Bravu - Izvor firefighter unit
[left]''O autospecială specială (turbojet) pentru stins incendii la sonde de ţiţei şi gaze a fost realizată īn anul 1971 folosind un jet de gaze puternic produs de un motor reactiv tip RD-45 (dintre cele folosite pe avioanele militare de vānătoare MIG 15). Jetul de gaze se poate orienta pe orizontală şi verticală prin comenzi ce se dau din cabina de comandă a autospecialei, iar pentru īmbunătăţirea eficienţei de stingere se poate refula īn jet apă sau pulbere (asigurate de alte maşini de luptă). Motorul reactor funcţionează cu[/left][left]petrol de aviaţie, carburant aflat īntr-un rezervor cu capacitate de 600 l, cantitate suficientă pentru producerea jetului tip de 20 minute. Această autospecială sa aflat īn serviciu circa 10 ani, timp īn care a intervenit[/left]cu succes la stingerea mai multor sonde īn erupţie, incendiate.
Autospeciala a fost fabricată intr-un singur exemplar la Automecanica (Romprim) Bucuresti''[/center][center]
[/center][center]
Autospeciala de stins incendii cu jet de gaze[/center][center]
ROMAN 12215 DFA (A.Sp.J.G. R 12215 DFA)[/center][center][left]
''Autospeciala este destinată stingerii incendiilor izbucnite īn schelele petroliere, combinatele chimice si petrochimice si la sondele īn foraj sau exploatare.[/left][/center][center]
[left]Autospeciala de stins incendii cu jet de gaze Roman 12215 DFA este un autovehicul de construcție specială, necarosat, dotat cu agregate si instalații de stingere, prevăzut cu amenajări si adaptări corespunzătoare următorului principiu de stingere: jetul format de gazele evacuate de motorul turboreactor acționează asupra incendiului prin propria forță de impact, combinată cu acțiunea unei pulberi stingătoare sau a apei pulverizate refulate īn jet si antrenate de acesta.[/left][/center][center]
[left]Īn esență, autospeciala constă dintr-un autosasiu Roman 12215 DFA, modificat, pe platforma căruia s-au montat: turbomotorul, īmpreună cu accesoriile speciale aferente unei bune funcționări a acestuia; ansamblul instalației de stins cu pulbere si azot; cabina de comandă a agregatelor de stingere; sistemul de conducte pentru refularea apei īn jet si amenajările pentru păstrarea inventarului din dotare.[/left][left]Turbomotorul poate fi rotit īn plan orizontal 30° spre stīnga si 30° spre dreapta, față de axa longitudinală a autosasiului, respectiv īn plan vertical 45° īn sus si 15° īn jos. Astfel, se asigură orientarea jetului de gaze arse produse de turbomotor īn direcția dorită.[/left][left]Īn ansamblu, motorul reactor montat pe autospecială denumit R-35 Jet are principalele părți componente: motorul turboreactor propriu-zis, priza de admisie aer si ajutajul reactiv.[/left][left]Motorul turboreactor propriu-zis se compune din: un compresor axial (cu palete) de īnaltă presiune, cu nouă trepte; zece camere de ardere individuale (din care patru sunt camere principale pentru pornire), cu flux direct, prevăzute cu injectoare de combustibil tip duplex; o turbină de gaze paletată, cu două trepte.[/left][left]Priza de admisie aer are rolul de a asigura o curgere cīt mai uniformă a aerului, concomitent cu realizarea unei protecții contra pătrunderii de corpuri străine īn motor.[/left][left]Ajutajul reactiv asigură atāt destinderea gazelor arse, cāt si obținerea diferitelor regimuri de exploatare a motorului, prin modificarea secțiunii de iesire a gazelor. Reglarea secțiunii ajutajului se face cu ajutorul unui sistem de voleți, acționați de patru verine, prin intermediul unui inel.[/left][left]Pe timpul intervențiilor de stins incendii sau al aplicațiilor, se vor lua măsuri pentru a se evita total riscul de a se dirija accidental praf sau alte substanțe de stingere (inclusiv apă) spre autospecială, deoarece admisia acestora īn motorul turboreactor īi afectează grav funcționarea''[/left][/center][center]
[/center][center]
Turbojet used to extinguish an oil well that caught fire[/center]
Autospeciala de stins incendii cu jet de gaze ROMAN 12215 DFA (A.Sp.J.G. R 12215 DFA)Citat:'Autospeciala este destinată stingerii incendiilor izbucnite īn schelele petroliere, combinatele chimice si petrochimice si la sondele īn foraj sau exploatare.
Autospeciala de stins incendii cu jet de gaze Roman 12215 DFA este un autovehicul de construcție specială, necarosat, dotat cu agregate si instalații de stingere, prevăzut cu amenajări si adaptări corespunzătoare următorului principiu de stingere: jetul format de gazele evacuate de motorul turboreactor acționează asupra incendiului prin propria forță de impact, combinată cu acțiunea unei pulberi stingătoare sau a apei pulverizate refulate īn jet si antrenate de acesta.
Īn esență, autospeciala constă dintr-un autosasiu Roman 12215 DFA, modificat, pe platforma căruia s-au montat: turbomotorul, īmpreună cu accesoriile speciale aferente unei bune funcționări a acestuia; ansamblul instalației de stins cu pulbere si azot; cabina de comandă a agregatelor de stingere; sistemul de conducte pentru refularea apei īn jet si amenajările pentru păstrarea inventarului din dotare.Turbomotorul poate fi rotit īn plan orizontal 30° spre stīnga si 30° spre dreapta, față de axa longitudinală a autosasiului, respectiv īn plan vertical 45° īn sus si 15° īn jos. Astfel, se asigură orientarea jetului de gaze arse produse de turbomotor īn direcția dorită.Īn ansamblu, motorul reactor montat pe autospecială denumit R-35 Jet are principalele părți componente: motorul turboreactor propriu-zis, priza de admisie aer si ajutajul reactiv.Motorul turboreactor propriu-zis se compune din: un compresor axial (cu palete) de īnaltă presiune, cu nouă trepte; zece camere de ardere individuale (din care patru sunt camere principale pentru pornire), cu flux direct, prevăzute cu injectoare de combustibil tip duplex; o turbină de gaze paletată, cu două trepte.Priza de admisie aer are rolul de a asigura o curgere cīt mai uniformă a aerului, concomitent cu realizarea unei protecții contra pătrunderii de corpuri străine īn motor.Ajutajul reactiv asigură atāt destinderea gazelor arse, cāt si obținerea diferitelor regimuri de exploatare a motorului, prin modificarea secțiunii de iesire a gazelor. Reglarea secțiunii ajutajului se face cu ajutorul unui sistem de voleți, acționați de patru verine, prin intermediul unui inel.Pe timpul intervențiilor de stins incendii sau al aplicațiilor, se vor lua măsuri pentru a se evita total riscul de a se dirija accidental praf sau alte substanțe de stingere (inclusiv apă) spre autospecială, deoarece admisia acestora īn motorul turboreactor īi afectează grav funcționarea''